سرامیک یا پارکت

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بین انتخاب سرامیک یا پارکت برای کفپوش ساختمان خود سردرگم هستید پیشنهاد میکنیم ای مطلب از گروه دکوراسیون شادمگ را از دست ندهید. ما قبلا در مطلبی در خصوص انتخاب پارکت مناسب خانه به شما راهنمایی کردیم.

انتخاب کف پوش مناسب

اولین چیزی که در هنگام نو سازی با تغییر منزل به ذهن می رسد تغییر دادن کف پوش ها می باشد . برای کف منزل گزینه های زیادی پیش روی قرار دارد . از موکت که قدیمی ترین نوع کف پوش است تا سرامیک و پارکت . امروزه برخی از افراد سرامیک را ترجیح می دهند و برخی دیگر پارکت را . در این مقاله میخواهیم شما را با تفاوت های این دو و اینکه استفاده ار کدام یک به عنوان کف پوش مناسب تر است را آشنا کنیم .

سرامیک یا پارکت

زمانی که تصمیم میگیریم برای کف پوش از کدام یک استفاده کنیم باید در نظر داشته باشیم که خرید پارکت مانند خرید فرش نیست که بتوان آن را عوض کرد حداقل یک یا دو سال باید با همان کف پوش صرف کرد .

بنابراین قبل از تصمیم گیری برای این کار باید اطلاعات کافی در مورد هر یک از آنها ، هزینه ها ، مزایا و معایب هر یک داشته باشید .

انواع کفپوش

در کل محصولات مختص کف در بازار را می‌توان در ۴ دسته‌بندی قرار داد: کفپوش‌های سرامیکی و سنگی، کفپوش‌های چوبی، کفپوش‌های پلاستیکی، فرش و موکت.

حالا براساس این دسته‌بندی اگر قصد خرید پارکت یا محصولات مشابه آن را دارید باید نوع کاربری هر پوشش کف را به‌درستی بشناسید.

چه کفپوشی بخرم؟

چه خرید پارکت مدنظر شما باشد چه موارد دیگر، بهتر است که یک نگاه سریع به دو «اگر» کاربردی قبل از خرید داشته باشیم.

سرامیک یا پارکت

اگر می‌خواهید برای منزل خرید کنید:

  • Spc
  • لمینت
  • پارکت مهندسی
  • چوبی

اگر می‌خواهید برای فروشگاه یا دفتر کار خود خرید کنید:

  • سرامیک و سنگ
  • پارکت لمینت
  • کفپوش چسبی
  • کفپوش PVC

خب حالا براساس این دو مسیر باید به مواردی که قبل از خرید پارکت مهم‌اند، توجه کنیم. این نکات از مقایسه پوشش‌های کف با هم است که مشخص می‌شوند.

کفپوش پارکت و لمینت

گرمابخشی متریال چوب و نزدیکی ساختار آن به طبیعت باعث شده تا استفاده از این متریال به عنوان کفپوش ساختمان محبوبیت پیدا کند. کفپوش‌های پارکت و لمینت در واقع یا از چوب طبیعی ساخته شده‌اند و یا الیاف چوب فشرده هستند. پارکت، لمینت و ترموود رایج‌ترین متریال‌های موجود در بازار هستند که تحت عنوان کفپوش‌های چوبی به فروش می‌رسند. این کفپوش‌ها اگر کامل از چوب‌های جنگلی ساخته شده باشند پارکت و اگر از یک یا دو لایه نازک ام‌دی‌اف ساخته شده باشند، لمینت نامیده می‌شوند.

سرامیک یا پارکت

ویژگی‌های کفپوش لمینت

کفپوش لمینت که به آن Laminate flooring گفته می‌شود، در اصل لایه‌هایی فشرده شده از چوب و مواد دیگر هستند که در کارخانه با هم ترکیب و سپس طی فرآیندهایی فشرده و آماده می‌شود. این نوع کفپوش امروزه در بسیاری از منازل جهت زیبایی و همچنین به نوعی شبیه‌سازی سطح چوب به کار می‌رود.

جدیدترین مدل های روز چیدمان آشپزخانه عروس همراه با ایده های مدرن

مزایا و معایب لمینت به شرح زیر است:

نسبت به کفپوش پارکت ارزان‌تر هستند.
تمیز کردن و نگهداری آن آسان است و با پارچه و تی می‌توان سطح آن را تمیز کرد. فقط نباید روی آن خیس و مرطوب بماند.

سرامیک یا پارکت
تنوع رنگی زیادی دارند.
چون از الیاف ممصنوعی ساخته شده‌اند، به نفع محیط زیست هستند.
لغزنده نیستند.
نصب آن آسان است. کفپوش لمینت به کف اتاق چسبانده نمی‌شود، بلکه توسط شیارهایی که به آن‌ها کلیک گفته می‌شود و دور تا دور لمینت‌ها وجود دارد، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می‌شوند.
اگر لمینت درست نصب نشود، ممکن است بعد از مدتی به سروصدا بیفتد. معمولا هنگام نصب کفپوش لمینت، بین این لایه و کف زمین، یک لایه فوم و یا مواد مشابه به کار می‌برند. به این ترتیب فاصله بین این دو لایه کمتر شده و این کار موجب کمتر شدن جذب رطوبت در کف خانه و همچنین کاهش صدا و افزایش دوام لمینت می‌شود.
بعد از نصب می‌توان سریع از آن استفاده کرد.
کفپوش لمینت به دلیل عدم استفاده از چسب قابلیت جمع‌آوری و استفاده در فضایی دیگر را دارند.
لمینت نسبت به پارکت دوام و ماندگاری بیشتری دارد.
به علت مصنوعی بودن، ممکن است در ساخت آن‌ها از مواد نامرغوب استفاده شود.

سرامیک یا پارکت

ویژگی‌های کفپوش پارکت

کفپوش پارکت از جنس چوب طبیعی ساخته شده است و نحوه تولید آن به این صورت است که درختان را به الوار تبدیل می‌کنند و سپس آن را برش می‌زنند. طریقه نصب کفپوش پارکت به این صورت است که زمین را با چسب می‌پوشانند و سپس قطعات کوچک پارکت را روی آن چسبانده و در انتهای کار روی آن را ساب و لاک می‌زنند.

مزایا و معایب کفپوش پارکت به شرح زیر است:

نسبت به لمینت بسیار گران هستند.
نصب آن‌ها سخت‌تر و زمانبر است.
بعد از نصب باید حدود 24 ساعت صبر کرد و بعد از آن استفاده کرد.
پارکت نسبت به آب فوق‌العاده حساس بوده و در صورت تماس با آب، سریعا دچار تورم می‎شود یا به اصطلاح باد می‌کند.
پارکت در اثر برخورد اشیاء نوک تیز با آن آسیب دیده و خش می‌افتد و پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجددا ساب خورده و لاک زده شود.
به دلیل استفاده از چسب به هنگام نصب، این نوع کفپوش‌ها قابلیت جمع‌آوری و استفاده در فضایی دیگر را ندارند.

سرامیک یا پارکت
نگهداری پارکت از لمینت سخت‌تر است و برای نگهداری و تمیزی پارکت باید از موادی خاص استفاده کرد، تا ورم نکند، اما مزیت آن نسبت به لمینت این است که پارکت قابلیت سمباده زدن را دارد.
پارکت‌ها چون از چوب طبیعی ساخته می‌شوند، تنوع طرح و رنگ آن‌ها نسبت به لمینت کمتر است.
زیبایی و گرمای آن خیره‌کننده است.
طبیعی بودن آن بسیار لذت‌بخش است.
هم کفپوش لمینت و هم پارکت دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. انتخاب از بین این دو باید بر اساس در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف مانند سلیقه و نیاز شخص، اندازه اتاق، دفعات استفاده از آب در فضای مربوطه و بودجه انجام شود.

صفر تا صد نکات خرید میز ناهارخوری خوب و مناسب دکوراسیون منزل شما

کفپوش سرامیک

سرامیک در واقع‌ یک نوع کاشی‌ است که به عنوان کفپوش و یا جهت پوشش دیوار‌ها در برخی فضا‌های داخلی استفاده‌ می‌شود و به دلیل جذب پایین آب و رطوب، از مقاومت بالایی برخوردار‌ می‌باشد. برای ساخت سرامیک‌ها معمولا مواد خام مانند خاک رس، کائولینت، اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون، کاربید تنگستن و موارد خالص دیگر را با آب مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را در قالب‌‌های از پیش تعیین شده‌ می‌ریزند، سپس در دستگاه خشک‌کن‌ می‌گذارند تا مواد خشک شوند و شکل قالب را به خود گیرند، در نهایت آن‌ها را در کوره‌‌های کاشی‌پزی حرارت‌ می‌دهند.

سرامیک یا پارکت

کفپوش‌ های سرامیکی را می‌توان یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع کفپوش ساختمان دانست. این کفپوش‌ها در دو نوع بدون لعاب و لعاب‌دار به صورت مات و براق وجود دارند. کفپوش‌های سرامیکی طرح چوب، کفپوش‌های سرامیکی طرح سنگ و کفپوش‌های سرامیکی طرح آجر، نمونه‌هایی از طرح‌ها و مدل‌های کفپوش سرامیکی هستند که در طراحی‌های مختلف به کار برده می‌شوند.

کفپوش‌های سرامیکی از نظر درجه کیفیت، ضریب اصطکاک، میزان جذب آب، مقاومت در برابر ضربه با هم متفاوت هستند. پس هنگام خرید به این نکات دقت کنید.

سرامیک یا پارکت

مزایا و معایب کفپوش سرامیک

– طول عمر بالایی دارند.

– مقاومت و دوام بالایی دارند.

– در مقابل رطوبت و حرارت مقاوم هستند.

– سختی سرامیک کف بسیار بالا است، از این رو تمیز کردن و مراقبت از آن کار آسانی است. آلودگی‌‌های سطح سرامیک به سادگی با یک دستمال و انواع پاک‌کننده‌ها برطرف‌ می‌شود.

– دمای ذوب بالایی دارند و در برابر آتش مقاوم هستند.

سرامیک یا پارکت

– سرامیک سطحی جامد و سخت دارد و به هیچ عنوان گرد و غبار، آلودگی، لکه و … را به خود جذب نکرده و منجر به آلرژی نمی‌گردد.

– نصب آن‌ها دشوار است و در صورت عدم وجود پشتیبانی در زیر سرامیک، شکسته می‌شوند. همچنین به دلیل اینکه سرامیک‌ها جزو سخت‌ترین کفپوش‌ها به شمار می‌آیند، باید به یک دست بودن سطح زیر آن‌ها توجه داشت.

– به علت سختی زیاد ممکن است برای محیط‌هایی که افراد را مجبور به ایستادن برای مدت زمان طولانی می‌کند، مناسب نباشد.

تفاوت کفپوش سرامیک با کفپوش پارکت و لمینت

نصب

مهم‌ترین تفاوت بین این دو کفپوش در شیوه و زمان نصب است. نصب پارکت، لمینت بسیار آسان است و نصب سرامیک سخت و زمانبر است و به افراد متخصص نیاز دارد. پارکت  لمینت حتی بدون نیاز به نیروی ماهر به راحتی قابل نصب شدن است.

سرامیک یا پارکت

هزینه

کفپوش پارکت گران‌تر از لمینت و سرامیک است. اما بین کفپوش لمینت و سرامیک، لمینت دارای تنوع قیمتی بیشتری است و معمولا از سرامیک و نصب آن، به صرفه‌تر خواهد بود.

صفر تا صد نکات مهمی که برای انتخاب هود آشپزخانه باید بدانید

زیبایی ظاهری

این عامل به سلیقه افراد بستگی دارد، اما به طور کلی کفپوش پارکت لمینت به دلیل نمای چوبی گرمش، زیبایی بیشتری نسبت به کفپوش سرامیکی دارد. همچنین تنوع طرح و رنگ در لمینت نسبت به سرامیک بالاتر است و می‌توان آن را با هر نوع دکوراسیونی ست کرد.

سرامیک یا پارکت

دوام

هر دو کفپوش سرامیک و پارکت، لمینت مقاومت و دوام بالایی دارند، اما دوام و ماندگاری سرامیک بیشتر است. زیرا در برابر رطوبت و حرارت بسیار مقاوم است. سرامیک طوع عمری برابر با 40 سال به بالا و لمینت برابر با 7 تا 20 سال دارد.

البته در هر دو نوع کفپوش احتمال ضربه و شکستگی وجود دارد، اما سرامیک در برابر خراش مقاوم‌تر است و کمتر آسیب می‌بیند. اما به طور کلی در صورت آسیب، تعویض لمینت آسان‌‌تر و ارزان‌تر از تعویض سرامیک است.

دما

سرامیک به دلیل سردی فیزیکی که دارد، می‌تواند روی مفاصل تاثیر بگذارد و عوارضی چون کمردرد و پا درد ایجاد کند. اما پارکت، لمینت‌ها معمولا دمای متعادلی دارند و نه بسیار سرد می‌شوند و نه بسیار گرم. همچنین نسبت به سرامیک نرم‌تر هستند و عوارض کمتری ایجاد می‌کنند.

مقاومت در برابر رطوبت

به دلیل اینکه سرامیک در برابر رطوبت، باکتری و قارچ بسیار مقاوم است، استفاده از آن در همه اتاق‌های خانه از جمله حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه، امکان‎پذیر است. اما اگرچه کفپوش لمینت در برابر رطوبت مقاوم است، اما ضد آب نیست و جمع شدن آب به آن آسیب می‌زند. بنابراین نصب آن در مکان‌های مرطوب توصیه نمی‌شود.

سرامیک یا پارکت

عایق صدا

سرامیک عایق صدا نیست، اما پارکت، لمینت می‌تواند صدای مزاحم بیرون را حذف کند. این مسئله در بعضی منازل که دیوارها و سقف نازکی دارند، بسیار مهم است. اما خود پارکت، لمینت نیز ممکن است هنگام راه رفتن روی آن ایجاد صدا کنند. پس حتما از کیفیت پارکت و شیوه درست نصب، مطمئن شوید.

لغزنده بودن

سرامیک در صورت خیس شدن، بسیار لغزنده و سُر می‌شود. اگر در منزل کودک یا افراد کم توان حرکتی یا افراد کهنسال زندگی می‌کنند، سرامیک ممکن است ریسک آسیب رساندن به این افراد را بالا ببرد. اما لغزندگی پارکت، لمینت بسیار کمتر از سرامیک است.

سرامیک یا پارکت یا لمینت کدام بهتر است

قبل از انتخاب کفپوش برای خانه، به ظاهر کفپوش، عملکرد آن، شیوه نگهداری، میزان رفت و آمد روی آن، میزان مقاومت آن و در نهایت میزان بودجه خود توجه کنید.

سرامیک یا پارکت

اما به طور کلی بسیاری از کارشناسان دکوراسیون داخلی توصیه می‌کنند که اگر زیبایی پارکت ، لمینت برایتان اهمیت دارد، بخش‌هایی از منزل مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه را با سرامیک و بخش‌های دیگر را با پارکت کفپوش کنید

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *