افتتاح حساب ترکیه
تهیه مربا توت فرنگی

با شروع فصل بهار طرفداران توت فرنگی به فکر تهیه مربا توت فرنگی نیز هستند. اگر شما هم از طعم بی نظیر مربا توت فرنگی لذت می برید به نکاتی که گروه آشپزی شادمگ به آن اشاره کرده دقت کنید.

مربا ی توت فرنگی

مربا ی توت فرنگی یکی از انواع مرباهای بسیار خوشمزه و محبوب در سراسر جهان است که مانند دیگر مرباها معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود. این مربای خوشمزه یک مربای فصلی است و بهتر است در فصل بهار و تابستان که توت فرنگی محلی در بازار موجود است، آنرا درست کنید.

تهیه مربا توت فرنگی

البته با توت فرنگی گل خانه ای هم می شود این مربای خوشرنگ را درست کرد، ولی کیفیت مربای توت فرنگی با توت فرنگی محلی بسیار بالاتر است و باعث می شود مربا علاوه بر اینکه عطر و طعم بهتری داشته باشد، خوشرنگ تر نیز شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه مربا توت فرنگی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای یک شیشه کوچک

  • توت فرنگی ۵۰۰ گرم
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه مربا توت فرنگی

مرحله اول

برای تهیه مربای خوشمزه و خوشرنگ با توت فرنگی ابتدا گلبرگ های اصافی توت فرنگی ها را می گیریم و آن ها را می شوییم و داخل آبکش می ریزیم و همان لحظه با دستمال حوله ای تمیز توت فرنگی ها را خیلی فوری خشک می کنیم.

مرحله دوم

توجه داشته باشید که اگر توت فرنگی ها به صورت خیس داخل آبکش بمانند آب داخل توت فرنگی ها نفوذ می کند و مزه توت ها را تغییر می دهد. بعد نصف توت فرنگی ها را داخل قابلمه ای متناسب با مقدار موادمان می ریزیم.

تهیه مربا توت فرنگی

مرحله سوم طرز تهیه مربا توت فرنگی

نصف شکر را نیز روی توت فرنگی ها به صورت پخش می ریزیم و لایه بعد باقی توت فرنگی ها را می ریزیم و بعد نصف دیگر شکر را اضافه می کنیم و قابلمه را داخل یخچال می گذاریم تا به مدت ۱۲ ساعت توت فرنگی ها آب بیندازند.

مرحله چهارم

سپس قابلمه حاوی مخلوط توت فرنگی و شکر را از یخچال بیرون می آوریم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا به جوش بیاید.در مدت پخت مربا درب قابلمه را نمی گذاریم.حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد از جوش آمدن توت فرنگی ها به غلظت می رسند.

بهترین شرایط نگهداری تخم مرغ در یخچال و بیرون از یخچال

مرحله پنجم

ابتدا که مربا در حال جوشیدن است کف می کند که با استفاده از کفگیر می توانیم کف ها را می گیریم.برای اطمینان از قوام مطلوب مربا نصف قاشق مربا خوری از شهد مربا داخل یک لیوان آب سرد می ریزیم اگر شهد داخل آب در حین ته نشین شده متلاشی نشد.

مرحله ششم طرز تهیه مربا توت فرنگی

اگر کاملا ته نشین شد یعنی مربا به قوام مطلوب رسیده است و از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و سریع آبلیمو را اضافه می کنیم و آرام با قاشق مربا را هم می زنیم و کنار می گذاریم تا خنک شود.آبلیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می کند.

مرحله هفتم

البته به این نکته نیز باید توجه کنیم که زیاد جوشیدن مربا و یا حتی زود برداشتن مربا (در حالی که توت فرنگی ها نرم نشدند و نپخته اند) نیز می تواند باعث شکرک شود. مربا توت فرنگی خنک که شد داخل شیشه های مورد نظر می ریزیم.

مرحله هشتم

برای نگهداری کوتاه مدت و چند ماه می توانیم مربا را در یخچال قرار می دهیم، ولی اگر بخواهیم به مدت بیشتر از ۶ ماه یا حتی یک سال مربای توت فرنگی را نگهداری کنیم، بهتر است انرا در ظرف های مناسب قرار داده و فریز کنیم.

تهیه مربا توت فرنگی

کدر شدن رنگ مربا توت فرنگی

اگر می خواهید رنگ مربای شما شفاف و براق شود باید برای پخت مربا وقت بیشتری بگذارید. زمانی که توت فرنگی را به شهد اضافه می کنید مدام روی مربا کف جمع می شود و باید این کف ها را جمع کنید و دور بریزید تا در پایان پخت رنگ مربای شما کدر نشود.

نگهداری طولانی مدت

اگر مقدار زیادی مربا درست کرده اید حتما مقداری که نمی خواهید فعلا استفاده کنید را فریز کنید تا سالم و تازه بماند. با این روش مربای شما تا یک سال سالم می ماند. برای هر بار مصرف ۳۰ دقیقه زودتر مربای فریز شده را از یخچال خارج کنید تا درمای محیط یخش باز شود.

تهیه مربا توت فرنگی

نکات مهم در طرز تهیه مربا توت فرنگی

بهتر برای تهیه این مربا از توت فرنگی ها ریز استفاده کنید ، در صورت نبودن توت فرنگی ریز باید توت فرنگی های درشت را از وسط به دو نیم تقسیم کنید.

به جای جوهر لیمو می توانید از دو قاشق غذا خوری آبلیمو استفاده کنید.

طرز تهیه 3 مدل شربت تخم شربتی مجلسی مخصوص تابستان

میزان شکر برای مربای توت فرنگی اینطور است که به ازای هر یک کیلو توت فرنگی 800 گرم شکر نیاز است

الگوریتم مربای توت فرنگی اینگونه است که اگر مربا توت فرنگی را با شعله کم بپزید رنگ آن تیره می شود و توت فرنگی ها درون آن له می شوند.

کسانی که توت فرنگی دوست دارند، حتما اهل مربای توت فرنگی هم هستند. اگر شما هم از طرفداران مربای توت فرنگی به شمار می روید، می توانید ساده‌ترین روش پخت و تهیه مربای توت فرنگی در خانه را اینجا آموزش ببینید.

برای پختن مربای توت فرنگی از قابلمه لعابی در ابعاد و اندازه مناسب استفاده کنید.

مهتربن نکته

مهمترین نکته در پخت مربا ، قوام آمدن شربت آن است که باید به آن دقت کنید.

بعد از اینکه مربای توت فرنگی پخته شد باید صبر کنید تا کاملا خنک شود و بعد داخل شیشه بریزید.

تهیه مربا توت فرنگی

اگر توت فرنگی ها آب دار باشند ممکن است بیشتر از 30 دقیقه زمان برای قوام آمدن شربت نیاز باشد.

از توت فرنگی های سفت ، ریز و بدون لک برای تهیه مربا استفاده کنید تا هنگام پخت مربا توت ها له نشوند و ظاهر خود را از دست ندهند.

توت فرنگی های درشت را برای تهیه مربا خرد کنید. تا هم‌زمان پخت مربا کوتاه تر شود و هم رنگ مربا در اثر جوشیدن زیاد تیره نشود.

به هیچ وجه قاشق خیس را داخل مربای پخته شده نزنید چون باعث کپک زدن آن میشود.

برای اینکه مطمئن شوید قوام مربا کافیست باید ببینید بعد از خنک شدن حالت کشدار پیدا میکند یا نه. برای این کار چند قطره از مربا را داخل ظرفی بریزد و امتحان کنید.

درب قابلمه ی مربا را از اول تا آخر پخت نبندید تا رنگ مربا تغییر نکند.

تهیه مربا توت فرنگی

نکته

بهتر است برای توت فرنگی های شیرین به همان اندازه شکر در نظر بگیرید. ولی اگر مزه توت فرنگی ها ملس بود میزان شکر را یک و نیم برابر کنید.

اگر شکر کم باشد و شربت مربا قوام نیاید و پخت توت فرنگی ها کافی نباشد ، مربا کپک می زند.

زمان پخت مربا هر چقدر بیشتر باشد رنگ آن تیره‌تر می شود.

دارچین ،هل، وانیل، زعفران و بادیان ستاره ای عطر مربا را بیشتر خواهند کرد.هرچند طعم توت فرنگی به تنهایی عطر مربا را منحصر به فرد میکند.

حتما کف های را که روی مربا هنگام حرارت ایجاد میشود را بردارید تا هم مربا شکرک نزند و هم خوش رنگ تر بماند.

زمان پخت مربا به مقدار آن بستگی دارد.

طرز تهیه نان خامه ای به روش قنادی ؛ بسیار عالی و خوشمزه

برای اینکه مربا تیره رنگ نشود آبلیمو را در آخر پخت مربا اضافه کنید.

تهیه مربا توت فرنگی

روش استریل کردن شیشه برای نگهداری مربا توت فرنگی

اول چک کنید همه شیشه ها و درهایشان سالم باشند. اگر شیشه ای شکستگی یا ترکی داشت به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.

روش اول استریل کردن: در شیشه ها را بردارید. سپس آنها را در قابلمه ای قرار دهید. تا دو سانت روی آنها آب بریزید و بگذارید آب به جوش بیاید. سپس در قابلمه را بردارید و 10 دقیقه صبر بگذارید غل بزند. بعد از این مدت شعله را خاموش کنید و در قابلمه را ببندید. تا شیشه ها گرم بمانند.

روش دوم استریل کردن: در شیشه ها را بردارید. اگر واشر دارند واشرها را هم جدا کنید. همه شیشه ها و درها را در طبقه بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید. از هیچ شوینده ای استفاده نکنید. زمان شست و شو را طوری تنظیم کنید که همزمان با آماده شدن مربا تمام شود.

با رعایت همه نکات گفته شده میتوانید مربا توت فرنگی را تا مدتها در یخچال نگهداری کنید و از سلامت آن مطمئن باشید.

تهیه مربا توت فرنگی

روش صحیح ضدعفونی کردن توت فرنگی

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی بهترین روش ضدعفونی کردن توت فرنگی این است که ابتدا توت فرنگی‌ها را در یک قابلمه پر از آب غوطه‌ور کنید و به صورت عادی گل و لای و نوک سبز آن‌ها را بگیرید و سپس با آب تمیز آبکشی کنید. سپس در قابلمه مناسب با حجم ۵ لیتر توت فرنگی‌ها را بریزید و آب اضافه کنید. آب باید روی سطح توت فرنگی را بپوشاند. سپس با ۱۵ الی ۲۰ قطره مایع ظرفشویی آب را کف آلود کنید. ۵ دقیقه صبر کنید، سپس توت فرنگی‌ها را آبکشی کنید.

در مرحله بعد دوباره ۵ لیتر آب (هر ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار معادل یک لیتر آب است) روی توت فرنگی‌ها بریزید، دو قاشق غذاخوری محلول ضدعفونی کننده سبزیجات اضافه کنید و دوباره ۵ دقیقه زمان دهید. سپس توت فرنگی‌ها را آبکشی کنید. وقتی آب توت فرنگی خشک شد، در ظرف درب‌دار و در یخچال نگهداری کنید.

میزان شکر برای مربای توت فرنگی چقدر است؟

میزان شکر برای مربای توت فرنگی اینطور است که به ازای هر یک کیلو توت فرنگی 800 گرم شکر نیاز است

برای اینکه مربای توت فرنگی شفاف شود چه کنیم؟

اگر می خواهید رنگ مربای شما شفاف و براق شود باید برای پخت مربا وقت بیشتری بگذارید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

1 مرداد 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *