افتتاح حساب ترکیه
تهیه کله پاچه خانگی

تهیه کله پاچه خانگی فوت وفن خاصی دارد تا آنچه که آماده می شود بسیار لذیذ و خوشمزه مثل کله پاچه طباخی شود. این مطلب گروه آشپزی شادمگ پر از نکته های خاص برای تهیه کله پاچه خانگی است. حتما آ« را ذخیره کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • کله و پاچه ۱ دست
  • پیاز بزرگ ۳ عدد
  • چوب دارچین ۲ تکه
  • سیر ۵ حبه
  • فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به مقدار کافی

طرز تهیه کله پاچه خانگی

مرحله اول

برای تهیه کله پاچه خوشمزه ابتدای کار کله پاچه را روی حرارت می گیریم تا مو های اضافی آن از بین برود. در ادامه کله را چند بار محکم روی زمین می کوبیم تا داخل کله تمیز شود، سپس به دو قسمت تقسیم می کنیم.

مرحله دوم

حالا کله را مجددا تمیز می شوییم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت زیاد قرار می دهیم. در ادامه کله پاچه را درون قابلمه قرار می دهیم، سپس آب را تا جایی که روی کله پاچه را بگیرد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم.

تهیه کله پاچه خانگی

مرحله سوم

در این مرحله وقتی آب جوش آمد و کف روی کله پاچه را گرفت، آنرا آبکش می کنیم، سپس مجددا تمیز می شوییم تا کف ها شسته شود. در ادامه قابلمه را مجددا روی حرارت می گذاریم، سپس کله پاچه را درون قابلمه قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا مجددا آب را تا جایی که روی کله پاچه را بگیرد می ریزیم، سپس حرارت را زیاد می کنیم تا آب جوش بیاید. در این حین پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت خلالی درشت خرد می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله پوست سیر را جدا می کنیم، سپس می شوییم. وقتی کله پاچه جوش آمد، سیر را به همراه پیاز خلالی درون قابلمه می ریزیم، سپس هم می زنیم تا مواد مخلوط شود. سپس حرارت را بسیار ملایم می کنیم.

کالباس خونگی خوشمزه رو با این دستور درست کن

تهیه کله پاچه خانگی

مرحله ششم

در نهایت چوب دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه می کنیم، درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم به مدت ۷ تا ۸ ساعت بپزد. در یک ساعت آخر پخت نمک را اضافه می کنیم.  کله و پاچه را به همراه نان سنگک سرو می کنیم. نوش جان.

طرز تهیه کله پاچه خانگی اما با طعم طباخي هاي بيرون

دستور تهیه کله پاچه خانگی به روش بازاری

مواد اولیه برای تهیه کله پاچه

  • کله گوسفند ۱ عدد
  • پاچه گوسفند ۴ عدد
  • پیاز درشت ۱ عدد
  • آبلیمو ۵ ق غذا خوری
  • نخود ۱۰۰ گرم
  • چوب دارچین ۲ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و زنجبیل به مقدار لازم

طرز تهیه کله پاچه خانگی

مرحله اول : تمیز کردن کله پاچه
کله پاچه را خوب تمیز کنید تا مو یا ضایعاتی نداشته باشد، دهان کله را به سمت پایین گرفته و چند مرتبه کله را به زمین بکوبید تا اگر کرمی داخل بینی باشد خارج شود و با برس یا مسواک خوب کله را تمیز کنید.

تهیه کله پاچه خانگی

مرحله دوم : اسموکی کردن کله
حتی اگر ظاهر کله تمیز بیاد موهای ریزی داخلش هست که با سوزاندن تمیز می شود این مرحله بدین صورت است که کله پاچه را روی شعله قرار دهید تا حالت دودی پیدا کند سپس با چاقو روی پوست کله کشیده تا موها کز خورده تراشیده شود.

مرحله سوم : شستن کله پاچه
کله را از قسمت کنار زبان از قسمت لپ با چاقو ببرید و از دو طرف بکشید تا نصف شود یک لگن را پر آب کنید و کله را برای ۱۰ دقیقه داخل آب قرار دهید و روی پوست را با دست بکشید تا سیاهی آن برطرف شود سپس شسته و داخل آبکش قرار دهد تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله چهارم : پخت کله پاچه

پیاز را شسته و نگینی خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر که می خواهید کله بپزید بریزید وقتی پیاز سبک شد سیر رنده شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا عطر سیر خارج شود سپس زردچوبه و فلفل سیاه و زنجبیل را چند ثانیه تفت می دهیم سپس کله و چوب دارچین و آب لیمو را اضافه می کنیم و آب را افزوده تا حدی که روی کله را بپوشاند. ابتدا شعله را زیاد کرده تا به جوش بیاد و در حین جوش آمدن کف روی کله پاچه را بگیرید سپس حرارت را کم کرده و به مدت ۸ ساعت می گذاریم کله پخته شود ۲ ساعت مانده نخود را اضافه کرده تا با کله پاچه پخته شود.

فوت و فن تهیه مرغ ترش به 2 روش گیلانی و مازندرانی

مرحله پنجم : صاف کردن آب کله پاچه
یک ساعت مانده به زمان پخت کله پاچه نمک را اضافه کنید و چوب دارچین را خارج کرده. زمانی که کله پاچه پخته شد آب آن را صاف کرده تا زلال شود سپس مجدد به قابلمه برگردانید و با کله پاچه بگذارید برای ۲۰ دیگر نیز پخته شود و روغن بیاندازد.

تهیه کله پاچه خانگی

مرحله ششم : سس مخصوص کله پاچه

روغنی که روی قابلمه کله پاچه جمع شده است را با ملاقه جدا کنید و داخل تابه به همراه کمی پودر دارچین بریزید و حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاد سپس خاموش کرده و کله پاچه را در ظرف مورد نظر بکشید و سس مخصوص را روی آن بریزید و با نان تازه و لیمو میل نمایید. نوش جان

نکاتی برای خوشمزه تر کردن تهیه کله پاچه خانگی

کله پاچه را میتوانید به صورت کامل و یا گوشت آن را جدا کنید و سرو کنید.
نخود آب کله پاچه را پر لعاب و خوشمزه تر میکند و بوی بد کله پاچه را از بین می برد ولی ریختن آن اختیاریست.
اگر دوست داشته باشید میتوانید لیمو عمانی را در آخر پخت به کله پاچه اضافه کنید.
نمک باعث دیرپز شدن کله پاچه میشود به همین دلیل باید آن را باید در یک ساعت آخر پخت اضافه کرد.
حتما هنگام خوردن و یا بعد از خوردن کله پاچه آبلیمو یا لیمو تازه استفاده کنید تا چربی کله پاچه را از بین ببرید.

تهیه کله پاچه خانگی
دقت کنید کله پاچه تازه باشد و از کله بز یا میش استفاده نکنید.
دارچین هم طعم کله پاچه را تغییر میدهد و میتونید موقع خوردن کله پاچه مقداری به آن اضافه کنید.

طرز تهیه مربای هویج خوشمزه و شفاف به روش بازاری

مضرات مصرف بی رویه کله پاچه

کله پاچه علاوه بر انرژی فراوان و پروتئین‌های مفید، یک ماده غذایی بسیار چرب با کلسترول بالاست. کلسترول در عروق خونی بدن رسوب کرده و عامل اصلی انواع سکته قلبی و مغزی است. مغز گوسفند از جمله چرب‌ترین قسمت‌های گوسفند است که میزان کلسترول هر عدد مغز برابر با ۸ زرده تخم مرغ برآورد شده است.

خوردن کله پاچه برای افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند، مبتلا به چربی خون هستند، از ناراحتی کلیه رنج می‌برند یا مبتلا به نقرس هستند، مبتلایان به کبد چرب و رماتیسم یا دیابت توصیه نمی‌شود.

تهیه کله پاچه خانگی

خواص کله پاچه

خاصیت های کله پاچه کم نیست. یک غذای سرشار از انرژی و پروتئین که این پروتئین برای ترمیم بافت‌های بدن بسیار مفید است. بناگوش کله پاچه و زبان آن زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌‌های گروه B بخصوص ویتامین ۱۲ B هستند. ویتامین ۱۲ B، در خونسازی و بهبود عملکرد سیستم عصبی نقش مهمی دارد. پاچه گوسفند به خاطر طبع سرد و چربی کمتری که دارد خون را رقیق کرده و زخم‌های داخلی بدن را بهبود می‌بخشد.

از سوی دیگر خوردن پاچه در مادران شیرده باعث افزایش حجم شیر می‌شود. اگر چه معمولا خوردن کله پاچه بیماری‌های خطرناکی مثل سکته قلبی و مغزی را در ذهن ما یادآور می‌شود اما مسئله اینجاست که کله پاچه سرشار از یک ماده مغذی به نام کوانیزم Q10 است.

این ماده مغذی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی مواد مضر بدن را دفع کرده و سبب استحکام سلول‌های بدن می‌شود. علاوه بر این کوانیزم Q10 باعث کنترل بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، سکته قلبی، پارکینسون و انواع سرطان می‌شود.

چگونه بوی کله پاچه را از بین ببریم؟

نخود آب کله پاچه را پر لعاب و خوشمزه تر میکند و بوی بد کله پاچه را از بین می برد

روش اسموکی کردن کله پاچه چگونه است؟

کله پاچه را روی شعله قرار دهید تا حالت دودی پیدا کند سپس با چاقو روی پوست کله کشیده تا موها کز خورده تراشیده شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

26 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *