افتتاح حساب ترکیه
مرتب کردن خانه

برای مرتب کردن خانه فوری لازم است راهکارهای مناسبی را بیاموزید تا با استفاده از آنها در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون خستگی ، خانه خود را تمیز و مرتب نمایید . در این بخش از گروه سبک زندگی شادمگ رازهای خانه داری برای تمیز کردن خانه در کوتاهترین زمان ممکن را آموزش میبینید.

راهکارهای مناسب برای تمیز کردن خانه در ده دقیقه

ترفندهای زیر مخصوص خانم های شاغلی است که فرصت کافی برای تمیز کردن خانه ندارند ، این دسته از خانم ها می توانند به کمک راهکارهای زیر تنها با صرف 10 دقیقه از وقت خود به نظافت منزل بپردازند و ساعت ها در وقت خود صرفه جویی کنند.

اتاق خواب

به اتاق خواب بروید و ملحفه تخت و بالش ها را مرتب کنید.

مرتب کردن خانه
لباس های کثیف را داخل سبد لباس بریزید.
کشوهای نیمه باز را ببندید.
وسایل ریز و کوچک کنار تخت را در جای خود قرار دهید.
کتاب ها را در کتابخانه و وسایلی که مربوط به اتاق های دیگر را در جای خود بگذارید.
اتاق را یک گردگیری سریع کنید و دستگیره در و کمد، کلیدهای برق و قاب عکس ها را تمیز کنید.

آشپزخانه

اُپن و گاز را خیلی سریع دستمال بکشید.
ظروف شسته شده را در جای خود قرار دهید.

مرتب کردن خانه
ظرف های کثیف داخل سینک را در ماشین ظرفشویی قرار دهید یا بشویید تا سینک خالی شده و آشپزخانه تمیز به نظر برسد.
سینک را با دستمال خشک کنید.
زباله ها را هم جمع کنید و در سطل زباله بیندازید.
به وسیله جارو برقی آشپزخانه را جارو کنید و اگر وقت دارید ماپ یاتی بکشید.

حمام

با یک دستمال تمیز و شیشه پاک کن آینه ها را تمیز کنید.
وان را با یک پاک کننده تمیز کنید.
صابون ها را بردارید و جای آن ها را تمیز کنید.
قوطی های شامپو و مواد آرایشی تمام شده را دور بیندازید.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی

آینه ها را تمیز کنید.
توالت ها را با برس مخصوص و شوینده تمیز کنید و سیفون را بکشید.
اگر جایی کثیف به نظر می رسد، آن را تمیز کنید.
حوله های کثیف را بردارید و به جای آن حوله تمیز بگذارید.

پذیرایی

لباس کثیف و آشغال موجود در خانه را جمع کنید.
به سرعت منزل را گرد گیری کنید و ر وی میزها و تلویزیونرا دستمال بکشید.
تمیز کردن فرش ها را به آخر هفته موکول کنید
با تی زدن سریع قسمت های بدون فرش و خالی را تمیز کنید.
کوسن های روی مبل ها را بردارید و به آن ها حجم دهید.

مرتب کردن خانه

گام های اصلی برای تمیز کردن فوری خانه

جمع کنید

یک کیسه زباله در دست بگیرید و هر چه زباله و روزنامه های تاریخ گذشته، جعبه های مقوایی، باقیمانده غذا و … که نباید از آنها نگهداری نمایید را داخل کیسه زباله بریزیدو دور بیاندازید.

پنهان کنید

چیزهای اضافه زیادی در خانه وجود دارد که دور ریختنی نیستند و موجب نامرتب شدن خانه می شوند ، این وسایل را جمع کنید و داخل صندوقخانه یا انباری بگذارید.

پاک کنید

دستمال تمیزی در دست بگیرید و شیشه ها و آینه ها ، میز و پیشخوان آشپزخانه و جاهایی که کثیفی آن سریع به چشم می آید را پاک کنید.

مرتب کنید

یک نگاه کلی به خانه بیاندازید و قسمت هایی از خانه که باید مرتب شوند مثل کوسن ها و رومبلی را مرتب کنید.

مرتب کردن خانه

شمع روشن کنید

برای عطر آگین شدن خانه چند عدد شمع معطربا اسانس ملایم روشن کنید.

مرتب کردن فوری خانه را از کجا شروع کنیم؟

کاغذ‌ها را مرتب کنید

کاغذ‌ها عامل اصلی نامرتبی بسیاری از خانه‌ها هستند. اما سال جدید بهترین موقع برای جمع و جور کردن آن‌ها است. برای شروع کاغذ‌هایی که روی مبل، پیشخوان و بقیه سطوح پخش و پلا هستند را جمع کنید و تمام آن‌ها را در یک کیسه بزرگ بریزید. کاغذ‌های کوپن‌ها و تبلیغات و هر چیزی که تاریخ آن گذشته و دیگر به دردی نمی‌خورد مثل دعوتنامه ها، کاتالوگ‌ها و اطلاعیه‌های مدرسه را بازیافت کنید.

این کار باید حداکثر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول بکشد پس باید تمرکزتان را روی به هم ریختگی‌هایی بگذارید که سریع مرتب می‌شوند. اگر وقت اضافه داشتید می‌توانید کار‌های بیشتری انجام دهید و کاغذ‌ها را طبقه بندی کنید. چیز‌هایی مثل نقاشی‌های فرزندان را که می‌خواهید نگه دارید را از صورتحساب‌های سال پیش جدا کنید و اسنادی که دیگر لازم نیستند را دور بریزید.

تمیز کردن هود شیشه ای با ساده ترین روش و در کوتاهترین زمان ؛ اثری از چربی دیده نمیشه

مجله‌ها را مرتب کنید

خیلی از ما مشترک تعدادی مجله هستیم. اما این مجله‌ها اکثرا ماه‌ها روی میز جلو مبلی، پاتختی و یا میز کار می‌مانند یا اینکه در نهایت سر از قفسه‌ها و سبد‌هایی که قبلا پر شده اند در می‌آورند. برای مرتب کردن فوری خانه از سال قبل شروع کنید و حتی اگر نسخه‌های قدیمی تری هم دارید، آن‌ها را کنار بگذارید.

همچنین اگر مقاله خاصی هست که می‌خواهید دوباره بخوانید یا دستور پختی هست که می‌خواهید امتحان کنید، بهتر است آن صفحه را جدا و اسکن کنید و برای آینده در کامپیوترتان نگه دارید. بعد بقیه مجله‌ها را دور بریزید و یا اهدا و بازیافت کنید.

پیشخوان آشپزخانه را تمیز کنید

ظاهر آشپزخانه شما چطور به نظر می‌رسد؟ احتمالا مخلوط کن بابت پخت شیرینی‌های عید هنوز روی کابینت مانده و آبمیوه گیری منتظر تعطیلات و درست کردن اسموتی است. مهم نیست لوازم آشپزخانه کوچک شما چه قدر زیبا باشد، قرار دادن وسایل زیاد روی پیشخوان هم از نظر بصری جالب نیست و هم فضای ارزشمند زیادی را اشغال می‌کند.

مرتب کردن خانه

پس فقط وسایلی که روزانه لازمتان می‌شود مثل قهوه ساز را روی کانتر نگه دارید و بقیه وسایل را سر جای خودشان بگذارید.
حین انجام کار نگاهی هم به ظرف‌های میوه، شمع‌های تزئینی، قفسه ادویه ها، ظرف حبوبات، جعبه‌های دستمال کاغذی، کتاب‌های آشپزی و جای دستمال آشپزخانه بیندازید. اگر فضای خالی دارید، می‌توانید این لوازم را موقت در کشو، کابینت یا یک قفسه جا دهید.

همچنین ممکن است بخواهید وسایلی را که بلااستفاده هستند به خیریه ببخشید.

کتاب‌ها را مرتب کنید

اگر کتابخوان حرفه‌ای باشید، حتما کتاب‌های زیادی روی میز عسلی، جلو مبلی و پاتختی شما پراکنده هستند. احتمالا جدا شدن از کتاب‌ها به خصوص آن‌هایی که از خواندنشان لذت می‌برید یا معنی دار هستند برایتان سخت باشد؛ اما بیایید روراست باشیم: همه کتاب‌ها به یک اندازه برایتان مهم نیستند.
کتاب‌هایی که سال پیش خوانده اید را بررسی کنید و برای مرتب کردن فوری خانه فقط آن‌هایی که واقعا برایتان خیلی مهم هستند را نگه دارید و داخل کتابخانه بگذارید. می‌توانید بقیه کتاب‌ها را به دوستان خود بدهید، به کتاب فروشی‌هایی که کتاب دست دوم دارند بفروشید یا به کتابخانه اهدا کنید.

روی میز‌ها را خالی کنید

برای مرتب کردن میز ناهارخوری و میز جلومبلی، توصیه می‌کنیم سه کیسه بزرگ بردارید که یکی برای دور انداختنی ها، یکی برای اهدا کردنی‌ها و آخری برای جا به جا کردن باشد. بعد به سرعت نگاهی به میز‌های هر اتاق بیندازید. هر چیزی که دکوری نیست یا روزانه از آن استفاده نمی‌کنید را در کیسه مناسبش بیندازید.

وقتی تمام وسایل اضافی را جمع کردید نگاهی به کیسه جا به جا کردنی‌ها بیندازید و وسایلش را به جایی موقتی ببرید. بقیه وسایل را هم دور بیندازید یا اهدا کنید.

مرتب کردن خانه
از اینکه وسایل را داخل جعبه یا کیفی بگذارید و توی انباری یا کمد دیواری نگه دارید دوری کنید. در نهایت مجبور می‌شوید بعد از چند سال سراغ شان بروید و از شر وسایلی که سال‌ها قبل باید دور ریخته می‌شدند و جای زیادی اشغال کرده اند، خلاص شوید.

کمد لباس‌ها را مرتب کنید

یادتان باشد که قرار نیست تمیزکاری و مرتب کردن درست و حسابی انجام دهید و صرفا خلاص شدن از شر یک سری وسیله است. با کیسه‌ای مخصوص لباس‌هایی اهدایی، نگاه سریعی به کمد لباس‌ها بیندازید و در عرض ۱۰ دقیقه نه بیشتر، تمام لباس‌هایی را که دیگر اندازه نیستند یا دوستشان ندارید درونش بیندازید.

پیشنهاد می‌کنیم به اهدا کردن لباسی که ۲ سال است نپوشیده اید فکر کنید. نگه داشتن لباس‌ها ته کمد ، چون هدیه گرفته اید یا گران بوده اند، در حالیکه هیچ وقت قرار نیست ازشان استفاده کنید، فایده‌ای ندارد. نگاهی هم به کفش‌های خودتان بیندازید، آن‌هایی را که ظاهر تروتمیز و سالمی دارند، ولی هیچ وقت اندازه شما نشده اند اهدا کنید. آن‌هایی را که بیش از حد پوشیده اید و عملا بلا استفاده شده اند هم دور بیندازید. اگر شما هم راهکاری برای تمیز و مرتب کردن خانه در زمانی کوتاه دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

راز و رمز تمیز کردن خانه

بله! رمز و راز اصلی تمیز کردن خانه چیدن برنامه‌ای منظم و منسجم است. مجموعا تمیز کاری خانه را باید مانند هر کاری بدانید که نظم و انضباط حرف اول را می‌زند.

لاغری با خاکشیر و دارچین | نوشیدنی گوارایی که هم چاق می کند هم لاغر !

برای تمیزکاری خانه در کمترین زمان ممکن باید سیستمی منظم داشته باشید، درست مثل درس خواندن برای کنکور!

مرتب کردن خانه

به عبارت دیگر، برای تمیزکاری و پاک کردن خانه باید از یک رویه ثابت استفاده کنید. یعنی تمیز کردن از یک نقطه و رسیدن به همان نقطه! پس و پیش رفتنی هم در کار نیست!

برای این که زمان زیادی را برای این کار از دست ندهید، تنها کافی است که ثبات کاری داشته باشید. این تمام ماجراست!

تمیزکاری را دقیقا همانند یک روتین باید در نظر بگیرید و همه چیز را نگذارید برای شب عید!

1. سیستماتیک برخورد کنید

تمیز کردن خانه نیاز به یک متد استاندارد تعریف نشده دارد. استاندارد تعریف نشده را خود شما تعریف خواهید کرد!

برای مثال هر روز از خواب بر می‌خیزید، جارو می‌زنید، ظرف‌های شب گذشته را می‌شویید و می‌نشینید در مقابل تلویزیون. این یعنی که سیستمی در کار نیست!

حالا چطور سیستم را بچینیم؟ برای این مورد یک مثال کوچک دیگر می‌زنیم. به صورت مرتب می‌توانید روزانه در کنار جارو زدن، گرد و خاک نشسته روی میز تلویزیون را هم بگیرید.

در کنار شستن ظرف‌های شب گذشته، می‌توانید دستمالی هم به روی کابینت‌ها کشیده و کمی اجاق گاز را نیز تمیز کنید.

در این بین نیازی نیست زیاد به خودتان فشار بیاورید، چرا که تنها کافی است به جای اصطلاحا بشور و بساب، یک دستمال تر بکشید و تمام!

مرتب کردن خانه

2. از بالا به پایین و از چپ به راست تمیز کنید

همیشه سعی کنید از بالا به پایین تمیز کاری کنید. برای مثال، تصور کنید که ست قهوه‌خوری خود را تمیز می‌کنید و برق می‌افتد.

حالا به پنجره کنار ست قهوه‌خوری نگاه می‌کنید که خاک روی آن نشسته و کمی هم لک دارد. دستمال را برداشته و آن را تمیز می‌کنید.

سر بچرخانید خواهید دید که خاک برخاسته از پنجره روی ست قهوه‌خوری که چند دقیقه قبل تمیز کردید نشسته و این یعنی شروع فاجعه تنفر از نظافت!

اما اگر از بالا به پایین تمیز کنید با این مشکل مواجه نخواهید شد. برای مثال از لوسترها شروع کنید، با دیوار و پنجره پایین آمده و در انتها کف را تمیز کنید.

از طرف دیگر، نباید از وسط به چپ و راست خانه بروید و تنها وقت خود را تلف کنید. اگر از چپ به راست یا برعکس تمیز کنید، حداقل مطمئن خواهید بود که جایی از دیدتان پنهان نیست.

مشکل اصلی این است که بسیاری از افراد یک قسمت را تمیز می‌کنند و بعد می‌بینند که جای دیگر هم نیاز به تمیز کردن دارد و به همین ترتیب ادامه می‌یابد. شما اینطور نباشید!

3. برای شیشه‌ها دستمال و روزنامه را رها کنید!

اگر از یک شرکت خدماتی نظافت خانه درخواست نظافتچی بدهید، بدون شک خواهید دید که در میان وسایل آن‌ها خبری از روزنامه و دستمال برای تمیز کردن شیشه نیست.

دستمال و کاغذ از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفتند و همیشه وسواس بسیاری برای تمیز کردن شیشه به وجود می‌آوردند، چرا که عمدتا لک روی شیشه باقی می‌ماند.

در عوض از تیغه شیشه پاک کن استفاده کنید. یک سطل آب و کف آماده کنید، شیشه را تمیز کنید و با این تیغه خشک کنید. بدون لک، بدون خستگی و بسیار سریع!

4. وسایل نظافتی مناسبی داشته باشید!

همیشه چند وسیله مناسب برای تمیزکاری خانه خود داشته باشید. تی و چند دستمال مناسب، مواد ضدعفونی کننده، سفید کننده، جرم گیر و …

مرتب کردن خانه

به این ترتیب زمانی برای گشتن در کابینت‌ها و یا رفتن به مغازه برای خرید هدر نخواهید داد. داشتن وسایل نظافتی خوب یعنی سهولت در تمیزکاری!

5. پیشگیری بهتر از درمان است!

بهترین کار برای جلوگیری از هدر رفت زمان در نظافت‌کاری این است که از کثیف شدن جلوگیری کنید. برای مثال همیشه یک اسپری جرم گیر داشته باشید.

بعد از این که حمام کردید اسپری جرم گیر را روی سطوح بپاشید، آب بگیرید و بروید. به همین راحتی از ساعت‌ها تلاش و زحمت برای سفید کردن و تمیز کردن وان و دوش جلوگیری خواهید کرد.

برخلاف تصور، لیوان و لوازم شیشه‌ای به سرعت رنگ می‌گیرند. اگر در طول یک ماه در یک لیوان چای بخورید و تنها آن را آب خالی بکشید، به مرور رنگ زرد چایی مانندی خواهد گرفت.

حالا همین لیوان را چند ساعتی در مایع سفیدکننده بخوابانید و آب بکشید. تفاوت را به چشم خواهید دید! برای همین بهتر است که بعد از خوردن نوشیدنی، لیوان خود را با مایع ظرفشویی بشویید.

بهترین دعا و ذکر برای از بین بردن تعبیر خواب بد

به همین دلیل عبارت معروف «پیشگیری بهتر از درمان است» برای تمیزکاری خانه و نظافت منزل هم صدق می‌کند.

6. همیشه نباید تر باشد، گاهی هم گردگیری خالی کنید

خیلی از وسایل خانه نباید خیس شوند. برای مثال اگر بخواهید قفسه کتاب‌ها و کتاب‌های داخل آن را تمیز کنید چه باید کرد؟

مرتب کردن خانه

سعی کنید یک گردگیر با کیفیت و پرحجم داشته باشد و به آرامی گرد و خاک را از روی سطوح مورد نظر خود پاک کنید.

7. پیش از خشک شدن روغن لای درز کابینت دست به کار شوید!

یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که عمدتا در تمیز کردن خانه و به ویژه در آشپزخانه وجود دارد، روغن خشک شده روی دیوارها و نقاط نزدیک به اجاق گاز است.

بهترین کار این است که حداقل در هفته سه بار آشپزخانه رو با مواد مخصوص پاک کننده چربی و روغن از روی سطوح پاک کند.

البته این مواد عمدتا گران قیمت هستند و شاید هر جیبی با خرید آن موافقت نکند. پس می‌توانید راه‌های جایگزین را امتحان کنید.

کمی آب ولرم که بیشتر داغ باشد تهیه کنید و مقداری کف با آن درست کنید. سپس با این محلول سطوح را بشویید و با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.

باور کنید که اگر در هفته دو یا سه بار برای این کار زمان محدودی بگذارید، از روزهای طولانی برای پاک کردن جلوگیری خواهید کرد!

8. مایکروویو را با خود مایکروویو پاک کنید!

یکی دیگر از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در خانه‌های ما دیده می‌شود وجود چربی درون مایکروویو است. به ویژه اگر غذا‌هایی که روی دیواره پریده‌اند برای چندین روز در آن مانده باشند.

شاید تمیز کردن آن کمی ترسناک به نظر برسد اما خب اینطور نیست! مثل آب خوردن با آب پاک کنید.

کافی است که از خود مایکروویو برای این کار درخواست کمک کنید.

یک کاسه را تا نیمه از آب پر کنید و درون مایکروویو قرار بدهید و صبر کنید تا جوش بیاید. چربی‌ها جدا شده و به راحتی می‌توانید داخل را تمیز کنید.

9. دوده و خاک روی دیوار را با آب-مایع سفیدکننده پاک کنید

دود و سیاهی که در هوا است وارد خانه می‌شود و روی دیوار شما هم می‌نشیند. اگر چندین ماه در یک خانه با دیوارهای سفید زندگی کنید به مرور شاهد سیاهی آن خواهید بود.

برای این که روحیه خود را از دست ندهید و نیاز به هزینه برای رنگ کردن دیوار نداشته باشید گاهی دیوارهای خود را با آب و مایع سفیدکننده تمیز و سفید کنید.

یک سطل آب برداشته و کمی مایع سفیدکننده در آن بریزید. نکات ایمنی را هم رعایت کنید و به ویژه از ماسک و دستکش حتما استفاده کنید.

مرتب کردن خانه

10. از شرکت‌های خدمات نظافتی منزل استفاده کنید

این روزها زمان بسیار کمی برای تمیزکاری و خانه تکانی داریم. مشکلات دیگر از جمله خستگی و ناتوانی در انجام کارهای سنگین هم هست.

بهترین راه تماس با شرکت‌های خدمات نظافتی منزل است تا در یک چشم بهم زدن خانه را بدون این که خودمان کاری انجام دهیم تمیز کنند.

خوشبختانه شرکت‌های بسیاری هم در ایران به صورت آنلاین شروع به خدمات‌رسانی کرده و برای شما نظافتچی فراهم خواهند کرد. کافی است برای یافتن یک شرکت خوب کمی جستجو کنید.

ریزه کاری مهم در تمیز کردن خانه

برای تمیز کردن شیشه های خانه در یک بطری اسپری ، 2 لیوان آب، یک چهارم لیوان سرکه سفید و یک قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی بریزید و با استفاده از آن و یک پارچه تمیز شیشه ها را پاک کنید.
با استفاده از سشوار و تنظیم آن روی درجه پایین خاک را از لوازم ظریف و در هم بافته مانند مبل های حصیری، گل های مصنوعی بگیرید.
در قابلمه ای که باقی مانده غذا به آن چسبیده است، کمی آب و 2 تا 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین بریزید و آن را روی حرارت کم بگذارید تا به مدت 15 دقیقه بجوشد و باقی مانده غذا به راحتی تمیز شود.

مرتب کردن خانه
برای اینکه ظروف در ماشین ظرفشویی بهتر شسته شوند ، در مخزن ماشین مقدار مساوی پودر ظرفشویی و جوش شیرین بریزید و از آن استفاده کنید.

بادآوری

البته پیشتر ما در گروه سبک زندگی شادمگ راهکارهای فوق العاده راحت و ساده برای خانه تکانی سریع را به شما آموزش دادیم که میتوانید از مطالب آن هم اسفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

14 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *