افتتاح حساب ترکیه
جاهای دیدنی چمخاله

جاهای دیدنی چمخاله خيلي زياد نيست ولي همين چند نقطه ديدني آن باعث شده كه اين شهر جزو توريستي ترين شهرهاي گيلان باشد. گروه سفر شادمگ شما را با جاهای دیدنی چمخاله بيشتر آشنا خواهد كرد.

چمخاله

چمخاله یکی از زیباترین و توریستی ترین شهرهای شمالی ایران است که در استان گیلان قرار دارد. چمخاله نیز همانند بسیاری دیگر از شهرهای توریستی شمالی کشور جاذبه های گردشگری و دیدنی فراوانی را شامل می شود.

جاهای دیدنی چمخاله

چاف و چمخاله در 10 کیلومتری از شرق شهر لنگرود، 40 کیلومتری از غرب شهر رودسر و 20 کیلومتری از شرق شهر لاهیجان واقع شده است. شهر زیبای چمخاله به بعد از بندر انزلی به عنوان دومین شهر توریستی استان گیلان شناخته می شود. از همین رو در تمام طول سال و به خصوص ایام تعطیل گردشگران زیادی آن را برای گردش و تفریح و حتی استراحت انتخاب می کنند.

جاهای دیدنی چمخاله

چمخاله در تمام فصول سال با دستی پر و دامانی رنگین منتظر مسافران و گردشگران خود است اما به‌خاطر تغییرات جوی و آب‌وهوا، به‌نظر می‌رسد نیمه دوم بهار و تابستان ایام بهتری برای شنا و گردش است. اگر قصد رفتن به این شهر ساحلی کم‌نظیر را دارید، بعد از پشت‌سر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود بروید.

۱۰ کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله خواهید رسید. گذشتن از رشت و لاهیجان هم مسیر دیگری است که شما را از سمت غرب به چمخاله می‌رساند. بعد از رسیدن به لاهیجان، ۲۵ کیلومتر به شرق برانید تا به مقصد برسید. چمخاله در حال حاضر ۵ هتل و مهمان‌پذیر دارد که میزبان و مشتاق پذیرایی از مسافران این شهر زیباست.

چمخاله و پیشینه‌ی تاریخی

روایت‌های قدیمی و اسناد مختلفی درباره‌ی تاریخ شکل‌گیری این شهر وجود دارد که می‌گوید ۲۷۷ سال پیش وقتی مردم چمخاله مجبور شدند از سرزمین اصلی خود، یعنی کرمانشاه به سمت شمال حرکت کنند در یک منطقه‌ی خوش آب‌وهوا ساکن شدند.

جاهای دیدنی چمخاله

بعدها آن منطقه به نام چمخاله معروف شد. مردم این شهر چون بیشتر مهاجران ساکن شده در این بخش بودند، همگی باهم نسبت فامیلی و خویشاوندی دارند و جمعیت آن از طایفه‌های بزرگ و کوچکی تشکیل شده است.

وجه تسمیه چمخاله

چمخاله از دو کلمه چم و خاله تشکیل شده است و ریشه‌ی‌ آن در دو زبان مختلف است. چم در زبان لکی کوردی به معنی رودخانه و خاله در زبان گیلکی به معنی انشعاب است؛ چمخاله یعنی منشعب‌شده از رودخانه‌های مختلف.

چرا از چمخاله باید بازدید کنیم؟

• یکی از معروف ترین شهرهای شمالی ایران است.
• شهر چمخاله دارای امکانات خوبی بوده و مورد استقبال خانواده ها قرار می گیرد.
• در نزدیکی این شهر جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارند.
• شهر چمخاله به عنوان دومین قطب توریستی گیلان مشهور شده است.

جاهای دیدنی چمخاله

ديدني هاي چمخاله

مهم‌ترین ویژگی که چمخاله را نسبت به دیگر مناطق و شهرهای اطراف خاص می‌کند،‌ قرار گرفتن بخش عظیمی از زمین‌ها و اراضی آن در ساحل دریاست. همین باعث شده تا این شهر، منطقه‌ای پرطرفدار و محبوب در شمال باشد و بازدید از جاذبه‌های طبیعی آن، تبدیل به یک پیشنهاد خوب برای داشتن سفر آرام و رویایی شده باشد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین نقاط دیدنی چمخاله را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی کامل جاذبه‌ های گردشگری دیزین در چهار فصل | روی دیگر دیزین را هم ببینید

پل چوبی چمخاله

کنار جاده ساحلی چمخاله یک پارک جنگلی قرار داد که با گذر از پل فلزی چمخاله به آن می‌رسید. دیدن از پل چوبی چمخاله یا پارک جنگلی توسکا، دیدن یک رویای سبز و پر از آرامش است. محیطی زیبا که درختانی سرسبز و تنومند یک پل چوبی را در آغوش گرفته‌اند.

جاهای دیدنی چمخاله

ورودی این پل محدوده‌ای میدانی شکل است که نماد یک خانه‌ی محلی کوچک و گیلانی است و حوضی پر از انواع ماهیان زینتی در جلوی این خانه گذاشته شده است. صدای پرندگان و بلبل‌هایی که در محوطه این پارک جنگلی شنیده می‌شود، زیبا‌ترین و خوش‌صدا‌ترین آوازی است که از دل طبیعت به گوش‌تان می‌رسد و آرامشی عجیب به شما هدیه خواهد کرد.

امکانات این پارک زیبا و خاص شامل چندین آلاچیق ساده و سرپوشیده، سرویس بهداشتی، مکان‌های رفاهی مثل کافی‌شاپ‌ها و پارکینگ است. این پارک به خاطر نورپردازی‌های زیبا و منحصر‌به‌فردی که دارد در لیست جاهای دیدنی چمخاله ، بسیار معروف و شناخته شده.

جزیره فلامینگو از جاهای دیدنی چمخاله

جزیره فلامینگو یا جزیره ارشیا یکی دیگر از مکان‌های دیدنی چمخاله در منطقه ساحلی گالشکلام و شهر چمخاله است. این جزیره در کنار رودخانه‌ای قرار دارد که به دریای خزر متصل شده و این ترکیب و اتصال، زیبایی‌هایی بی‌نظیری را خلق کرده است.

جاهای دیدنی چمخاله

اگر قصد رفتن به جزیره ارشیا را دارید بعد از رسیدن به میدان چمخاله به سمت راست حرکت کنید و بعد از حدود ۱ الی ۲ کیلومتر، به سمت چپ برانید. در نهایت، کمی که جلوتر بروید، تابلوهایی زیادی در مسیر و راه وجود دارند که شما را مستقیم به جزیره می‌رسانند.

مجموعه تفریحی و گردشگری جزیره ارشیا با امکاناتی خاص و بی‌نظیر رویایی‌ترین و خاص‌ترین لحظات را برای مسافران و گردشگران خود می‌سازد. آماده‌ی یک سفر نیم‌روزی دریایی به هستید؟ پس به جزیره ارشیا بیایید تا از این سفر هیجان‌انگیز عقب نمانید.

بازی‌‌ها و تفریح‌های دریایی و هوایی که در جزیره ارشیا وجود دارد:

جت اسکی

سوار جت اسکی شوید و در جزیره‌ ارشیا امواج بزرگ و کوچک دریا را بشکافید تا صاحب یک تجربه‌ی بی ‌‌نظیر به یادماندنی شوید. جت اسکی یکی از پرطرفدارترین بازی‌ها و تفریح‌های جزیره فلامینگو است.

جاهای دیدنی چمخاله

پاراموتور

اگر دوست داشتید این بار یک تجربه‌ی هوایی را بر فراز دریا تجربه کنید، پاراموتور پیشنهاد ما به شماست. لذت پرواز در هوایی پاک و خنک را تجربه کنید و از دیدن چشم‌اندازها زیبا و چشم‌نواز اطراف، سرشار از شوق و حس خوب شوید.

فلای برد، قایق سواری و شاتل سواری از دیگر امکاناتی و بازی‌های ساحلی است که در جزیره فلامینگو منتظر شما است تا لحظاتی سرشار از هیجان و انرژی را تجربه کنید.

منطقه گالشکلام

همان‌طور که در ابتدا هم برای‌تان گفتیم، چمخاله آن‌قدر مناطق بکر و زیبا دارد که شمردن و گفتن از آنها به همین راحتی‌‌ تمام نمی‌شود. منطقه توریستی گالشکلام یکی از مناطق زیبای شهر ساحلی چاف و چمخاله است و مکان‌های سبز و بکر زیادی دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

غار کتله خور زنجان را حتما ببینید | گشتی در یکی از شگفت انگیزترین غارهای جهان

آنچه درباره‌ی ریشه و سابقه‌ی گالش‌کلام نقل می‌شود می‌گوید: «اهالی گالش‌کلام از مردمان سرزمین دیلم بوده‌اند که سال‌ها پیش به این منطقه مهاجرت کرده‌اند». شغل بیشتر مردمی که در این منطقه ساکن بودند در گذشته دام‌داری بود. به همین دلیل نام این بخش انتخاب کاملا مرتبط با شغل و پیشه‌ی اهالی اینجاست.

جاهای دیدنی چمخاله

گالشکلام از دو کلمه‌ای گالش و کلام تشکیل شده؛ گالش به معنی دامدار و کلام محل نگه‌داری دام‌هاست. رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مرداب‌های ساحلی و زیبا از جمله جاهای دیدنی گالشکلام است و گردشگران زیادی برای دیدن و گشت‌وگذار در آنها به این منطقه می‌آیند.

طبیعت لیلاکوه

کنار ساحل زیبا لنگرود طبیعتی عاشقانه، منحصر‌به‌فرد و حیرت‌‌انگیز وجود دارد که با نام لیلا کوه شناخته می‌شود. این کوه از توابع استان گیلان است و فاصله‌ی آن تا لنگرود و چمخاله چیزی در حدود سه کیلومتر است. زیبایی‌ها و جذابیت‌های این منطقه به‌قدری دلنشین و زیبا است که طبیعت‌گردان و گردشگران زیادی برای رسیدن و دیدن آن، رنج راه و مسیر را تحمل می‌کنند تا به بهشتی بی‌بدیل برسند.

زیبایی‌‌های لیلاکوه از باغ‌های پرتقال و چای گرفته تا جنگل‌های مخملی سبز و قهوه‌خانه‌های محلی، شما را به صرف لذت بردن و نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای گرم و خوش‌طعم دعوت می‌کنند.

جاهای دیدنی چمخاله

ساحل چمخاله یکی از جاهای دیدنی چمخاله

یکی توریستی ترین بخش هایی که در شهر چمخاله وجود دارد، ساحل چمخاله می باشد که به عنوان یکی از مهمترین مکان های دیدنی چمخاله قلمداد می گردد. اصلی ترین خصوصیتی که باعث شده ساحل چمخاله نسبت به دیگر سواحل دریای خزر متمایز گردد، تمیز بودن و کم خطر بودن آی می باشد.

همچنین در این راستا در سال 1390 هجری شمسی عنوان بهترین ساحل ایران را از ططرف وزارت کشور دریافت نمود. گذشته از تمام این اوصاف، ساحل چمخاله بهترین تجهیزات و امکانات گردشگری را در خود جای داده است. این ساحل یکی از قدیمی ترین سواحل دریای خزر بوده که پیش از انقلاب بسیار رونق داشته به صورتی که پلاژها و ویلاهای بسیار زیبایی در آن وجود داشت.

اما امروزه از رونق آن کاسته شده است. ساحل چمخاله به واسطه تزئیناتی از جمله تونل های قرمز رنگ قلبی شکل، یکی از بهترین لوکیشن ها برای عکاسی زوج ها می باشد. اگر به این ساحل زیبا رفتید، قدم زدن در کنار آن را فراموش نکنید. چراکه می توانید آرامش بی بدیلی را تجربه کنید. صدف هایی که در این ساحل وجود دارند، بسیار جذاب و جالب توجه هستند که می توانید از آن ها به عنوان یادگاری همراه خود بیاورید.

جاهای دیدنی چمخاله

رودخانه چمخاله

اگر بخواهیم از زیبایی های چمخاله صحبت کنیم، به سادگی نمی توان از دیدنی های چمخاله گذشت. یکی دیگر از بخش های زیبای طبیعت این شهر سرسبز رودخانه چمخاله می باشد که جزء عمیق ترین و پرآب ترین رودخانه های کشور شناخته می شود. این رودخانه در برخی نقطه ها عمقش حتی به 6 متر هم می رسد.

اصلی ترین دلیل شهرت رودخانه چمخاله پرآب بودن آن می باشد. محل قرارگیری رودخانه چمخاله درست در جایی است که کشتی های ایران و روس تردد می کردند. اطراف این رودخانه درختانی انبوه و سرسبز روییده اند که زیبایی رودخانه چمخاله را دو چندان نموده اند.

معرفی جذاب ترین و دنج ترین جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی چمخاله

روستای سلیم چاف

یکی از جاذبه های گردشگری چمخاله که حتما در صورت سفر به این شهر باید به آن سری بزنید روستای سلیم چاف می باشد. روستای سلیم چاف روستایی زیبا و کوچک است که جمعیت آن به حدود 100 خانواده می رسد. این روستا در کنار دریای خزر قرار داشته و به واسطه نی زار و رودخانه ای که از آن عبور می کند، بسیار زیبا و تماشایی می باشد.

یکی از اصلی ترین جاذبه هایی که در این روستا وجود دارد و بر زیبایی روستای سلیم چاف چمخاله افزوده است، جاده ای ساحلی است که میان رودخانه و دریا قرار داشته و از بین شالیزارهای سرسبز می گذرد. اهالی این روستا اغلب به شغل های ماهیگیری و کشاورزی اشتغال دارند. روستای سلیم چاف مناطق دیدنی متعددی دارد که از میان آن ها می توان به جاده خاکی دریا، پل چوبی، رودخانه و نی زار، ساحل ماسه ای و…. اشاره نمود.

جاهای دیدنی چمخاله

مسیر دسترسی به روستای سلیم چاف

برای دسترسی به روستای سلیم چاف می توانید از جاده ساحلی اقدام نمایید. در جاده ساحلی به مسیر خود ادامه دهید و پس از پشت سر گذاشتن پارک توسکا، این جاده شما را به روستای زیبای سلیم چاف که از دیدنی های چمخاله به شمار می رود می رساند.

آدرس روستای سلیم چاف: استان گیلان، شهرستان کیاشهر، 15 کیلومتری کیاشهر و 25 کیلومتری چمخاله

تالاب بین‌المللی امیرکلایه

اگر می‌خواهید سفری لذت‌بخش را در دل طبیعت تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از تالاب بین‌المللی امیرکلایه دیدن کنید. عمق این تالاب دو متر است و همین موضوع جزو ویژگی منحصربه‌فرد تالاب امیرکلایه محسوب می‌شود. از ویژگی‌های دیگر تالاب می‌توان به آب شیرین آن اشاره کرد. تالاب امیرکلایه زیستگاه انواع پرندگان و آبزیان است. نام تالاب امیرکلایه در سال ۱۳۵۴ در بین تالاب‌های بین‌المللی ثبت شد.

گردشگران می‌توانند در این تالاب زیبا قایق‌سواری یا ماهی‌گیری کنند. همچنین یکی از گیاهانی که در نزدیکی این تالاب می‌روید گیاه پسته دریایی نام دارد که با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به عنوان یکی از موثرترین گیاهان دارویی به شمار می‌رود.

بهترین زمان سفر به چمخاله

از آنجایی که شهر چمخاله یکی از شهرهای زیبای شمالی است و شهرهای شمالی در تمام فصول زیبا هستند، شهر چمخاله نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این شهر هم در تمام فصول سال زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد.

اما اگر می خواهید بدانید که چه فصلی بهترین زمان سفر به چمخاله است و می توانید از طبیعت زیبای آن نهایت لذت را ببرید، بهتر است بدانید نیمه اول سال به خصوص فصل بهار بهترین زمان سفر به چمخاله می باشد.

جاهای دیدنی چمخاله

چراکه در این زمان می توانید در طبیعت زیبا چمخاله و گردش در جاهای دیدنی چمخاله نهایت لذت را ببرید. البته فراموش نکنید فصل پاییز هم زیبایی های خاص خوب را دارد و اگر در پاییز به چمخاله سفر کنید، طبیعت این شهر را در زیباترین حالت آن بعد از بهار خواهید دید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *