خمیر دندان زغالی

خمیر دندان زغالی یکی از پرطرفدارترین خمیر دندان‌های موجود در بازار است که مزایای متعددی نیز برای آن بر شمرده اند. گروه سلامت شادمگ در این مطلب به مزایا و معایب  خمیر دندان زغالی پرداخته و درباره عملکرد آن توضیحاتی را داده است .

خمیر دندان زغالی چیست؟

احتمالاً شما نمی‌دانستید که خمیر دندان زغالی ار زغال فعال تهیه شده است زغال فعال در پی یک فرایند شیمیایی قابلیت عملکردی بیشتری دارد به همین دلیل می‌‌تواند به جذب باکتری و ذرات مواد غذایی بپردازد. افرادی که از همدان سوالی استفاده می‌‌کنند ادعا کرده‌ اند که باعث از بین رفتن لکه‌های روی دندان می‌شود، به خوشبو شدن تنفس کمک می‌کند و باعث می‌شود دندان‌ها سفیدتر به نظر برسند.

 

خمیر دندان زغالی

زغال فعال معمولاً از طریق یک مجموعه از ترکیبات متفاوت از قبیل استخوان، پوست نارگیل، خاک اره و هسته زیتون به دست می‌آید. زغال فعال با توجه به قابلیت بالایی که در جذب ذرات مواد غذایی و باکتری دارد در فیلترهای آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردان روم باستان از زغال برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده می‌کردند که امروز این روش قدیمی در دنیای مدرن مورد استفاده فراوان قرار گرفته است.

طرفداران زغال فعال می‌‌کنند که دارای ترکیبات و خاصیت آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد ویروس است که به سفید شدن دندان‌ها، رفع لکه روی دندان و خوشبو شدن تنفس کمک می‌کند. این موارد از مزایای بی‌نظیر زغال فعال محسوب می‌شوند اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا خمیر دندان زغالی برای بدن ضرر دارد یا بی ضرر است.

زغال فعال چه کاری انجام می‌دهد؟

زغال فعال از قرن‌های متمادی برای اهداف خاصی استفاده شده است. در قرن 19، کربن فعال به عنوان روشی برای درمان مسمومیت با سموم استفاده شد و جان افراد زیادی را نجات داد. زغال فعال یک ماده‌ی بسیار جاذب است و قدرت جذب فراوانی دارد. به همین دلیل، در پزشکی برای درمان بیمارانی که سم مصرف کرده‌اند کاربرد داشته است. همچنین، در درمان مسمویت‌های دارویی نیز کاربرد دارد. همین خاصیت جذب برای استفاده از زغال فعال در خمیردندان‌ها استفاده شده است.

خمیر دندان زغالی

ادعاهای متعددی درباره‌ی کربن فعال وجود دارد. اما دلایل چندان محکمی برای عملکرد آن هنوز به دست نیامده است. تولید‌کنندگان تین خمیردندان ادعا می‌کنند که این خمیردندان‌ها می‌توانند باکتری، جرم . غذاهای باقی‌مانده روی دندان‌ها را به صورت موثرتری از بین ببرند. این کار منجر به داشتن دندان‌هایی تمیزتر، لبخندی زیباتر و بهداشت دهانی بیش‌تر می‌شود.

طرز استفاده از ماسک ورقه ای در چند مرحله ساده | تا حالا اشتباه از ماسک استفاده می کردید

زغال چگونه دندان ها را سفید می کند؟

زغال فعال با خواص چسبندگی خود می تواند رنگ دهنده موادی مانند قهوه، مواد غذایی، چای و نوشیدنی و همچنین لکه ها و پلاک ها را از مینای دندان جدا سازد و باعث جرم زدایی شود. همچنین زغال می تواند به خوبی تانن ها را که در موادی مانند چای و قهوه یافت می شوند جذب کند و تاثیرات آنها را بر روی دندان ها کاهش دهد.

در رابطه با تاثیر زغال در سفید شدن دندان ها هنوز تحقیقات جامع و کاملی صورت نگرفته است. تمام نتایج تاثیر زغال بر سفیدی دندان ها توسط افرادی گزارش شده که از آن استفاده کرده اند. به همین دلیل نمی توان به طور قطع در مورد اثرات زغال و خمیر زغالی بر سفیدی دندان ها صحبت کرد.

خمیر دندان زغالی

مزایای خمیر دندان زغالی چیست؟

همه ما به خوبی می‌‌دانیم که زغال فعال موجود درون خمیردندان به از بین بردن لکه روی دندان کمک می‌کند و از آنجایی که زغال فعال دارای قابلیت سایندگی خفیف می‌باشد به از بین بردن جرم و تارتار متوسط در هنگام مسواک زدن کمک می‌نماید. با این حال هیچگونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد خمیر دندان زغالی بر لکه‌های زیر مینای دندان نیز اثر دارد یا آن که دارای قابلیت سفید کنندگی طبیعی می‌باشد.

خمیر دندان زغالی به طور موثر باعث سفید شدن دندان می‌شود اما برای سفید کردن کامل دندان باید محصول مورد استفاده بتواند علاوه بر آنکه لکه‌های روی سطح دندان را از بین می‌برد لکه‌های زیر مینای دندان را نیز برطرف نماید که در چنین شرایطی خمیر دندان زغالی معیار مناسبی برای سفید کردن دندان نیست.

خمیر دندان زغالی

آنها در شواهدی که در حال حاضر در دسترس قرار دارد نشان می‌دهد که استفاده از زغال فعال در مقادیر کم هیچ گونه خطری برای بدن ندارد و می‌‌تواند تا حدودی باعث سفید شدن و تمیز شدن دندان شود. از آنجایی که به تحقیقات بیشتر و طولانی مدت در خصوص تاثیرات خمیر دندان زغالی نیاز داریم هنوز تعدادی از دندان پزشکان در خصوص پیشنهاد کردن این محصول تردید دارند.

معایب خمیر دندان زغالی

دندانپزشکان همیشه خمیر دندان حاوی فلوراید را پیشنهاد می‌‌دهند که باعث تقویت دندان می‌‌شود به همین دلیل به هنگام خریداری خمیردندان دقت کنید که محصول مورد نظر حاوی فلوراید باشد در غیر این صورت از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید.

مسواک زدن دندان با خمیر دندان زغالی به علت قابلیت لکه بری باعث سفید شدن دندان می‌شود اما نمی‌تواند سطوح عمیق دندان را سفید کند. لکه‌های عمیق دندان ممکن است به علت استفاده بیش از حد از فلوراید، ضعیف بودن مینای دندان، وارد شدن ضربه به دندان یا مصرف برخی داروها به وجود آمده باشد.

درمان زانو درد با زنجبیل در خانه و بدون نیاز به جراحی و صرف هزینه

خمیر دندان زغالی

در چنین مواردی برای تمیز کردن لایه‌های عمیق تر دندان شما به درمان تخصصی نیاز دارید تا دندانپزشک در مطب خود و به کمک وسایل تخصصی دندان شما تمیز کند.
یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که در خصوص قابلیت سایندگی زغال فعال وجود دارد آسیب رساندن به مینای دندان می‌باشد. به طور کلی هنگامی ‌که مینای دندان از بین برود لایه‌های داخلی دندان دیده می‌‌شوند و ظاهر دندان زرد به نظر می‌رسد. دندانپزشکان همیشه به بیماران خود توصیه می‌کنند که روزی دو بار به کمک مسواک نرم و خمیر دندان مناسب دندان‌های خود را مسواک بزنند.

ادامه مضرات

از آنجایی که همیشه احتمال از بین رفتن مینای دندان وجود دارد استفاده از خمیر دندان زغالی باعث افزایش حساسیت دندان می‌شود زیرا با از بین رفتن مینای دندان لایه‌های داخلی دندان حساس تر می‌شوند و مستعد التهاب خواهند شد.

شاید یکی از حیرت انگیزترین معایب خمیر دندان زغالی این است که با برخی داروها تداخل دارد که می‌تواند توسط برخی از داروها جذب شده و میزان اثرگذاری دارو را کاهش دهد. در صورتی که شما از خمیر دندان زغالی استفاده می‌کنید بهتر است با دندان پزشک و پزشک خود در رابطه مشورت کنید. در صورتی که از خمیر دندان زغالی استفاده می‌کنید باید دهان خود را به طور کامل می‌شوید سپس داروهای خود را مصرف کنید.

اگر تصمیم به خرید خمیردندان زغالی داشتید چه مواردی را در نظر بگیرید

از خمیردندان زغالی نباید به صورت روزانه استفاده نمایید. استفاده مکرر از این محصول می تواند مینای دندان شما را سایش دهد و باعث شود دندان ها زردتر دیده شوند. همچنین این سایش باعث حساسیت دندانی می شود.

خمیر دندان زغالی
اگر روکش، لمینت، کاپ یا پروتز دندانی دارید از خمیر دندان زغالی استفاده نکنید. زغال می تواند بین روکش آنها و در سطح شان جمع شود و نمایی سیاه یا خاکستری ایجاد کند.
بسیاری از خمیردندان های زغالی دارای فلوراید نیستند. فلوراید برای دندان ها لازم است و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نماید. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید.
زغال ممکن است در ترک ها و شکاف دندان جمع شود و باعث ایجاد نمای سیاه در برخی قسمت ها شود.
اگر پس از مصرف خمیر دندان زغالی دچار خونریزی غیر طبیعی لثه یا حساسیت دندانی شدید بهتر است مصرف خمیر دندان زغالی را قطع نمایید. هر چند گزارشاتی مبنی بر این عوارض مشاهده نشده است.

توصیه‌های دندان پزشکان در خصوص خمیر دندان زغالی

قبل از استفاده از این خمیر دندان با دندان پزشک خود مشورت کنید زیرا باید اطمینان حاصل نمایید که مینای دندان شما به اندازه کافی قوی است و توانایی تحمل استفاده از این خمیر دندان را دارد. در صورت موافقت دندانپزشک در مقادیر کم از خمیر دندان زغالی استفاده کنید و به آرامی دندان خود را مسواک بزنید. این خمیر دندان نباید جایگزین مراقبت روزمره دندان شود. به طور کلی برنامه مراقبت از دندان باید شامل موارد زیر باشد:

ادویه ای که شکمتون رو سریع آب میکنه : راز عجیب سماق برای لاغری

خمیر دندان زغالی

یک یا دو بار در سال از دندان پزشک بخواهید که دندان‌های شما را به صورت تخصصی تمیز نماید و لکه‌های موجود روی سطح دندان را برطرف کند.
به آرامی و به کمک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید روزی دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید.
هر روز از نخ دندان استفاده کنید و استفاده از نخ دندان آبی یا نخ دندان کمک آب را در برنامه مراقبت روزانه از دندان قرار دهید. در صورتی که استفاده از نخ دندان برای شما دشوار است می‌توانید از نخ دندان آبی استفاده کنید.
اگر قصد دارید دندان‌های سفیدتری داشته باشید از روش‌های تخصصی برای سفید کردن لایه‌های عمیق زیر مینای دندان استفاده نمایید بدون آنکه به این ساختار آسیب وارد شود.
در صورتی که شما دچار مشکل تنفس بدبو هستید از دهانشویه یا آدامس بدون قند استفاده کنید.

نحوه درست کردن خمیر دندان زغالی در منزل

چیزهایی که نیاز دارید:

  • زغال فعال: نصف قاشق چای خوری
  • پودر پوسته تخم مرغ: یک قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل تصفیه نشده، ذوب شده: یک قاشق غذاخوری

مراحل تهیه خمیر دندان زغالی

نصف قاشق چای خوری زغال فعال را درون یک کاسه بریزید.
2. 1 قاشق غذاخوری پودر پوسته تخم مرغ را به آن اضافه کنید.

خمیر دندان زغالی

3. سپس 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده و تصفیه نشده را به آن اضافه کنید.

4. مواد را با یک قاشق غیر فلزی مخلوط کنید تا به غلظت یک دست برسد.

5. خمیردندان خانگی شما آماده استفاده است. آن را به یک ظرف بدون منفذ منتقل کنید.

نحوه استفاده از خمیر دندان زغالی خانگی

1. با استفاده از یک قاشق کوچک مقدار کمی از خمیردندان خانگی را روی مسواک خود قرار دهید.

2. طبق معمول دندان های خود را مسواک بزنید و به تمام قسمت های پشتی و جلویی دندان ها به یک اندازه دقت کنید.

خمیر دندان زغالی

3. پس از اتمام مسواک زدن، دهان خود را کاملا با آب ولرم بشویید.

4. می توانید هر روز از این خمیردندان استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

16 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *