طفره رفتن از پاسخ

طفره رفتن از پاسخ برای کسانی  از سوالات بی جا و خصوصی دیگران رنج می برند کار سختی است.  اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که روش برخورد با افراد فضول را نمی دانید، این مطلب از گروه موفقیت شادمگ را از دست ندهید.

طفره رفتن از پاسخ

وقتی کسی از شما سوال شخصی می پرسد چگونه پاسخ می دهید؟ شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که با سوالات خصوصی آزاردهنده روبرو شوید. گاهی اوقات در جمع خانوادگی یا دوستان و یا در محل کار از ما سوالات خصوصی می پرسند که ما را ناراحت می کند.

طفره رفتن از پاسخ

سوالاتی که نمی خواهیم جواب بدهیم اما نمی دانیم چطور از پاسخ دادن طفره برویم؟ البته گاهی تسلیم می شویم و راز یا اطلاعات شخصی خود را برای آنها توضیح می دهیم. راه های زیادی برای طفره رفتن از پاسخ به سوالات شخصی وجود دارد. شما می توانید به شیوه ای مودبانه از پاسخ دادن اجتناب کنید و یا با شوخ طبعی موضوع را عوض کنید.

چرا کسی از ما سوالات شخصی می پرسد؟

هنگامی که شخصی از شما سوالاتی در مورد زندگی خصوصی، درآمد ، مشکلات خانوادگی و … می پرسد. مسلما در ابتدا باعث شوکه شدن و تعجب شما می شود. شاید شما انتظار این را نداشتید که آن فرد این چنین سوالی را بپرسد و یا از اینکه کسی از مشکلات شما با خبر شده است ناراحت شوید. شما باید سعی کنید به دنبال راهکارهایی برای پاسخ دادن مناسب به آن سوال باشید و همچنین در ذهنتان شاید این سوال به وجود بیاید که چگونه دیگران را ببخشیم؟ به خاطر اینکه اطلاعات شخصی شما را فاش کرده اند. جواب ندادن به سوالات بی مورد شاید سخت باشد اما غیر ممکن نیست. شما قبل از اینکه به جواب دادن سوالات فکر کنید به این فکر می کنید که چرا چنین سوالی از شما پرسیدند؟ ممکن است مکث کنید و در ذهنتان سوالاتی بوجود بیاید مثل:

  • چرا این سوال را از من پرسیدند؟
  • آیا آنها به اطلاعاتی که از پاسخ دادن من به دست می آورند، نیاز دارند؟
  • طفره رفتن از پاسخ
  • جواب دادن یا جواب ندادن به سوالات آنها چه عواقبی به دنبال دارد؟
  • اگر به سوال آنها پاسخ بدهم از جواب من علیه خودم استفاده می کنند؟
  • چگونه از اطلاعات خصوصی ام علیه من استفاده می کنند؟
  • چه کسی ممکن است پاسخ من را بشنود و چه مشکلی ایجاد می شود؟

اعتماد داشتن کافی نیست!

این موضوع که فردی مورد اعتماد شماست دلیل نمی شود که شما به تمام سوالات او پاسخ بدهید. یا اجازه بدهید تمام رازها و مسائل شخصی شما را بداند. نمی توان صرفا به دلیل اعتماد داشتن زندگی خود را نقل همه مجالس کنید. البته که اعتماد و شناخت فرد سوال کننده بسیار مهم است ولی کافی نیست.

طفره رفتن از پاسخ

شما اول باید بسنجید و جواب مناسبی برای سوالاتی که از شما می پرسند، بدهید. بعد با توجه به سوال فرد و اعتماد به آن و … به این فکر کنید که آیا حاضر هستید به سوالش صادقانه پاسخ بدهید یا نمی خواهید و دنبال راهی برای طفره رفتن از پاسخ به سوالات هستید؟ اگر نمی خواهید به سوالات پاسخ بدهید از راهکارهایی که در زیر گفته شده است می توانید کمک بگیرید.

وقتی مورد سوال واقع شده اید

وقتی از شما سوال خصوصی پرسیده شود لحظه سختی هست برخی اوقات خیلی افراد دروغ گفتن را پیشه می کنند اما این را بدانید که با این کار شما به دام مشکلات بعدی می‌افتید.

1-خونسردی خودتان را حفظ کنید

در شرایط دکتری که حس می‌کنید گیر افتاده اید برای چاره ای ندارید در ابتدای امر کاملا خونسرد باشید چند لحظه‌ای تحمل کنید و فکر کنید. این کاملاً طبیعی است که برای پاسخ به بعضی سوالات به چند ثانیه فکر کردن نیاز دارید. شاید گاهی اوقات سوالی که از شما پرسیده می شود باعث یادآوری خاطرات ناراحت کننده قبلی برایتان می شود و در چنین مواقعی بهتر است از حالت احساس خشم یا غم و بهت خودداری کنید.

راه اندازی کار با دوستان | مزایا و معایبی که قبل از شروع کار باید بدانید !

طفره رفتن از پاسخ

اجازه ندهید دیگران در چنین وضعیتی به شما حس دلسوزی داشته باشند. معمولاً جواب های کوتاه موثر تر هستند و نشان می دهند که شما نمی خواهید در مورد آن موضوع بیشتر صحبت کنید.

2-رودربایستی را کنار بگذارید

خیلی از افراد به خاطر خجالت کشیدن برخلاف میل شان مجبور می‌شوند به سوالات پاسخ دهند. این را بدانید که زندگی شما دست خودتان هست و در نهایت خودتان هستید که تصمیم بگیرید آیا می خواهید راجع به هر چیزی حرف بزنید یا خیر. اگر شما با افرادی برخورد کردید که مراعات حال تان را نمی کنند و همچنان می خواهند از زندگی خصوصیتان سردر بیاورند بهتر است مودبانه و در نهایت اعتماد به نفس به چشمانشان بنگرید و بگویید که پاسخ به این سوالات ناراحتتان می کند.

طفره رفتن از پاسخ

3-رک باشید

همه شما انسان هایی را در زندگی تان دارید که احساس آرامش بیشتری در کنارشان دارید که بخواهید با آنها در مورد مسائل تان صحبت کنید این افراد شما را می شناسند و از سوالات در مورد موضوعاتی که ناراحتتان می کند خودداری می‌کنند اما گاهی ممکن است متوجه نباشند. اگر بحثی که باعث ناراحتی تان می شود توسط این افراد گفته شود می توانید رک باشید و در کمال احترام با عذرخواهی بگویید که دوست ندارید در مورد آن حرف بزنید.

طفره رفتن از پاسخ

راهکارهایی برای پاسخ ندادن به سوالات شخصی

گاهی نیاز است از جواب دادن به سوالات طفره برویم. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که از جواب دادن طفره رفتن یعنی چه؟ طفره رفتن یعنی به دنبال راهی برای پاسخ ندادن یا عوض کردن بحث باشید. حتی گاهی با اعمال و رفتارتان به شخص بفهمانید که دوست ندارید به سوالش پاسخ بدهید. در این قسمت شما را با راه های طفره رفتن از پاسخ به سوالات خصوصی آشنا می کنیم. همچنین اگر شما به دنبال راز خوشبختی در زندگی زناشویی هستید، به شما توصیه می کنم حتما مقاله راز خوشبختی در زندگی زناشویی را مطالعه بفرمایید.

طفره رفتن از پاسخ

سوال را با سوال جواب بدهید

سوال را با سوال جواب دادن یکی از بهترین و کارآمدترین راهکارها است. شما می توانید موازی با سوالی که از شما پرسیده شده سوال کنید. برخی از سوالات مانند سوال در مورد وضعیت تاهل یا دلیل اینکه مجرد هستید و … باعث آزار دادن شخص می شود. شما می توانید این سوالات را به خودشان برگردانید.

مثلا اگر کسی از شما پرسید چرا ازدواج نمی کنی؟ می توانید بگویید خودت چرا زود ازدواج کردی؟ یا بگویید چرا برای تو انقدر ازدواج من مهم است؟ و … . ممکن است از شما در رابطه با بارداری سوال کنند. شاید شما باردار باشید و خودتان نیز این موضوع را به تازگی متوجه شده باشید و نخواهید به کسی جز همسرتان در این رابطه چیزی بگویید. پس خیلی صریح به آنها جواب دهید و سوالشان را به سوال دیگری به خودشان باز گردانید.

اگر به دنبال ایده های خلاقانه برای گفتن خبر بارداری به همسرتان هستید، حتما از مقاله ایده گفتن خبر بارداری به همسر کمک بگیرید.

مستقیم و روراست باشید

گاهی بعضی از سوالات به شدت اعصاب فرد را بهم می ریزد. می توانید به سادگی و مستقیم به او بگویید دوست ندارید به سوالش پاسخ بدهید و یا به او بفهمانید سوالش خصوصی است و او نباید می پرسید. اگر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اید و سوال فرد شما را ناراحت کرده است پس رو راست باشید، حتی اگر شما را فردی بی ادب خطاب کردند. به این ترتیب، او یاد می گیرد که هرگز در آینده سؤالات شخصی از شما نپرسد.

ترفند های شگفت انگیزی که به شما جسارت تغییر شغل می دهد !

طفره رفتن از پاسخ

فرد سوال کننده را شرمنده کنید

گاهی اوقات بهترین راه برای طفره رفتن از پاسخ دادن به سوالات شخصی این است که سوال کننده را شرمنده کنید. مثلا اگر کسی از شما پرسید چقدر حقوق میگیری؟ یا شلوارت را چند خریدی؟ می توانید به جای اینکه تسلیم شوید و به سوال او جواب بدهید بگویید: شما همیشه از همه سوالات شخصی می پرسید؟ یا همیشه قیمت لباس های دیگران برای شما مهم است؟ و … اینکار شاید کمی شخصیت شما را بد جلوه بدهد اما راه مناسبی برای برخورد با افراد فضول است.

به سوال توجه نکنید

مکالمه خود را طوری ادامه بدهید که انگار سوال را نشنیده اید. این کار شما باعث می شود که فرد بفهمد ارزشی برای سوال او قائل نشدید و سوال بی جایی پرسیده است. مثلا اگر از شما پرسیدند روابط با خانواده همسر چگونه است؟ می توانید با بی توجهی به سوال بگویید آره داشتم می گفتم امروز هوا خیلی گرم بود.

طفره رفتن از پاسخ

با گفتن کلمه نه شروع کنید

اگر از شما سوال بی موردی پرسیده شده که به شدت شما را ناراحت یا عصبانی کرده است، پرخاشگری و کج خلقی نکنید. به جای آن با گفتن یک نه به مکالمه خود پایان بدهید. بگویید نه من نمی خواهم به سوال شما پاسخ بدهم، سپس دور شوید یا موضوع را عوض کنید. این کار باعث می شود که فرد سوال کننده دیگر کنجکاوی خود را ادامه ندهد و به بحث پایان بدهد.

طفره رفتن از پاسخ

بپرسید چرا این سوال را کرده اند

از آنها بپرسید چرا دانستن این موضوع برای آنها مهم است؟ گاهی سوالات از سمت کسی است که به شما اهمیت می دهد و برای او مهم هستید مثل پدر یا مادر و یا گاهی می خواهند از تجربه شخصی شما استفاده کنند و سوال شان حکم مشورت کردن را دارد اگر چه بی جا یا بی مورد است. از آنها دلیل سوال خود را بپرسید و نیت واقعی آنها را بفهمید. سپس تصمیم بگیرید که چه واکنشی به سوال او نشان دهید. آیا می خواهید جواب مناسبی به او بدهید یا طفره رفتن را انتخاب می کنید.

یک پاسخ آماده داشته باشید

برای سوالات شخصی خود که می دانید زیاد مورد پرسش بقیه افراد قرار می گیرند یک پاسخ آماده داشته باشید. از آنها برای پایان دادن به موضوع استفاده کنید. مثلا اگر همه فامیل دائم از شما می پرسند چرا بچه دار نمی شوید؟ یک جواب مناسب که باعث سکوت و پایان این بحث شود پیدا کنید. مثلا می توانید بگویید این یک موضوع مربوط به خودم و همسرم است.

طفره رفتن از پاسخ

به یک سوال خاص پاسخ کلی و جامع بدهید

سوالات شخصی و خصوصی که از شما پرسیده شده را با سوالات کلی تر جواب بدهید. این کار باعث می شود که از تمرکز بر زندگی شخصی شما دور شوند و یک بحث کلی تر به راه بیفتد. مثلا اگر درمورد رتبه کنکورتان سوال شد می توانید با اشاره به سخت بودن کنکور یا سطح سوالات و … جواب خود را جامع تر بیان کنید. اگر فردی مشتاق این جور مباحث باشد سوال خود را فراموش می کند و به بحث جذاب کنکور و قبولی های آن می پردازد.

خود را معذور کنید

با ترک کردن موقعیت یا به بهانه استراحت و یا غذا خوردن و … نشان دهید که از جواب دادن معذور هستید. مثلا می توانید در مقابل سوالات آنها بگویید ببخشید من دیرم شده باید به سرکار بروم. یا بگویید روز خسته کننده ای داشتم و باید استراحت کنم. گاهی نیت سوال کننده فضولی و یا سوء استفاده از شما نیست و صرفا از روی عادت یا برای سرگرمی و داشتن یک مکالمه با شما سوال می کند. برخی افراد متوجه نمی شوند که سوالاتشان آزاد دهنده است پس همیشه پرخاشگری و عصبانی شدن راه کار مناسبی نیست.

موثرترین و آسان ترین تکنیک برای کنترل خشم را یاد بگیرید

به جای پاسخ دادن به سوال، مشاوره بدهید

اگر با یک سوال شخصی روبرو شدید و می دانید که از شما پاسخ مفصل و کاملی می خواهند، به جای پاسخ دادن توصیه های مفیدی در مورد سوالشان را ارائه دهید. مثلا اگر پرسیدند وزن شما جدیدا چه تغییری کرده یا آیا چاق شدنت به خاطر تیروئید است؟ می توانید در جواب آن بگویید من جدیدا ورزشی پیدا کرده ام که به من انرژی زیادی می دهد و حالم را بسیار خوب کرده اگر می خواهید برای شما نیز درموردش توضیح بدهم و … .

طفره رفتن از پاسخ

مکالمه را تغییر مسیر بدهید

اگر موضوع مکالمه و یا سوالی که از شما شده است را دوست ندارید و به دنبال پاسخ ندادن به سوالات خصوصی هستید، تغییر مسیر بدهید. موضوع را به سمتی هدایت کنید که در مورد آن احساس راحتی دارید. مثلا اگر گفتند شنیدم می خواهی به خواستگارت جواب مثبت بدهی شما می توانید در کل مسیر و موضوع مکالمه را با گفتن اتفاقا منم شنیدم شما بچه ها را خیلی دوست دارید، عوض کنید.

با ابهام و حالت پرسش گرانه به سوالات پاسخ دهید

به جای فرورفتن در یک بحث ناخواسته و جواب دادن به سوالات به صورت مستقیم، سعی کنید پاسخ مبهمی بدهید. مثلا اگر از شما پرسیدند نظرتان در مورد واکسن کرونا چیست؟ آیا تزریق می کنی؟ می توانید به جای بیان کامل دیدگاهتان بگویید خب واکسن ها برای سلامتی انسان نیاز هستند نظر شما چیست؟

با شوخ طبعی از موضوع دور شوید

اگر فرد سوال کننده برای شما شخص مهمی است و نمی خواهید متوجه شود که از پاسخ دادن طفره می روید. یا نمی توانید واضح به او بگویید نمی خواهید به سوالش پاسخ بدهید.

طفره رفتن از پاسخ

می توانید از شوخ طبعی استفاده کنید. این کار باعث می شود که فرد از سوالی که پرسیده دور شود. گاهی در کنار شوخ طبعی بعضی از افراد از کنایه زدن نیز استفاده می کنند که به نظر روش خوبی نیست و باعث ناراحتی می شود.

از دوست یا خانواده کمک بگیرید

اگر در مجلسی حضور دارید و سوالات خصوصی از شما پرسیدند می توانید به خواهر یا دوست خود اشاره کنید تا شما را از پاسخ دادن نجات دهند. مثلا آنها می توانند موضوع دیگری را مورد بحث قرار بدهند و یا شما را صدا کنند تا پیش آنها بروید. در نهایی ترین حالت اعلام کنند که شما دوست ندارید چنین سوالاتی را پاسخ بدهید و خط قرمز شما محسوب می شوند. یکی از مهم ترین خط قرمزهای شما باید مقایسه کردن همسرتان با دیگران باشد. اگر سوالات به این سمت سوق پیدا کرد حتما در رابطه با اینکه این سوال خط قرمز شماست با طرف مقابلتان صحبت کنید. حتما مقاله مقایسه همسر با دیگران را مطالعه کنید و اطلاعات مفیدی را در زمینه همسرداری و دلایل اینکه نباید با دیگران مقایسه کرد را کسب کنید.

محل را ترک کنید

اگر در جمعی حضور پیدا کرده اید و موضوع آن چیزی است که خط قرمز شما محسوب می شود و نمی خواهید مورد سوال قرار بگیرید پس زودتر و قبل از آنکه سوالی از شما کنند محل را ترک کنید.

طفره رفتن از پاسخ

اگر مورد سوال قرار گرفته اید می توانید با بهانه هایی مثل دستشویی رفتن، عوض کردن پوشک بچه، استراحت کردن و … از آن مکان دور شوید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

22 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *