افتتاح حساب ترکیه
افزایش ماندگاری عطر روی لباس

افزایش ماندگاری عطر روی لباس چند ترفند کاربردی دارد که نباید انها را فراموش کنید. این مطلب گروه سبک زندگی شادمگ را ذخیره کنید و حتما به نکات آن توجه کنید تا هیچ وقت بوی خوب عطرتان از روی لباس هایتان نرود.

فیکساتور عطر چیست؟

همه ما می‌دانیم که بخشی از عطر و ادکلن از الکل تشکیل ‌شده است. این الکل مخصوص عطر به اصلاح فیکساتور نامیده می‌شود. اما کار فیکساتور چیست؟ فیکساتور یا الکل عطر باعث می‌شود تا مولکول‌های عطر از یکدیگر باز شده و پخش بو و یا خط بوی بالاتری داشته باشند.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

خوب است بدانید هرچقدر عطر غلیظ‌تر باشد و میزان فیکساتور کمتری داشته باشد، خط بوی کمتری خواهد داشت. همچنین این ماده باعث می‌شود تا لک عطر روی لباس باقی نماند. البته یکی از دلایل مهم اضافه کردن فیکساتور به تمام عطرها، جلوگیری از فساد اسانس محسوب می‌شود. افزایش ماندگاری عطر روی لباس و افزایش ماندگاری ادکلن کاملا به میزان فیکساتور موجود در آن‌ها بستگی دارد. البته به‌طورکلی میزان ماندگاری عطر و ادکلن ها به نوع روغن گیاهی و اسانس عطر نیز بستگی دارد.

میزان فیکساتور در عطر چقدر باید باشد؟

همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم، به‌منظور افزایش ماندگاری عطر روی لباس و افزایش ماندگاری ادکلن و البته پخش بوی بهتر، میزان مشخصی از فیکساتور به روغن معطر اضافه می‌شود. جالب است بدانید که میزان فیکساتور در ادکلن، ادوتویلت و عطر کاملا با یکدیگر متفاوت است.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

برای مثال ممکن است در یک ادکلن تا 90 درصد از فیکساتور استفاده شده باشد. اما میزان فیکساتور در عطر که معمولا در عطر فروشی‌ها به شیشه عطرها اضافه می‌شود، بین 10 تا 20 درصد از حجم کل شیشه عطر است. این میزان کاملا به غلظت عطر بستگی دارد؛ یعنی هرچه عطر غلیظ‌تر باشد، باید فیکساتور بیشتری اضافه شود. البته در بسیاری از مواقع با سلیقه خود فرد نیز این میزان می‌تواند کمتر و یا بیشتر باشد.

راه هایی برای افزایش ماندگاری بوی عطر

بیشتر افرادی که از عطر و ادکلن استفاده می‌کنند، معمولا هنگام خریداری عطر و ادکلن، در مورد مدت‌زمان ماندگاری آن‌ها خواهند پرسید. بهتر است بدانید که ماندگاری عطر و ادکلن در شرایط مختلف، بسیار متفاوت است.

برای مثال ممکن است یک عطر یا ادکلن مشخص را در روزهایی که رطوبت بیشتری دارد استفاده کنید و متوجه ماندگاری پایین آن شوید. حتی نحوه استفاده از آن و محلی که عطر و ادکلن را اسپری می‌کنید نیز در ماندگاری رایحه آن‌ها موثر است. اما شما با چند ترفند ساده می‌توانید باعث افزایش ماندگاری عطر روی لباس و یا افزایش ماندگاری ادکلن خود روی بدن و لباستان شوید. ما در ادامه سعی کرده‌ایم راه هایی برای افزایش ماندگاری بوی عطر ارائه دهیم.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

10 ترفند عالی برای افزایش ماندگاری عطر و ادکلن

همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم، شما با چند ترفند ساده می‌توانید به افزایش ماندگاری عطر و افزایش ماندگاری ادکلن روی بدن و لباستان کمک کنید. 10 مورد از این ترفندها عبارت‌اند از:

به نقاط درست بدن اسپری کنید

بهتر است بدانید که بهترین نقطه برای اسپری کردن عطر و ادکلن، نقاط نبض‌دار بدن است. اسپری کردن عطر و ادکلن روی نقاط نبض‌دار نه‌تنها باعث ماندگاری بیشتر آن می‌شود، بلکه پخش بوی بسیار بهتری نیز از آن خواهید داشت. گردن، مچ دست، روی سینه، داخل آرنج، پشت زانو و روی شکم، بهترین نقاط بدن برای اسپری کردن عطر به شمار می‌روند.

گیاهان مناسب روف گاردن را بشناسید ؛ با کمترین هزینه برای خودتون باغچه بسازید

پوست خود را کمی چرب کنید

شاید جالب باشد که بدانید ماندگاری عطر و ادکلن روی پوست چرب بسیار بیشتر از پوست خشک است. در حقیقت چربی و رطوبت پوست این افراد با ادکلن یا عطر مخلوط می‌شود و دوام آن را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر پوست خشکی دارید، خوب است قبل از استفاده از عطر یا ادکلن، کمی محل موردنظر را با انواع روغن بدون بو چرب کنید. البته دقت کنید که چربی زیاد نیز رایحه عطر را تغییر خواهد داد.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

بلافاصله پس از استحمام عطر و ادکلن را استفاده کنید

همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم، رطوبت کم پوست‌های خشک باعث می‌شود تا ماندگاری عطر پایین بیاید. بنابراین بهتر است قبل از مصرف، پوستتان را با استفاده از لوسیون های مرطوب‌کننده کمی مرطوب کنید. همین موضوع باعث شده که معمولا توصیه می‌شود عطر را بلافاصله پس از استحمام استفاده کنید.

از رایحه‌های مختلف در فصل‌های مناسب خود استفاده کنید

آیا به این موضوع تاکنون دقت کرده‌اید که شرکت‌های تولیدکننده عطر، عطرها را برای مصرف در فصول مختلف دسته‌بندی می‌کنند؟ شاید بدانید که معمولا عطرهای گرم و تند برای فصول سرد سال مناسب بوده و عطرهای خنک و ملایم مناسب فصول گرم سال هستند. این موضوع به دلیل تاثیر آب‌وهوا بر ماندگاری عطر است.

به غلظت عطر توجه کنید

غلظت بالای عطر برخلاف اینکه روی پخش بو اثر منفی دارد، ماندگاری عطر را بالا می‌برد. خوب است بدانید به دلیل اینکه ادکلن ها کمترین غلظت ماده معطر را دارند، ماندگاری بسیار پایین‌تری نسبت به عطر یا ادوتویلتها خواهند داشت.
شیشه عطر یا ادکلن را در جای خشک و به دور از نور خورشید نگه دارید: روش نگهداری از عطر و ادکلن نیز در ماندگاری رایحه آن تاثیر بسزایی دارد. درواقع اسانس موجود در عطر و ادکلن در صورت نگهداری نامناسب، فاسد می‌شود. نور مستقیم خورشید و یا گرمای خیلی زیاد، ماده معطر عطر را فاسد خواهد کرد و بنابراین شما رایحه اصلی و دلپذیر عطرتان را از دست خواهید داد.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

بطری عطر و ادکلن را تکان ندهید

بهتر است بدانید پس از هر بار اسپری کردن عطر یا ادکلن، مقدار معینی از اکسیژن وارد بطری می‌شود. ترکیب شدن اکسیژن با محتویات داخل شیشه عطر می‌تواند باعث بی‌کیفیت شدن اسانس معطر شود.

نت‌ها و گروه‌های بویایی عطر را بشناسید

اینکه نت‌های عطرتان از کدام گروه بویایی باشد، در میزان ماندگاری آن موثر است. گروه‌های بویایی مختلف، میزان ماندگاری متفاوتی نیز دارند. برای مثال باید بگوییم که گروه بویایی شرقی و چوبی به‌عنوان ماندگارترین رایحه شناخته‌شده‌اند.

لباس‌ها را به روش درست خوشبو کنید

در حقیقت معمولا توصیه می‌شود که عطر را روی لباستان اسپری نکنید؛ چراکه به‌مرور باعث تغییر رایحه عطر و بد بو شدن آن خواهد شد.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

اما اگر دوست دارید حتما لباس‌هایتان معطر باشند، ابتدا لباس را به‌خوبی بشویید تا عاری از بوی عرق و آلودگی شود. پس‌ازآن، هنگام اتو کشیدن لباس، کمی عطر را به همراه آب در مخزن اتو ریخته تا به‌صورت بخار به لباس برسد و جذب تاروپود آن شود. همچنین می‌توانید محیط کمد لباستان را با چند اسپری از عطر و ادکلن معطر کنید و سپس در کمد را ببندید.

عطر را در بطری اصلی خود نگهداری کنید

حتما تاکنون در فروشگاه‌های عطر و ادکلن، با بطری‌های خالی لوکس عطر برخورد کرده‌اید. این بطری‌ها درواقع بیشتر جنبه تزیینی برای روی میز توالت و یا هر نقطه از منزلتان که مدنظرتان است، دارد. بهتر است بدانید خارج کردن عطر و ادکلن از بطری اصلی خود و اضافه کردنشان در هر شیشه‌ای می‌تواند باعث پایین آمدن کیفیت عطرتان شود. بنابراین اگر به این شیشه‌های عطر لاکچری علاقه دارید، بهتر است ظرف خالی آن را روی میز توالتتان نگه‌دارید.

جمع کردن موی حیوان خانگی از روی فرش و مبل و لباس سه سوته

چه نوع عطرهایی ماندگاری بوی بیشتری دارند؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، عطرها غلظت‌های محتلفی دارند. قدرت ماندگاری بوی عطر خریداری شده را مدت زمانی که روی پوست دست‌تان می‌ماند، مشخص خواهد کرد. هرچه عطر غلیظ‌تر باشد، ماندگاری آن بیشتر است؛ بنابراین قیمت آن هم بیشتر خواهد بود.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

با این حال می‌توانید عطرهایی را هم خریداری کنید که ماندگاری بیشتری داشته باشند. ماندگاری عطرهایی که نت‌های آغازین آنها قوی‌تر است، بیشتر از عطر‌هایی است که نت پایانی قوی‌تری دارند. نت‌های آغازین معمولاً شامل طعم‌های چوبی یا بالزامیک و رایحه‌ای تندتر هستند. اگر عطر شما حاوی رایحه‌های شرقی مانند نعنای هندی و کهربا باشد، ماندگاری آن بیشتر است.

عطرهای با نت آغازین سبک‌تر، زودتر بوی خود را از دست می‌دهند و ماندگاری کمی دارند. نت‌های سبک‌تر شامل رایحه‌های مرکبات، گل و گیاه است. اگر مطمئن نیستید که کدام نت‌ها در عطر انتخابی شما قوی‌تر هستند، می‌توانید به اطلاعات خانواده‌ی رایحه‌های آن نگاه کنید. این اطلاعات به صورت آنلاین یا در توضیحات محصول در دسترس هستند. اگر تجربه‌ی کمی در خرید عطر دارید، می‌توانید از راهنمایی دوستان یا فروشنده‌ها کمک بگیرید.

عوامل تاثیر گذار در افزایش ماندگاری عطر

منافذ پوستی

منافذ باز یا بسته روی پوست فاکتور مهمی برای افزایش ماندگاری عطر است. ماندگاری یک عطر زمانی که منافذ پوستی کاملاً باز و تمیز هستند، بیشتر است. بعد از دوش گرفتن منافذ پوستی شما تمیز تر می شوند و موادی مانند عرق و چرک که می توانند با عطر واکنش دهند، از پوست برداشته می شوند. بنابراین ، برای افزایش ماندگاری عطر بلافاصله پس از دوش گرفتن از عطر خود استفاده کنید زیرا باعث افزایش میزان جذب پوستی و ماندگاری عطر می شود.

استفاده از مرطوب کننده

راه دوم استفاده از محصولات مرطوب کننده می باشد. محصولات مرطوب کننده با جلوگیری از تبخیر فوری عطر ، مانند یک پوشش محافظتی برای عطر عمل می کنند و می توان از آن ها برای افزایش ماندگاری عطر استفاده کرد.

تمیز بودن پوست

نسبت چربی و نمک که در هر پوست متفاوت است و ممکن است استفاده از یک عطر در پوست های مختلف، نتایج متفاوتی داشته باشد. گسترش و ماندگاری بو نیز ممکن است با توجه به این نسبت ها متفاوت باشد. بنابراین برای افزایش ماندگاری عطر خود بهتر است میزان چربی و نمک پوست خود را با آب و صابون شستشو داده و سپس از عطر استفاده کنید.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

pH پوست

میزان PH بدن نیز قطعاً یکی از عواملی است که روی ماندگاری عطر تأثیر می گذارد. بدن یک انسان طبیعی دارای PH قلیایی 6.8 تا 7.4 (pH) است. به طور خاص ، نت های پایین عطرها بسته به pH بدن شما بسیار متفاوت هستند.

چرب بودن یا خشک بودن پوست هم بر ماندگاری و هم بوی عطر تأثیر می گذارد. اگر پوستی چرب دارید ، اگر پوستی تند و خشک دارید ، رایحه های گل نتیجه بهتری می دهند.

دمای بدن

دمای بدن بر بوی عطرها نیز تأثیر دارد. پوست گرم باعث افزایش پخش رایحه می شود.

ماندگاری عطر

نت ها نقش اساسی در افزایش ماندگاری عطر شما دارند. برای داشتن رایحه ای ماندگار ، عطرهایی با رایحه های چوبی باید ترجیح داده شوند.

ماندگاری عطرهای تحت تأثیر دما ، نور و رطوبت کاهش می یابد. با نگه داشتن عطر در یخچال می توان دوام و ماندگاری آن را افزایش داد.

راه کارهایی برای استفاده‌ بیشتر و بهینه‌ عطر روی لباس

۱. هنگام امتحان کردن عطر برای خرید، آن را روی پوست یا لباس خود زده و ده دقیقه صبر کنید سپس آن را استشمام کنید تا بوی واقعی و رایحه اصلی عطر را حس کنید.

پاک کردن برفک فریزر و یخچال با 8 ترفند راحت و فوری

۲. شیشه عطر را در محل گرم و همچنین زیر نور آفتاب قرار ندهید. چون تابش آفتاب و گرم شدن باعث تغییر رایحه می‌شود. بهتر است آن را در جعبه و در محلی خنک و تاریک نگهداری کنید.

۳. بهترین عطر‌ها هم تمام روز را دوام نمی‌آورند و باید هر سه تا چهار ساعت یکبار تجدید شوند.

۴. بهتر است عطری که در روز استفاده می‌کنید با عطری که در شب استفاده می‌کنید متفاوت باشد.

۵. پوست چرب مدت بیشتری عطر را نگه می‌دارد، قبل از اسپری کردن عطر روی قسمت‌های نبض دارتان وازلین بمالید.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

۶. اگر می‌خواهید ماندگاری عطرتان بیشتر شود. آن‌ها را در حمام یا دستشویی یا جای گرم نگهداری نکنید. گرما، رطوبت و نور موجب شکسته شدن مولکول‌های عطر و کم شدن کیفیت و ماندگاری آن می‌شود. در عوض آن‌ها را در جای خنک و خشک مثل میز آرایش خود نگهداری کنید.

۷. بعد از اسپری کردن عطر روی مچتان آن را‌تر نکنید. اگر مچ‌ها را بهم بمالید موجب از بین رفتن سریع‌تر عطر و تبخیر آن می‌شود.

۸. قسمت‌های نبض دار و گرم بدنتان را مورد هدف اسپری قرار دهید. قسمت‌های مهم شامل مچ دست، روی گردن، آرنج، پشت زانو و روی قوزک پاست.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

۹. روی سطح کمد دراور لباس‌هایتان را با دستمال کاغذی پر کرده و سپس روی آن را معطر کنید. اینگونه لباس‌های شما همیشه خوشبو خواهند بود و یا یک صابون خوشبو را در دستمال کاغذی پیچیده و به همراه لباس‌ها درون کمد لباس هایتان قرار دهید تا همیشه خوشبو باشند.

۱۰. قبل از عطر زدن، حمام کنید. پوست اگر مرطوب باشد عطر بیشتری جذب می‌کند. پس اگر شب حمام می‌کنید بدانید که اگر عطر بزنید به اندازه صبح ماندگاری نخواهد داشت. چون صبح، پوست تان خشک می‌شود.

۱۱. به عطر خود اعتماد داشته باشید. با شیشه عطر یا ادکلن را خالی نکنید. تن‌ها یکی دو پاف از عطر کافی ست. به مقدار کمی از آن مصرف کنید. اما به یاد داشته باشید که پس از استعمال، قرار گرفتن در معرض آفتاب، منجر به کاهش رایحه می‌شود.

۱۲. عطرهای روغنی را به پشت آویز گوشتان بزنید. ذره‌ای از عطر را به پشت هر گوشتان بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.

قابل توجه آقایان

۱۳. عطرتان را یک یا دو بار بر روی استخوان ترقوه‌ی خود زیر گردنتان اسپری کنید. شیشه‌ی عطرتان را از ۱۸ سانتی‌متر دورتر نکنید.

۱۴. عطر را به ران خود اسپری کنید. یک اسپری سریع به جلوی هر ران کافی است. رایحه‌ی آن در طول روز افزایش پیدا میکند.

۱۵. عطرتان را به مچ دست خود اسپری کنید. شیشه‌ی آن را به فاصله‌ی ۱۰ سانتی متر از مچ هر دستتان نگاه داشته و یک بار اسپری کنید.

افزایش ماندگاری عطر روی لباس

نحوه اعمال عطر بر روی پوست

اگر شما معمولا بعد از اسپری کردن عطر بر روی مچ دست خود، آن را مالش از هم‌اکنون این کار را متوقف کنید. زیرا رایحه‌های عطر و ادکلن و ترکیبات آن پیچیده است و همچنین ملکول‌های آن سنگین هستند و مالش عطر باعث می‌شود تا ساختار عطر از هم بپاشد و یا مولکول‌های عطر بشکنند، این کار اولین تأثیر خود را به روی بوی عطر و ادکلن خواهد گذاشت .

پس از آن ممکن است بر روی میزان ماندگاری و پخش بوی آن نیز تاثیر بگذارد. بهترین کار این است که پس از اسپری کردن عطر و ادکلن بر روی پوست بدنتان اجازه دهید عطر به صورت طبیعی از طریق منافذ پوست جذب شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *