افزایش قدرت باروری زنان

باروری خانم ها می تواند تحت تاثیر شیوه زندگی آن ها قرار داشته باشد. بنابراین با انجام برخی اقدامات ساده می توان به حفظ سلامت باروری زنان و افزایش قدرت باروری زنان کمک کرد. برخی از این اقدامات را در این مطلب گروه سلامت شادمگ میتوانید مشاهده کنید.

سلامت باروری زنان

بارداری خانم ها به توانایی بیولوژیک آن ها برای باردار شدن اشاره دارد. شما و همسرتان بعد از حداقل یک سال تلاش بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده برای بچه دار شدن، در صورت عدم موفق شدن باید به متخصص مراجعه کنید. این آمار در مورد زوج هایی که بالای 35 سال قرار دارند حداقل شش ماه می باشد.

افزایش قدرت باروری زنان

مشکلات مختلفی می تواند قدرت باروری خانم ها را مختل کرده و به سلامت باروری زنان آسیب برسانند. از جمله این موارد عبارت است از:

شرایطی که بر تخمک گذاری تاثیر می گذارد.
ابتلا به اندومتریوز (شرایطی که در آن بافت داخل دیواره رحم در خارج از رحم رشد می کند)
وجود اسکارهایی در ارگان های لگن که ناشی از جراحی های قبلی و یا عفونت ها می باشد.
انسداد لوله های فالوپ که اغلب در اثر ابتلا به بیماری های التهابی لگن یا وجود ناهنجاری در لوله فالوپ روی می دهد.
وجود بیش از حد پرولاکتین در خون (هایپرپرولاکتینمیا)

شرایطی که بر رحم تاثیر می گذارند

سن خانم ها بر قدرت باروری آن ها تاثیر می گذارد. زمان باروری در خانم ها اهمیت دارد و تاخیر در باردار شدن می تواند شانس بارداری را در خانم ها کاهش دهد. تخمک خانم ها در سنین بالا به اندازه تخمک خانم های جوان قابلیت باروری ندارد و ممکن است لقاح در این افراد به طور طبیعی روی ندهد.

افزایش قدرت باروری زنان با ریزمغذی ها

افزایش قدرت باروری زنان برای افرادی که مشکلات ناباروری دارند اهمیت زیادی دارد. هنگامی که با ناباروری روبرو هستید عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید مانند ژنتیک، سن، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و… اما یک گزینه برای افزایش شانس فرزندآوری شما وجود دارد که نسبتا ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی و به طور خاص، ریزمغذی هایی که از طریق غذا یا مکمل ها دریافت می کنید می توانند در درمان ناباروری موثر باشند.

نقش ریز مغذی ها در افزایش قدرت باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است، علم حوزه ریز مغذی ها و مفهوم آن هنوز در مراحل اولیه است. با این وجود، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان ایفا می کنند.

آنها برای بسیاری از عملکردها از جمله قاعدگی و تخمک گذاری، عملکرد تیروئید، تولید انرژی، ایمنی بدن و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. بنابراین مصرف کافی ویتامین و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت اصلی شایع ناباروری است کاهش دهند.

افزایش قدرت باروری زنان

استیل ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه ال کارنیتین است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. گاهی ALC و LC برای افزایش باروری در زنان به صورت ترکیبی مصرف می شوند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند.

بررسی 2018 نشان داد اگرچه LC مزایایی برای باروری زنان دارد، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این بررسی همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه B غیر از اسید فولیک

به ارتقای سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. احتمالا شنیده اید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه، دریافت بیشتر ویتامینB1، B2، B3،B6 و B12 با احتمال کمتری برای ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری همراه بود.

افزایش قدرت باروری زنان

برخی مطالعات، ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. به علاوه یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که داشتن سطوح بالاتر B12 و فولات ممکن است باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

کلسیم

تحقیقات قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی، احتمال باروری را افزایش می دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است.

بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر لبنیات دریافت کنید در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند، اما افزایش مقدار آن در جریان خون ممکن است برای باروری فوایدی داشته باشد، به خصوص اگر از روش IVF استفاده می کنید. یک مطالعه معتبر در سال 2018 نشان داد که استفاده از مکمل CoQ10 باعث بهبود پاسخ تخمدان در زنان تحت درمان IVF می شود. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامینD

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل PCOS سطوح پایین ویتامینD دیده می شود. ویتامینD در عمل باروری زنان و مردان نقش اساسی دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامینD ممکن است با ناباروری در مردان و زنان معتبر مرتبط باشد، بنابراین آزمایش کمبود ویتامینD بسیار مهم است.

افزایش قدرت باروری زنان

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش قدرت باروری زنان مصرف مکمل اسید فولیک است. دریافت اسید فولیک کافی تنها یک انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با شانس بیشتری برای باردار شدن، موفقیت بیشتر در باروری و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است.

برای زنان باردار، RDA اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این، توصیه می شود زنانی که قصد باردار شدن دارند یا ممکن است باردار شوند، حداقل یک ماه قبل از بارداری مکمل اسیدفولیک با دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم مصرف کنند.

آهن

ناباروری ناشی از اختلال تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی برای باروری) می تواند ناشی از کمبود آهن باشد. یک مطالعه در سال 2006 روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع از ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید، با پزشک خود در مورد روش افزودن آهن یا مکمل های آهن مناسب به رژیم غذایی خود صحبت کنید.

خانم ها این علائم سرطان سینه را بشناسید و جدی بگیرید !

امگا 3

به سلامت بارداری بالای 35 سال کمک می کند. هنگام بررسی الگوهای غذایی، مصرف غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر همراه است. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 مصرف نمی کنید، مصرف مکمل در هنگام اقدام برای بارداری ممکن است مفید باشد.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. تحقیقات 2015 گزارش می دهد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019، سلنیوم همچنین ممکن است به حفظ سلامت مایع فولیکولی اطراف تخمک زنان کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توان مولتی ویتامین مصرف کرد؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند، ممکن است به جای خرید یک مکمل، استفاده از یک مولتی ویتامین با کیفیت بالا راحت تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولی باشید که شامل موارد زیر باشد:

افزایش قدرت باروری زنان

  • حداقل 400 میکروگرم فولات
  • حداقل 300 میلی گرم کولین
  • 150 میکروگرم ید
  • 18 میلی گرم آهن
  • حداقل 600 IU ویتامین D

شرایط تاثیرگذار بر باروری زنان

شیوع ناباروری در جهان حدود 15 درصد است که به دلیل تغییر سبک زندگی جوامع امروزه روبه افزایش است. برخی اعوامل می تواند بر قدرت باروری زنان تاثیر بگذارد. مجموعه ای از شرایط می تواند بر این سیستم تاثیر گذار بوده و به طور بالقوه منجر به ناباروری در زنان شود در ادامه بررسی می شود.

1-سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

اختلالات تخمک گذاری حدود 25 درصد از تخشیص های ناباروری را تشکیل می دهد. هفتاد درصد از زنان مشکل سندرم PCOS دارند. چنین سندرمی یک اختلال چندعاملی است و با ترکیبی از ویژگی های بالینی شامل عدم تخمک گذاری و هیپر آندروژنیسم، بیوشیمیایی شامل غلظت بیش از حد آندروژن و هورمون لوتئین کننده و مورفولوژیکی تخمدان مشخص می شود.

افزایش قدرت باروری زنان

اگرچه علت سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان پیچیده و بحث برانگیز است از جمله عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه ی زندگی، نقش مقاومت به انسولین یک مولفه ی اصلی علت شناسی است.

2-اندومتریوز

در میان علل نابارآوری آندومتریوز یک بیماری التهابی زنانه است که با وجود غدد آندومتر و استروما در خارج از حفره ی رحم مشخص می شود. این بیماری هفت تا ده درصد از زنان در سنین باروری و تا پنجاه درصد از زنان مبتلا به ناباروری را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه مکانیسم های پاتوفیزولوژیک اندومتریوز به طور کامل توضیح داده نشده است چندین مطالعه و تحقیق نشان داده است که اندومتریوز با یک الگوی التهابی سیستمیک ونقش اختلال در سیستم ایمنی طبیعی در آندومتریوز مشخص شده است. علاوه بر این فعال کننده های آندومتریوز شامل عوامل محیطی از جمله عادات غذایی و اجزای تغذیه است. برای آشنایی با روش های نوین کمک باروری کلیک کنید.

3-سبک زندگی و تغذیه

علاوه بر بیماری های ارگانیک، عواملی نظیر سبک زندگی، تغذیه نامتعادل و رژیم غذایی که پیش تر گفته شد می تواند برعملکرد فیزیولوژیکی تولید مثل در زنان تاثیر و تداخل داشته باشد. شایع ترین علل ناباروری در زنان اختلال در تخمک گذاری است. در طب فارسی این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جاییکه حکیم و پزشک بزرگ ایرانی رازی معتقد است وقتی می توانید بیمار را با تغذیه اصلاح و درمان کنید دارودرمانی را انتخاب نکنید. درمان ناباروری به دو دسته برنامه های تغذیه ای و غیر تعذیه ای تقسیم می شود.

از دیدگاه طب ایرانی برای تولید اسپرم یا تخمک واجد شرایط، قلب باید خون رسانی مناسبی به اندام ها داشته باشد و کبد و مغز نیز باید عملکرد صحیحی داشته باشند. در همین حال سیستم گوارش نیز باید به خوبی کار کند تا غذا به درستی هضم شود و آن را به سایر اندام ها منتقل کند.

افزایش قدرت باروری زنان

غذا نیز باید کیفیت خوبی داشته باشد تا بتواند نقش خوبی در فرآیند تولید مثل داشته باشد. همچنین می تواند به طور مستقیم بر سیستم تولید مثل از جمله رحم و تخمدان ها تاثیر بگذارد و با تقویت اندام های اصلی بدن از جمله کبد، مغز و قلب و همچنین تقویت سیستم گوارشی به درستی و به شیوه ای غیر مستقیم مایع منی تولید کند.البته  غذا با سیستم تولید مثل در تعامل است و به درمان ناباروری کمک می کند. برای آگاهی بیشتر درباره دلایل ناباروری در مردان و زنان کلیک کنید.

4-اضافه یا کمبود وزن

منظور از اضافه وزن در ذهن هرکسی چیز متفاوتی است اما به لحاظ علمی و سلامتی اضافه وزن شرایطی است که از خط MBI هرفرد تجاوز می کند که بسته به میزان وزن هر فرد و قد او تخمین زده شده است. این میزان ممکن است حتی چندکیلوی ناقابل باشد اما همین میزان می تواند در بارداری تاثیرات مخرب و مانع داشته باشد.

وزن به دلیل این که بر میزان استروژن در بدن زنان تاثیر می گذارد بر تخمدان هایشان نیز تاثیر سوء می گذارد. اکثرا زنان نمی دانند که تخمدان هایشان استروژن تولید می کند، بافت چربی نیز مقداری استروژن در درون خود دارد که به بدن وارد می کند. درواقع بافت های چربی بدن استروژن تولید می کنند.

زمانی که وزن بدن فرد در محدوده ی MBI سالم قرار دارد احتمالا تولید مقدار مناسب استروژن بیشتر است اما در صورتی که اضافه وزن یا چاقی رخ داده باشد بافت چربی بدن زنان بیش از اندازه ی مورد نیاز بدن او استروژن تولید می کند که این کار از تخمک گذاری به اندازه و منظم در بدن جلوگیری می کند چرا که چربی ها درحال تولید استروژن بسیار بیش از حد نیاز بدن هستند.

 

برای آشنایی با علائم تخمک گذاری کلیک کنید. از طرفی کمبود وزن هم باعث می شود که تخمدان های زنان آن میزان استروژنی که برای تخمک گذاری لازم است را تولید نکند که بازهم می تواند منجر به عدم باروی گردد. در زمان تخمک گذاری برای افزایش تخم از فولیکول، باید سطح استروژن به میزان لازم برای این کار برسد. به همین دلیل است که کسانی که کمبود وزن دارد ممکن است به طور کل قاعدگی را تجربه نکنند حالتی که به آمنوره و نبود سیکل قاعدگی معروف است

علائم ناباروری در زنان

ناباروری نیز مانند هر بیماری دیگری با علائم و نشانه هایی همراه است. بیماری با دیدن تغییر در چرخه ی قاعدگی و تخمک گذاری، خونریزی های شدیدتر یا سبک تر از حد معمول در پریود دردناک، دوره های دردناک همراه با کمردرد، درد لگن و گرفتگی رحمی باید مشکوک به ناباروری خود شود. ناباروری اگر به دلایل هورمونی باشد چنین علائمی دارد:

افزایش قدرت باروری زنان

  • تغییرات پوستی از جمله آکنه های پی در پی پوستی
  • کاهش میل جنسی
  • رویش موهای تیره روی لب، سینه وچانه
  • ریزش مو یا نازک شدن موها
  • افزایش وزن
  • روش های تشخیص ناباروری زنان
  • بررسی برای شرایط هر زنی که قصد بارداری دارد اما باردار نمی شود.
  • تست های لازم برای زن به صورت معاینه فیزیکی، سونوگرافی و … و بررسی همسرش
  • آزمایش خون
  • بررسی هورمون های تخمک گذاری
  • لاپاراسکوپی
  • اسکن اولتراسوند
  • بررسی هر گونه بیماری زمینه ای که ممکن است باشد
ترفندهای فوق العاده مهم و کاربردی برای درمان تیک عصبی

۱۶ روش طبیعی برای افزایش قدرت باروری زنان

۱. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان‌هایی مانند فولات (ویتامین B9) و روی در افزایش قدرت باروری مردان و زنان مؤثر هستند. این ترکیبات رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب سلول‌های اسپرم و تخمک می‌شوند را غیرفعال می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۷۵ گرم گردو توسط مردان جوان می‌تواند کیفیت اسپرم را بهبود بخشد. همچنین در یک مطالعه که روی ۲۳۲ زن انجام شد، افزایش دریافت فولات با بهبود وضعیت باروری و افزایش احتمال تولد نوزاد زنده مرتبط بود. میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و غلات مملو از آنتی اکسیدان‌های مفید مانند ویتامین C، ویتامین E، فولات، بتا کاروتن و لوتئین هستند.

افزایش قدرت باروری زنان

Balanced diet, healthy food concept

۲.  برای افزایش قدرت باروری زنان صبحانه‌ی حجیم بخورید

خوردن یک وعده صبحانه‌ی حجیم و پرکالری ممکن است به درمان مشکلات باروری در زنان کمک کند. به نظر می‌رسد که خوردن صبحانه می‌تواند در بهبود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) که یکی از دلایل اصلی ناباروری است، مؤثر باشد. در زنان مبتلا به این سندرم که وزن متوسطی دارند، افزایش کالری وعده‌ی صبحانه میزان دو هورمون انسولین و تستوسترون را به ترتیب ۸ و ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. افزایش این هورمون‌ها باعث ناباروری می‌شود.

در یک مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای مشاهده شد که در زنانی که صبحانه‌ی حجیم می‌خورند در مقایسه با زنانی که صبحانه‌ی مختصر و شام حجیم دارند، تخمک‌گذاری و قدرت باروری وضعیت بهتری دارد. ذکر این نکته ضروری است که افزایش حجم صبحانه بدون کم کردن میزان شام مصرفی احتمالاً به افزایش وزن و چاقی منجر می‌شود.

۳. از مصرف چربی‌های ترانس اجتناب کنید

خوردن چربی‌های سالم برای افزایش قدرت باروری و حفظ سلامت عمومی بدن مهم است. چربی‌های ترانس به دلیل اثرات منفی‌ای که بر حساسیت به انسولین دارند، خطر ناباروری را افزایش می‎دهند.

افزایش قدرت باروری زنان

Mobile

چربی‌های ترانس معمولاً در روغن‌های گیاهی هیدروژنه (روغن جامد)، مارگارین، غذاهای سرخ‌شده و محصولات فرآوری‌شده وجود دارند. شواهد علمی نشان می‌دهد که افزایش چربی ترانس و کاهش چربی‌ غیراشباع در رژیم غذایی با ناباروری در مردان و زنان مرتبط است.

۴. در صورت ابتلا به PCOS مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک توصیه می‌شود که از یک برنامه‌ی غذایی کم‎کربوهیدرات پیروی کنند که در آن کمتر از ۴۵ درصد کالری دریافتی روزانه از کربوهیدرات تأمین شود.

چند مطالعه‌ی مختلف نشان داده‌اند که کنترل مصرف کربوهیدرات تأثیر مثبتی روی PCOS دارد. رژیم‌های کم‌کربوهیدرات به حفظ وزن در محدوده‌ی سالم، کاهش سطح انسولین و کاهش چربی‌های بدن کمک می‌کنند و در تنظیم چرخه‌ی قاعدگی نقش دارند.

۵. مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را کاهش دهید

وقتی از کربوهیدرات صحبت می‌شود فقط مقدار آن مهم نیست، بلکه به نوع آن هم باید توجه کرد. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده شامل غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و غلات فرآوری‌شده (نان و ماکارونی تهیه‌شده با آرد سفید و برنج سفید) می‌توانند مشکل‌ساز باشند.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده خیلی سریع جذب می‌شوند و به سرعت سطح قند خون و انسولین را بالا می‌برند. این کربوهیدرات‌ها شاخص گلیسمی (GI) بالایی دارند. هر چقدر شاخص گلیسمی یک غذا بالاتر باشد، بعد از مصرف آن قند خون به میزان بیشتری افزایش می‌یابد.

هورمون‌های تولیدشده توسط تخمدان‌ها به بالغ شدن تخمک‌ها کمک می‌کنند. انسولین از نظر شیمیایی به هورمون‌های تخمدان‌ شبیه است و به همین دلیل افزایش مداوم آن می‌تواند باعث کاهش تولید این هورمون‌ها شود. چون وقتی انسولین بالا است، بدن فکر می‌کند که به هورمون‌های تخمدان نیاز ندارد. کاهش تولید هورمون در تخمدان‌ها به بالغ نشدن تخمک و عدم تخمک‌گذاری منجر می‌شود. با توجه به اینکه PCOS با سطوح بالای انسولین مرتبط است، زیاده‌روی در مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌تواند باعث بدتر شدن علائم آن شود.

افزایش قدرت باروری زنان

۶. فیبر بیشتری بخورید

فیبر به بدن در کاهش هورمون‎های اضافی و کنترل قند خون کمک می‌کند. انواع خاصی از فیبر می‌توانند در روده به استروژن اضافی متصل شده و آن را به‌عنوان یک ماده‌ی زائد از بدن دفع کنند.

در یک تحقیق مشاهده شد که بین فیبرهای محلول موجود در آووکادو، سیب‌زمینی شیرین، جو دوسر و میوه‌ها با کاهش سطح استروژن و پروژسترون ارتباط وجود دارد. فیبر محلول میوه‌ها بیشترین ارتباط را با کاهش استروژن داشت. توصیه می‌شود که زنان و مردان روزانه به ترتیب ۲۵ و ۳۱ گرم فیبر دریافت کنند. غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات از جمله غذاهای پرفیبر به شمار می‌روند.

نتایج تحقیقات درباره‌ی تأثیر فیبر روی باروری ضد و نقیض است. در یک مطالعه مشاهده شد که مصرف ۱۰ گرم فیبر اضافه احتمال ناباروری را در زنان بالای ۳۲ سال به میزان ۴۴ درصد کاهش می‌دهد. اما در مطالعه‌ی دیگری که روی ۲۵۰ زن ۱۸ تا ۴۴ ساله انجام شد، افزایش مصرف فیبر به عدم تخمک‌گذاری منجر شد. بهتر است از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است میزان مصرف فیبر را افزایش دهید یا خیر.

۷. نوع پروتئین دریافتی خود را تغییر دهید

جایگزین کردن پروتئین‌های حیوانی (مانند گوشت و تخم‌مرغ) با منابع پروتئین گیاهی (مانند حبوبات، آجیل و دانه‌ها) با کاهش خطر ناباروری مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که اگر ۵ درصد کالری دریافتی روزانه‌ی خود را به جای پروتئین حیوانی به پروتئین گیاهی اختصاص دهید، خطر ناباروری حدود ۵۰ درصد کمتر می‌شود.

مصرف ماهی هم می‌تواند به افزایش قدرت باروری کمک کند. نتایج حاصل از یک پژوهش علمی نشان داد که مصرف ماهی احتمال تولد نوزاد زنده را پس از درمان ناباروری افزایش می‌دهد. سعی کنید بخشی از پروتئین مورد نیاز خود را با مصرف سبزیجات، لوبیا، عدس، آجیل و ماهی تأمین کنید.

۸. لبنیات پرچرب بخورید

جالب است بدانید که زیاده‌روی در مصرف لبنیات کم‌چرب ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد. محققان با انجام یک مطالعه‌ی بزرگ ارتباط بین مصرف لبنیات پرچرب و ناباروری را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که مصرف یک یا چند وعده لبنیات پرچرب در طی روز خطر ناباروری را در زنان حدود ۲۷ درصد کاهش می‌دهد. سعی کنید هر روز یک سروینگ از لبنیات کم‌چرب مصرفی خود را با یک سروینگ لبنیات پرچرب مانند یک لیوان شیر کامل یا ماست پرچرب، جایگزین کنید.

۹. از مکمل‌های غذایی استفاده کنید

در زنانی که حداقل سه بار در هفته از مکمل حاوی مولتی ویتامین استفاده می‌کنند، خطر ناباروری ۲۰ درصد کمتر است. چون ریزمغذی‌های موجود در این مکمل‌ها نقش مهمی در باروری ایفا می‌کنند. زنانی که قصد باردار شدن دارند، باید از مکمل‌های حاوی فولات استفاده کنند. با پزشک درباره‌ی مکمل‌هایی که می‌توانند به افزایش قدرت باروری شما کمک کنند، مشورت کنید.

۱۰. ورزش کنید

فعالیت بدنی نه تنها به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می‌کند، بلکه تأثیر مثبتی روی افزایش قدرت باروری زنان و مردان دارد. با این حال، توصیه می‌شود که در ورزش کردن حد تعادل را رعایت کنید. چون ورزش بیش از حد شدید می‌تواند روی سیستم تولید مثل تأثیر منفی داشته باشد و قدرت باروری را در زنان کاهش دهد.

نحوه مصرف عرق نعناع برای معده که مثل آب روی آتیشه

۱۱. برای افزایش قدرت باروری زنان استرس خود را کنترل کنید

اگر قصد دارید باردار شوید، احتمالاً استرس‌ زیادی را تجربه می‌کنید. وقتی استرس زیاد باشد، به دلیل تغییر هورمون‌ها شانس باردار شدن کمتر می‌شود. نتایج تحقیقات درباره‌ی ارتباط بین استرس و باروری متفاوت است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استرس می‌تواند قدرت باروری را سرکوب کند. حمایت اطرافیان و صحبت با روانشناس به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند.

افزایش قدرت باروری زنان

۱۲. مصرف کافئین را کاهش دهید

نتایج تحقیقات درباره‌ی ارتباط بین کافئین و باروری خیلی قطعی نیست. با توجه به نتایج یک مطالعه‌ی قدیمی، زنانی که روزانه بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند به حدود ۹ ماه زمان بیشتر برای باردار شدن نیاز دارند. با این حال، در سایر مطالعات ارتباط قوی بین مصرف کافئین و افزایش خطر ناباروری مشاهده نشده است. برای احتیاط بهتر است در طی روز بیش از یک تا دو فنجان قهوه ننوشید.

۱۳. وزنتان را در محدوده‌ی سالم حفظ کنید

وزن یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی قدرت باروری در مردان و زنان تأثیر است. در حقیقت، هم کمبود وزن و هم اضافه وزن با افزایش خطر ناباروری همراه است. در زنان، میزان چربی ذخیره‌شده در بدن عملکرد چرخه‌ی قاعدگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چاقی به عدم تخمک‌گذاری، بی‌نظمی قاعدگی و اختلال رشد تخمک منجر می‌شود. اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را کاهش دهید و اگر دچار کمبود وزن هستید، سعی کنید با افزایش وزن به محدوده‌ی وزن سالم برسید.

۱۴. میزان آهن خون را بررسی کنید

مصرف مکمل آهن و خوردن غذاهای گیاهی که حاوی آهن غیرهِم (non-heme) هستند، می‌تواند خطر ناباروری را در زنان کاهش دهد. شواهد علمی نشان می‌دهد که آهن هِم (heme) که در غذاهای حیوانی وجود دارد، هیچ تأثیری بر باروری ندارد و فقط آهن غیرهِم برای زنانی که قبلاً کمبود آهن داشته‌اند، مفید است. جذب آهن غیرهِم برای بدن دشوارتر است، بنابراین سعی کنید غذاهای گیاهی مانند حبوبات را همراه با غذاها یا نوشیدنی‌های سرشار از ویتامین C مصرف کنید تا جذب آن افزایش یابد.

برای اینکه بتوان به همه‌ی زنان، به‌خصوص زنانی که میزان آهنشان در محدوده‌ی طبیعی قرار دارد، مصرف مکمل آهن را توصیه کرد، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. با این حال، بهتر است از پزشک بخواهید میزان آهن خونتان را اندازه‌گیری کند.

۱۵. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف الکل روی باروری تأثیر منفی دارد و احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد. افرادی که از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند، برای باردار شدن به زمان بیشتری نیاز دارند.

۱۶. از مکمل‌های طبیعی استفاده کنید

بعضی از مطالعات، به‌ویژه مطالعات حیوانی، نشان داده‌اند که بین مصرف مکمل‌های طبیعی با افزایش قدرت باروری ارتباط وجود دارد. در ادامه‌ می‌توانید با بعضی از این مکمل‌ها آشنا شوید. این حال، حتماً قبل از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کنید. چون اثربخشی این مکمل‌ها در انسان به‌خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

افزایش قدرت باروری زنان

ماکا (Maca)

ماکا از گیاهی که در کشور پرو رشد می‌کند، به دست می‌آید. بعضی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که این ماده باروری را بهبود می‌بخشد، اما نتایج مطالعات انسانی ضد و نقیض است. در بعضی مطالعات مشاهده شده که ماکا تأثیر مثبتی روی کیفیت اسپرم دارد، اما سایر تحقیقات چنین اثری پیدا نکرده‌اند.

گرده‌ی زنبور عسل (Bee pollen)

گرده‌ی زنبور عسل با بهبود عملکرد سیستم ایمنی و افزایش قدرت باروری مرتبط است. در یک مطالعه‌ی حیوانی مشاهده شد که مصرف گرده‌ی زنبور عسل باعث بهبود کیفیت اسپرم می‌شود. با این حال، باید مطالعات بیشتری روی انسان انجام شود.

بره موم زنبور عسل (Bee propolis)

یک مطالعه روی زنان مبتلا به اندومتریوز نشان داد که مصرف بره موم زنبور عسل به صورت دو بار در روز شانس باردار شدن را حدود ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

ژل رویال (Royal jelly)

ژل رویال که توسط زنبورها تهیه می‌شود، مملو از اسیدهای آمینه، لیپیدها، قندها، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب، آهن و کلسیم است. در مطالعات حیوانی مصرف ژل رویال باعث بهبود سلامت باروری در موش‌ها شده است.

گیاهان دارویی برای افزایش قدرت باروری زنان

گیاهان دارویی افزایش قدرت باروری که مدت هاست برای رفع مشکلات باروری مورد استفاده قرار می گیرد.  البته گیاهان دارویی عصاره های گیاهی خاصی دارند که معتقدند تاثیر مثبتی بر اندام های تولید مثل، سیستم هورمونی و میل جنسی زنان و مردان دارند. این داروها می توانند بر تعادل هورمون ها قاعدگی منظم و … کمک رسانی کنند.

افزایش قدرت باروری زنان

جینسینگ

یکی از خواص چنسینگ هندی حفظ تعادل هورمونی و بهبود عملکرد اندام های تولید مثل در زنان است. هم چنین به تقویت رحم برای کسانی که سقط مکرر داشته اند کمک می کند.

انار

انار نیز قدرت باروری زنان را افزایش می دهد. به افزایش جریان خون در رحم کمک می کند و پوشش رحم را ضخیم کرده تا احتمال سقط جنین کاهش یابد. به علاوه انار باعث رشد سالم جنین نیز می شود.

دارچین

دارچین می تواند به عملکرد صحیح تخمدان ها کم کند که در درمان ناباروری تاثیرگذار خواهد بود. این ماده می تواند به بهبود چرخه ی قاعدگی در زنان مبتلا به PCOS کمک کند. هم چنین برای درمان مشکلاتی نظیر آندومتریوز، فیبروم های رحمی، آمنوره (عدم قاعدگی) که می تواند بر باروری زنان تاثیرگذار باشد استفاده می شود. همچنین می تواند به پیشگیری از عفونت های قارچی زنان نیز کمک کند.

ریشه ماکا

یکی دیگر از گیاهان موثر که می تواند ناباروری را در زنان و مردان درمان کند، ریشه ماچا است. این گیاه تولید هورمون طبیعی را افزایش می دهد و به ویژه برای زنان مبتلا به کم کاری تیروئید مفید است زیرا از عملکرد تیروئید پشتیبانی می کند. همچنین منبع خوبی از مواد مغذی مختلف است که باروری را تقویت می کند.

روش های پزشکی افزایش قدرت باروری زنان

برای درمان ناباروری و تقیوت قدرت باروری زنان در زنان ابتدا باید هر بیماری زمینه ای که در او باعث ایجاد مشکلات بارداری شده است بررسی شود. اگر این مرحله باروری را بازگرداند مشکل بارداری درواقع حل شده است. چندین روش درمانی وجود دارد.

اصلاحات سبک زندگی از جمله حفظ وزن سالم، ترک سیگار، زمان بندی برای فعالیت جنسی باتوجه به چرخه ی تخمک گذاری.داروهای تحریک کننده ی تخمک گذاری مانند کلومیفن و گنادوتروپین ها. علاوه بر این برخی از روش های کمک باروری دیگر نیز قابل استفاده است.

افزایش قدرت باروری زنان

لقاح آزمایشگاهی IVF

تجربه ی ناباروری برای هر زنی از نظر عاطفی دردناک است و می تواند منجر به اضطراب، انزوا، دوره های طولانی افسردگی و ناتوانی در تمرکز بر کارهای روزانه شود. با تکنیک هایی نظیر لقاح آزمایشگاهی یا رحم جایگزین بسیاری از زنان که با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند در نهایت می توانند صاحب فرزند شوند اگرچه این تکنیک بسیار گردان است وبرخی از زنان به سادگی قادر به پرداخت آن نیستند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *