سفر به سرعین

سفر به سرعین یکی از مقصد های پر طرفدار ایرانی ها در سفر به شمال غرب ایران می باشد. گروه سفر شادمگ هم اطلاعات مفیدی در خصوص شهر چشمه‌های همیشه جوشان به شما داده است. با اطلاعات این مطلب می توانید سفر خوب و هیجان انگیزی به سرعین داشته باشید.

سرعین کجاست؟

در این راهنمای سفر به سرعین اگر از نظر موقعیت مکانی سرعین را بررسی کنیم باید بگوییم که سرعین یکی از شهر های توریستی استان اردبیل است و در۳۰ کیلومتری اردبیل واقع شده که به دامنه های کوه های سبلان نزدیک می باشد.

یکی از دلایل مهم جذب مسافران و گردشگران، وجود همین چشمه های آب گرم در سرعین است. چرا که این چشمه ها خاصیت درمانی دارند و بعضی از مسافران به خاطر درمان بیماری های مفصلی به سرعین سفر می کنند.

سفر به سرعین

چشمه های آبگرم سرعین یک طرف قضیه، طبیعت اطراف و چشم انداز های سرسبز و زیبای روستاهای ییلاقی سرعین از یک طرف، سفر به سرعین را لذت بخش می کند.

طبیعت سرعین بسیار زیبا و سرسبزاست. شما می توانید برای گشت گذار به طبیعت سرعین بروید از طبیعت و چشم انداز زیبای دامنه کوه های سبلان لذت ببرید.

هم چنین هوای سرعین در اغلب فصول سال سرد است ولی تابستان های خنکی دارد و می توان گفت بهترین زمان سفر به سرعین فصل تابستان است.

برای رفتن به سرعین بهتر است با خودروی شخصی خود سفر کنید تا از جاده و چشم انداز های زیبای مسیر سرعین لذت ببرید. هر ساله گردشگران زیادی به سرعین سفر می کنند و این شهر جز شهر های پرطرفدار ایرانی هاست.

ما سعی می کنیم در ادامه راهنمای سفر به سرعین، شما را با جاهای مختلف سرزمین چشمه های آب گرم آشنا کنیم.

سرعین در دامنه کدام کوه است؟

در این راهنمای سفر به سرعین شاید بخواهید سرعین در دامنه کدام کوه است؟ شاید دلیل اصلی معروفیت سرعین،قرار گرفتن در یک منطقه کوهستانی باشد. سرعین در ۳۰ کیلومتری اردبیل و کوه های سبلان واقع شده که آبگرم های سرعین از کوه ها سرچشمه می گیرند.

چشمه های آب معدنی و آبگرم از ارتفاعات سبلان سرچشمه می گیرند و می توان گفت که این آب هایی که از کوه های زیبا و پر آب سبلان سرچشمه می گیرند، طبیعی هستند و خاصیتدرمانی دارند.

کوه سبلان جز کوه های آتشفشانی هستند و قله کوه ها همیشه در اغلب اوقات به ویژه پوشیده ازبرف است. اگر قصد کمپ زدن در ارتفاعات و دامنه های رشته کوه های سبلان دارید باید بگوییم که اطراف این کوه ها یکی از مناسب ترین مکان ها برای کمپینگ می باشد.

شما در سرعین علاوه بر آبتنی و تفریح در آبگرم های این شهر، می توانید از طبیعت سر سبز و ییلاقی اطراف کوه های سبلان هم بهره مند شوید. دمای هوا در دامنه های سبلان بسیار خنک و دلپچسب است.

کمپ زدن در ارتفاعات و تنفس هوای تمیز و کوهستانی، قطعا یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر به سرعین می باشدف شما نیز فرصت رفتن به ارتفاعات سبلان را از دست ندهید و طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

سفر به سرعین

مردم سرعین را بهتر بشناسید

مردم سرعین اصالتاً اردبیلی هستند. آن‌ها آذری زبان بوده و به زبان ترکی صحبت می‌کنند. از نظر لهجه و گویش آذری، مردم سرعین از گویش ترکی آذربایجان شرقی استفاده می‌کنند. اکثر مردم سرعین مسلمان و شیعه هستند. بر اساس سرشماری انجام شده در سال 1395، در این شهر 5،500 نفر مشغول زندگی هستند. جالب است بدانید در طول تاریخ، مردم سرعین جزء سردم‌داران ادبیات و موسیقی اصیل ایران محسوب می‌شدند. هنوز هم مردم سرعین در زمینه ادبیات، دستی بر آتش دارند.

پیش از آنکه سرعین به قطب آب‌درمانی ایران تبدیل شود، مردم منطقه به کشاورزی و دامداری مشغول بودند. به‌لطف هم‌جواری سرعین با دامنه‌های سبلان، زنبورداری هنوز هم یکی از مشاغل پردرآمد این منطقه محسوب می‌شود. عسل‌های سبلان یکی از محبوب‌ترین و گران‌ترین انواع عسل محسوب می‌شوند.

در حال حاضر با توجه به گسترش گردشگری در سرعین، بسیاری از مردم به مشاغل مرتبط به توریست مشغول شده‌اند. همه ساله هزاران نفر از سرعین دیدن می‌کنند. به همین خاطر مسافرخانه‌های بومی، فروشگاه سوغات و صنایع‌دستی و از این قبیل مشاغل به وفور در سرعین دیده می‌شود.

سرعین به چه معناست؟

شاید این سؤال را از خود بپرسید که سرعین به چه معناست؟

«سریین» یک واژه ترکی است. در زبان ترکی سریین به‌معنای یک مکان خنک است. در زبان عربی نیز سریین، سرچشمه معنا می‌دهد. چه در زبان عربی و چه در زبان ترکی، سریین دارای معنایی مرتبط است. در گذشته نیز این منطقه را با نام‌هایی همانند «ساری قیه» و «سرائین» می‌شناختند.

سفر به سرعین

بهترین زمان سفر به سرعین

سرعین یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران است. همه ساله هزاران نفر گردشگر داخلی و خارجی از این شهر زیبا دیدن می‌کنند. با این وجود انتخاب زمان سفر به سرعین می‌تواند بر کیفیت سفر شما تأثیرگذار باشد. همان طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، سرعین یک شهر کوهستانی است. این شهر در دامنه‌های سبلان قرار دارد. به همین خاطر سرعین زمستان‌های سختی را تجربه می‌کند. پس اگر قصد دارید تا در آب‌وهوای خوش از این شهر دیدن کنید، باید 6 ماه اول سال را برای سفر خود انتخاب نمایید.

آشنایی با دیدنی های رودخانه سیروان | خروش کردستان در دامنه های جذاب اورامان

در فصل بهار میزان آب چشمه‌های آب‌گرم سرعین به حداکثر میزان خود می‌رسد. تمام مراتع اطراف سرسبز می‌شود. لاله‌های سرخ و شقایق‌های زیبا سر از خاک بیرون می‌آورند. دشت‌ها پر از گل و گیاه می‌شوند. حتی بسیاری از گیاهان دارویی نیز گل می‌دهند. در این فصل جشنواره‌های متعدد گل نیز داخل سرعین برگزار می‌شود. بسیاری از گردشگران بر این باور هستند بهترین زمان سفر به سرعین فصل بهار است.

با این حال سفر به سرعین می‌تواند گزینه مناسبی در تعطیلات تابستان نیز باشد. در طول تابستان بسیاری از ساکنین پایتخت و شهرهای گرمسیر دیگر، برای فرار از گرما سفر به سرعین را انتخاب می‌کنند.  می‌توان گفت فصل تابستان و تعطیلات نوروز، شلوغ‌ترین زمان برای سفر به سرعین محسوب می‌شود. تابستان نیز می‌توانید شاهد جشنواره‌های متعدد در سرعین باشید. در این فصل به یمن حضور گردشگران، بازارچه‌های سنتی مختلف و مراسم سنتی متعدد در سرعین برگزار می‌شود.

جالب است بدانید حتی در فصل زمستان نیز سفر به سرعین می‌تواند جذاب باشد. اگر به برف‌بازی یا ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستید، باید زمستان سرعین را نیز تجربه کنید. به یاد داشته باشید هزینه سفر به سرعین در زمستان به‌مراتب کاهش پیدا می‌کند.

جاهای دیدنی سرعین

سفر به سرعین

در غرب شهرستان سرعین، اثری تاریخی و کهن وجود دارد که به «تپه‌ باستانی آناهیتا» شناخته می‌شود. بر اساس تحقیقات و کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه‌ ارزشمند باستانی، اشیا و لوازم تاریخی نیز یافت شده است که می‌توان به سفالینه‌هایی که دارای قدمتی متعلق به اواخر هزاره‌ اول و دوم پیش از میلاد مسیح است، اشاره کرد.

 

البته این منطقه به نام‌های دیگری از جمله «آناهیتا»، «سارقین» و «زرتشت» نیز شناخته می‌شود و به نظر می‌‌رسد که در آن معابد و آتشکده‌های متعددی برای عبادت و انجام فرایض دینی عالمان و مرتاضان زرتشتیان وجود داشته است. از معابد و آتشکده‌هایی که در این منطقه برجای مانده است می‌توان به «آناهیتا» و «آتشکده‌ آذرفریق» اشاره کرد. آثار تاریخی ارزشمندی نیز از دوران حکومت قراقویونلوها، آق قویونلوها، ایلخانان و سلجوقیان در این منطقه یافت شده است که نشان‌دهنده‌ سلطه و حکومت ایشان در این سرزمین است.

آدرس: ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی (مشاهده در نقشه

دهکده صخره‌ای ویند کلخوران

در مجاورت و نزدیکی جاده‌ی اردبیل به نیر، دهکده‌ای باستانی و صخره‌ای مشاهده می‌شود که در ۵ کیلومتری جنوب و جنوب غربی شهرستان سرعین قرار دارد. ویژگی‌ جالب این دهکده حضور خانه‌های سنگی در این منطقه است که با معماری کهن، خارق‌العاده و کم‌نظیر احداث شده است. هرچند که تحقیقات گسترده و قابل‌قبولی در این ناحیه از کشور صورت نگرفته است؛ اما با توجه به آثار تاریخی کشف شده مانند تعدادی سفال، آثار معماری صورت گرفته در خانه‌های سنگی و نوع ساخت آن‌ها به نظر می‌رسد که دارای پیشینه‌ای متعلق به دوران اشکانی، ساسانیان و اسلامی است.

سفر به سرعین

دهکده‌ صخره‌ای ویند کلخوران، متعلق به دوران حکومت اشکانیان، ساسانیان و اسلامی است
قوس‌های جناقی که در کنده‌کاری‌های صخره‌ای مشاهده می‌شود شباهت بسیاری به آثار دوران حکومت ساسانیان دارد. با توجه به کشف تمامی آثار ذکر شده، به نظر می‌رسد که این منطقه در ادوار مختلف تا دوران اسلامی همچون حکومت تیموریان، صفویان و سلجوقیان، آباد و مسکونی بوده است.

آدرس: پنج کیلومتری جنوب غربی سرعین، روستای ویند کلخوران (مشاهده در نقشه)

 آب گرم سبلان سرعین

آب گرم سبلان، یکی از عظیم‌ترین و مهم‌ترین آب گرم با خاصیت درمانی در کل خاورمیانه است که به همت مسئولان استان اردبیل و شهرستان سرعین، به‌صورت مجتمع آب‌درمانی مشغول خدمت‌رسانی به مردم است. در این مجموعه‌ ارزشمند امکاناتی از قبیل انواع استخرهای سرپوشیده، سوانی خشک و بخار، انواع دوش و وان‌های تک‌نفره و … در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع و در دو طبقه احداث شده است.

سفر به سرعین

این مجموعه‌ آب‌درمانی در داخل شهر سرعین است و با امکانات و تسهیلات ویژه می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری در نظر گرفته شود.
آدرس: شهر سرعین، خیابان دانش (مشاهده در نقشه)

 پیست اسکی آلوارس

در ۲۴ کیلومتری سرعین، در نزدیکی روستای آلوارس و در دامنه‌ی مرتفع کوه سبلان، پیست اسکی به نام «آلوارس» وجود دارد که به یکی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی استان اردبیل تبدیل شده است. از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این مجموعه‌ی ورزشی و تفریحی می‌توان به دایر بودن آن در طول ۶ تا هشت ماه از سال به‌دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و سرمای مطلوب برای جلوگیری از ذوب شدن زودهنگام برف اشاره کرد که در کشور کم‌نظیر بوده و عنوان نخست را کسب کرده است.

پیست اسکی آلوارس، ۶ تا ۸ ماه از سال دایر است و لقب نخست را در بین پیست‌های اسکی دیگر در کشور، به خود اختصاص داده است.
همچنین در این منطقه در کنار دیدنی‌های زمستانی می‌توان اسکان عشایر، آب و هوای مطلوب و دلچسب، حضور گیاهان و گل‌‌های متنوع و زیبا، دشت‌های چشم‌نوازی از گل‌های شقایق کوهی، گون، گل ختمی و نیز وجود جاده‌های مناسب برای رسیدن به قله‌ی سبلان، از دیگر امتیازات این منطقه از سرعین است که گردشرگان و مسافران با حضور در آن، لحظاتی ناب و دوست‌داشتنی را تجربه خواهند کرد.

سفر به سرعین

آدرس: ۱۲ كيلومتری روستای آلوارس و ۳۰ کیلومتری سرعین (مشاهده در نقشه)

 روستای آتشگاه

در فاصله‌ چند کیلومتری از شمال شهرستان سرعین، روستایی کهن و تاریخی به نام «آتشگاه» که به نام «آغ مام» نیز شهرت یافته است، وجود دارد که به‌دلیل حضور تپه‌ی باستانی و معابد و آتشکده‌های کهن در کنار طبیعت سرسبز و زیبا و حضور بارگاه «امامزاده عبدالله»، بسیار دیدنی و جذاب است.

جاهای دیدنی ترکیه رو بشناس تا سفرت به یاد موندنی شه

در این روستای تاریخی آثار و نشانه‌هایی از معبد و آتشکده‌ای کهن وجود دارد که از آن به نام «آتشکده‌ آذرفریق» یاد می‌شود. این اثر تاریخی روی تپه‌ای باستانی قرار دارد که متاسفانه در عصر حاضر تنها ویرانه‌هایی بیش از آن باقی نمانده‌ است. جالب است بدانید که روایات و اسناد متعددی در مورد این اثر تاریخی وجود دارد و به نظر می‌رسد که در دوران مختلف بویژه در زمان حکومت ساسانیان، یکی از مراکز مهم و ارزشمند دین زرتشت بوده است.

سفر به سرعین

در زیر تپه، غاری وجود دارد که به نام «کهل لر» شهرت یافته و با وجود باز بودن برخی از ورودی‌های آن، کسی به داخل آن نمی‌رود. بازدید از این تپه‌ باستانی و آتشکده‌ کهن، خالی از لطف نخواهد بود.

 روستای شایق

از دیگر روستاهای زیبا با طبیعتی چشم‌نواز و آب‌وهوایی مطبوع، روستای شایق است که در هفت کیلومتری غربی شهرستان سرعین اردبیل، قرار دارد. این روستا، عنوان بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان سرعین را به خود اختصاص داده است که می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری در این منطقه از کشور تبدیل شود.

مسیر دسترسی به «پیست اسکی آلوارس» از این روستا با استفاده از جاده‌ی «روستای آلوارس» فراهم شده است و گردشگران می‌توانند پس از بازدید از ناحیه‌ زیبا، به روستای آلوارس و پیست اسکی نیز مراجعه کنند. وجه تسمیه این روستا به «شایق» به‌دلیل حضور طایفه‌ای به نام شایقی در این منطقه و در حدود ۲۵۰ سال پیش است. تماشای طبیعت زیبا و استنشاق آب و هوای مطلوب در این روستای کهن در کنار بازدید از تپه‌های «زال تپه‌ سی» و «کلک لر تپه‌ سی» برای مسافران جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

آدرس: هفت کیلومتری جنوب غربی شهر سرعین (مشاهده در نقشه)

غذاهای سنتی و محلی

معروف ترین غذای محلی سرعین آش دوغ

بدون‌شک اولین چیزی که بعد از استقرار در هتل به ذهنتان می‌رسد، صرف صبحانه‌‌‌ای سالم در هوای پاک و کوهستانی منطقه است. عسل طبیعی، شیر تازه، سرشیر، خامه، کره ، پنیر و تخم‌مرغ محلی به همراه انواع نان‌های خوشمزه، شما را برای آغاز یک روز رؤیایی آماده می‌‌‌کند. البته این زیبایی‌ها فقط به اینجا ختم نمی͏‌شود.

سفر به سرعین

زیرا برای صرف نهار و شام هم با صحنه͏‌هایی وصف‌ناپذیر و چشم‌نوازی از غذاهای لذیذ مواجه می‌‌‌شوید. انواع کباب، جوجه، جگر، دیزی سنگی، آش و دوغ محلی غذاهایی هستند که هرکدام به تنهایی می‌‌‌تواند هوش از سر آدمی ببرد. حال تصور کنید که تمامی این غذاهای خوشمزه را در محیطی سنتی و کنار خانواده نوش‌جان کنید؛ قطعاً لذتی دوچندان را تجربه خواهید کرد. البته مراقب اضافه شدن وزن خود نیز باشید.😉

چشمه‌های آب گرم

زیباترین چشمه های آبگرم سرعین با خاصیت درمانی

مگر می‌‌‌شود از شهر زیبای سرعین سخن گفت و به چشمه‌های جوشان آن که موهبتی از جانب خدا͏ است اشاره نکرد؟ هرگوشه این شهر، مملو از این نعمت الهی است. سرعین در لغت به معنای سرچشمه است؛ بنابراین تعجبی ندارد که این شهر را سرعین نامیده‌اند. چشمه های آب گرم سرعین که از ژرفای زمین می͏‌جوشد، مهم‌ترین جاذبه‌‌ توریستی این شهر محسوب می‌‌‌شود و هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود جذب می‌‌‌کند.

سفر به سرعین

همه ما دوست داریم برای رهایی از خستگی و گرما تنی به آب بزنیم؛ حال اگر این آب دارای خواص فراوان طبی و درمانی هم باشد که دیگر نور علی نور می‌شود. استحمام در این آب‌‌‌های گرم موجب تمدد اعصاب، رفع دردهای مفاصلی و روماتیسمی و همچنین درمان بسیاری از بیماری‌‌‌های پوستی می‌‌‌شود.

با گذشت زمان، حوضچه͏‌های کوچک و روباز این مکان، به استخر‌های زیبا و سرپوشیده و سالن‌های بزرگ با انواع امکانات ورزشی و تفریحی مجهز شدند. از بارزترین مراکز آب درمانی شهر سرعین می‌‌‌توان به مراکز زیر اشاره کرد:

  • مجتمع آب درمانی سبلان
  • ورودی مجتمع آبدرمانی سبلان
  • فضای داخلی مجتمع آبدرمانی سبلان

اگر می‌‌‌خواهید بزرگ‌ترین مجتمع آبدرمانی در خاورمیانه را ببینید، سری به این مجتمع بزنید. فضایی چشم‌گیر با تعداد زیادی وان͏، جکوزی͏، استخرهای سرپوشیده، دوش͏‌های فشار قوی، سونای خشک و بخار و حوضچه‌های آب سرد که می‌تواند به‌راحتی ساعات خوشی را برای شما رقم بزند؛ هر زمان که احساس گرسنگی یا تشنگی کردید، می‌توانید غذایی خوشمزه از بوفه‌های مجهز این مجموعه بخرید و نوش جان کنید.

سفر به سرعین

آب گرم گاومیش گلی

استخر آبگرم سنتی سرعین در آبگرم گاومیش
به جرأت می‌توان گفت گرم‌‌‌ترین و قدیمی͏‌ترین آب گرم سرعین، گاومیش گلی است که در مرکز شهر واقع شده است. این استخر، روباز و سنتی است و طرفداران خودش را دارد.

مجتمع آب درمانی ایرانیان

یکی از استخر‌های سرپوشیده نوساز سرعین، مجتمع آبدرمانی ایرانیان است. مجموعه‌‌‌ای بسیار مجهز و مدرن شامل استخر جوانان و کودکان، استخر آب گرم معدنی و سوناهای بخار و خشک و جکوزی‌های تک‌نفره و چندنفره همراه با امکانات کامل ورزشی در اختیار مسافران است.

مجتمع آب‌‌ درمانی بش͏باجیلار

مجتمع آب‌‌ درمانی بش͏باجیلار از پنج چشمه جوشان تشکیل شده و دومین مجتمع بزرگ آبدرمانی سرعین است. نام مجتمع بش͏باجیلار به معنای پنج خواهر است. این محیط سرپوشیده با امکاناتی نظیر چندین جکوزی، دوش͏‌های انفرادی و سوناهای خشک و بخار برای خلق تجربه‌ای کم‌نظیر از سفر به سرعین در اختیار شما است.

آبگرم درمانی ژنرال

اگر از رماتیسم و درد‌های عضلانی رنج می‌برید، توصیه ما به شما آبدرمانی ژنرال است. آب آبگرم ژنرال سرعین از كف حوضچه‌ای به قطر 5.2 متر خارج می‌شود. از امكانات این آبگرم می‌توان به رختكن با سنگ مرمر سفيد، سرويس بهداشتي و چهار دوش جهت استحمام اشاره کرد. حوض این آبگرم تقريبا مسقف بوده و فقط قسمت‌هایي از آن جهت تخليه بخار و تهويه هواي داخل باز گذاشته شده است و آب اضافي حوض از قسمت‌های جنوبي به خارج جريان يافته و تخليه می‌شود.

بهترین مکان های مناسب ماهیگیری در تهران و اطراف تهران

سفر به سرعین

آبگرم پهنلو

تمدد اعصاب این روزها لازمه زندگی مدرن است. اگر به‌دنبال آرامش و تسکین اعصاب خود هستید، آبگرم همیشه جوشان پهنلو گزینه‌‌‌ای مناسب برای شما است. در آب گرم پهنلو سرعین خدمات خوبی مانند سونای خشک و بخار، جکوزی، دوچرخه در آب، حمام ترک و آبشار آب داغ وجود دارد که هر گردشگری از انجام آن‌ها لذت می‌برد.

ویژگی‌های فرهنگی و هنری

فرهنگ غنی مردم آذربایجان، همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. مسلماً استان اردبیل و شهر سرعین نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مردمان آذربایجان، به ویژه استان اردبیل، از دیرباز عاشق اهل بیت بوده͏‌اند و در مراسم‌های مذهبی، به ویژه در دهه͏ محرم، این عشق و ارادت را به اوج خود می‌رسانند.

ازجمله مراسم‌های سنتی این مردمان می‌‌‌توان به جشن بیل‌گردانی، آئین نوروز، تکم و تکم‌چی، چهارشنبه‌سوری، شاخسه، طشت‌گذاری و شمع‌گذاری اشاره کرد.

سوغات سرعین

عسل طبیعی سرعین

طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد سرعین، از دیرباز این شهر را به بهشتی برای پرورش زنبور عسل تبدیل کرده است. سرتاسر این شهر مملو از مغازه‌های کوچک و بزرگی است که این عسل‌های طبیعی را به مسافران عرضه می͏‌کنند. بدون‌شک اگر فقط یک‌بار طعم عسل واقعی سرعین را در صبحانه خود تست کنید، دیگر به‌هیچ‌وجه مزه‌اش را فراموش نخواهید کرد.

سفر به سرعین

کره و سرشیر

منطقه‌‌‌ای مملو از طبیعت بکر و زیبا بدون‌شک مردم را به دامپروری ترغیب می‌‌‌کند. اگر می‌خواهید یکی از بهترین کره‌ها و سرشیرهای عمرتان را میل کنید، حتماً این دو محصول را در شهر سرعین امتحان کنید.

آش دوغ محلی

کافی است کمی در سطح شهر قدم بزنید تا بوی سیر تازه͏ آش دوغ محلی که در فضا پخش است، شما را از خود بی خود کند. حتی خیلی‌ها سرعین را با این آش می‌‌‌شناسند.

حلوای سیاه سرعین

اگر می‌‌‌خواهید درد مفصل‌ها و کمرتان بهبود یابد، حتماً حلوای سیاه سرعین را امتحان کنید. قدمت صدساله این حلوا همراه با محبوبیت همیشگی‌اش برای امتحان کردن مزه شیرین و منحصربه‌فرد آن کافی است.

سفر به سرعین

روش‌های سفر به سرعین

سفر همراه وسایل نقلیه شخصی

برای سفر به سرعین ابتدا باید خودتان را به اردبیل برسانید. تهران تا اردبیل حدود 500 کیلومتر فاصله است. پس از آنکه خودتان را به اردبیل رساندید، باید به‌سمت غرب حرکت کنید. پس از حدود 28 کیلومتر به سرعین خواهید رسید. به یاد داشته باشید از زنجان به بعد، مسیر جاده کوهستانی خواهد بود.

در 6 ماه دوم سال، اماکن یخبندان در جاده وجود دارد. پس احتیاط کنید و تجهیزات لازم را همراه ببرید. همچنین اگر تجربه رانندگی در جاده‌های کوهستانی را ندارید، بهتر است روش دیگری را برای سفر خود انتخاب کنید. مسیر از اردبیل تا سرعین کیفیت مطلوبی ندارد و باید احتیاط کنید.

سفر با هواپیما

سرعین شهر نسبتاً کوچکی است. به همین خاطر فرودگاه مستقل ندارد. پس برای سفر با هواپیما باید به اردبیل بروید. فاصله اردبیل تا سرعین را نیز با روش‌های مختلف می‌توانید پشت سر بگذارید. فرودگاه اردبیل در فاصله 47 کیلومتری از سرعین قرار دارد.

شما می‌توانید از همان فرودگاه یک تاکسی دربست بگیرید و به سرعین بروید. همچنین می‌توانید از فرودگاه با اتوبوس به مرکز شهر رفته و از آنجا با تاکسی‌های متعدد یا مینی‌بوس‌های مختلف به سرعین سفر کنید.

سفر با اتوبوس

اتوبوس مستقیم به سرعین فقط در مبداء شهرهای تهران، مشهد و اصفهان وجود دارد. اگر از شهرهای دیگر قصد سفر به سرعین با اتوبوس را دارید، باید ابتدا خودتان را به اردبیل برسانید. از اردبیل نیز با اتوبوس یا تاکسی به سرعین سفر کنید. شهرهای تهران، مشهد و اصفهان نیز همه روزه اتوبوس‌های متعددی به سرعین حرکت می‌کنند.

از تهران تا سرعین با اتوبوس حدود 10 ساعت راه است. پس بهتر است حتماً از اتوبوس‌های VIP با امکانات کامل استفاده کنید.

سفر به سرعین

سفر همراه تور

در حال حاضر مؤسسات مختلف توریستی، تورهای سرعین را برگزار می‌کنند. تورهای سرعین بسیار متنوع هستند. پس این امکان را به شما می‌دهند تا بر اساس سلیقه، شرایط و بوجه خود، تورتان را انتخاب کنید. سفر همراه تورهای سرعین بهترین روش سفر محسوب می‌شود.

در این تورها شما لازم نیست پشت فرمان بنشینید و یا نگران یافتن بلیت اتوبوس اردبیل – سرعین باشید. در این نوع سفر هر آنچه تصور می‌کنید از پیش برنامه‌ریزی شده است. پس فقط باید بر روی لذت‌بردن از سفر خود تمرکز کنید.

مراکز اقامتی

سرعین با وجود کوچک‌بودنش، بالغ بر 100 هتل و مهمان‌سرا دارد که میزبان مسافران و گردشگران عزیز است.

شما می‌‌‌توانید برای سهولت در کار، اطلاعات مربوط به این مراکز اقامتی را از قبل به‌دست آورید و در صورت قطعی‌بودن تصمیمتان، آن را همان موقع رزرو کنید؛ اما اگر به هر دلیلی این کار را انجام ندادید، باز هم نگران پیداکردن محلی برای اقامت و سکونت خود نباشید.

البته فراموش نکنید که در تعطیلات رسمی این شهر بسیار شلوغ تر از همیشه است و ممکن است کمی دچار مشکل شوید. پس بهتر است در ایام پرمسافر، همه تمهیدات لازم را به عمل آورید تا خدایی‌ناکرده با مشکلی روبه‌رو نشوید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

11 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *