افتتاح حساب ترکیه
چیدمان میز شام

چیدمان میز شام برای مهمان به زیباترین شکل ممکن از مهم ترین مواردی است که در مجالس و مهمانی ها مورد توجه قرار می گیرد . گروه دکوراسیون شادمگ اصول مهم چیدمان میز را به شما آموزش میدهد تا به عنوان میزبان از روزها قبل برای تدارک چنین دیزاینی درگیر نشوید.

بهترین ایده های چیدمان میز شام

سفره آرایی فقط آراستن غذا و تزیین سالاد و ماست نیست بلکه چیدمان میز شام و رعایت اصول آن از موارد مهمی است که حتما باید رعایت شود. در مهمانی های رسمی نحوه سرو غذا و چیدمان میز شام یا ناهار یا سفره متفاوت با مهمانی های خانوادگی و خودمانی است . در مهمانی های رسمی باید یک سری نکات را در چیدمان رعایت کنید البته در چیدمان میز مهمانی های خانوادگی نیز رعایت اصول و نکات پایه چیدمان میز و آراستگی آن خالی از لطف نیست .

دعوت از فامیل یا دوستان برای مناسبت های بزرگ و کوچک برای یک وعده غذایی، همیشه خاص و دوست داشتنی است اما شاید به یک چالش بزرگ هم تبدیل شود؛ زیرا باید غذاهایی اشتهابرانگیز و مطابق سلیقه همه افراد تدارک ببینید. یکی از راه ها چیدمان زیبا و دلنشین میز شام است. پس با این مطلب همراه باشید تا بهترین روش چیدمان میز شام را بررسی کنیم.

تزیین محوطه میز شام

قبل از هر کاری باید به تمیز کردن محوطه میز شام خود بپردازید. لذت بردن از یک وعده غذایی به احساس رضایت از محیط اطراف شما بستگی دارد. اگر از موهبت خوردن غذا در فضای باز برخوردار هستید پس مطمئن باشید که میز غذای شما در بهترین شرایط جوی قرار دارد و محوطه اطراف عاری از هرگونه زباله است. می توانید از چراغ های تزیینی، شمع و … برای جلوه بخشیدن به چیدمان محل غذاخوری استفاده کنید.

سفره میز شام

قبل از پهن کردن سفره اصلی، بهتر است میز خود را با یک سفره ضخیم پنبه ای بپوشانید. این کار باعث می شود ظروف روی میزتان حرکت نکنند و مانع از ایجاد سر و صدا در هنگام برداشتن یا قرار دادن ظروف می شود. در ضمن از یک رومیزی متناسب با ابعاد و شکل میز استفاده کنید و مطمئن شوید تمام گوشه ها و بخش های میز را پر می کند.

بشقاب

بشقاب های تخت را اول و بشقاب گرد را روی آن قرار دهید.

چیدمان میز شام

قاشق و چنگال

قاشق در سمت راست بشقاب و چنگال در سمت چپ آن است. در ضمن چاقو و قاشق کوچک بالای بشقاب ها نیز برای صرف دسر قرار می گیرد. در ضمن لیوان ها همیشه بالای چاقو قرار داده می شود.

دستمال سفره

دستمال سفره را می توانید با طرح ها و رنگ های مختلف انتخاب کنید و با هنر و سلیقه خود به آن ها فرم داده و روی بشقاب گرد قرار دهید. در انتخاب طرح و رنگ آن ها دقت کنید که با میز غذای شما هارمونی داشته باشد و مانع از شلوغ شدن بیش از حد میز شام شود.

دستمال سفره به میز شام زیبایی خاصی میبخشد

چاشنی ها

چاشنی ها باید در محلی واقع شود که همه به آن دسترسی داشته باشند؛ مثلا یک جا سسی را برای دو تا سه نفر در نظر بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که همیشه یک بشقاب کوچک برای دور ریختن استخوان ها و … غذاهای خاصی مثل غذاهای دریایی در نظر بگیرید.

نکته :هرگز هیچ یک از مواد غذایی را با بسته بندی سر سفره قرار ندهید این کار زیبایی میز شما را کاملا از بین می برد.

چرا چیدمان میز شام برای مهمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟

وقتی مهمانی پای در خانه شما می گذارد، هر وسیله و هر اقدامی پیامد و نشانه ای از شما و شخصیت تان را در ذهن او حک می کند. البته تأثیر برخی موارد کمتر و برخی موارد بیشتر است، دیزاین میز غذا از جمله مواردی است که تأثیر بسیار عمیقی در ذهن مهمان از نوع برخورد و شخصیت شما حکاکی می کند.

آیا بعد از آگاهی یافتن در مورد چنین موضوع مهمی، باز هم برای تزیین میز غذا برای مهمان هایتان چانه می زنید!

چیدمان میز شام

چطور بهترین چیدمان میز شام را انجام دهیم؟

اصلی ترین نکته برای یک تزیین اصولی و بالقوه داشتن وسایلی زیبا، شکیل و متناسب و سپس رعایت اصول درست چیدمان میز شام است. ولی چنانچه فکر می کنید گران ترین ها، زیبا ترین هستند، سخت در اشتباه اید.توجه کنید!

تناسب ها خالق زیبایی برای هر موقعیت و فضایی هستند، بنابراین حین خرید وسایل برای دیزاین میز غذای مهمان حتما این اصل را در اولویت قرار داده، سپس به زیبایی و قیمت محصول توجه کنید.

انتخاب درست ظروف

ابتدا سبک مهمانی خود را مشخص کنید، قصد دارید یک مهمانی رسمی برگزار کنید یا یک مهمانی دوستانه، چیدن میز برای هر کدام از این مهمانی ها کمی متفاوت از دیگری است.

انتخاب و خرید ظروف سفالی یا سرامیکی مانند، سرویس غذا خوری آرکوپال، سوفله خوری های سرامیکی، قاشق و چنگال های فانتزی، پارچ و لیوان سفالی و غیره به مهمانی های دوستانه شما فضای صمیمی و دلنشینی را القا می کنند.

چیدمان پاییزی منزل با ایده هایی جذاب و بدون هزینه

انتخاب و خرید ظروف لوکس تر مانند، سرویس غذا خوری چینی، سوفله خوری های سیلور، کارد و چنگال های استیل، ظروف کریستال و غیره برای مهمانی های رسمی بسیار مناسب هستند.

نقش دورچین ها در چیدمان میز شام

هر چه مهمانی رسمی تر می شود، به اجبار تنوع غذاها، دسرها، دورچین ها و غیره بیشتر می شود، اما سرو هر کدام از این خوردنی ها در یک ظرف جداگانه و قرار دادن آن ها بر روی میز غذا نتیجه ای جز ایجاد شلوغی و بهم ریختگی ندارد. خرید اردوخوری های مناسب و زیبا و متناسب با سایر ظروفی که برای تزیین میز غذا استفاده شده اند، به عنوان یک راهکار بسیار عالی برای چنین مواقعی پیشنهاد می شود.

حین تزیین میز غذا چنانچه طراحی و اصول چیدمان به درستی رعایت شده باشد، مهمترین وعده غذایی تبدیل به زیبا ترین وعده غذایی می شود.

نقش رومیزی در چیدمان میز شام

قبل از هر اقدامی یک رومیزی زیبا برای دیزاین میز غذا خوری خود انتخاب کنید، اما برای تناسب بین رو میزی و تعداد غذاها و نوشیدنی هایی که قرار است، بر روی میز غذا بگذارید، از رابطه ی معکوس استفاده کنید، مثلاً اگر تعداد ظروفی که بر روی میز قرار می دهید زیاد است، رومیزی ساده تری را برگزینید و اگر قصد دارید یک میز خلوت بچینید از یک رومیزی با طرح شلوغ استفاده کیند تا فضای میز خیلی خلوت به نظر نرسد.

همان طور که پیش تر گفته شد، سبک مهمانی خود را مشخص کنید و سپس متناسب با این سبک، ظروف غذا خوری مناسب را انتخاب کرده و بر روی میز بچینید. چیدمان درست بشقاب ها و ظروف بر روی میز غذا خوری از اصول پایه تزیین میز غذا برای مهمان محسوب می شود.

استفاده از ظروف سیلور در تزیین میز شام

شیک و تک پیش از این در مقاله چیدمان میز غذا خوری نکات اصولی در مورد چیدن میز را عنوان کرده است.

استفاده از ظروف متفاوت و جذاب و دستمال سفره می تواند تأثیر زیادی در زیبایی میز شما داشته باشد. اما حین استفاده انسجام جنس، رنگ یا طرح را در ترکیب ظروف فراموش نکنید. واحد بودن جنس یا شکل ظروفی که بر روی میز قرار می گیرند، از شلوغی میز جلوگیری کرده و نمایش بهتری را از دیزاین شما ارائه می دهند.

چنانچه میز شما جای خالی برای قرارگرفتن گلدان و شمعدان دارد، حتماً برای دیزاین میز از این دو عنصر پر محتوا استفاده کنید.

گل و شمع روی میز

قرار دادن یک یا دو شاخه گل طبیعی در یک گلدان زیبا برای مهمانی های دوستانه و قرار دادن یک دسته گل مریم یا رز یا ترکیبی از گل های زیبا در یک گلدان کریستالی شکیل برای مهمانی های رسمی ایده مناسب تری می باشد.

برای قرار دادن شمع بر روی میز غذا در مهمانی های غیر رسمی می توانید از یک لیوان شیشه ای یا شیشه خالی زیبا اما روشن یا هر شی مناسبی که فضای فانتزی برای میز غذای شما ایجاد می کند به جای، جا شمعی استفاده کنید، خلق چنین آثاری در مهمانی های دوستانه، باعث ایجاد صمیمیت بیشتر در فضا می شود.

چیدمان میز شام

انواع دورچین ها و دسرها را در اردوخوری های زیبا و مخصوص آن ها قرار داده و در جای مناسبی از میز بگذارید، به طوری که دسترسی به آن ها برای تک تک افراد دور میز به آسانی میسر باشد.

سرو خورشت ها، سوپ ها، آش ها و یا هر نوع غذای دیگری در انواع سوفله خوری ها علاوی بر ایجاد زیبایی بی نظیر و انسجامی واحد بر روی میز باعث گرم ماندن غذاها می شود. بنابراین تأثیر این ظروف را در دیزاین میز برای مهمان از یاد نبرید.

ریختن آب خنک در یک تنگ زیبا و قرار دادن آن در جای مناسبی از میز نشانه آن است که شما برای قرار دادن هر عنصری از یک آیکون زیبا کمک گرفته اید و چیزی را هم از قلم نینداخته اید.

با ریختن چند حلقه خیار، چند توت فرنگی کوچک، تعدادی برگ نعنا و … آبی را که می خواهید بر روی میز غذا خوری خود قرار دهید تزیین کنید.از قرار دادن اشیاء با ارتفاع بلند بر روی میز خود داری کنید، چنین وسایلی مانع دید واضح افراد دور میز می شود.

چیدمان دلچسب مهمانی میز شام

برای اینکه مهمانانتان از شام لذت بیشتری ببرند، در چیدمان میز شام نکات زیر را رعایت فرمائید

  • رومیزی، دستمال سفره و نقره جات و بلورجاتی را انتخاب کنید و ترتیب دهید که رنگ و جنس آنها با نوع مهمانی شام شما هماهنگی داشته باشد.
  •  اگر میخواهید میز خود را برای شام شکرگزاری آخر سال طراحی کنید، از رنگهای سنگین استفاده کنید.
  •  برای یک شام تابستانی، می توانید از رنگهای تابستانی مثل آبی، سفید یا سبز استفاده کنید.
  • اصولا در میزهای شام رسمی از رنگهای سفید یا کرم برای ظرف چینی استفاده می شود.
  • برای مهمانی های دوستانه می توانید از ظروف سرامیکی یا سفالی استفاده کنید.
  •  سفره را دقیقا در مرکز میزتان قرار دهید. نوع و رنگ رومیزی باعث شاداب شدن روحیه شما و مهمانانتان میشود. رومیزی های گلدار معمولا خیلی عامه پسندتر هستند.
  •  گل ها تنها ترکیب کننده میز شما نیستند! بعضی ها از یک جفت شمعدان و یا قرار دادن گلهای ۵ برگ داخل یک گلدان شیشه ای برای زیبایی میزشان استفاده میکنند. البته باید این نکته مد نظر باشد که مهمانان بتوانند یکدیگر را ببینند و تزئینات میز دید آنها را مسدود نکند.
  •  رومیزی را حتما مطابق سایز میزتان انتخاب کنید.
  •  سرویس ظرفها را روی میز قرار دهید و آنها را با فاصله کنار هم بچینید.
  •  کارد و قاشق و چنگال نقره ای را به ترتیب بچینید: چنگال را در سمت چپ بشقاب قرار دهید و چنگال سالاد را در کنار آن. چاقوی اره ای را دقیقا متقارن با بشقاب در سمت راست قرار دهید و قاشق سوپ خوری را در سمت راست چاقو قرار دهید.
  • بشقاب کوچک نان و کره را بالای چنگال ها در سمت چپ قرار دهید.
  •  لیوان آب را در بالای چاقو سمت راست قرار دهید. گیلاس نوشیدنی را در سمت راست گیلاس یا لیوان آب قرار دهید.
با ایده های کم هزینه و جدید دیوار پشت تلویزیون را دکور کنید

چیدمان میز شام

ترتیب چیدمان میز شام

به این ترتیب که باید از لبه های میز شروع به چیدن وسایل کرد و کم کم به سمت مرکز میز رسید .

بشقاب ها

در مرحله اول باید چیدمان بشقاب ها را باید انجام داد .

حتما به اندازه ی 2.5 سانتی متر از لبه میز فاصله داشته باشند .

همچنین بشقاب ها باید دقیقا روبروی صندلی ها قرار بگیرند .

بشقاب های گود دقیقا روی بشقاب های تخت قرار می گیرند به صورتی که مرکز هر دو بشقاب دقیقا به روی هم منطبق باشند .

دقت کنید که کاسه ها هم به همین صورت روی دیگر بشقاب ها قرار می گیرد.

نقش لیوان ها در چیدمان میز شام

بعد از بشقاب ها نوبت به لیوان ها می رسد ، لیوان ها در سمت راست و بالای بشقاب ها قرار می گیرند.

بهتر است برای هر مهمان 2 لیوان در نظر گرفته شود.

اگر بلندی لیوان ها با یکدیگر متفاوت است بهتر است آنها را به ترتیب بلندی از سمت چپ به راست بچینید.

نکته :

توجه کنید که بیش از سه چهارم لیوان را از نوشیدنی پر نکنید .

چیدمان میز شام

تا مهمان بتواند بدون نگرانی از ریخته شدن محتویات داخل لیوان روی میز آن را برداشته و از آن استفاده کند.

کارد ، قاشق و چنگال

در مرحله بعد قرار دادن کارد ، قاشق و چنگال ها به روی میز است.

اصول کلی برای قرار دادن کارد به روی میز این است که لبه تیز آن همیشه باید رو به بشقاب باشد.

قاشق را در سمت راست در همان طرفی که کارد هست آن را قرار دهید .

چنگال را باید سمت چپ بشقاب گذاشت .

مواقعی که خوردن غذای مورد نظر احتیاج به کارد نداشته باشد، آن را نباید روی میز گذاشت.

در این صورت چنگال را باید به طرف راست بشقاب آورد.

در صورتی که چند نوع کارد و چنگال و قاشق مورد احتیاج باشد، باید آنها را به ترتیب استفاده و در هر طرف از سمت به طرف بشقاب چید.

مثلاً اگر غذای اول سوپ است، باید در سمت راست بشقاب ابتدا قاشق سوپ خوری برای صرف سوپ قرار داد .

آن را با بشقاب سوپخوری برداشت تا با غذای بعد، کارد و چنگال به کار برده شود .

ترتیب به کاربردن وسایل از خارج به داخل باشید .

به این ترتیب آخرین غذا یا وسایلی که بلافاصله پهلوی بشقاب قرار دارد صرف می شود.

چیدمان میز شام

آخرین مرحله برای چیدمان میز غذا خوری اضافه کردن عناصر تزئینی از قبیل دستمال سفره ، گلدان و شمع به میز می باشد.

دستمال سفره برای چیدمان میز شام

دستمال سفره را می توانید داخل بشقاب ها قرار دهید و یا حتی می توانید آن را به سمت چپ بشقاب و زیر چنگال منتقل کرد .

که البته از نظر زیبایی شناسی بهتر است که داخل بشقاب ها قرار بگیرد.

گلدان ها و شمع

گلدان ها و شمع ها نیز باید در وسط میز قرار بگیرند ، که البته ارتفاع آن ها نباید در دید افرادی که روبروی هم نشسته اند اختلال ایجاد کند.

برای مهمانی های رسمی سعی کنید از شمع هایی با رنگ های سفید و نقره ای استفاده کنید .

برای گلدان نیز می توانید از گل هایی با رنگ سفید و یاسی و برای مهمانی های دوستانه و خودمانی از گل ها و شمع هایی با رنگ های شاد استفاده کنید.

استفاده از از شمع و گل سرخ برای یک میز دو نفره عاشقانه بسیار مناسب است .

و در نهایت قرار دادن ظروف بزرگ سرو غذا در مرکز میز می باشد .

توجه کنید قرار دادن ظروف به صورت تقارن دسترسی را را آسان تر می کند .

با بهره بردن از این مطلب بهترین میز شام مهمانی را بچینید .

چیدمان میز شام

ترفند چیدمان میز شام ؛ تزیین قسمت مرکزی میز

آراستن قسمت مرکزی میز و خلق یک نقطه کانونی، زیبایی چشمگیری به چیدمان میز غذا مهمانی شما می دهد. تزیین قسمت مرکزی میز در واقع تم اصلی چیدمان شما را با دیگر عناصر هماهنگ می کند. در این مورد خلاقانه عمل کنید، اما به یاد داشته باشید که برای تزیین این قسمت از وسایل کوتاه و کوچک استفاده کنید.

چرا که عناصر تزیینی بلند مانع دید افراد در فضای پشت میز می شود و لوازم بزرگ هم آن را شلوغ نشان می دهند. طبق یک قاعده مطلوب شما برای چیدمان هر سِت روی میز حداقل به ۳۵ سانتیمتر فضا نیاز خواهید داشت. بنابراین باید ۷۱ سانتی متر را از عرض میز کم کنید. آنچه باقی می ماند مقدار فضایی است که برای تزیین قسمت مرکزی میز در اختیار دارید. برای تزیین قسمت مرکزی میز می توانید از گل آرایی، شاخ و برگ خشک درختان، شمع و شمعدان، ظروف کریستال یا سنگ های تزیینی استفاده کنید.

سینک گرانیتی بهتر است یا استیل ؟ نکاتی که کسی به شما نمی گوید

چیدمان میز شام

 نقش وسایل دکوری

این عناصر نشان دهنده سلیقه شخصی شما در طراحی و چیدمان میز غذاخوری است و آن را از بقیه متمایز می کند. البته بهتر است از وسایلی استفاده کنید که با تم چیدمان شما وجه اشتراک داشته باشند یا معنای خاصی به آن ببخشند. وسایلی مثل:

مجسمه پرندگان یا گلدان های کوچک و رنگارنگ
حلقه های جالب دستمال
عناصر تزیینی مربوط به فصل یا مناسبت ها
پایه های نگهدارنده کارت های مختلف
بسته های کوچک گل یا گیاهان در کنار هر سِت از ظروف غذا

رنگ مناسب چیدمان میز شام لاکچری

رنگ های منتخب در مهمانی های لاکچری محدود هستند و به سختی از تعداد انگشتان یک دست تجاوز می کنند. همین اصل ساده مشخص می کند که ترکیب رنگ های متنوع و پالت های رنگی فراوان برای میز شام رسمی مناسب نیستند. محبوب ترین رنگ ها عبارتند از سفید، مشکی، نقره ای و طلایی. البته این رنگ ها به تنهایی استفاده نمی شوند و به شکل ترکیبی به کار گرفته می شوند.

میز شام طلایی و مشکی

با انتخاب این ترکیب رنگی یک چیدمان میز شام لاکچری در انتظار شماست. رنگ مشکی و طلایی بسیار دیدنی است و حسی از ظرافت و اشرافیت به میز می بخشد. در دکوراسیون امروزی مشکی دیگر مفهوم عزا ندارد و در کنار رنگ های درست نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت.
تضاد رنگی مشکی و طلایی با سلیقه نسل جوان همخوانی زیادی دارد چرا که همچون یک سبک هنری خاص در هر مناسبتی زیبایی خودش را دارد و همه را تحت تأثیر قرار می دهد. طلایی به تنهایی رنگی گرانقیمت و اشرافیست و از گذشته تاکنون جایگاهش را در منازل و‌ مهمانی های لوکس حفظ کرده است. رنگ های متمایز کلاسیک سفید، صورتی یا قرمز به این ترکیب رنگی ذکر شده تازگی و جذابیت خوبی می بخشد.
رنگ‌ مشکی مترادف مدرن و امروزیست. به کوکو شنل و زیبایی های استثنایی لباس سیاه رنگش فکر کنید.
پس از انتخاب رنگ مشکی نترسید زیرا اگر درست استفاده شود به هیچ وجه غم انگیز نیست و طلایی نیز هر فضایی را چون قصر جلوه می دهد؛ لوسترهای لوکس، شمعدان ها، پارچه های کارشده با نخ طلایی، ظروف برنجی و …. در این رنگ باشکوه می شود. زیرا شکوه و تجمل بدون رنگ طلایی قابل تصور نیست.

میز شام طلایی و سفید + مشکی

این رنگ در آمریکای قرن بیستم باب روز بود و به عنوان سبکی درخشان و مجلل شناخته می شد و به این صورت بود که طلایی رنگ غالب بود و در کنار مشکی و سفید کامل می شد. با تماشای تصاویر متنوع از این ترکیب رنگی مشکی و طلایی هر چه بیشتر به این تلفیق در میز شام علاقه مند می شوید.
اگر برای مهمانی لوکس خود انتخاب شما رنگ مشکی و طلایی است باید درک روشنی از این رنگ ها و نحوه ترکیبشان داشته باشید. قبل از همه چیز باید بدانید که رنگ های اکتیوی چون مشکی و سفید باید با رنگ های ملایمتری متعادل شوند. رنگ مشکی مانند یک صفحه خالیست که تلفیق آن با طلایی شاهانه و باشکوه می شود.

چیدمان میز شام

میز شام مهمانی سفید + کرم همراه با طلایی

ترکیب رنگی کرم طلایی سال هاست که طرافداران بسیار زیادی به خصوص با سلیقه کلاسیک جذب کرده است. مثلا در جشن ها و عروسی ها برای چیدمان میز شام لاکچری اغلب از ظروف چینی سفید و طلایی استفاده می شود که با لباس های پرزرق و برق و زیورآلات مهمانان نیز همخوانی قشنگی ایجاد می کند. البته که در نهایت همه چیز به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. این که چه ترکیب رنگی را انتخاب کنید و کدامشان رنگ غالب باشد.
رنگ‌ طلایی را می توان در کنار سفید به عنوان رنگ‌ مکمل به کار برد. مانند دستمال سفره های سفید با حاشیه های طلایی یا حلقه دستمال های طلایی، شمع های سفید در شمعدان های طلایی رنگ و…. به این ترتیب میز شما به غایت شیک و تحسین برانگیز خواهد شد.

ترکیب رنگ مناسب طلایی برای میز شام مهمانی

رنگ های دیگری نظیر شرابی، ارغوانی، مارسالا و قرمز دانه اناری نیز در کنار طلایی فوق العاده زیبا می شود.
یکی از بزرگترین اشتباه ها در چیدمان میز شام لاکچری آن است که تم رنگی انتخاب شده را بیش از اندازه به کار ببریم. زیرا در طراحی و چیدمان هر مکانی چارچوب و حدود مشخصی وجود دارد که اگر از آن حد عبور کنیم هارمونی و تناسب رنگ ها به هم می ریزد و قطعه هنری شما به سمت بی سلیقگی و دلزدگی سوق پیدا می کند. پس رنگ ها را درست و به جا به کار بگیرید خصوصا که در جای محدودی چون میز شام باشد.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

18 تیر 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *