افتتاح حساب ترکیه
تهيه ترشي گوجه

تهيه ترشي گوجه یا همان سالاد زمستانی مشهدی که یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین چاشنی های غذا می باشد و اصالت مشهدی دارد بسیار ساده است که ما در این مطلب از گروه آشپزی شادمگ برای شما آورده ایم.

ترشی گوجه

ترشی گوجه فرنگی یکی از ترشی های بسیار فوری و ساده می باشد که در کمتر از یک روز تهیه می شود و شما می توانید به راحتی در خانه یک ترشی گوجه فرنگی خرد شده با هویج و سرکه تهیه کنید. شما می توانید به دلخواه به این ترشی کمی سبزی معطر اضافه کنید.

تهيه ترشي گوجه

اگر در یخچال مقداری گوجه فرنگی دارید و در حال خراب شدن است و یا مقداری زیادی گوجه دارید می توانید یک ترشی خانگی درجه یک تهیه کنید. شما می توانید از سرکه خانگی یا سرکه قرمز یا سفید استفاده کنید. تفاوت این سرکه ها باهم در میزان تند و تیزی آن می باشد و اگر دوست دارید ترشی تیز تری داشته باشید از سرکه سفید استفاده کنید.

مواد لازم ترشی گوجه فرنگی

  • گوجه فرنگی ۲٫۵ کیلوگرم
  • گل کلم ۱ عدد متوسط
  • هویج ۲۵۰ گرم
  • کلم برگ کوچک ۱ عدد
  • سیر ۱ بوته
  • فلفل تند ۴ عدد
  • سرکه ½ لیوان
  • سبزی معطر ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، سیاه دانه و گلپر به مقدار کافی
  • سبزی ترشی شامل شوید، جعفری و برگ کرفس است.
گام به گام تهیه سوپ رشته خوشمزه و خوش طعم با مرغ

طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی ساده

مرحله اول

برای تهیه ترشی گوجه فرنگی مجلسی ابتدا گل کلم، هویج، برگ کلم، فلفل سبز و حبه های سیر را به خوبی می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی مواد به طور کامل خارج شده و خشک شوند.

تهيه ترشي گوجه

مرحله دوم تهيه ترشي گوجه

توجه داشته باشید که مواد ترشی باید کاملا خشک باشند تا از کپک زدن سریع ترشی جلوگیری شود. در ادامه سبزیجات را پس از اینکه به طور کامل خشک شدند، به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

در این مرحله گوجه فرنگی ها را با بلندر یا مخلوط کن به صورت پوره در می آوریم، سپس از ضافی رد می کنیم تا تخمه ها و قسمت های اضافی شان گرفته شود. در ادامه آب گوجه فرنگی را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم آب گوجه فرنگی به نقطه جوش برسد. پس از اینکه آب گوجه فرنگی جوش آمد اجازه می دهیم به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت بسیار ملایم بجوشد، سپس سرکه را با ۱ قاشق نمک اضافه می کنیم.

تهيه ترشي گوجه

مرحله پنجم تهيه ترشي گوجه

نکته ای که باید در مورد این ترشی در نظر داشته باشیم این است که ترشی گوجه فرنگی معمولا به صورت خوش نمک تهیه می شود و در صورت تمایل می توانیم مقداری نمک را نسبت به ذائقه خود افزایش دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله آب گوجه فرنگی را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم کاملا خنک شود، سپس سبزیجات خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه سبزی ترشی را می شوییم و با دستمال به طور کامل خشک می کنیم.

طرز تهیه گوش فیل ترد و خوشمزه به روش بازاری

مرحله هفتم

حالا سبزی را به صورت ریز خرد می کنیم و به قابلمه حاوی مواد ترشی اضافه می کنیم. حالا مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند. در ادامه ترشی را درون یک ظرف مناسب و کاملا تمیز می ریزیم.

تهيه ترشي گوجه

مرحله هشتم

حالا ظرف ترشی را در یک تاریک و خنک مثل یخچال قرار می دهیم تا ترشی جا بیفتد. پس از گذشت ۲ هفته می توانیم ترشی را مصرف کنیم. حتما مقداری آب گوجه فرنگی ترشی باید زیاد باشد چون مواد ترشی آب را به خود می کشند.

فیلم تهیه ترشی آب گوجه یا همون ترشی مشهدی

نکات کلیدی در تهيه ترشي گوجه

حتما آب سبزی ها خشک شود و بعد استفاده کنید.
هیچ کدام از مواد استفاده شده نباید خیس باشند.
حتما این ترشی باید در یخچال نگهداری شود وگرنه خراب می شود.

تهيه ترشي گوجه
نمک دریا را جایگزین نمک معمولی نکنید.
اصلا آب اضافه نکنید و فقط از ترکیب سرکه و نمک استفاده شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *