افتتاح حساب ترکیه
غذای مناسب ماهی قرمز

غذای مناسب ماهی قرمز چی باشه که باعث مرگ ماهی نشه؟ استفاده از ماهی قرمز در سفره هفت سین عید نوروز از جمله سنت های قدیمی ایرانیان است. اما در صورتی که روش نگهداری از ماهی قرمز را ندانید خیلی زود میمیرند. شادمگ 8 غذای مناسب ماهی قرمز را به شما معرفی کرده است.

غذای ماهی قرمز

ماهی قرمز - غذای مناسب ماهی قرمز

تکه‌های ماهی

تکه‌های ماهی محبوب‌ترین غذا برای تمام ماهی‌ها است و برای همه مدل ماهی تنگ و آکواریوم مناسب استتکه‌های ماهی ابتدا روی سطح آب شناور می‌شوند و سپس به آرامی در آب فرو رفته و پخش می‌شونداین موضوع امکان خوردن آن در قسمت‌های پایینی را هم برای ماهی‌ها فراهم می‌کند. در نگهداری از ماهی قرمز فراموش نکنید که غذا مهم ترین چیز است.

گلوله‌های ماهی

گلوله‌های ماهی نه تنها برای ماهی تنگ یا آکواریوم مناسب است، بلکه اگر در حوض خانه هم ماهی نگهداری می‌کنید می‌توانید به آن‌ها از این غذا بدهیداندازه‌ی گلوله‌های ماهی متفاوت است و بافت متنوعی از سخت تا نرم داردسطح آن‌ها صاف و بدون منفذ است و آب را بسیار آهسته جذب می‌کنند در نتیجه به تدریج در آب آزاد می‌شوند.

قرص ماهی

این مدل از غذا را می‌توانید به دیواره‌ی تنگ یا آکواریوم بچسبانید تا ماهی‌ها به مرور از آن تغذیه کننداگر از ماهی‌هایی که کف آکواریوم قرار می‌گیرند یا سخت‌پوستان نگهداری می‌کنید بهتر است این قرص را در پایین‌ترین قسمت آکواریوم بچسبانید تا شرایط تغذیه‌ی مناسب برای آن‌ها فراهم شود.

ماهی عید - غذای مناسب ماهی قرمز

چوب ماهی

این غذا به شکل شناور روی آب قرار می‌گیرد و مناسب برای ماهی‌های متوسط تا بزرگ استوقتی چوب ماهی را روی آب قرار می‌دهید ماهی‌ها روی سطح آب جمع شده و شروع به غذا خوردن می‌کنند.

ویفر ماهی

ویفرهای ماهی به سرعت به عمق آب می‌روند و غذای مناسبی برای سخت‌پوستان و ماهی‌هایی است که کف آکواریوم زندگی می‌کنندویفر آب را به آرامی جذب می‌کند و به همین دلیل مدت طولانی‌تری در آب باقی می‌مانداین یک غذای ایدئال برای ماهی‌هایی است که می‌توانند غذا را در دهانشان خرد کنندپس اگر ماهی تنگ دارید از این غذا استفاده نکنید.

غذای ماهی قرمز با میوه

مواد لازم:

  • هشتاد گرم سیب پوست کنده بدون هسته
  • سه عدد توت فرنگی
  • صد گرم موز
  • پنجاه گرم انبه
  • چهل گرم گوشت هندوانه
  • چند قطره ویتامین ماهی
بهترین کادو برای روز دختر چیست + لیستی از جذاب ترین هدیه های دخترانه

روش تهیه: اول همه میوه‌ها رو بشورید و ضد عفونی کنین، بعد برگ و پوست اون‌ها رو جدا کنین و داخل مخلوط‌کن بریزین. وقتی مواد به حالت پوره در اومد قطره ویتامین رو بهش اضافه کنین و به شکل گلوله‌های کوچیک درشون بیارین و تو ظرف مناسب داخل فریزر یا یخچال بزارین. در نهایت غذای ماهی قرمز شما آماده‌ست.

غذای ماهی - غذای مناسب ماهی قرمز

چیپس ماهی

آشناترین غذا برای افرادی که ماهی قرمز دارند چیپس ماهی استاین غذا به شکل ورقه‌های نازک و کوچکی از ماهی است که خیلی دیر در آب حل می‌شوندهر نوع ماهی تنگ و آکواریومی به این غذا علاقه دارد و تکه تکه آن‌ها را گاز زده و می‌خورد.

غذای ماهی خشک شده‌ی منجمد

غذای منجمد شده نوعی از غذای ماهی است که در وسط مواد طبیعی و مصنوعی قرار می‌گیرداین غذا از لارو سخت‌پوستان، حشرات و زئوپلانکتون‌ها و بدون استفاده از آب ساخته شده استبرای خشک کردن و انجماد این غذا، موجودات ذکر شده را در خلاء قرار می‌دهند تا بدون اینکه خواص غذایی، طعم و بوی خود را از دست بدهند آب آن‌ها تبخیر شود. 

غذای طبیعی

غذای طبیعی بهترین روش تغذیه برای ماهی‌های آکواریومی استوقتی از ماهی‌های درنده‌ی آکواریومی صحبت می‌شود منظور موجودان زنده‌ای است که از جلبک‌ها، سبزیجات و گیاهان آبزی تغذیه می‌کنند و از گیاهخواری لذت می‌برندتعداد کمی از ماهی‌ها هستند که دهان کوچکی دارند و باید از پولک‌ها و میکروگرانول‌ها، یعنی منابع غذای طبیعی، تغذیه کنندماهی‌های بزرگی که دهان بزرگتری دارند و می‌توانند غذا را از سطح آب جمع کنند بهتر است با چیپس و چوب ماهی تغذیه شونداما ماهی‌هایی که در قسمت‌های پایینی تنگ یا آکواریوم هستند بهتر است با پولک، گلوله‌ی ماهی، قرص یا ویفر ماهی تغذیه شوند.

ماهی قرمز چقدر غذا میخوره؟

حالا که میدونین غذای ماهی قرمز سفره هفت سین شامل چه چیزهاییه وقتشه که درباره مقدار غذای این ماهی حساس و زیبا هم صحبت کنیم.

در مورد تعداد دفعات و مقدار غذای ماهی قرمز بین متخصصین تغذیه اختلاف نظرهایی وجود داره مثلا بعضی از متخصصین معتقدن که ماهی قرمز فقط به روزی یک وعده غذا نیاز داره و بعضیای دیگه فکر می‌کنن که این ماهی میتونه در روز دو تا سه وعده غذا بخوره.

این اختلافات در مورد حجم غذای ماهی قرمز هم وجود داره خیلیا میگن حجم غذای این ماهی باید به اندازه چشم‌هاش باشه و یه عده دیگه معتقدن که زمان تغذیه ماهیه که در تعیین مقدار غذاش مهمه، بنابراین برای تصمیم گیری درست در این مورد بهتره به این نکات توجه کنین:

  • مقدار و تعداد دفعات غذای ماهی قرمز قبل از هر چیز باید بر اساس وزن، سن، دمای آب و شرایط متابولیکی این گونه از آبزیان توسط دامپزشک متخصص تعیین و تنظیم بشه.
  • غذای کم باعث سوءتغذیه و غذای زیاد باعث مشکلات گوارشی، افزایش آمونیاک موجود در آب و حتی کشته شدن ماهی قرمز میشه.
  • برآمدگی جزئی در شکم و کاهش قدرت بدن موقع جستجوی غذا از نشونه‌های سیر شدن ماهی قرمزه.
  • ماهی قرمز بنا به شرایط فیزیکیش به حداقل روزی یک وعده و حداکثر دو وعده غذای روزانه نیاز داره.
  • هر جلسه تغذیه ماهی قرمز نباید بیشتر از ۱ تا ۲ دقیقه طول بکشه.
  • بهترین معیار برای تعیین حجم غذای ماهی قرمز اینه که یا اندازه چشم‌هاش رو در نظر بگیرین و یا کمتر از دو دقیقه غذا در اختیارش بزارین.
  • نوزاد ماهی بسیار حساسه و ذخایر چربی خیلی کمی داره، بنابراین غذای بچه ماهی قرمز باید حاوی ۴۵ درصد پروتئین و ۸ تا ۱۲ درصد چربی سالم باشه (ماهی‌های بالغ به حدود ۳۵ درصد پروتئین نیاز دارن).
  • غذای مخصوص بچه ماهی‌تون رو می‌تونین از پت شاپ‌های معتبری مثل فودلی تهیه کنین. برای تغذیه بچه ماهی با غذاهای طبیعی باید اون رو به تکه‌های بسیار ریز تبدیل کنین تا هضم و خوردنش برای ماهی‌تون راحت‌‌تر بشه.
  • ماهی قرمز تا یکسالگی میتونه تا سه وعده غذا در روز بخوره.
  • اندازه غذای خونگی ماهی قرمز باید به قدر سه‌ چهارم دهن اون‌ها باشه.
اعمال مشترک و مخصوص شب های قدر ؛ دعاها ؛ آداب و نماز ها ؛ چه دعایی شب قدر مستجاب می شود ؟

نگهداری از ماهی قرمز - غذای مناسب ماهی قرمز

غذاهای ممنوعه ماهی قرمز

تو رژیم غذایی ماهی قرمز از گوشت گاو و خوک، نون، مخمر، غذای عمومی ماهی، کراکر، تخم مرغ خام، بیسکوئیت و شکلات، غذاهای انسانی، حشرات وحشی و غذاهای کافئینی استفاده نکنین (بر اساس AquaInfo).

نکات تغذیه‌ای ماهی قرمز

  1. ماهی قرمز موجودی خونسرده و نسبت به موجودات خونگرم به مقدار غذای کمتری نیاز داره.
  2. غذاهای خونگی منجمد شده رو می‌تونین تا ۱۲ ماه داخل فریزر نگه‌ دارین.
  3. برای هر بار استفاده از غذاهای خونگی منجمد شده در قالب‌های یخ، بهتره کمی از محتویات مکعب رو بتراشین و داخل تنگ یا آکواریوم ماهی قرمز بریزین.
  4. غذای ماهی قرمز شب عید باید حاوی مقدار کمی پروتئین و حجم بیشتری از کربوهیدرات باشه.
  5. بیش از حد غذا دادن به ماهی گلی باعث انسداد روده، یبوست، پوسیدگی باله، مشکلات مثانه و حتی مسمومیت این حیوون میشه.
  6. لازمه بدونین که در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی‌گراد تغذیه ماهی قرمز باید محدودتر بشه چون در این شرایط هضم غذا برای ماهی سخت و مشکل‌زا میشه.
  7. سبزیجات و میوه‌های موجود در رژیم غذایی ماهی قرمز حتما باید شسته و ضد عفونی شده باشه.
  8. هر نوع تغییر در غذای ماهی قرمز خانگی نیاز به مشاوره و صلاحدید دامپزشک آبزیان داره، در این مورد می‌تونین از متخصصین تغذیه فودلی کمک بگیرین.
  9. اگه اولین باره که قراره به ماهی قرمزتون غذا بدین بهتره انواع متفاوتی از غذاهای تجاری و آماده رو در اختیارش بزارین تا با ذائقه غذایی اون بیشتر آشنا بشین.
  10. غذای خشک ماهی قرمز رو به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه قبل از تغذیه خیس کنین.
  11. غذای زنده ماهی قرمز منبعی عالی از پروتئینه که بهتره اون رو به صورت چرخ شده یا تکه‌های کوچیک در اختیار ماهی‌تون بزارین.
  12. بعضی از منابع زنده تغذیه‌ای ماهی قرمز ناقل بیماری هستن (به جز میگو شور و کرم خاکی) پس به هیچ عنوان خودسرانه از این نوع غذاها در جیره غذایی ماهی قرمز استفاده نکنین.

ظرف مناسب نگهداری ماهی قرمز

اولین موضوعی که می تواند به عنوان یک عامل مهم در عمر بیشتر ماهی موثر باشد، محل زندگی آن است. ظروفی که در آنها ماهی فروخته می شود، اغلب کوچک است و نباید اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت. ماهی ها به اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است وارد آب می شود. هر چه سطح مقطع بالای تنگ کوچک تر باشد، اکسیژن کمتری می تواند وارد آب شود. پس سعی کنید تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک برای نگهداری ماهی ها استفاده نکنید.

راز کاهش وزن در یک هفته ؛ تا عید خودتو خوش اندام کن

ماهی قرمز عید - غذای مناسب ماهی قرمز

شرایط آب مناسب نگهداری ماهی قرمز

آبی که برای زندگی ماهیان انتخاب می کنیم باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، آب را به مدت یک شبانه روز در ظرف دهان گشاد نگهداری و سپس مورد استفاده قرارداد. هرگز نباید اجازه داد که ظرف ماهی ها کثیف شود این کار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و درنهایت مرگ آنها شود.

نحوه تعویض آب ماهی قرمز

برای تعویض آب نباید آن را یکدفعه عوض کرد. با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم کم آب برداشته شده را با آبی که از روز قبل نگه داشته ایم جایگزین می کنیم. در طول هفته باید ۱ یا ۲ بار آب ظرف ماهی ها را به این صورت تعویض نمود. در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مقدار آب مورد نیاز هرقطعه ماهی انگشت قد، حداقل یک لیترمنظور شود، و از شن و ماسه‌های رنگی و نیز برای تزئین آکواریوم و تنگ‌های ماهی استفاده نکنید.

دمای محیط برای نگهداری ماهی قرمز

بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی ها بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید یکباره تغییر کند.

قبل از خرید ماهی قرمز عید بدانید

۱- ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل دامپزشکی تهیه نمائید.
۲- از خرید ماهی از فروشندگانی که آن ها را به صورت متراکم و درشرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند خودداری گردد.
۳- از خرید ماهیانی که دارای علایمی مانند باله‌های تا خورده و جمع شده هستند، در اطراف دهان یا سطح بدن لکه های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌ها زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده می‌شود، بدن رنگ پریده و لکه لکه شده دارند، لبه باله‌ها خورده و ساییده شده، ماهی حالت بی‌قراری دارد و بدون آن‌که دریک جا قرار گیرد پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالد، چشم‌ها به صورت یک طرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولک‌های ماهی ریخته است، خودداری کنید.

غذای ماهی - غذای مناسب ماهی قرمز

نکات بهداشتی

  • افراد حساس و دارای سوابق آلرژی به هنگام تماس با ماهی از دستکش استفاده کنند.
  • همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلافاصله دست های خود را با آب و صابون به دقت بشویند.
  • از دست زدن کودکان به ماهیان جلوگیری نموده و آموزش بهداشت فردی به آنها در خصوص عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریم ارائه شود. درصورت بروز هرنوع علائم و ناراحتی های پوستی به پزشک مراجعه شود.
  • از رها کردن ماهیان زینتی خود در رودخانه ها، تالاب ها و آب های آزاد جدا خودداری کنید.
  • در صورت بروز هر گونه علایم بیماری یا ناراحتی در ماهی‌ها، ماهی بیمار بلافاصله برای جلوگیری از سرایت بیماری جدا از سایر ماهی‌ها نگهداری شود. نگه داشتن ماهی بیمار به مدت بیست دقیقه در یک لیتر آب که یک قاشق نمک هم به آن اضافه شده است، برای برخی از بیماری‌ها می تواند مفید واقع شود.

چکار کنیم ماهی قرمز نمیرد

  • به جای نگهداری ماهی در تنگ‌های کوچک و نامناسب لازم است ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ مثل آکواریوم یا تنگ‌های شیشه‌ای مناسبِ بزرگ نگهداری شود تا علاوه بر احساس آزادی و راحتی، از اکسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی‌ها فراهم شود.
  • از قراردادن آکواریوم‌ها و تنگ‌های ماهی درجلوی نورمستقیم آفتاب، کنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنید.
  • برای حمل و نقل ماهیان زینتی در بسته بندی های کوچک ( کیسه های پلاستیکی بدین منظور مناسبند) باید دو برابر میزان آب، فضای خالی از هوا وجود داشته باشد. ماهی نباید بیشتر از ۲ ساعت در این شرایط بماند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: shadi hemati

آخرین بروز رسانی

9 اسفند 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *