درمان خانگی میگرن

دردهای میگرنی واقعا ناتوان‌ کننده هستند و می‌توانند شما را از کار و زندگی بیندازند. ما در این مطلب از گروه سلامت شادمگ چندین روش برای درمان خانگی میگرن را به شما آموزش دادیم. کافیست این روش های ارزان و راحت موثر را امتحان کنید.

میگرن چیست؟

درمان میگرن باید با توجه به این موضوع باشد که میگرن یک سردرد عصبی شدید و ضربان دار است که اغلب با تهوع، استفراغ و حساسیت به نور همراه خواهد بود. این بیماری می‌تواند ساعت‌ها یا روزها طول بکشد. درمان میگرن برای هر فرد با توجه به علائم آن می‌تواند متفاوت باشد.

البته باید دقت داشته باشیم که این درمان بیشتر برای برطرف کردن علائم و درد آن است و در بسیاری از مواقع مانع بازگشت بیماری نخواهد شد. به طور کلی، میگرن یک بیماری شایع عصبی است که باعث درد شدید در ناحیه سر می‌شود. این سردرد، معمولا تپنده است و در یک طرف سر اتفاق می‌افتد.

درمان خانگی میگرن

همچنین این درد ممکن است چندین ساعت طول بکشد یا در مواردی تا چند روز ادامه یابد. سردرد میگرنی غالبا با حالت تهوع همراه است. این درد معمولا در پیشانی یا نواحی پشت گردن رخ می‌دهد اما در مواردی روی ناحیه گیجگاهی و چشم‌ها نیز اثر می‌گذارد.

انواع میگرن

میگرن عصبی، میگرن چشمی، میگرن قاعدگی و میگرن بازیلار از انواع میگرن هستند که به دلایل متفاوتی بروز پیدا می‌کنند و راه‌های درمان مختلفی دارند.

در یک دسته‌بندی اولیه، سردردهای میگرنی به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند:

  • میگرن بدون اورا (میگرن متداول)
  • میگرن با اورا (میگرن کلاسیک)

علائم میگرن

علائم این بیماری در هر فردی متفاوت است و برای درمان میگرن باید در آغاز علائم آن را شناخت. در بسیاری از افراد، آن‌ها به صورت مرحله‌ای اتفاق میفتند. این مراحل ممکن است شامل موارد زیر باشند: علائم اولیه بیماری حدود ۶۰درصد از افرادی که میگرن دارند، ساعت‌ها یا روزها قبل از سردرد، علائم زیر را مشاهده می‌کنند. حساسیت به نور، صدا یا بو خستگی هوس غذا یا کم اشتهایی تغییرات خلق و خو تشنگی شدید نفخ یبوست یا اسهال

درمان خانگی میگرن

علل میگرن

پزشکان علت دقیق سردردهای میگرنی را نمی‌دانند، اگرچه به نظر می‌رسد به تغییرات در مغز و ژن‌های افراد مرتبط است. افراد حتی می‌توانند محرک‌هایی مانند خستگی، نورهای روشن یا تغییرات آب و هوا را از بین ببرند. اما تمام این مسائل هم دلیلی برای درمان میگرن نخواهد بود.

سال‌ها دانشمندان تصور می‌کردند که این بیماری به دلیل تغییرات جریان خون در مغز اتفاق می‌افتد. اکنون اکثر آن‌ها به این نتیجه رسیدند که تغییرات جریان خون به درد کمک می‌کند، اما آن چیزی نیست که باعث شروع خواهد بود. تصور کنونی این است که میگرن احتمالا زمانی شروع می‌شود که سلول‌های عصبی بیش از حد سیگنال‌هایی را ارسال می‌کنند.

این سیگنال‌ها عصب سه قلو را تحریک می‌کنند. عصبی که مربوط به سر و صورت است. این موضوع باعث خواهد شد که بدن مواد شیمیایی مانند سروتونین و پپتید مربوط به ژن کلسی تونین (CGRP) را آزاد کند. CGRP باعث متورم شدن رگ‌های خونی در پوشش داخلی مغز خواهد شد. سپس انتقال دهنده‌های عصبی باعث التهاب و درد می‌شوند.

اصلاح سبک زندگی به منظور کاهش شدت و دفعات سردرد

چند تغییر ساده در سبک زندگی می‌تواند به کاهش شدت و دفعات سردرد ما کمک کند. این راهکارها شامل موارد زیر است:

  • ترک سیگار
  • ترک الکل
  • کاهش یا قطع مصرف کافئین
  • داشتن برنامه غذایی و خواب منظم
  • چند جلسه ورزش طی هفته
    بسیاری از متخصصان استفاده از این روش‌ها را برای کنترل سردرد مفید می‌دانند.

درمان خانگی میگرن

رفتار درمانی جهت رفع سردردهای مکرر یا مزمن

سردرد ممکن است در اثر استرس، اضطراب، افسردگی و سایر عوامل روانی ایجاد یا تشدید شود. علاوه بر این، سردرد می‌تواند باعث ایجاد مشکل در روابط، کار یا تحصیل و زندگی روزمره شود.
رفتاردرمانی به ما کمک می‌کند تا استرس، عصبانیت یا سرخوردگی ناشی از سردردهای مکرر یا مزمن را برطرف کنیم. انواع مختلف رفتاردرمانی عبارتند از:

روش‌های تمدد اعصاب (Relaxation) که تنش عضلانی را از بین می‌برد. این روش‌ها شامل مدیتیشن، رفع تدریجی انقباض عضلات و خودهیپنوتیزمی (به عنوان یکی از تکنیک‌های مدیریت ذهن) است.

درمان خانگی میگرن
تمرین‌های مهارت‌افزایی گروهی که به ما کمک می‌کند تا با درد مدارا کنیم. این تمرین‌ها شامل روش‌های بهبود و تقویت روابط، راه‌های پرهیز از افکار منفی و مقابله با شعله‌ور شدن درد است. کتاب‌های موجود در ارتباط با این موضوعات می‌توانند به ما کمک کنند.

راه های درمان میگرن

هدف اصلی درمان، پیشگیری از میگرن، بهبود کیفیت زندگی از طریق کاهش دفعات و شدت سردرد، بهبود عملکرد و کاهش ناتوانی و کاهش استفاده از داروها با بهبود اثربخشی درمان است.

پزشک در درمان میگرن به بیمار می‌تواند کمک کند تا درد ناشی از آن را کمتر تجربه کند و به مرور علائم را معالجه نماید. درمان سر درد میگرنی به عواملی مانند سن، تعداد دفعات تجربه میگرن، نوع میگرن، شدت و مدت میگرن، داشتن تهوع و استفراغ و سایر داروهایی که بیمار مصرف می‌کند بستگی دارد.

درمان سر درد میگرنی با داروهای مسکن

انواع مختلفی از داروهای مسکن برای درمان سردرد وجود دارند. یکی از رایج‌ترین این داروها شامل موارد زیر است:

آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن که جهت درمان دردهای میگرنی در داروخانه‌ها موجودند. اگرچه ممکن است این داروها مفید باشند، اما بیماران باید از استفاده بیش از حد این داروها برای جلوگیری از عوارضی شامل: مسمومیت، زخم معده و سایر مشکلات گوارشی اجتناب کنند.

علاوه بر این استفاده بیش از حد این داروها ممکن است میگرن را بدتر کند.

درمان خانگی میگرن

تریپتان‌ها معمولا شایع‌ترین داروهایی هستند که برای درمان میگرن به کار می‌روند. با این حال افراد مبتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و کسانی که داروهای خاصی می‌گیرند ممکن است قادر به استفاده از تریپتان‌ها نباشند، چون مصرف تریپتان‌ها در این افراد ممنوعیت دارد. متاسفانه ممکن است با استفاده از تریپتان‌ها، تهوع، سرگیجه و درد قفسه سینه رخ دهد.

انواع مختلف روش های درمان زگيل صورت و دست و پا ؛ خانگی و پزشکی

دسته دیگری از داروها در درمان میگرن استفاده می‌شوند، ارگوتامین‌ها هستند؛ اما این داروها به اندازه تریپتان‌ها در درمان دردهای میگرنی موثر نیستند.

این داروها عوارضی مانند تهوع، سرگیجه، درد عضلانی، طعم بد و غیر معمول در دهان دارند. ممکن است ارگوتامین ها با داروی دیگری تداخل داشته باشند؛ بنابراین با توجه به این عوارض جانبی و تداخلات دارویی و اثرات کمتر نسبت به تریپتان‌ها مصرف این دسته از داروها محدودتر شده است.

دلیل بعضی از سردردهای مزمن، استفاده بیش از حد از داروهای مسکن است.

درمان خانگی میگرن

تزریق سم بوتولینوم (دیسپورت) برای درمان سردرد میگرنی

وقتی که روش‌های دارویی قادر به پیشگیری از بروز حملات میگرنی نباشند، می‌توان از تزریق دیسپورت استفاده نمود که به دلیل حساسیت و نیاز به دقت بالای این اقدامات در ناحیه سر و صورت و گردن باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

این روش شامل: بلوک گانگلیون اسفنوپالاتین، بلوک گانگلیون ستاره‌ای، بلوک اعصاب پس سری یا تزریق سم بوتولنیوم (دیسپورت) است. پزشک متخصص با تزریق دیسپورت به چندین نواحی اطراف سر و گردن، درمان می‌کنند.

این روش‌های درمانی برای افراد منتخب ۱۸ سال به بالا که در ماه ۱۵ روز یا بیشتر میگرن تجربه می‌کنند، تایید شده است.

درمان خانگی میگرن

ممکن است چهار هفته یا بیشتر پس از تزریق طول بکشد تا شاهد اثرات دیسپورت و کاهش دفعات میگرن خود باشید و نیاز به تکرار تزریق می‌باشد. تزریق بوتاکس (botulinumtoxin) حدود هر 12 هفته برای جلوگیری از میگرن در برخی از افراد کمک می‌کند.

مواد تزریقی سم بوتولینوم (دیسپورت) چگونه به درمان میگرن کمک می‌کنند؟

شواهد نشان می‌دهد که این دارو مسیر انتقال درد بین مغز (سیستم عصبی مرکزی) و اعصابی را که از نخاع امتداد دارند، قطع می‌کند.

وقتی میگرن دارید، بدن موادی به نام انتقال دهنده‌های عصبی و مولکول‌هایی را که با درد همراه هستند ترشح می‌کند. سم بوتولینوم در انتقال این مواد اختلال ایجاد می‌کند، به طور معمول در جایی که اعصاب و عضلات به هم می‌رسند. محققان تصور می‌کنند وقتی این دارو به عضلات اطراف صورت‌، سر و گردن تزریق می‌شود، توسط اعصاب گرفته شده و انتقال عصبی همراه با درد را مختل می‌کند.

بوتاکس و دیسپورت گاهی اوقات منجر به ایجاد برخی احساسات سوزش یا نیشگون می‌شوند، اما درد جدی ایجاد نمی‌کنند. سوزن‌های تزریق بسیار کوچک هستند. هنگامی که برای جلوگیری از میگرن استفاده می‌شود، به عضلات سر و گردن تزریق می‌شود و در ابتدا هر ۳ ماه تزریق انجام می‌شود.

از آنجا که بوتاکس و دیسپورت برای استفاده مجدد بی‌خطر هستند، هنگامی که شروع به مشاهده علائم خود می‌کنید، می‌توانید برای معالجه مجدد به متخصص مراجعه نموده و تزریق مجدد انجام شود. تزریق بوتاکس و دیسپورت نه تنها بسیار موثر و ماندگار است، بلکه درمان را نیز سرعت می‌دهد.

طب سوزنی و درمان میگرن

اگرچه مطالعات قطعی در مورد استفاده از طب سوزنی جهت درمان میگرن نشده است، اما در بعضی بیماران ممکن است موثر باشد. از آنجا که پاسخ به درمان متغیر است برخی از پزشکان این درمان را توصیه نمی‌کنند.

در این روش درمانی‌، یک پزشک بسیاری از سوزن‌های یکبار مصرف نازک را در چندین قسمت از پوست شما در نقاط مشخص قرار می‌دهد.

درمان خانگی میگرن

درمان سردرد و میگرن با تغییر سبک زندگی

سایر روش‌های تغییر سبک زندگی می‌تواند در کمتر شدن شدت و علائم میگرن کمک کنند، که شامل موارد زیر است:

مدیریت استرس و تکنیک‌های آرام‌سازی و بیوفیدبک و سایر اشکال آموزش آرام‌سازی روش‌هایی را برای مقابله با شرایط استرس زا به شما می‌آموزد که ممکن است به کاهش میگرن شما کمک کند.
مبتلایان می‌توانند برای کاهش شدت علائم، از روش‌هایی مثل استراحت کردن در یک اتاق تاریک، ماساژ دادن سر و قرار دادن یک پارچه خنک و نمدار بر روی پیشانی یا پشت سر به درمان سردرد میگرنی کمک می‌کند.
زیاد یا کم نخوابید. روزانه یک برنامه ثابت خواب و بیداری را تنظیم و دنبال کنید.
سعی کنید هر روز وعده‌های غذایی را در یک زمان مشخص بخورید.
به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هیدراته ماندن، به ویژه با آب، ممکن است کمک کند.
یک دفتر خاطرات سردرد داشته باشید. حتی پس از مراجعه به پزشک، در دفتر خاطرات سردرد خود را ثبت کنید. این به شما کمک می کند تا در مورد عوامل ایجاد کننده میگرن و موثرترین روش درمانی بیشتر بدانید.

درمان خانگی میگرن
به طور منظم تمرین کن. ورزش هوازی منظم تنش را کاهش می‌دهد و می‌تواند به جلوگیری از میگرن کمک کند. در صورت موافقت پزشک، فعالیت هوازی مورد علاقه خود را مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری انتخاب کنید. به آرامی گرم شوید، زیرا ورزش ناگهانی و شدید می‌تواند سردرد ایجاد کند.
ویزیت منظم توسط پزشک معالج

درمان های خانگی موثر در درمان و بهبود وضعیت سردردهای شدید و میگرن

احتمالا با میگرن و سردرد آشنا هستید بنابراین در این مطلب مستقیم به سراغ توضیحات اصلی مقاله یعنی درمان های خانگی می رویم.

1- آن را خنک نگه دارید

یک بسته یخ را روی پیشانی، پوست سر یا گردن خود قرار داده تا درد تسکین یابد.

درمان خانگی میگرن

متخصصین پزشکی نسبت به درستی این عمل مطمئن نیستند، اما احتمال دارد بخشی از آن به منظور کاهش جریان خون باشد.

همچنین می توان یک بسته ژل منجمد یا یک دستمال را در آب سرد خیساند و امتحان کرد.

2- داروهای­ بدون نسخه – درمان خانگی میگرن

نیازی به تجویز پزشک برای مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن نیست. همچنین می توان داروهای میگرنی که ترکیبی از تسکین دهنده درد را در خود به همراه دارند را از داروخانه ها تهیه کرد.

عوارض پرخوری در بارداری و نحوه ی کنترل آن

3- کافئین

این ماده در قهوه و برخی غذاها و نوشیدنی های دیگر وجود دارد و احتمالا کمی آرامش بخش باشد.

همچنین می تواند به بدن کمک کند تا سریع تر برخی داروهای میگرنی را جذب کند، اما به آرامی عمل کرده و تاثیر خود را می گذارد.

می توانید به شیرینی کافئین وابسته شوید، که می تواند منجر به از بین رفتن بعضی از علائم میگرن مانند خستگی و سردردهای بیشتر شود.

4- اتاق تاریک و ساکت

نور زیاد و صداهای بلند می تواند سردرد را بدتر می­کند. بنابراین یک نقطه به دور از شلوغی پیدا کنید و وقتی میگرن دارید پرده ها را پایین بیاورید. این می تواند به تسریع در بهبودی کمک کند.

5- ورزش

وقتی در میانه حمله میگرن هستید، آن را امتحان نکنید، زیرا می تواند صدمه بیشتری به بیمار وارد کند. اما وقتی احساس خوبی دارید، یک ورزش منظم می تواند از سردرد جلوگیری کند.

درمان خانگی میگرن

Print

ورزش باعث می شود بدن اندورفین ها، مواد شیمیایی ضد درد را آزاد کند. همچنین استرس را کاهش داده و به بهتر خوابیدن کمک می کند.

6- منیزیم

این ماده معدنی در سبزیجات به رنگ سبز تیره، غلات کامل و آجیل پیدا می شود.

هرچند به بهبود کسی که میگرن دارد کمک نمی کند، اما برخی از مطالعات نشان می دهد که می تواند از بروز آن جلوگیری کرد.

همچنین می توانید آن را به صورت قرص مصرف کنید، اما همیشه قبل از مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

7- خواب راحت

برای جلوگیری از میگرن، به طور منظم از چشم بند استفاده کنید. خیلی کم – یا خیلی زیاد – می تواند باعث سردرد شود و آستانه درد را پایین بیاورد.

سعی کنید هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید و پس روند خوابیدن و بیدار شدن شما به صورت منظم باشد.

به این معنا که اگر در ساعت خاصی می خوابید و در ساعت معینی بیداری می شوید این رویه را در روزهای دیگر نیز اعمال کنید.

زود خوابیدن در شب و سحرخیز بودن هم میتواند کمک کند.

درمان خانگی میگرن

8- یوگا

هر تمرینی که باعث طپش قلب می شود می تواند از ابتلا به میگرن جلوگیری کند، همچنین می تواند برای برخی از افراد تحریک کننده سردرد باشد.

تمرینات یوگا، با حرکات کند و تمرکزی میتوانند یک جایگزین مناسب و بی خطر برای بهبود و درمان میگرن باشد.

تحقیقات نشان می دهد که جلسات منظم یوگا تعداد حملات میگرن را کاهش می دهد و در صورت وقوع شدت آن ها را کمتر می کند.

9- ویتامین B2

به آن ریبوفلاوین نیز گفته می شود و می توان آن را در شیر، پنیر، ماهی و مرغ پیدا کرد.

همچنین می توان آن را به عنوان قرص مصرف کرد. مطالعات نشان می دهد که احتمالا به پیشگیری از میگرن نیز کمک می کند.

اگر نیازمند دریافت ویتامین های خانواده B داشتید آمپول های نوروبیان هم می تواند کمک کننده باشد.

10- مدیریت محرک ها

میگرن گاهی اوقات به واسطه غذایی که می خورید یا شرایط اطراف پیش می­ آید. به دنبال علت درد باشید و از آن جلوگیری کنید.

برخی از نقاط مشکل رایج در این فهرست عبارتند از: شراب قرمز، پنیر کهنه و گوشت ها. چراغ های روشن، ماندن در ارتفاع زیاد و بوهای شدید نیز می توانند مسئله ساز باشند.

11- گیاه سایبان Butterbur

مردم سال هاست که از این گیاه برای درمان درد استفاده می کنند. آیا برای جلوگیری از میگرن موثر است؟

هنگامی که محققان تمام شواهد را بررسی کردند، دریافتند که گرفتن عصاره آن باعث کاهش تعداد و شدت سردرد در برخی افراد می شود.

در صورتی که مشکلات سردرد شدید و میگرن ها با مصرف دارو و یا روش های درمان خانگی برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

دلیل بعضی از سردردها می تواند مشکلات عصبی و یا تومورهای مغزی باشد که باید فورا زیر نظر پزشک تشخیص و درمان آن آغاز شود.

12- زنجبیل

احتمالا با خواص زنجبیل برای پوست و مو و همچنین تأثیر آن در چربی سوزی آشنا هستید. زنجبیل که به‌عنوان اکسیری برای آرام کردن سردرد معروف است، یک درمان خانگی سردرد است که باعث تسکین فوری می‌شود. زنجبیل به کاهش التهاب رگ‌های خونی در سر کمک می‌کند و از این طریق درد را کاهش می‌دهد و ازآنجاکه باعث بهبود روند هضم (گوارش) می‌شود، به رفع حالت تهوع در هنگام میگرن نیز کمک می‌کند.

زنجبیل - درمان خانگی میگرن

می‌خواهید بدانید که چگونه باید از این ماده‌ی جادویی استفاده کنید؟ ریشه‌ی زنجبیل را چند دقیقه در آب جوش بخیسانید و به‌عنوان چای بنوشید یا نسبت‌های مساوی از آب زنجبیل و آب لیمو را مخلوط و میل کنید. می‌توانید این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید با مقداری پودر زنجبیل و دو قاشق غذاخوری آب، یک خمیر درست کنید و چند دقیقه روی پیشانی‌تان بگذارید تا سردردتان سریع‌تر تسکین یابد.

13- روغن نعناع فلفلی

نعناع فلفلی با رایحه‌ی شاداب‌کننده‌اش به باز شدن عروق خونی گرفته که باعث سردرد می‌شوند، کمک می‌کند. نعناع فلفلی حاوی منتول است که باعث تنظیم جریان خون در بدن می‌شود. روغن نعناع فلفلی را در یک اتاق تاریک و خنک به‌آرامی استنشاق کنید. همچنین می‌توانید سه قطره روغن نعناع فلفلی را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام درختی مخلوط کنید یا فقط مقداری آب به آن اضافه کنید و شقیقه‌ها یا پشت گردن‌تان را با آن ماساژ دهید.

روش دیگر آن است که برگ‌های نعناع فلفلی را له کنید و روی پیشانی‌تان قرار دهید یا با اضافه کردن یک قاشق چای‌خوری نعناع فلفلی خشک‌شده به یک فنجان آب جوش، یک دمنوش گیاهی درست کنید. روی فنجان را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه خیس بخورد. سپس آن را صاف کنید، مقداری عسل در آن بریزید تا شیرین شود و به‌عنوان چای بنوشید.

14- روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس نه‌تنها رایحه‌‌ی خوشی دارد، بلکه درمانی عالی برای سردرد نیز هست. بوییدن عطر آرامش‌بخش اسانس اسطوخودوس به آرام کردن سردرد کمک می‌کند. فقط کافی است چند قطره از روغن اسطوخودوس را روی یک دستمال بریزید و استنشاق کنید. همچنین می‌توانید دو قطره از روغن اسطوخودوس را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید.

درمان ترک پا با روش های خانگی فوق العاده موثر و فوری

روش دیگر درمان خانگی سردرد با روغن اسطوخودوس آن است که دو یا سه قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید و پیشانی‌تان را با آن ماساژ دهید. دکتر مانوج آهوجا از بیمارستان Healing Touch می‌گوید: «همچنین می‌توانید در یک تشت آب گرم، چند قطره روغن اسطوخودوس و نعناع فلفلی بریزید و پاهایتان را درون آن قرار دهید.

اسطوخودوس - درمان خانگی میگرن

آب گرم، خون را به سمت پاهای شما به جریان می‌اندازد و عطر دل‌پذیر روغن‌ها شما را آرام می‌کند.»

15- دارچین لطفا!

خواص دارچین برای سلامتی و کاهش وزن زبانزد است. علاوه‌بر اینها، دارچین یک ادویه‌ی جادویی است که می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و آن را به‌طور مؤثری درمان کند. طرز استفاده از آن؟ چند چوب دارچین را آسیاب کنید تا پودر شود. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید تا به شکل یک خمیر غلیظ درآید. این خمیر را روی پیشانی و شقیقه‌هایتان بمالید و ۳۰ دقیقه دراز بکشید. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

16- آویشن را امتحان کنید

آویشن هم یک درمان خانگی سردرد است. برای تسکین سردرد، یک یا دو قطره از روغن آویشن یا رُزماری را روی شقیقه‌ها و پیشانی‌تان بمالید. آن را به‌آرامی مالش دهید تا جذب پوست شود، سپس چند دقیقه آرام بنشینید تا این درمان خانگی اثر کند.

17- حرکات کششی پایه

چند تمرین ساده برای کشیدن سر و گردن‌تان می‌تواند به کاهش شدت سردرد کمک کند. چانه‌تان را به سمت بالا و پایین، چپ و راست حرکت دهید و گردن‌تان را به طرف هر شانه خم کنید. همچنین می‌توانید گردن‌تان را در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا عضلات شانه و گردن‌تان شل و ریلکس شود. حالا می‌دانید که وقتی سرتان درد گرفت، باید چه کار کنید.

18- از گرما یا سرما کمک بگیرید

قرار دادن یک بسته یخ در پشت گردن‌تان می‌تواند در کاهش درد میگرن مؤثر باشد، چون سرمای یخ به کاهش التهاب – که باعث بروز سردرد شده است – کمک می‌کند. همچنین سرمای ناشی از یخ، یک اثر بی‌حس‌کننده‌ی درد نیز دارد. چه باور کنید و چه باور نکنید، قرار دادن پاهایتان در آب داغ نیز به خلاص شدن از شر سردرد کمک می‌کند. هنگام سردرد شدید، کمی پودر خردل تند نیز به این آب اضافه کنید. دکتر آهوجا می‌گوید: «شما می‌توانید یک حوله را در آب داغ یا آب یخ فرو ببرید و ۵ دقیقه روی سرتان قرار دهید. این روند را چندین بار تکرار کنید.»

19- سیر را فراموش نکنید

سیر خواص زیادی دارد. این ماده به‌علت خواص خنک‌کننده و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و برای تسکین سردردهای ضربه‌ای به‌کار رود. چند حبه سیر را له کنید و آنها را درون یک کیسه‌ی کوچک یا دستمال تمیز قرار دهید. هر زمانی که دچار سردرد شدید، عطر سیرهای له‌شده را استنشاق کنید تا دردتان تسکین یابد.

سیر درمان خانگی میگرن

همچنین می‌توانید دو قطره روغن سیر را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و مقداری نمک دریایی مخلوط کنید و پیشانی و شقیقه‌هایتان را به‌آرامی با آن ماساژ دهید.

20-ریحان، بهترین است

ریحان گیاهی بسیار معطر است که برای درمان خانگی سردرد و میگرن به‌کار می‌رود و دارای خواص ضددرد است. روغن آن به‌عنوان یک شل‌کننده‌ی عضلانی اثربخش است و به برطرف کردن سردرد ناشی از تنش و سفتی عضلانی کمک می‌کند. شما می‌توانید سه یا چهار عدد برگ ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد. سپس مقداری عسل اضافه کنید و آن را بنوشید. همچنین می‌توانید چند برگ ریحان تازه بجوید یا پس از جوشاندن ریحان در یک قابلمه‌ی آب، بخار آن را استنشاق کنید.

21- خوردن یک سیب در روز، شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌کند

سیب و سرکه سیب هردو می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی سردرد به‌کار روند. آنها به بازگرداندن تعادل اسیدی-قلیایی در بدن کمک می‌کنند. دکتر سوپریا بالی می‌گوید:‌ «نصف فنجان سرکه‌ی سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و این مخلوط را در یک قابلمه دَردار بجوشانید. قابلمه را از روی حرارت بردارید، یک حوله روی سرتان بگذارید و بخار آن را به‌آرامی استنشاق کنید (خودتان را بخور دهید). این روش، سردردهای سینوسی را فورا تسکین خواهد داد.»

اگر با سردرد از خواب بیدار شدید، روی یک تکه سیب مقداری نمک بپاشید و بخورید و پس از آن مقداری آب گرم بنوشید. یا دو قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب با عسل و آب‌لیمو اضافه کنید و دو تا سه بار در روز بنوشید.

سیب - درمان خانگی میگرن

 

22- قدرت پیشگیری

آیا انجام برخی از حرکات یوگا مانند وضعیت شتر می‌تواند سردرد شما را تسکین دهد؟ بله، یوگا حرکات فیزیکی، تمرینات تنفسی و مراقبه را باهم ترکیب می‌کند تا موجب افزایش میزان آرامش فرد شود. یوگا، در افزایش تمرکز ذهن مؤثر است، عضلات شما را می‌کِشد و بدن شما را به نحوی حرکت می‌دهد که به از بین بردن تنش کمک می‌کند. انجام تمرینات یوگا به‌طور منظم، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید؛ چون در هر صورت پیشگیری، بهتر از درمان است.

نکته: به‌طور آگاهانه تلاش کنید تا نفس‌های کامل و عمیقی بکشید که در دیافراگم شروع می‌شوند و سپس ریه‌هایتان را پر می‌کنند. این کار، مقدار زیادی اکسیژن تازه را در خون شما به جریان می‌اندازد و به آرام کردن ذهن و بدن‌تان نیز کمک خواهد کرد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

20 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *