افتتاح حساب ترکیه
بهبود رابطه خواهر برادری

بیشتر ما داشتن خواهر یا برادر یا هر دوی آنها را تجربه کرده ایم و در زندگی اتفاقاتی افتاده که به اهمیت بهبود رابطه خواهر برادری پی برده ایم. روابط صمیمانه ای که در هیچ رابطه ای نمی توان نظیرش را یافت . در این بخش شما را با روش هایی برای بهبود روابط خواهر برادری آشنا خواهیم کرد با انجام این روش ها صمیمیت این رابطه عمیق را افزایش دهید.

چرا تقویت رابطه خواهر و برادرها مهم است؟

روابط میان خواهر و برادرها ستون اصلی واحد خانواده است. وقتی والدین و مراقبین برای حمایت بر یکدیگر متکی هستند، خواهر و برادرها نیز می‌توانند برای دریافت حمایت به یکدیگر تکیه کنند. بنابراین، با تقویت رابطه خواهر و برادرها مزایای آن را در سال‌های بعد خواهید دید. تحقیقات نشان می‌دهند خواهر و برادرها از جهات مختلفی می‌توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند که در ادامه با این موارد آشنا می‌شوید.

بهبود رابطه خواهر برادری

رشد

خواهر و برادرها به عنوان الگوی نقش، دوستان اجتماعی و رقبا عمل می‌کنند که همه این‌ها می‌تواند بر رشد اجتماعی، شناختی و عاطفی کودک تاثیر بگذارد.

دوستی

روابط خواهر و برادرها به آن‌ها فرصت می‌دهد که متوجه شوند باید برای چه ویژگی‌هایی در دیگران ارزش قائل شوند و چگونه دوستی‌ها را بهبود ببخشند.

حمایت

رابطه حمایت‌گرانه و نزدیک میان خواهر و برادرها می‌تواند به‌عنوان یک سیستم پشتیبانی داخلی برای تجربه‌های دشوارتر زندگی عمل کند.

شخصیت

آلفرد آدلر، بنیان‌گذار روانشناسی فردی، معتقد بود که پویایی خانواده و روانشناسی رابطه فرزندان با یکدیگر به‌شدت تحت تاثیر تعامل خواهر و برادرهاست و این تاثیر به شکل‌گیری شخصیت فرزندان کمک می‌کند.

تنظیم هیجانات

خواهر و برادرها می‌توانند به یکدیگر در یادگیری تنظیم هیجانات کمک کنند. محیط امن‌تر خانه به بچه‌ها امکان می‌دهد که قبل از اینکه با دنیای واقعی مواجه شوند یاد بگیرند چگونه خشم خود را کنترل کنند و چه واکنشی نسبت به پرخاشگری داشته باشند.

هویت

خواهر و برادرها تمایل دارند از رفتارها و علایق یکدیگر تقلید کنند یا آن‌ها را رد کنند. بنابراین، رابطه خواهر و برادری به شکل‌گیری هویت کودکان کمک می‌کند.

بهبود رابطه خواهر برادری

آیا تعارض میان خواهر و برادرها طبیعی است؟

اگر آنقدر خوش‌شانس بوده‌اید که خواهر و برادر داشته‌اید مطمئنا از این حقیقت فراگیر آگاهی دارید: خواهر و برادرها با یکدیگر دعوا می‌کنند. در حقیقت، دعوای میان خواهر و برادرها بخشی طبیعی از رشد است. علاوه بر این، درگیری سالم میان آن‌ها حتی می‌تواند مفید هم باشد. با این حال لازم است بدانید چه تعارض‌هایی سالم و چه تعارض‌هایی ناسالم هستند. در این صورت شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای تقویت رابطه خواهر و برادرها به فرزندتان کمک کنید که تعارض‌های سالم داشته باشند.

اگرچه هر خانواده‌ای متفاوت است اما درگیری‌های طبیعی میان خواهر و برادرها شامل تعاملاتی است که چالش‌هایی به همراه دارند اما موجب آسیب نمی‌شوند. حتی اگر در تعارض میان فرزندان، احساسات و بدن یکی از آن‌ها آسیب ببیند اما فرصت ترمیم یا بخشش وجود داشته باشد، در این صورت نیز بچه‌ها درس‌های زیادی می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه مقاله برخورد با دعوای کودکان را نیز مطالعه کنید. برخی نشانه‌ها که به شما کمک می‌کنند تشخیص دهید تعارضات میان فرزندانتان بیش ‌از اندازه است یا نه در ادامه مطرح شده است.

آن‌ها علاوه بر دعوا به یکدیگر عشق نیز می‌ورزند؟ اگر فرزندانتان گاهی به یکدیگر نزدیک هستند و درمواقعی دیگر با هم دعوا می‌کنند این امر نشان‌دهنده رابطه عادی میان آن‌هاست.

دعواهای آن‌ها اوج گرفته است؟ آیا پسرتان هفته پیش به خواهرش سیلی زد و این هفته با خشونت بیشتری با او رفتار کرد؟ اگر به نظر می‌رسد سطح خشونت میان فرزندانتان در حال افزایش است لازم است به فکر تقویت رابطه خواهر و برادرها باشید.

علل دعوا چیست؟

یا می‌توانید بدون دخالت کردن، دعواها را کاهش بدهید؟ آیا فرزندانتان زمان زیادی را نزدیک یکدیگر می‌گذرانند یا همیشه بر سر یک اسباب‌بازی خاص با یکدیگر دعوا می‌کنند؟ اگر به نظر می‌رسد که دلیل خوبی برای دعواهای خواهر و برادرها وجود ندارد و این دعواها هردفعه شدیدتر می‌شود این مسئله می‌تواند یک هشدار باشد.

بهبود رابطه خواهر برادری

والدین برای بهبود روابط خواهر برادری چه کنند؟

آنچه باید برای مدیریت و بهبود روابط خواهر برادری به عنوان والدین بدانید و رعایت کنید

19 تکنیک طلایی برای افزایش عزت نفس در بزرگسالی

آیا گاهی اوقات به عنوان والدین بین فرزندان فرق میگذارید ؟ در اینجا چند نکته برای سازگاری مدیریت روابط در خانواده شما وجود دارد. با کودکان خود یکسان برخورد کنید همانطور که قبلا در مورد بهترین و موثرترین روش برخورد با کودک لجبازبرایتان گفتیم رقابت با خواهر و برادر طبیعی است، زمانی که دو فرزند هم سن یا هم جنس هستند. اگر در رفتار با فرزندان خود فرق بگذارید شرایط را بدتر میکنید.

برای فرزندان خود وقت بگذارید:وقت خود را برای انجام کارها به طور جداگانه با هر کودک آماده کنید، به این ترتیب آنها با شما یک ارتباط متقابل دارند.

چگونگی مدیریت روابط خواهر برادری

تمرکز بر نقاط قوت هر کودک: مقایسه بین کودکان را انجام ندهید ،زیرا فقط باعث رقابت بیشتر خواهد شد.

کودکان خود را از طریق احساسات دشوار راهنمایی کنید: آنها را با احساسات خشم، حسادت و ناامیدی آگاه کنید و آنها را بشنوید.

به کودکان خود بیاموزید بدون شما چطور یک مناقشه را پایان دهند؛ یاد دهید چگونه مشکلات خود یا شرایط دشوار را مدیریت کنند.

هنگامی که با یکدیگر بازی می کنند، فرزندان خود را ستایش کنید. توجه مثبت شما ممکن است آنها را تشویق کند که با یکدیگر مهربان باشند.

عادل باشید

اطمینان حاصل کنید که هر کودک سهمی از امتیازات و کارها را به دست می آورد.

تقویت رفتار مثبت: سیستم پاداش و مجازات را تنظیم کنید. به عنوان مثال، مبارزه مجازات دارد، اما بازی به سادگی یک امتیاز را به دست می آورد،مثلا این که شب بیشتر بیدار بمانند.

بهبود رابطه خواهر برادری

اجازه دهید فرزندان، خود را با یکدیگر مقایسه کنند: مقایسه کردن همدیگر، آنها را برای روابط سالم در آینده آماده می کند.

بی طرف باشید: جبهه گرفتن و حل کردن دعوای فرزندان فقط موجب می شود تا در آینده نتوانند از پس مشکلات برآیند.

خودتان برای بهبود روابط خواهر برادری چه کنید؟

توصیه هایی برای خودتان در زمینه بهبود روابط خواهر و برادری ؛ چطور با خواهر و برادرتان رابطه خوبی داشته باشید؟

هرگزه پشت سر هم بدگویی نکنید، به خصوص وقتی که با دوستانتان هستید از اعضا خانواده و خواهر و برادر بزرگترتان بدگویی نکنید.

پیش از آنکه هر کای بکنید بیشتر در مورد کارها و حرف هایتان بیاندیشید، تلاش کنید اگر ازدواج کرده اید و یا جدا از هم زندگی می کنید، روابط رسمی را کنار بگذارید و صمیمانه تر با هم برخورد کنید.

به سادگی و با زبان مناسب و لحن خوب از هم انتقاد کنید، اما در این انتقادات به خصوص در ارتباط با خواهر و برادر بزرگتر سعی کنید انعطاف پذیری بالایی داشته باشید و سرزنش یا نصیحت نکنید.

تفاوت نظر در هر خانواده ای و بین اعضای خانواده کاملا طبیعی است بنابراین اگر با خواهر یا برادرتان تفاوت دیدگاه دارید بهتر است بحث نکنید و احترام متقابل را فراموش نکنید.

تلاش داشته باشید با انجام کارهایی همدیگر را خوشحال کنید و به هر بهانه ای شادی را به یکدیگر هدیه دهید. دادن هدیه یا صرف غذا در کنار هم بیرون از خانه می تواند روابط شما را بهتر کند، کارشناسان معتقدند اعضای هر خانواده ای باید حداقل دو وعده ی غذایی شان را در کنار هم بخورند. یکی از نکات مهم در این زمینه این است که :به آن ها نشان دهید که از خوشحالی آن ها خوشحال هستید، و با ناراحتی شان غمگین می شوید.

علی رقم آنچه بسیار شاهد هستیم جای طرح بحث های داغ و پر حاشیه مثل بحث های سیاسی، مذهبی و … در خانه و بین اعضای خانواده نیست چراکه این عادت اشتباه شما را بیشتر از هم دور می کند و بهتر است موضوعات مشترکی را که هر دو طرف دوست دارند مطرح کنید.

بهبود رابطه خواهر برادری

و در آخر با خواهر و برادرتان صادقانه برخورد کنید، احساس واقعی و حقیقی خود را بیان کنید و به آن ها نشان دهید که چقدر از دیدن  شان خوشحال هستید و چقدر دوستشان دارید.

چرا خواهر برادرها با هم دعوا می‌کنند؟

برخی عوامل، زمینه یک رابطه صمیمانه با خواهر و برادر را بهتر می‌کنند؛ مثلا اگر فاصله سنی بین فرزندان بیش از چهار سال باشد، احتمال صمیمیت بین آن‌ها بیشتر می‌شود. همچنین رابطه بین دو خواهر و یا دو برادر دارای صمیمت بیشتری به نسبت رابطه خواهر برادری است. اما برخی دیگر از عوامل می‌توانند نقش مثبت و گاه نقش منفی در کیفیت روابط خواهر و برادر داشته باشند. در ادامه برخی از پر رنگ ترین عوامل تاثیر گذار بر صمیمیت خواهر و برادرها را شرح می‌دهیم:

چطور با نوجوان پرخاشگر رفتار کنیم ؟ علت پرخاشگری و راهکارهای برخورد با پرخاش

1. برخورد متفاوت والدین با هر یک از فرزندان

اکثر پدر و مادرها اعتقاد دارند که به شیوه یکسانی با فرزندان‌شان رفتار می‌کنند؛ اما در حقیقت به دلیل تفاوت‌هایی که کودکان با یکدیگر دارند (سن، جنسیت، خلق و…) والدین رفتار یکسانی با آن‌ها نمی‌کنند. زمانی که والدین دو فرزند همسن دارند، تا حد زیادی با آن‌ها یکسان رفتار می‌کنند. برای مثال مادری که با فرزند کوچکتر خود مهربان تر است و کنترل بیشتری بر اعمال او دارد، خواهر و برادرهای بزرگ‌تر احساس بی ارزشی می‌کنند.

وقتی کودک برخورد متفاوت والدین و فرق گذاشتن بین فرزندان را از بی توجهی والدین به او و دوست داشتنی نبودن خودش می‌داند، اختلاف میان خواهر و برادرها بیشتر می‌شود. درحالی که وقتی پدر و مادر با تمام بچه‌های خود مهربان باشند و به همه آن‌ها رسیدگی و توجه کنند شدت اختلاف میان خواهر و برادرها کمتر می‌شود.

2. خواهر برادر | خلق و خوی بچه ها

هر کودکی دارای خلق و خوی منحصر به فرد خودش است. کودکانی که به صورت هیجانی رفتار می‌کنند و دارای میزان بالایی از تحرک و رفتارهای تکانشی هستند، روابط منفی تری با دیگر خواهر و برادران برقرار خواهند کرد. طبق مشاهدات، خصوصیات فرزند اول تعیین کننده حال و هوای روابط دیگر خواهر و برادران نیز می‌باشد. خلق بد فرزند اول بر فرزندان کوچک تر تاثیر می‌گذارد؛ صرف نظر از اینکه خلق و خوی فرزند کوچکتر چگونه بوده است. سعی کنیم کودک شادی تربیت کنیم.

بهبود رابطه خواهر برادری

3. کیفیت رابطه زن و مرد

بین مشکلات روابط زناشویی و افزایش اختلافات خواهر و برادرها نیز رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر مشاهده دعوای والدین باعث افزایش اضطراب شده و برخورد و تنش ارتباطی میان فرزندان نیز بیشتر می‌شود. صمیمیت بین زوجین تضمینی بر وجود صمیمیت در خانواده و اعضای آن است.

4. وسایل و مکان مشترک

اتاق و وسایل مشترک زمینه ساز دعواهای میان خواهر برادرهاست. زمانی که هر دوی آنان بخواهند از یک وسیله در یک زمان استفاده کنند، دعوا و جروبحث شروع می‌شود. در صورتی که به هردلیل آن وسیله خراب شود، دعوای بزرگ آغاز خواهد شد. همچنین بچه‌ها نیازدارند که برای خود یک حریم خصوصی داشته باشند، اتاق مشترک برای مدت طولانی باعث جنگ و دعوای میان آنان می‌شود.

بهبود رابطه خواهر برادری

5. خواهر برادر | تفاوت سنی

در صورتی که فرزندان شما تفاوت سنی زیادی داشته باشند، به دلیل تفاوت در آزادی‌ فرزندان در خانواده و محدودیت‌هایشان با مشکل مواجه می‌شوند. مثلا فرزند بزرگ شما می‌تواند به تنهایی با دوستانش بیرون برود اما فرزند کوچک‌تر این اجازه را ندارد و دلیل محدودیت خود را نیز درک نمی‌کند. در نتیجه خواهر برادر‌ها با یکدیگر بحث می‌کنند.

6. رقابت طلبی

توجه و تحسین والدین یک مساله بسیار خوشایند برای فرزندان است. اما گاهی مواقع همین تشویق کودکان باعث اختلاف فرزندان می‌شود. آنان برای اینکه به والدین خود ثابت کنند باهوش‌تر و باارزش‌تر از دیگری هستند، به دعوا و بحث با یکدیگر می‌پردازند. پس والدین باید مراقب باشند که به یک اندازه از فرزندان خود تعریف و تمجید کنند.

روش‌های بهبود رابطه خواهر برادری

مهم نیست که چقدر بچه‌های شما با یکدیگر متفاوت هستند، رابطه خواهر و برادری اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان والدین چندین راهکار وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در تقویت رابطه خواهر و برادرها موفق شوید. در این زمینه مطالعه کتاب راهنمای بهبود روابط خواهر و برادرها هم می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه با راهکارهای بهبود رابطه میان فرزندان آشنا می‌شوید.

بهبود رابطه خواهر برادری

فرزندانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید

اولین و مهم‌ترین نکته در مورد بهبود رابطه خواهر برادری این است که فرزندانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید و برای مثال نگویید: «چرا نمیتونی مثل برادرت به حرف گوش بدی؟» یا «خواهرت مثل تو حاضرجواب نیست.» مقایسه فرزندان خود با یکدیگر، راهی مطمئن برای برافروختن آتش رقابت میان خواهر و برادرها و ایجاد کینه در آن‌ها نسبت به یکدیگر است.

آنچه در پشت درگیری‌های فرزندانتان است را کشف کنید

آیا وقتی یکی از فرزندانتان تلاش می‌کند توجه کسی را جلب کند، میان فرزندانتان تعارض به وجود می‌آید؟ آن‌ها برای جلب توجه شما با یکدیگر رقابت می‌کنند؟ کودکانتان در هنگام خستگی و بی‌حوصلگی بیشتر با هم دعوا می‌کنند؟ هنگامی که الگویی را پیدا کردید که می‌توانست رفتار فرزندانتان را توضیح دهد سعی کنید به حل آن‌ها بپردازید تا دعواها میان خواهر و برادرها را به حداقل برسانید.

به فرزندانتان بیاموزید که قدردان تفاوت‌های یکدیگر باشند

آیا یکی از فرزندانتان دوست دارد بنشیند و کتاب بخواند اما فرزند دیگرتان از بازی‌های پر سروصدا لذت می‌برد؟ هنگامی که خواهر و برادرها، علایق و خلقیات متفاوتی دارند طبیعتا میان آن‌ها درگیری اتفاق می‌افتد. نکته مهم برای تقویت رابطه خواهر و برادرها در این شرایط این است که به کودکانتان بیاموزید به تفاوت‌ها احترام بگذارند و چگونه به آنچه واقعا مهم است توجه کنند: دوست داشتن یکدیگر.

علت لذت نبردن از رابطه جنسی | چطور رابطه جنسی لذت بخش داشته باشیم ؟

اگر یکی از فرزندانتان دوست دارد با یکدیگر یک فعالیت خانوادگی انجام بدهید اما کودک دیگر دوست دارد کاری کم‌سروصدا انجام دهد به آن‌ها بیاموزید که در این شرایط، نوبتی بازی کنند یا سعی کنند علایق مشترک خود را پیدا کنند و درنتیجه کاری انجام دهند که برای هر دو طرف سرگرم‌کننده باشد.

از آن‌ها بخواهید برای انجام کارهای خانه با هم همکاری کنند

یکی از راه‌های ایجاد حس کار تیمی و همکاری میان کارمندان توسط شرکت‌ها، مشارکت دادن آن‌ها در تمرینات و فعالیت‌هایی است که همکاری مشترک را تشویق می‌کنند. شما می‌توانید کار مشابهی را با فرزندانتان انجام دهید. فرزندانتان را تشویق کنید که در یک پروژه با یکدیگر همکاری کنند یا کارهای خانه را با هم انجام دهند. برای مثال می‌توانید مسئولیت رنگ کردن دیوار اتاق یا تمیز کردن حیاط را به آن‌ها بسپارید.

بهبود رابطه خواهر برادری

همچنین می‌توانید کارهایی متناسب با سن فرزندانتان به آن‌ها محول کنید. مثل جارو زدن یا کمک به تهیه شام. همچنین می‌توانید میان آن‌ها مسابقه بگذارید. از سوی دیگر، ساختن یک تیم متشکل از بچه‌ها و بزرگترها می‌تواند به کودکان کمک کند که همراه با خانواده برای یک هدف مشترک تلاش کنند.

مهارت گوش دادن را در فرزندانتان تقویت کنید

توانایی گوش دادن به سخنان دیگران، مهارت مهمی در رشد کودکان , بهبود رابطه خواهر برادری است و به آن‌ها کمک می‌کند با دیگران همدلی کنند و دیدگاه دیگران را در نظر بگیرند. بنابراین، برای تقویت رابطه خواهر و برادرها به فرزندانتان بیاموزید که به یکدیگر گوش دهند و واقعا تلاش کنند تا نظرات و افکار همدیگر را درک کنند. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه مقاله همدلی در کودکان را نیز مطالعه کنید.

بهبود رابطه خواهر برادری

اهمیت احترام گذاشتن را به فرزندانتان بیاموزید

به فرزندانتان بیاموزید که گوش دادن یکی از راه‌های احترام گذاشتن به یکدیگر است و احترام برای ایجاد روابط خوب چه بین دوستان، خواهرو برادرها و چه بین همکارها اهمیت زیادی دارد. به آن‌ها یادآوری کنید که لازم است با دیگران همانگونه رفتار کنند که دوست دارند با خودشان رفتار شود. یعنی با مهربانی و توجه به احساسات کودکان .

احترام گذاشتن می‌تواند شامل گفتگو با یکدیگر با لحن خوب باشد، حتی در مواقع مخالفت. در نظر گرفتن عقیده خواهر یا برادر و مراقبت از وسایل و حریم شخصی او در این زمینه اهمیت زیادی دارد. برای مثال، مهم است که به فرزندانتان بیاموزید بدون اجازه به اتاق همدیگر نروند و به وسایل یکدیگر دست نزنند.

به فرزندانتان بیاموزید که چگونه همراه با احترام مخالفت کنند

این امر یک واقعیت زندگی است که افرادی که یکدیگر را دوست دارند گاهی اوقات با همدیگر اختلاف نظر دارند. با‌این‌حال، اینکه چگونه بتوانیم این اختلافات را مدیریت کنیم اهمیت زیادی دارد. به فرزندانتان بیاموزید که ممکن است همیشه با یکدیگر کاملا هم‌عقیده نباشند اما مهم است که به همدیگر برچسب نزنند و اجازه ندهند که تفاوت عقیده بر تعاملات آن‌ها تاثیر بگذارد.

بر پیوند خانوادگی تاکید کنید

برای فرزندان خود توضیح دهید و هر چندوقت به آن‌ها یادآوری کنید که خانواده و به‌ویژه خواهر و برادر می‌توانند نوعی عشق و حمایت ناگسستنی فراهم کنند که به‌راحتی شبیه آن‌ها پیدا نمی‌شود. به آن‌ها بیاموزید که اگرچه در حال حاضر، ممکن است معاشرت با دوستان خود را به خواهر و برادر خود ترجیح دهند اما هرچقدر بزرگتر شوند برای یکدیگر مهم‌تر می‌شوند.

بهبود رابطه خواهر برادری

برای تفریح وقت بگذارید

خانواده‌هایی که با یکدیگر تفریح دارند کمتر با همدیگر تعارض پیدا می‌کنند. سعی کنید بازی‌ها و فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که کل خانواده بتوانند از آن لذت ببرند، مانند دوچرخه‌سواری یا تماشای یک فیلم عالی برای بچه‌ها.

درنهایت، همانطور که مطرح شد تعارض و دعوا میان خواهر و برادرها طبیعی است اما زمانی که این اختلافات روندی افزایشی داشته باشد لازم است برای حل مسئله اقدام کنید. در این زمینه، استفاده از روش‌های تقویت رابطه خواهر و برادرها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. استفاده از این راهکارها همچنین باعث می‌شود که در خانواده فضای مثبتی ایجاد شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

29 آذر 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *