افتتاح حساب ترکیه
فواید پرتقال برای مو و پوست

فواید پرتقال برای مو و پوست به قدری زياد است که باورنکردنی نيست. در ادامه اين مطلب از گروه سلامت شادمگ با تمام فواید، استفاده ها و کاربردهای فوق‌العاده بی نظیر پوست پرتقال آشنا می شوید.

آشنایی با پرتقال و پوست آن

پرتقال میوه ای خوشمزه و آبدار و یکی از پرطرفدارترین مرکبات می باشد، درخت آن همیشه سبز است و ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم می‌رسد.

امروزه بیشترین پرتقال جهان در برزیل تولید می‌شود، پرتقال والنسیا، پرتقال ناول، پرتقال خونی، ماندارین، بیروتی و تامپسون از معروف ترین انواع پرتقال در جهان هستند.

پرتقال دارای مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین A، فولات، ویتامین B1، فیبر، آهن، مس و پتاسیم و کلسیم می باشد.

برخی کارشناسان بر این باور هستند که پوست پرتقال مملو از فلاونوئید و دیگر مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌) مفید است که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند.

جالب است بدانید گوشت میوه پرتقال حدود ۷۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد و این در حالیست که پوست آن حاوی ۱۳۶ میلی‌گرم از این ویتامین است.

فواید پرتقال برای مو و پوست

پوست پرتقال مملو از مس، کلسیم، منیزیوم، فولات، ویتامین A ، ویتامین‌های خانواده B و فیبر خوراکی است.

تمامی این مواد معدنی و ویتامین‌ها برای تقویت و بهبود سلامتی بدن انسان بسیار مناسب و بعضا ضروری هستند.

حالا تصور کنید همه آنها یک جا در پوست یک میوه زمستانی جمع شده و می‌توان از خواصشان بهره گرفت.

خواص پرتقال برای مو

مو و پوست سر از بافتهای سلولی تشکیل شده است که برای حفظ سلامتی آنها نیاز به تغذیه مناسب و مداوم دارد و داروهای شیمیایی و درمانها می توانند روی مو تأثیر بگذارند که نیاز به جبران دریافت مواد غذایی مناسب از منابع غذایی مختلفی مانند آجیل ، سبزیجات ، مرکبات و میوه است که مهمترین آنها البته پرتقال است.

فواید پرتقال برای مو و پوست

خواص پرتقال برای مو به عناصر متمایز و خواص غذایی آن بستگی دارد ، زیرا:

حاوی ویتامین C است که برای سلولهای سالم مو و پوست سر بسیار مهم است.
این ماده حاوی ویتامین E است که از ریزش مو محافظت می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.
پرتقال منبع مهمی از ویتامین A است که با رادیکالهای آزاد در سلول های مو و پوست سر مقابله می کند.
یکی از مهمترین خواص پرتقال برای مو موهای این است که منبع عالی اسید فولیک است و در درجه اول مسئول رشد سلولهای سالم در مو ، پوست و ناخن ها است.

خواص پرتقال برای پوست

ویتامین C موجود در پرتقال آنزیم های مورد نیاز برای تشکیل کلاژن را فعال می کند ، پروتئینی که باعث تقویت پوست شما می شود.
ویتامین A به رشد سلولهای پوستی کمک می کند و از آسیب دیدن جلوگیری می کندو سلولهای پوست را از رادیکالهای آزاد و سموم حفظ می کند.
همچنين ویتامین A با حفظ رطوبت و جلوگیری از کم آبی بدن به صاف کردن پوست کمک می کند.
پرتقال با ویتامین A به جلوگیری از کراتینه شدن و کم آبی بدن کمک می کند .

فواید پرتقال برای موی سر

کاهش ریزش مو

ویتامین ث موجود در پرتقال گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد، در نتیجه باعث کاهش ریزش مو می شود. استفاده از آب پرتقال در ریشه مو، موجب رفع مشکلات ریزش مو و همچنین افزایش رشد مو می شود. آب پرتقال می تواند یک گزینه مناسب برای افراد مبتلا به کم پشتی مو می باشد.

فواید پرتقال برای مو و پوست

پرتقال نه تنها عوارض جانبی ندارد، بلکه علاوه رفع مشکلات زیبایی سبب حفظ سلامت بدن می شود.

مرطوب کننده طبیعی

آب پرتقال حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین ث است. این میوه به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی برای مو عمل می کند. آب پرتقال را با کمی عسل مخلوط کنید و یک ماسک بسازید و این ماسک را یک ساعت روی موهایتان بگذارید. سپس، آن را خوب بشویید.

آب پرتقال به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی استفاده می شود. آب پرتقال علاوه بر حفظ رطوبت، بهترین درمان برای موهای خشک و زبر است.

درمان خارش و سوزش پوست سر

با توجه به فراوانی بیوفلاوونوئید و ویتامین ث در پرتقال، خارش و سوزش روی پوست سر را کاهش می یابد. مخلوط پوست پرتقال و ماست را با هم مخلوط کنید و این خمیر را به مدت 20 دقیقه روی پوست سر خود بگذارید. از این درمان دو بار در هفته استفاده کنید. این ماسک همچنین می تواند به از بین بردن شوره سر کمک کند.

آشنايی با معجزه ها و خواص چای سبز برای لاغری شکم و پهلو

درخشش مو

آنتی اکسیدان ها و آنزیم های فعال موجود در پرتقال، یک لایه محافظ روی مو ایجاد می کنند که مو را سالم نگه می دارد و همچنین درخشش خود را حفظ می کند. کمی آب پرتقال را بر روی ریشه و پوست موهای خود قرار دهید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید. علاوه بر این، اگر موی چربی ندارد، کمی شیر تازه را به آب پرتقال اضافه کنید و سپس آن را بر روی پوست سر و ریشه مو قرار دهید.شیر پروتئین لازم را به موها می دهد و آب پرتقال باعث درخشندگی مو می شود.

خوشبو کردن مو

همه ما عطر تازه پرتقال را دوست داریم. عطر عالی پرتقال باعث می شود که پوست سر و موتان بوی خوبی داشته باشد. اگر پوست و موهای سر شما چرب و بد بو است، می توانید برای رفع این مشکل از آب پرتقال استفاده کنید.

آب پرتقال یا اسانس پرتقال را روی پوست خود بگذارید و آن را بعد مدت زمان طولانی بین 2 تا 3 ساعت با آب بشویید. این کار روش مناسبی برای رفع بد بویی مو . پوست سر است.

فواید پرتقال برای مو و پوست

چگونه از پرتقال برای بلند کردن مو، درخشان شدن آن استفاده کنیم ؟

پرتقال یک راز کوچک شناخته‌شده در جعبه‌ابزار زیبایی طبیعی است . از آنجا که پرتقال‌ها از ویتامین C و اسید فولیک پر می‌شوند ، جای تعجب نیست که آن‌ها به سلامت کلی شما کمک می‌کنند . زمانی که به دنبال راه‌های طبیعی برای افزایش زیبایی موهای خود هستید ، ممکن است تعجب کنید که این میوه خوش‌مزه می‌تواند موهای شما را بلند و درخشان کند .

نارنجی برای مو می‌تواند به کم کردن پوست سر چرب و نیز کم کردن شوره سر کمک کند . آن‌ها همچنین قدرت مو را افزایش می‌دهند و ریزش مو را کاهش می‌دهند . روغن اسانس پرتغال شیرین می‌تواند همراه با عصاره خیار و پوست پرتقال میوه پرتقال مورد استفاده قرار گیرد . کشف کنید که چگونه می‌توانید با استفاده از این میوه معجزه ، رشد و ظهور موهای خود را افزایش دهید .

قسمت‌های مختلف میوه را می‌توان برای کاربردهای مختلف استفاده کرد . در اینجا چند روش برای استفاده وجود دارد

برای ارتقا درخشش و درخشش طبیعی

عصاره یک پرتقال را با یک قاشق چای خوری عسل و کمی آب ترکیب کنید . این نرم‌کننده را به موهای تازه شسته شده خود بمالید . به نرم‌کننده اجازه دهید تا ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند . زمانی که آن را آبکشی کنید ، تحت‌تاثیر میزان نرم و براق آن قرار خواهید گرفت .

کاهش خارش پوست و شوره سر

خارش پوست ، یا یک پوست سر خشک ، یک وضعیت ناراحت‌کننده و گاهی شرم‌آور است . زمانی که به دنبال یک درمان هستید ، استفاده از پرتقال را در نظر بگیرید .

فواید پرتقال برای مو و پوست
پوست پرتقال خشک در آفتاب . زمانی که خشک می‌شوند ، آن‌ها را در یک مخلوط‌کن بریزید تا پودر درست کنند . از این پودر و آب برای ایجاد خمیر استفاده کنید . این خمیر را روی پوست خود بمالید و بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه بماند . وقتی کارتان تمام شد با آب ولرم بشویید . باید پیدا کنید که شوره سر شما کاهش‌یافته است . پوست سر شما با قدرت پوست پرتقال آرام خواهد شد

برای ارتقا درخشش و بهداشت

این ماسک ساده مو ، موهای شما را به رشد و کاهش شکستگی تشویق خواهد کرد . یک کل پرتقال ، پوست و همه را خرد کنید و با مخلوط‌کن آن را به پوره تبدیل کنید . این ماسک را یک‌بار یک هفته به موی خود بمالید و تحت‌تاثیر قدرت و درخشش آن قرار خواهید گرفت .

برای به حداکثر رساندن مزایای این ماسک ، موهای خود را در یک حوله گرم و مرطوب بپوشانید ، در حالیکه این حوله بر روی موهای شما می‌نشیند . این کار ماسک را به نفوذ به پوست سر تشویق می‌کند .

کنترل چربی سر

پرتقال تازه تنها جز تشکیل‌دهنده موی نرم و براق نیستند . هم چنین شما می‌توانید از روغن اسانس پرتغال برای کنترل موی چرب و پوست چرب استفاده کنید . برای استفاده از قدرت روغن اسانس پرتغال ، سرکه یا عصاره لیمو را با چند قطره روغن مخلوط کنید . این ترکیب از مواد اولیه باعث خواهد شد که موهای شما نرم و براق شوند و روغن روی پوست سر شما را کم کنند . این مخلوط را چند دقیقه روی موهای خود بگذارید تا به طور کامل مزایای آن را تجربه کنید .

نحوه صحیح مصرف قرص ضد بارداری با کمترین عوارض + معایب قرص ال دی

ریزش مو را روشن کنید

عصاره پرتقال می‌تواند به طور طبیعی موهای خود را روشن کند، بیشتر شبیه عصاره لیمو . از آنجا که عصاره پرتقال به اندازه اسیدی نیست ، تاثیر بسیار ظریف است . اب پرتقال را در موهای خود فرو کنید و در آفتاب بنشینید . شما یک افکت برجسته تدریجی پیدا خواهید کرد که طبیعی‌تر از آن است که از آب لیمو استفاده کنید .

فواید پرتقال برای مو و پوست

خواص استفاده از پوست پرتقال برای صورت

استفاده از پوست پرتغال حجم زیادی از ویتامین‌ها و مواد مغذی را جذب پوست صورت شما می‌کند. جالب است بدانید که تنها 1 قاشق از پودر پرتقال می‌تواند 14 درصد نیاز روزانۀ بدن را به ویتامین C تأمین کند. بلکه پوست پرتقال را هم می‌توانید به صورت خوراکی مصرف کنید. از دیگر فواید این ماده برای پوست می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

استفاده از پوست پرتقال باعث روشن شدن پوست شما می‌شود.
ترکیب پوست پرتقال با دیگر مواد پایه برای پوست به بهبودی جای جوش، لک، جای زخم و به طور کلی رنگدانه‌های غیر هم رنگ پوست کمک زیادی می‌کند.
پوست پرتقال پودر شده می‌تواند باعث لیفت و محکم شدن پوست شود و آن را نرم و صاف کند.
از مخلوط پوست پرتقال با دیگر پاک‌ کننده‌های طبیعی می‌توانید به عنوان تونر، اسکراب و مرطوب کننده استفاده کنید.

نكته

پوست پرتقال برای صورت معجزه می‌کند، زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند از پیری پوست و افتادگی آن جلوگیری کند. این ماده همچنین چین و چروک را نیز کاهش می‌دهد.
استفاده مداوم از پوست پرتقال باعث کاهش منافذ صورت، کاهش جوش‌های سرسیاه، کاهش التهاب پوست و یکنواخت شدن رنگ آن می‌شود.
راز جذاب شدن پوست پرتقال در ویتامین C آن است که به تولید الاستین و کلاژن کمک می‌کند.
اضافه کردن پوست پرتقال به وان حمام می‌توان در شادابی پوست شما کمک کننده باشد.
برای یکنواختی پوست و یکدست شدن آن از پوست پرتقال استفاده کنید.
علاوه بر پوست صورت از پودر پرتقال می‌توانید برای سفید شدن دندان‌ها، براق و نرم شدن موها و درمان ریزش مو استفاده کنید.

روش تهیه پوست پرتقال

پوست پرتقال برای صورت به عنوان یک تقویت‌ کننده و درمان کنندۀ عالی است. اما خود پوست پرتقال و مالیدن آن به صورت مستقیم نمی‌تواند کمک زیادی به پوست بکند. پس چاره چیست؟ بهترین روش این است که پرتقال را پودر کرده و از پودر این ماده در ترکیبات مختلف به شکل ماسک و لایه‌بردار استفاده کنید.

برای تبدیل پوست تازۀ پرتقال به پودر ابتدا باید پوست آن را زیر نور خورشید خشک کرده و پودر کنید. می‌توانید این پودر را تا ۶ ماه در یک ظرف در بسته نگهداری کنید و از آن برای بهبود پوست خود استفاده کنید. برای داشتن پوستی شاداب، جوان‌تر و شفاف، آن را با سایر مواد پایه ترکیب کنید. برای تهیه این پودر طبق مراحل زیر پیش بروید.

فواید پرتقال برای مو و پوست

پرتقال‌های ارگانیک و غیر سم پاشی شده را انتخاب کرده و تمیز بشویید. سپس بدون اینکه از پوست سفید آن را از لایۀ نارنجی جدا کنید یک لایه نازک از پوست پرتقال برش بزنید.
پوست‌های جدا شده را روی سینی برای چند ساعت جلوی نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند. برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار روی پوست‌ها یک پارچۀ نازک و توری بر روی سینی بکشید.
در انتها پوست را با استفاده از میکسر پودر کنید. اما برای جلوگیری از کپک‌زدگی حتماً از خشک بودن پوست‌ها مطمئن شوید.

روش‌های استفاده از پوست پرتقال برای صورت

پوست پرتقال دارای خواص ضد باکتریایی، ضد میکروبی، روشن و جوان کنندگی زیادی است که در اشکال گوناگون می‌تواند به پوست صورت کمک کند. در ادامه چند ماسک فوق‌العاده با پوست پرتقال را به شما معرفی می‌کنیم تا به کمک آن‌ها به یک پوست جذاب و بی‌عیب و نقص دست پیدا کنید.

۱. ماسک روشن کنندۀ پوست با پودر پرتقال

اگر احساس می‌کنید که پوست کدری دارید یا پوست شما کم آب شده است، می‌توانید از ماسک آلوئه‌ورا و پوست پرتقال استفاده کنید. با ترکیب شگفت‌انگیز زیر و استفاده مداوم از آن می‌توانید شاهد نتایج بی‌نظیر این ماسک بر روی پوست خود باشید.

۲/۱ قاشق چای‌خوری پودر پوست پرتقال را با ۲ قاشق غذاخوری برنج پخته شده مخلوط کنید.
برای خارج کردن سموم برنج باید از قبل آن را چندین ساعت بخیسانید.
پس از آن ترکیب به دست آمده را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا تازه ترکیب کنید تا یک مخلوط خمیری به دست آید.
ماسک را روی صورت خود بمالید و حدود ۱۵ دقیقه استراحت دهید. در انتها با آب ولرم پوست خود را شستشو دهید.

علت تلخی دهان صبحگاهی و راه درمان سنتی و خانگی

۲. ماسک پوست پرتقال و شیر برای نرم شدن صورت

شیر نه تنها باعث نرمی پوست صورت می‌شود، بلکه در سفید و جذاب شدن پوست شما نیز مؤثر است. ماسک شیر و پوست پرتقال برای صورت خصوصاً پوست‌های برنزه یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. شیر خام که یک پاک کنندۀ طبیعی فوق‌العاده است و استفاده از آن می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. برای تهیه و استفاده از این ماسک هم به مواد زیادی نیاز ندارید. کافیست طبق دستورالعمل زیر پیش بروید.

مقداری شیر و پودر پرتقال را با هم مخلوط کنید تا ترکیب مورد نظر به شکل یک خمیر درآید. البته خمیر باید نرم باشد تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.
ماسک شیر و پودر پرتقال را ۲۰ دقیقه بر روی صورت خود بمالید و پس از گذشت این زمان با آب خنک بشویید.
پس از خشک کردن صورت حتماً متوجه نرمی پوست خود خواهید شد.
در صورتی که برای سفید شدن پوست از این ماسک استفاده می‌کنید، باید استفاده از آن را تکرار کنید تا از شر لک‌های پیش آمده از آفتاب نجات پیدا کنید.

فواید پرتقال برای مو و پوست

۳. ماسک پودر پرتقال و ماست برای بستن منافذ

اگر صورت شما پر از منافذ ریز و درشتی است که پوست شما را خراب کرده است، می‌توانید از پودر پرتقال برای رفع مشکل خود کمک بگیرید. ماست سرشار از اسید لاکتیک است که هم به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند و هم باعث کاهش التهاب پوست و تسکین آن می‌شود. ترکیب پودر پوست پرتقال برای صورت به روش زیر می‌تواند به پوست شما کمک کند.

۱ قاشق پودر پوست پرتقال را با دو قاشق ماست خانگی و بدون افزودنی ترکیب کنید.
سپس یک قاشق چای‌خوری پودر بلغور جو دوسر را به آن بیفزایید.
در مرحلۀ بعد تمامی مواد را ترکیب کنید تا ماسک مورد نظر به شکل خمیر به دست آید.
ماسک را روی صورت خود به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید و پس از آن بشویید.
در انتها پوست را با حولۀ تمیز به آرامی خشک و بعد از آن مرطوب کنید.

۴. پوست پرتقال برای صورت و کمک به آب‌رسانی

آب‌رسانی پوست نه تنها برای پوست‌های خشک بلکه برای هر تیپ پوستی پیشنهاد می‌شود. آب‌رسانی باعث شادابی، طراوت و زیبایی پوست می‌شود. این عمل همچنین در رفع چین و چروک‌های قدیمی و پیشگیری از پیری پوست کمک کننده است. با فرمول زیر نه تنها پوست خود را روشن می‌کنید، بلکه باعث حفظ طراوت آن و تغذیه فوق‌العادۀ پوست خود شوید.

۱ قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال، دو قاشق شیر و دو قاشق عسل را با هم مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیری به دست بیاورید.
خمیر باید کاملاً نرم باشد تا با استفاده از دست آن را روی پوست خود ماساژ دهید.
پس از ماساژ اجازه دهید ماسک حدود ۱۰ دقیقه روی پوست بماند.
در انتها پوست را بشویید و پس از خشک شدن آن را مرطوب کنید.

۵. ماسک پودر پرتقال به عنوان لایه‌بردار

پوست پرتقال برای صورت و پاکسازی آن بسیار مؤثر است. اگر به دنبال یک اسکراب طبیعی و مغذی هستید، می‌توانید از ترکیب پودر پرتقال و شکر قهوه‌ای استفاده کنید. فرمولاسیون زیر می‌تواند مانند یک لایه‌بردار قوی باعث پاکسازی صورت و از بین رفتن سلول‌های مردۀ پوست شود.

۱ قاشق پودر پرتقال، ۲ قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای و دو قاشق روغن زیتون خالص را با هم ترکیب کنید.
ترکیب را به قدری با هم مخلوط کنید تا قوام آن به اندازه اسکراب باشد. بنابراین اگر لازم شد باید کمی اندازه‌ها را تغییر دهید.
لایه‌بردار ساخته شده را روی پوست صورت به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.
در انتها پوست صورت را بشویید و آن را خشک کنید.

فواید پرتقال برای مو و پوست

6. پوست پرتقال و ماست برای پوست

برای تهیه ماسک پرتقال برای جوش صورت به این صورت عمل کنید.

مقداری ماست را با پودر پوست پرتقال ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید

و ماساژ دهید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

این ماسک برای درمان جوش های سر سیاه و جای جوش مفید می باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *