افتتاح حساب ترکیه
بهترین مادربرد کامپیوتر

انتخاب بهترین مادربرد کامپیوتر یک مرحله کلیدی در راه اندازی کامپیوتر است چرا که مادربرد عضو حیاتی در هر سیستم است که تعیین می کند شما چه قطعاتی را انتخاب کنید. گروه تکنولوژی شادمگ در این مطلب به شما در انتخاب بهترین مادربرد کامپیوتر خانگی کمک میکند.

بهترین مادربرد کامپیوتر خانگی

ارتقا کامپیوتر یا لپ تاپ تنها محدود به تغییر کارت گرافیک و پردازنده نمی‌شود. از آنجایی که مادربرد ستون سیستم شما محسوب می‌شود، انتخاب آن تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد و ارتقا PC دارد. بدون وجود یک مادربرد مناسب در سخت افزار سیستم، ریسک خرابی اجزا و در بدترین حالت خرابی کل سیستم وجود دارد. در واقع این مادربرد است که به عملکرد درست اجزا کمک کرده و کارکرد کلی سیستم را بهبود می‌دهد.

بهترین مادربرد کامپیوتر

مادربرد یکی از اجزای مهم هر کامپیوتر است. که با انواع مارک های مختلف در بازار به فروش می رسند. هر کدام براساس امکانات بیشتر قیمت بالاتری دارند. راهنمای خرید انواع مادربرد am4 ، ddr2 ، +am3 ، ddr5 ، و مارک های معروف گیگابایت ، asus ، سی یو ای ام دی و مدل سوکت 1155 ، دیگر مدل های پر فروش با قیمت دست دوم ارزان و تخفیف دار می باشند. معرفی بهترین مادربرد گیمینگ ، مخصوص برنامه نویسی و مهندسی و غیره ، و جدیدترین مدل همراه با نسل 9 برای خریداران در کافه راهنما نقد و بررسی شده است.

پیدا کردن بهترین مادربرد کاری است که جهت آماده سازی و تجزیه و تحلیل می باشد. برای این کار ، آزمایش مقایسه ای ابزاری مؤثر است که مشتری می تواند از آن استفاده کند. با این حال ، جمع آوری تمام اجزاء لازم برای سازگاری یک سیستم آسان نیست. به منظور کمک به شما در رفع این مشکل ، پورتال مصرف کننده یک تست مقایسه جامع برای خرید بهترین مادربرد را به شما ارائه می دهد. بنابراین این بررسی را به صورت کامل بخوانید تا بتوانید بهترین قطعه اصلی کامپیوتر را پیدا کنید.

راهنمای خرید بهترین مادربرد کامپیوتر

تعیین پلتفرم

اگر در راهنماهای خرید قبلی با ما همراه بوده باشید، حتما متوجه شده‌اید که ما در بسیاری از موارد، میزان پول و سرمایه را به‌عنوان اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در خرید مطرح می‌کنیم؛ اما در خرید مادربرد، ماجرا به این شکل نیست. اگر می‌خواهید یک مادربرد خوب انتخاب کنید، اول باید مشخص کنید قصد استفاده از چه مارک پردازنده‌ای را دارید.

بهترین مادربرد کامپیوتر

ما به این پروسه‌ی تعیین مارک پردازنده می‌گوییم: «انتخاب پلتفرم». شما در انتخاب پلتفرم مشخص می‌کنید که دوستدار پردازنده‌های اینتل (Intel) هستید یا اینکه از محصولات اِی‌اِم‌دی (AMD) خوشتان می‌آید. معمولا ۹۰ درصد از کاربران به دلیل این که از قدرت برتر و عملکرد بهتر CPUهای اینتل مطلع هستند، این پردازنده‌ها را به‌عنوان انتخاب اول و آخر خود مشخص می‌کنند.

اما عده‌ای هم هستند که پردازنده‌های AMD را به دلیل عملکرد بهتر پردازشگر گرافیکی مجتمع‌شده درون آن‌ها انتخاب می‌کنند. به هر حال، اول مشخص کنید پردازنده‌ی مورد نظرتان از چه برندی است. در این مرحله می‌توانید در صفحه‌ی کلی مادربردها، بخش مبتنی بر Intel یا مبتنی بر AMD را از ستون سمت راست علامت بزنید.

تعیین سوکت پردازنده و چیپ‌ست

بعد از این که برند پردازنده‌ی مدنظرتان را تعیین کردید، خودبه‌خود تعدادی از انتخاب‌های پیش‌رو فیلتر می‌شوند و با مادربردهای کمتری سروکار خواهید داشت. حالا باید دقیقا مشخص کنید به کدام خانواده از پردازنده‌های برند مورد علاقه‌تان تمایل دارید. چراکه مدل‌های مختلف تولیدشده توسط این تولیدکننده‌ها، از سوکت‌های مختلفی برای نصب شدن روی مادربرد استفاده می‌کنند. این سوکت‌ها هم در ابعاد بیرونی و هم در تعداد پین‌های اتصالی با یگدیگر تفاوت دارند و نمی‌توان از هر پردازنده‌ای روی هر سوکتی استفاده کرد.

به‌عنوان مثال اگر پردازنده‌ی Intel Core i7-6700K را انتخاب کرده‌اید، باید حتما مادربردی انتخاب کنید که سوکت‌ پردازنده‌اش از نوع Intel LGA 1151 باشد. دقت به این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است و باید حسابی برای انتخاب مدل مناسب آن وقت بگذارید. بعد از انتخاب سوکت مناسب، باید به این نکته توجه کنید که کدام چیپ‌ست برای شما مناسب است.

بهترین مادربرد کامپیوتر

در هر نسل از پردازنده‌ها، تعدادی چیپ‌ست عرضه می‌شود که هرکدام امکانات خاصی دارند؛ به عنوان مثال در نسل ششم پردازنده‌های اینتل (Skylake)، شاهد معرفی سه چیپ‌ست اصلی با نام‌های Z170، H170 و B150 بودیم که هرکدام برای طیف خاصی از کاربران ساخته شده ‌بودند. Z170 برای کاربران حرفه‌ای در نظر گرفته شده ‌بود و دو مدل H170 و B150 که با کمی تاخیر نسبت به Z170 ارائه شدند، مدل‌های تضعیف‌‌شده‌ بودند و بازار هدفشان، طیف‌های میانی و انتهایی بازار بود.

تعداد و نوع اسلات رم

حافظه‌ی رم (RAM) که درواقع حافظه‌ی اصلی کامپیوترها محسوب می‌شود، مهم‌ترین وجه تمایز دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها است و استفاده از مقدار رم بیشتر و با فرکانس بالاتر می‌تواند این فاصله را حتی بیشتر هم بکند. اگر یک یا نهایتا دو ماژول رم برای کامپیوتر آینده‌تان در نظر گرفته‌اید که هیچ؛ اما اگر می‌خواهید ظرفیت بالای حافظه‌ی رم و چینش‌های دو یا چهارکاناله را حسابی در سیستم‌تان به خدمت بگیرید، باید به تعداد اسلات (فضای نصب) رم مادربرد هم دقت کنید.

پیشنهاد ما این است که حداقل مادربردی با چهار اسلات رم بخرید تا بتوانید در آینده آزادانه به حافظه‌ی کامپیوترتان اضافه کنید. البته تعداد اسلات بیشتر هم در مادربردهای امروزی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، مادربردهای X99 GODLIKE Gaming MSI و ASUS SABERTOOTH X99 از مواردی هستند که ۸ اسلات برای نصب حافظه را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند.

بهترین مادربرد کامپیوتر

رم

مورد بعدی که به نصب رم روی کامپیوتر مربوط می‌شود و باید در همین بخش راجع به آن صحبت کنیم، توجه به نوع رم کامپیوتر است. با وجود این که این مورد بلافاصله پس از تعیین سوکت پردازنده و چیپ‌ست مشخص می‌شود، اشاره‌کردن به آن خالی از لطف نیست. برخی از مادربردهای فعلی از رم‌های DDR4 استفاده می‌کنند و برخی دیگر تنها قادر به استفاده از رم‌های DDR3 هستند. طبیعی است که در رم‌های جدیدتر DDR4، سرعت بالاتری در اختیار داریم و بهبودهایی در مصرف انرژی و موارد این‌چنینی صورت گرفته‌ است.

پس حتما مطمئن شوید که نوع اسلات رم مادربردتان را دقیقا می‌دانید تا نوع ناسازگاری از رم را برای آن نخرید؛ چراکه انواع رم در تعداد پایه‌ها با هم تفاوت دارند و با خریدن آن‌ها عملا پولتان را دور ریخته‌اید. به حداکثر فرکانس رم پشتیبانی‌شده توسط مادربرد هم دقت کنید. فرکانس بالاتر رم با سرعت بیشتر آن رابطه‌ی مستقیم دارد؛ پس سعی کنید حداکثر فرکانس پشتیبانی‌شده توسط مادربرد، منطبق بر حداکثر فرکانسی باشد که رم مورد علاقه‌تان ارائه می‌دهد. اگر این طور نیست، سعی کنید این دو را تا حد ممکن به هم نزدیک کنید!

نحوه سرچ عکس در گوگل چگونه است ؟

تعداد اسلات PCI Express x16

کم‌کم داریم به قسمت‌های خوب قضیه می‌رسیم. به نظر ما مهم‌ترین هدفی که می‌تواند خریدار را به سمت کامپیوتر دسکتاپ هدایت کند و او را از خرید مشابه لپ‌تاپی منصرف کند، قدرت پردازش گرافیکی است. البته این اواخر با معرفی کارت‌های گرافیکی سری ۱۰۰۰ ان‌ویدیا (NVIDIA)، این اختلاف برداشته شد و همان پردازشگر گرافیکی که در کارت‌های دسکتاپی به کار می‌رفت، وارد لپ‌تاپ‌ها هم شد.

بهترین مادربرد کامپیوتر

اما همه قبول دارند که یک کارت گرافیکی حرفه‌ای بدون هیت‌سینک خوب و چند عدد فن و ورودی برق مجزا ناقص است و این موارد را تنها در کارت‌های گرافیکی دسکتاپ می‌توان پیدا کرد. کارت‌های گرافیکی برای وصل‌شدن به مادربرد از اسلاتی به نام PCI Express x16 استفاده می‌کنند که با باب‌شدن استفاده از چند کارت گرافیکی در کنار هم، نیاز به تعداد بیشتر اسلات PCI Express x16 احساس می‌شود. برای اینکه شما هم بتوانید از چند کارت گرافیکی روی کامپیوترتان بهره‌مند شوید، به دو عدد یا بیشتر از این اسلات‌ها نیاز دارید.

عبارت x16 که در انتهای نام این اسلات می‌آید، به معیاری اشاره دارد که در کارت‌های گرافیکی به نام مسیر (Lane) شناخته می‌شود و تعداد مسیرها به ازای هر اسلات ۱۶ عدد است. شیوه‌ی استفاده از این مسیرها به پردازنده و چیپ‌ست مربوط می‌شود و توضیح آن در حوصله‌ی این مطلب نمی‌گنجد. همین‌قدر بگوییم در حالتی که امکان استفاده از چند کارت گرافیک وجود داشته ‌باشد، سازنده‌ی مادربرد دقیقا مشخص می‌کند که هرکدام از اسلات‌ها تا چه اندازه می‌توانند از این ۱۶ مسیر (اشاره به همان x16) استفاده کنند.

معمولا در مادربردهایی که بیش از یک اسلات PCI Express x16 دارند، تنها یکی از اسلات‌ها در حالت x16 کار می‌کند و بقیه در حالت x8 یا x4 تنظیم می‌شوند. استثنایی که می‌توان در این قسمت به آن اشاره کرد، مادربردهای دارای چیپ‌ست X99 اینتل هستند.

این چیپ‌ست قدرتمند از چهل مسیر پشتیبانی می‌کند و می‌تواند دو کارت گرافیکی را در حالت x16 فعال کند و باز هم ۸ مسیر آزاد داشته ‌باشد. بنابراین اگر قصد استفاده از فناوری‌های چند کارت گرافیکی (SLI یا Crossfire) را دارید، ترجیحا سراغ مادربردهایی با چیپ‌ست Intel X99 بروید.

تعداد پورت SATA و M.2 و U.2

این بخش یکی از بخش‌های مهم هر مادربرد است و مشخص می‌کند تا چه تعداد می‌توانید هارددیسک و درایو اس‌اس‌دی (SSD) به کامپیوترتان وصل کنید. حالا اگر به دنبال خرید یک کارت گرافیک حرفه‌ای هستید، باید علاوه‌بر تعداد پورت‌های ساتا به شکل قرارگیری این پورت‌ها روی مادربرد هم دقت کنید. کارت‌های گرافیکی قدرتمند، معمولا طول زیادی دارند و می‌توانند به‌سادگی روی پورت‌های ساتا را بپوشانند. بنابراین بهتر است مادربردی انتخاب کنید که پورت‌های ساتای آن به صورت عمود روی مادربرد قرار نداشته ‌باشند. مادربردهایی که کانکتورهای ساتای آن هم‌جهت با برد اصلی قرار گرفته‌ باشند، بهترین انتخاب برای گیمرها محسوب می‌‌شوند.

بهترین مادربرد کامپیوتر

کانکتورهای M.2 و U.2 بعد از کانکتور ساتا معرفی شده‌اند و سرعت ارتباط بالاتری از این کانکتور ارائه می‌دهند. مادربردهای مطرح امروزی بسته به کیفیت و قیمتشان، یک یا دو عدد از کانکتور M.2 و U.2 را ارائه می‌دهند و می‌توان از این کانکتور برای اتصال SSDهای سریع یا ماژول کارت شبکه‌ی وایرلس استفاده کرد. آن مادربردهایی هم که به صورت کارخانه‌ای دارای امکان اتصال به شبکه‌ی بی‌سیم هستند، از همین رابط برای کارت شبکه استفاده کرده‌اند.

امکانات شبکه

معمولا تمام مادربردهای امروزی، حداقل یک پورت LAN را در اختیار دارند و برخی از مدل‌های جدیدتر و صدالبته گران‌تر، از دو پورت LAN استفاده می‌کنند. این که اساسا وجود دو پورت LAN به درد چه افرادی می‌خورد، بر خودمان هم پوشیده ‌است! ولی جزو امکاناتی است که در مادربردها به کار گرفته می‌شود و ما هم به عنوان مزیت به آن اشاره می‌کنیم.

معمولا در مادربردها از کارت‌ شبکه‌ی اینتل برای پورت LAN استفاده می‌شود؛ اما مادربردهای کمی حرفه‌ای‌تر از کارت شبکه‌ی Killer استفاده می‌کنند و ادعای این را دارند که سرعت و کیفیتی فراتر از کارت‌ شبکه‌های معمولی دارند. برخی از مادربردها دارای کارت شبکه‌ی بی‌سیم هم هستند و می‌توانند به صورت مستقیم به شبکه‌ی وای‌فای وصل شوند.

بهترین مادربرد کامپیوتر

بنابراین اگر استفاده از شبکه‌ی بی‌سیم روی کامپیوتر برایتان مهم است (که معمولا هم هست)، مادربردی انتخاب کنید که دارای کارت شبکه‌ی بی‌سیم باشد. یک نکته‌ی دیگر را هم مدنظر داشته ‌باشید: معمولا مادربردهای دارای کارت شبکه‌ی بی‌سیم، بلوتوث هم دارند و می‌توانید موبایلتان را به کامپیوتر وصل کنید و به نقل و انتقال اطلاعات بپردازید. توجه داشته ‌باشید مدل‌های دارای کارت شبکه‌ی بی‌سیم در مقایسه‌ با سایر مادربردها قیمت بیشتری هم دارند. در این زمینه می‌توان به مدل‌های ASUS MAXIMUS VIII EXTREME و ASUS Z170I PRO GAMING اشاره کرد.

پورت‌های پنل پشتی مادربرد

این قسمت، تنها جایی است که از بیرون کیس می‌توان به آن دسترسی داشت. زمانی که مادربرد درون کیس کامپیوتر قرار می‌گیرد، تنها این پورت‌ها هستند که از کیس بیرون می‌زنند و می‌توانند نمادی بیرونی از میزان قدرتمندی مادربرد باشند. چیزهایی که در پنل پشتی باید وجود داشته ‌باشد، پورت USB 3.0 به تعداد زیاد، پورت LAN و پورت‌های صدا و خروجی‌های تصویر (شامل VGA و DVI و HDMI و DisplayPort) است.

سازندگان مادربرد گاهی اوقات در این موارد دست می‌برند و دکمه‌های خاصی را در این قسمت به خدمت می‌گیرند تا بر امکانات مادربرد افزوده شود؛ مثلا دکمه‌ی ریست‌کردن بایوس و ورود به حالت اورکلاک از مواردی هستند که به دلخواه و صلاحدید سازنده در این قسمت اضافه و کم می‌شوند. در برخی مادربردهای جدید و اکثر مادربردهای قدیمی تعدادی پورت P/S2 برای وصل‌کردن ماوس و کیبورد هم وجود دارد.

این پورت تقریبا منسوخ شده ‌است و با این حال، اکثر تولیدکنندگان مادربرد هنوز روی استفاده از آن اصرار دارند.

امکانات اورکلاک

تعدادی از مادربردها علاوه بر امکانات معمولی و استانداردی که باید داشته ‌باشند، ویژگی‌های خاصی را هم به همراه دارند که باعث می‌شود علاقه‌مندان کامپیوتر بتوانند راحت‌تر به جان قطعات بیفتند و در تنظیمات آن‌ها دستکاری کنند. این دستکاری‌ها با عنوان اورکلاک (Overcock) کردن شناخته می‌شوند و مادربردها نقش مهمی در فراهم‌آوردن این امکانات بازی می‌کنند.

در مادربردهای مخصوص اورکلاک از مدار تغذیه‌ی حرفه‌ای‌تری در مقایسه با مادربردهای معمولی استفاده می‌شود؛ چراکه اساس اورکلاک، بالابردن فرکانس کاری قطعات است که به مصرف برق بیشتری از طرف آن‌ها منجر می‌شود. به این ترتیب، وجود مدار تغذیه‌ی قوی‌تر برای مادربردهای مخصوص اورکلاک ضروری است. از طرف دیگر زمانی به یک مادربرد عنوان «مخصوص اورکلاک» می‌دهیم که امکان نظارت‌کردن به مشخصات سیستمی را فراهم یا ساده‌تر کند و اجازه دهد به‌سرعت در ولتاژها و فرکانس‌ها تغییر ایجاد کنیم.

بهترین مادربرد کامپیوتر

مادربردهای مخصوص اورکلاک معمولا دارای یک سون سگمنت روی برد هستند و با نشان‌دادن کدهای خاصی که هرکدام معنا و مفهوم از پیش مشخص شده‌ای دارند، به کاربر کمک می‌کنند تا متوجه شود کامپیوترش در چه وضعیتی قرار دارد. در کنار این سون سگمنت، تعدادی کلید برای افزایش فرکانس‌ها و برق مصرفی قطعات در نظر گرفته شده‌ که کار را برای اورکلاکر (کسی که اورکلاک می‌‌کند) راحت می‌کنند. یکی از بهترین مادربردهای موجود که امکانات اورکلاک بسیار بالایی دارد، مدل GIGABYTE GA-Z170X-SOC Force است.

گام به گام آشنايی با روش های خريد بسته اينترنت ايرانسل و همراه اول

نورپردازی و ظاهر

شاید یکی از کم‌اهمیت‌ترین ویژگی یک مادربرد، ظاهر آن باشد؛ اما برای آن‌هایی که کیس شیشه‌ای دارند، مهم است که بتوانند مادربرد حرفه‌ای خود را به دوست و آشنا نشان دهند. بنابراین سازنده‌های مادربرد به این فکر افتادند تا دستی به سر و روی محصولات خود بکشند و مادربردها را کمی زیباتر از قبل بسازند.

حالا کار به جایی رسیده که بعضی از مادربردهای امروزی به جای آنکه وظیفه‌ی اصلی خود را به‌خوبی انجام دهند، تمرکز اصلی خود را روی زیباسازی گذاشته‌اند. از چند سال قبل به این طرف هم قابلیتی به مادربردها اضافه شده تا نورپردازی مادربرد را انجام دهد. در این فناوری از وجود LEDهای چند میلیون رنگ استفاده می‌شود و می‌توانید قسمت‌های مختلف مادربرد را به رنگ دلخواه‌تان درآورید.

بهترین مادربرد کامپیوتر

مدل‌های ASUS ROG MAXIMUS VIII FORMULA و ASUS STRIX Z270E GAMING جزو مادربردهایی هستند که به نورپردازی روی محصول مجهز شده‌اند.

بهترین مادربرد کامپیوتر Intel و AMD در سال 2021

اگر شناختی از بهترین مادربردهای 2021 موجود در بازار ندارید لیست ارائه شده در این مقاله بسیار برایتان مفید است. مادربردها در استانداردهای مختلفی عرضه می‌شوند که 3 استاندارد اصلی و رایج‌تر آن‌ها ATX، MicroATX و Mini-ITX است. اغلب سیستم‌ها از این سه استاندارد پشتیبانی می‌کنند و مشکلی در نصب‌شان نخواهید داشت.

1. Asus ROG Maximus XIII Hero

برترین مادر برد اینتل
قیمت: 850 دلار
مشخصات و ویژگی‌های Asus ROG Maximus XIII Hero
فرم فاکتور (Form Factor) ATX
سوکت (Socket) LGA1200
چیپست (Chipset) Intel Z590
پشتیبانی حافظه Dual Channel DDR4
پشتیبانی Multi-GPU NVIDIA 2-Way SLI Technology
ویژگی‌ها ابزارهای اختصاصی نرم افزار و فرمویر، پشتیبانی از ارتباط بی سیم WiFi 6E، هیت‌سینک بزرگ VRM، سیستم صوتی انحصاریROG SupremeFX ALC4082

دلایل خرید دلایل پرهیز بهترین مادربرد کامپیوتر

چندین پورت USB به همراه پورت Thunderbolt 4 قیمت بالا
کیفیت فوق‌العاده
Asus ROG Maximus XIII Hero یک انتخاب گران قیمت اما بدون شک ارزشمند است. ویژگی‌های آن که شامل WiFi 6E، PCIe 4.0، چندین پورت (شامل دو پورت thunderbolt) و چهار سوکت SSD M.2 می‌شود تمام کسانی که به دنبال ساخت سیستم روی برد پریمیوم Z590 هستند را راضی می‌کند. این مادربرد نه تنها عملکردی عالی دارد، بلکه اورکلاکینگ آن هم بسیار ساده است. و در نهایت مثل هر مادربرد Asus دیگری مجهز به نورپردازی RGB است.

 

2. MSI MEG Z490 Godlike

بهترین مادربرد رده بالا اینتل
قیمت: 649 تا 982 دلار
مشخصات و ویژگی‌های MSI MEG Z490 Godlike
فرم فاکتور (Form Factor) E-ATX
سوکت (Socket) LGA1200
چیپست (Chipset) Intel Z490
پشتیبانی حافظه 4 x DIMM sockets(تا 128 گیگ)
پشتیبانی Multi-GPU 2-Way NVIDIA SLI Technology, 3-Way AMD CrossFire Technology
ویژگی‌ها نسل چهارم X-PANDER-Z با استاندارد M.2، پردازنده شبکه 10G LAN به همراه 2.5G LAN، هیت‌سینک خنک‌کننده، محافظ‌های خنک‌کننده سوکت M.2

دلایل خرید دلایل پرهیز

کیفیت ساخت بی‌نظیر قیمت بالا
خروجی ویدیو thunderbolt وجود 2 کانکتور پاور 8 پین
اورکلاکینگ آسان در بایوس
مادربردهای رده بالا قیمت بسیار زیادی دارند، اما با خرید مادربردی مثل MSI MEG Z490 Godlike عملکرد بدون نقص سیستم‌تان را تضمین خواهید کرد. با در نظر داشتن عملکرد فوق‌العاده اورکلاکینگ، خنک‌کنندگی بدون نقص و نصب و عیب‌یابی آسان، اغراق نیست اگر بگوییم این مادربرد برترین برد z490 موجود در بازار است.

3. GIGABYTE Z490 Gaming X

معرفی 12 مادربرد برتر 2021 Intel و AMD
بهترین مادربرد اینتل از نظر قیمت
قیمت: 219 تا 359 دلار
مشخصات و ویژگی‌های GIGABYTE Z490 Gaming X
فرم فاکتور (Form Factor) ATX
سوکت (Socket) LGA1200
چیپست (Chipset) Intel Z490
پشتیبانی حافظه 4 x DIMM sockets(تا 128 گیگ)
پشتیبانی Multi-GPU AMD Quad-GPU CrossFire , 2-Way AMD CrossFire
ویژگی‌ها پشتیبانی از اپ سنتر، پشتیبانیQ-Flash و Q-Flash Plus، پشتیبانی نصب Xpress

دلایل خرید دلایل پرهیز بهترین مادربرد کامپیوتر

شیلد از پیش نصب شده I/O عدم وجود پورت USB Type-C
امکان انتخاب پاور کانکتور 4 پین به صورت مجزا
شاید مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X در مقایسه با مدل‌های قبلی ویژگی چشمگیری نداشته باشد، اما اگر به دنبال یک مادربرد باکیفیت و قیمت مناسب اینتل هستید یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. این مادربردِ مخصوص گیمرها در مقایسه با رده قیمتی‌اش ویژگی‌های بسیار خوبی ارائه می‌دهد. از جمله شش پورت SATA، 4 اسلات مموری با حداکثر 128 گیگ حافظه و همچنین سه اسلات PCIe 3.0 x4 M.2. مهم‌ترین نکته، عملکرد فوق‌العاده این مادربرد در مقایسه با قیمت مناسبی است که برای آن پرداخت می‌کنید.

4. MSI MEG Z590 Ace

معرفی 12 مادربرد برتر 2021 Intel و AMD
بهترین مادربرد ATX اینتل
قیمت: 419 تا 429 دلار
مشخصات و ویژگی‌های MSI MEG Z590 Ace
فرم فاکتور (Form Factor) ATX
سوکت (Socket) LGA1200
چیپست (Chipset) Intel Z590
پشتیبانی حافظه Dual Channel DDR4
پشتیبانی Multi-GPU 2-Way Nvidia SLI , 2-Way AMD Crossfire
ویژگی‌ها LAN 2.5G، شبکه بی‌سیم Wi-Fi 6E، پورت دوگانه Thunderbolt 4، ناقل حرارت VRM، پدهای حرارتی 7W/mK

بهترین مادربرد کامپیوتر

دلایل خرید دلایل پرهیز بهترین مادربرد کامپیوتر

قدرت بسیار زیاد قیمت بالا
صدای فوق‌العاده
وجود ویژگی‌های قابل توجه
اگر برای چیپ‌های نسل 10 و 11 اینتل‌ به دنبال یک گزینه پریمیوم هستید، MEG Z590 Ace نه تنها قدرت بسیار زیادی دارد، بلکه دو سوکت M.2، دو پورت Thunderbolt USB-C و پشتیبانی از Wi-Fi 6E را در کنار پردازشگر صدای پریمیوم ALC4082 ارائه می‌کند. اگر مایل به پرداخت قیمت بالا هستید، این مادربرد یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

5. Asus ROG Strix Z590-I

معرفی 12 مادربرد برتر 2021 Intel و AMD
بهترین مادربرد mini-ITX
قیمت: 435 تا 460 دلار
مشخصات و ویژگی‌های Asus ROG Strix Z590-I
فرم فاکتور (Form Factor) ATX
سوکت (Socket) LGA1200
چیپست (Chipset) Intel Z590
پشتیبانی حافظه Dual Channel DDR4-5133
پشتیبانی Multi-GPU 2-Way Nvidia SLI , 2-Way AMD Crossfire
ویژگی‌ها ضد نویز دوطرفه هوشمند، اورکلاکینگ هوشمند، خنک کننده هوشمند، نورپردازی RGB SATA و Aura Sync، آمپلی‌فایر ALC4080 به همراهSavitech SV3H712

دلایل خرید دلایل پرهیزبهترین مادربرد کامپیوتر

ویژگی‌های کامل پر سروصدا
بهترین انتخاب برای چیپ‌های نسل 11
مادربرد ROG Strix Z590-I ایسوس با داشتن دو اسلات M.2، چهار پورت SATA 6 گیگ و ویژگی‌های کامل از بردهای Mini-ITX میان رده تا رده بالا موجود در بازار محسوب می‌شود. این مادربرد با نورپردازی RGB و ظاهر تماما سیاه طراحی چشم‌گیری دارد. مادربرد ROG Strix Z590-I از نظر شبکه، صدا و سیستم خنک کننده، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

6. ASRock X570 Phantom Gaming X

بهترین مادربرد AMD
قیمت: 756 دلار
مشخصات و ویژگی‌های ASRock X570 Phantom Gaming X
فرم فاکتور (Form Factor) ATX
سوکت (Socket) AMD AM4
چیپست (Chipset) AMD Premium X570
پشتیبانی حافظه 4 x DIMM sockets(تا 128 گیگ)
پشتیبانی Multi-GPU NVIDIA NVLink, Quad SLI, AMD 3-Way CrossFireX
ویژگی‌ها فناوری پلی‌کروم ASRock، آلیاژ مقاوم ASRock، LAN گیمینگ 2.5G ASRock Phantom

بهترین و بروزترین بازی های موبایل + مشخصات 40 بازی هیجان انگیز

دلایل خرید دلایل پرهیز

نصب ساده سختی ارتقا فضای ذخیره
طراحی زیبا
عملکرد خنک کنندگی فوق‌العاده
اگر برای سیستم‌تان به دنبال برد AMD هستید، ASRock X570 Phantom Gaming X یکی از بهترین گزینه‌ها است. این مادربرد با طراحی چشم‌نواز، مجموعه‌ای از ویژگی‌های درجه یک و یک سیستم خنک‌کننده فوق‌العاده قوی، بهترین مادربرد برای طرفداران AMD است. از نقاط ضعف این مادربرد تنها می‌توان به پیچیده بودن فرآیند ارتقا آن اشاره کرد.

بهترین مادربرد کامپیوتر

7. Gigabyte Aorus X570 Master

بهترین مادربرد AMD از نظر عملکرد
قیمت: 287 تا 360 دلار
مشخصات و ویژگی‌های Gigabyte Aorus X570 Master
فرم فاکتور (Form Factor) ATX
سوکت (Socket) AMD AM4
چیپست (Chipset) AMD X570
پشتیبانی حافظه 4 x DIMM sockets(تا 128 گیگ)
پشتیبانی Multi-GPU NVIDIA Quad-GPU SLI , 2-Way NVIDIA SLI technologies, AMD Quad-GPU CrossFire , 2-Way AMD CrossFire
ویژگی‌ها پشتیبانی از اپ سنتر، پشتیبانیQ-Flash و Q-Flash Plus، پشتیبانی نصب Xpress

دلایل خرید دلایل پرهیز بهترین مادربرد کامپیوتر

قیمت عالی در مقایسه با عملکرد درگاه نامناسب USB3
شیلد I/O از پیش نصب شده
طراحی هوشمندانه
مادربرد Gigabyte Aorus X570 Master نه تنها ظاهری جذاب و هوشمندانه دارد، بلکه از نظر عملکرد یک مادربرد بسیار قوی محسوب می‌شود. این مادربرد توانایی پشتیبانی از 128 گیگ رم را دارد، مجهز به آخرین نسخه از نسل سوم پردازنده‌های AMD است و با پشتیبانی از چندین GPU، تمام نیازهای گیمینگ کاربران را برطرف می‌کند. به جرات می‌توان گفت عملکرد این مادربرد بسیار فراتر از سطح قیمت آن است.

8. Asus ROG Strix B550-E Gaming

بهترین مادربرد AMD از نظر قیمت
قیمت: 230 دلار
مشخصات و ویژگی‌های Asus ROG Strix B550-E Gaming
فرم فاکتور (Form Factor) ATX
سوکت (Socket) AMD AM4
چیپست (Chipset) AMD B550
پشتیبانی حافظه 4 x DIMM sockets(تا 128 گیگ)
پشتیبانی Multi-GPU Nvidia 2-way GPU SLI, AMD 3-way CrossFire
ویژگی‌ها Aura Sync، خنک کننده ایسوس با هیت سینک M.2، ASUS EZ DIY، کانکتور صدای پشت USB Type-C

دلایل خرید دلایل پرهیز بهترین مادربرد کامپیوتر

قیمت بسیار مناسب وجود تنها یک اسلات PCIe 4.0
تنظیمات آسان پشتیبانی محدود CPU
اگر قصد دارید یک سیستم قوی بسازید، مادربرد Asus ROG B550-E یک انتخاب عالی از نظر قیمت و عملکرد است. این مادربرد در کنار یک اسلات PCIe 4.0 و یک اسلات PCIe 3.0، تمام نیازهای مربوط به درگاه و پورت‌ را برآورده می‌کند. با انتخاب این مادربرد، قدرت فوق‌العاده، مجموعه‌ای از ویژگی‌های عالی و یک سیستم خنک‌کننده بی‌نظیر را در کنار ظاهر زیبا دریافت می‌کنید.

9. Asus TUF Gaming B550M-PLUS

بهترین مادربرد Micro ATX AMD
قیمت: 144 تا 200 دلار
مشخصات و ویژگی‌های Asus TUF Gaming B550M-PLUS
فرم فاکتور (Form Factor) Micro ITX
سوکت (Socket) AMD AM4
چیپست (Chipset) AMD B550
پشتیبانی حافظه 4 x DIMM sockets(تا 128 گیگ)
پشتیبانی Multi-GPU AMD 2-Way CrossFireX Technology
ویژگی‌ها محافظ ASUS TUF، خنک کننده ایسوس با هیت سینک آلمینیوم M.2،ASUS EZ DIY, AURA Sync

دلایل خرید دلایل پرهیز بهترین مادربرد کامپیوتر

پشتیبانی از PCIe 4.0 عدم وجود هیت سینک در اسلات NVMe بالایی
عملکرد عادی ضد نویز هوشمند قیمت بالا در مقایسه با عملکرد
مادربرد Asus TUF Gaming B550M-PLUS ارتقا قابل توجی نسبت به مدل‌های قبلی خودش داشته است. این مادربرد با داشتن قدرت بالاتر، سیستم خنک کننده قوی و ویژگی‌های مورد نیاز گیمینگ، مادربردی قابل رقابت با برترین‌هاست. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این مادربرد نرم‌افزار میکروفون ضد نویز هوشمند آن است که از هدست بلوتوث یا USB 3.5 میلی متری پشتیبانی می‌کند.

10. NZXT N7 B550

بهترین مدل برای چیپست AMD B550
قیمت: 270 دلار
مشخصات و ویژگی‌های NZXT N7 B550
فرم فاکتور (Form Factor) ATX
سوکت (Socket) LGA1200
چیپست (Chipset) AMD B550
پشتیبانی حافظه 4 x DIMM sockets(تا 128 گیگ)
پشتیبانی Multi-GPU AMD 2-Way CrossFireX Technology
ویژگی‌ها شبکه بی‌سیم Wi-Fi 6E، RGB دیجیتال و کنترل فن

دلایل خرید دلایل پرهیز

قیمت مناسب عدم وجود صفحه پشتی
قابلیت Wi-Fi 6E
مادربرد NZXT N7 B550 یک انتخاب بسیار خوب در دسته میان رده‌ها است. این مادربرد نه تنها با چیپست B550 طراحی شده است، بلکه قابلیت اتصال Wi-Fi 6E را دارد که در بین بردهای هم رده خودش چندان رایج نیست. وجود چندین پورت USB، RGB دیجیتال و البته فن کنترل از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این مادر برد هستند.

بهترین مادربرد کامپیوتر

11. ASRock X299 Taichi

بهترین مادربرد سری Core X اینتل
قیمت: 469 دلار
مشخصات و ویژگی‌های ASRock X299 Taichi
فرم فاکتور (Form Factor) ATX
سوکت (Socket) LGA-2066
چیپست (Chipset) Intel X299
پشتیبانی حافظه Quad-Channel 8 x DDR4 4,400MHz (تا 128 گیگ)
پشتیبانی Multi-GPU Nvidia 3-Way SLI, AMD 3-Way CrossFireX
ویژگی‌ها 3 اسلات PCIe M.2 (Key M)

دلایل خرید دلایل پرهیز بهترین مادربرد کامپیوتر

پشتیبانی مموری بسیار بالا قیمت زیاد
دارای چند اسلات برای ماژول‌های رم 8 گیگ
بدون شک پردازشگرهای سری X بی‌نظیرند. اما در صورتی که می‌خواهید از تمام توان آن‌ها بهره ببرید، به یک مادربرد سری X نیاز دارید. مادربرد ASRock X299 یک انتخاب بدون نقص است که از افزایش سرعت کلاک در حافظه رم تا رقم باور نکردنی 4400 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند! این مادربرد همچنین 8 اسلات متفاوت برای ماژول‌های حافظه دارد. استفاده از مادربرد سری X در کنار یک کارت گرافیک خوب سیستمی قابل رقابت با هر آنچه تابحال داشته‌اید می‌سازد. اگر به دنبال یکی از بهترین مادربردهای 2021 هستید این گزینه بدون شک بهترین انتخاب است.

12. MSI Creator TRX40

بهترین مادربرد AMD سری Ryzen Threadripper
قیمت: 905 دلار
مشخصات و ویژگی‌های MSI Creator TRX40
فرم فاکتور (Form Factor) E-ATX
سوکت (Socket) sTRX4
چیپست (Chipset) AMD TRX40
پشتیبانی حافظه 8 x DIMM sockets (تا 256 گیگ)
پشتیبانی Multi-GPU 3-Way NVIDIA SLI , 3-Way AMDA CrossFire
ویژگی‌ها 10G LAN + Intel Gigabit LAN, 7 x Lightning Gen4 M.2 with M.2 XPANDER-AERO GEN4، فن کنترل فول، طراحی هیت سینک Frozr

دلایل خرید دلایل پرهیز بهترین مادربرد کامپیوتر

اورکلاکینگ خوب قیمت زیاد
خنک کنندگی قوی محدود شدن کارت اداپتور M.2 توسط خنک کننده دو اسلات.
دارای وای فای 10GbE, 1GbE, 2.4Gbps

بهترین مادربرد کامپیوتر
اگر از Threadripper AMD در سیستم‌تان استفاده می‌کنید بدون شک نیاز به یک مادربرد فوق‌العاده قوی مثلMSI Creator TRX40 دارید. این مادربرد مجموعه‌ای کامل است. آخرین نسخه اسلات‌های نسل چهارم PCIe، کانکتورهای M.2، USB3.2 Gen2x2، Wi-Fi 6 و LAN 10 گیگ در کنار طراحی هیت سینک Frozr و نورپردازی RGB چشم‌گیر تعدادی از این ویژگی‌ها هستند. قیمت این مادربرد کامپیوتر تفاوت قابل توجهی با برترین مدل‌های معرفی شده دارد، اما در صورتی که به دنبال برترین مادربرد موجود در دنیا برای انجام کارهایتان هستید بدون شک MSI Creator TRX40 بهترین انتخاب است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

18 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *