مسجد کریستال مالزی

مسجد کریستال مالزی یکی از خاص ترین و ریباترین مساجد جهان است که در ساخت آن از کریستال و شیشه و استیل است که ترکیب آنها با هم جلوه ای مدرن و امروزی به آن می دهد که آن را از سایر مسجدهای جهان اسلام متفاوت می کند. این مطلب از گروه سفر شادمگ به طور مفصل به ویژگی های این مسجد زیبا اشاره کرده است. با ما همراه باشید.

مسجد کریستال کجاست؟

مسجد کریستال یکی از مساجد مالزی‌ست که از کریستال خالص ساخته شده است و دومین مسجد بزرگ جنوب شرقی آسیا پس از مسجد جامع استقلال جاکارتا و یکی از زیباترین مساجد مالزی به شمار می‌آید و در تور مالزی حسابی محو زیبایی و منحصر به فرد بودن آن می‌شوید. البته بیشتر گردشگران فقط برای خوش گذرانی به این مکان مذهبی می‌روند.

مسجد کریستال مالزی

این مسجد در دریاچه مصنوعی پوتراجایا و در باغ میراث اسلامی وان من در ایالت ترنگانو مالزی در شهر کوالا تیرینگانو که سه هزار نفر جمعیت دارد واقع شده است که با معماری داخلی بی نظیر خود ظرفیت ۱۵۰۰ نمازگزار را دارد و منطقه اصلی جذب توریست در ترنگانو مالزی به شمار می‌آید.

تاریخچه مسجد کریستال

«میزان زین العابدین» پادشاه فعلی مالزی که در سال ۲۰۰۶ پادشاه ایالت ترنگانو بوده دستور ساخت این مسجد شیشه ای را صادر کرده است. طراحی و احداث این مسجد از سال ۲۰۰۶ آغاز شده و تا ۲۰۰۸ به طول انجامیده است. بالاخره این مسجد طی مراسمی در هشتم نوامبر ۲۰۰۸ افتتاح شد. حدود ۱۰ سال از قدمت این مسجد می‌گذرد و هر ساله هزارن زوار از کشورهای آسیای شرقی و سراسر دنیا به علاوه گردشگران از مسجد کریستال دیدار می‌کنند.

مشخصات کلی مسجد

آدرس:مالزی، کوالالامپور، ترانگانو، وان مینسکی، پارک میراث اسلامی

مسجد کریستال مالزی
مدت زمان بازدید:1 ساعت
ساعت دسترسی:06:00 تا 23:00
ورودی:رایگان

امکانات

اطلاعات , سرویس بهداشتی , وای فای رایگان , پارکینگ , راهنما , آنتن دهی موبایل , دسترسی به اینترنت
اماکن نزدیک:پارک موضوعی تامان مونن در 100 متری
افتخارات:مجهزترنی مسجد جهان اسلام
تماس:6096278888
لوازم سفر:موبایل , وجه نقد , کارت بانکی , کفش راحتی

معماری مسجد کریستال

نماهای شیشه ای این مسجد به شفافیت و ظرافت آن کمک کرده است، اگرچه استفاده از مصالح سبک همچون شیشه، آن را مقداری ناپایدار و شکننده نشان می دهد؛ اما معماری داخلی آن از قوام و صلابت زیادی برخوردار است. مسجد کریستالی چهار مناره و نه گنبد دارد. این مسجد که ساختش چیزی در حدود ۸۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت، از شیشه، فولاد و کریستال ساخته شده که به جهت مواد استفاده شده در آن نمای خارجی کریستالی و آیینه ای به مسجد می دهد.

سفر با موتور سیکلت و هیجانی که شدیدا توصیه می شود ؛ نکته‌ و توصیه‌ ها در مورد سفر با موتور

مسجد کریستال مالزی

منعکس شدن آب رودخانه ی ترنگانو (Terengganu) بر روی نمای خارجی این مسجد منظره ای تکرار نشدنی می آفریند و همچنین در طول روز عکس مسجد بر روی آب نمایان است.هنگام شب، نورپردازی فوق العاده و حرفه ایی بر نمای خارجی مسجد انجام می شود که مناره ها و گنبد ها به رنگ های صورتی، سبز، زرد و آبی تغییر رنگ می دهند و همین زیبایی ظاهری آن را چند برابر می کند.

مسجد کریستالی به خوبی با محیط اطراف خود در محوطه سازی، بازی با آب و باغ سازی ترکیب شده و با محیط شهری خود هارمونی کامل دارد. از سوی دیگر داخل مسجد در محراب و شبستان اصلی مسجد، محیطی رویایی به همراه فضای معنویی را با نقوش اسلیمی و تذهیب و استعاره هایی از صفات خداوند با خطوط کوفی برای آن ترسیم کرده است.

نکته

یکی از مشکلاتی که این مسجد دارد، برونگرا بودن آن است؛ زیرا داخل این مسجد از بیرون مشخص است. درحالی که مسجد مکانی برای خلوت کردن با خداوند است. جالب است بدانید تنها ظرفیت داخلی این مسجد ۷۰۰ نمازگزار است که با توجه به مسجدهای بزرگ دنیا گنجایش کمتری دارد.
سازندگان این مسجد به جنبه توریستی آن بیشتر توجه داشته اند و با دیدی اقتصادی و توریستی آن را ساخته اند و به جلوگیری و به خودنمایی بیش از حد ساختمان مسجد توجه بیشتری داشته اند.

نمای داخلی مسجد کریستالی مالزی

در ابتدای ورود به سالن داخلی مسجد کریستالی شاید شگفت زده شوید از زیبایی و طرح های اسلیمی و نقاشی های مذهبی که سرتاسر دیوارها را در بر گرفته است.

مسجد کریستال مالزی

سالن اصلی این مکان که دقیقا در زیر گنبد اصلی آن قرار دارد از دیوارهایی با رنگ سفید خالص طراحی شده است . طرح های مینیاتوری و اسلامی زیادی به چشم بازدید کننده ها میخورد. ظرفیت سالن اصلی برای اقامه یک نماز جماعت به صورت همزمان 800 نفر می باشد.

هزینه ساخت مسجد

هزینه ساخت مسجد کریستالی مالزی 80 میلیون دلار امریکا بوده است. جز گران قیمت ترین و در عین حال زیباترین مساجد جهان می باشد. نمای بیرونی متشکل از 9 گنبد و 4 مناره کریستالی است.جنس کلی برای ساخت این محل فولاد، شیشه و کریستال خالص استفاده شده است و چون این مسجد دقیقا در حاشیه رودخانه ترنگانو قرار دارد همیشه تصویر آب های این رودخانه در نمای بیرونی بازتاب می کند و نمایی آرامش بخش و زیبا را به خود میگیرد.

آشنایی با بزرگترین هتل های جهان + معرفی کامل ، آدرس و مشخصات هتل ها

مسجد کریستالی، مسجدی هوشمند در جهان

با توجه به تصوری که همه ی ما از مسجد داریم، شنیدن عبارت مسجد هوشمند کمی دور از تصور و تا حدودی غیر قابل باور باشد. این مسجد زیبا و مقدس شبکه ی اینترنتی وای فای و امکانات کامل کامپیوتری دارد تا مسلمانان و نمازگزاران بتوانند به راحتی از قرآن های الکترونیکی استفاده کنند.

مسجد کریستال مالزی

مسجد کریستالی انرژی مورد نیاز مصرفی در بنا را توسط سلول های خورشیدی که بر روی آن نصب است، دریافت می کند، همین مسئله باعث شده که تا حدود زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

در کنار مسجد کریستالی، مجتمعی وجود دارد که نمایشگاه یادبودی از مساجد و ساختمان های اسلامی معروف در سراسر جهان به صورت مینیاتوری، سالن همایش، مهمان خانه ی ویلای کریستال برای گردشگران، فود کورت در فضای باز و داخل سالن، واتر گاردن (Water Garden) باغ هایی دارای مرداب و دریاچه و … است.

از این رو می‌توانید علاوه بر بازدید مسجد به مکان‌های دیدنی نزدیک هم سری بزنید.
به علاوه به دلیل هوشمند بودن این مسجد می‌توانید از اینترنت استفاده کنید و به قرائت قرآن کریم به صورت الکترونیکی گوش کنید. در آخر باید یاد آوری کنیم که همیشه لباس مناسب برای ورود به اماکن مذهبی را به همراه داشته باشید و دوربین عکاسی خود را آماده شکار تصاویر زیبا کنید.

قوانین مسجد کریستال

بازديد از این مسجد برای همه آزاد است. ولی هرکسی که می خواهد وارد مسجد شود باید بدرستی لباس بپوشد . بانوان باید حجاب خودشان را رعایت کنند طوری که تمام بدن پوشیده شده و تار مویی بیرون نباشد.

درصورتی که لباس مناسب بهمراه نداشتید باید ثبت نام کنید و لباس‌های گشادی تحویل بگیرید. حتماً پیش از وارد شدن به سالن اصلی کفش های خود را در بیاورید.

مسجد کریستال مالزی

اشتباه در طراحی مسجد

یکی از اشتباهاتی که در طراحی این مسجد رخ داده، خودنمایی بیش از حد ساختمان و برونگرایی مسجد است. چنانچه مسئولان امر تلاش خود را بر توریستی کردن این مسجد معطوف داشته اند و ساخت آن را با دیدی توریستی و اقتصادی دنبال کرده اند.

این درحالی است که مسجد باید پیش از هر چیز و بیش از همه، محیطی مناسب را برای خلوت کردن با خداوند فراهم کند نه آنکه جلوتی را برای خودنمایی نفس مهیا کند. این تفاوت ساخت یک مسجد درونگرا و یک مسجد برونگراست.

این چشمه رویایی رنگی شمال رو از دست ندید ؛ سفر به چشمه باداب سورت مازندران

پس از بلوغ معماري و عبور از مساجد اوليه صدر اسلام، مساجد حياط مركزي با ابتكار عمل معماران مسلمان ايراني و با الهام از قالب معماري چهارايواني كاخ آشور شكل گرفت، تا معماري درونگراي مساجد به صورت يك اصل بر بنيان هاي فكري معماري اسلامي تعريف شود.

نکته

البته بايد درنظر داشت كه عموما حياط مركزي در اقليم هاي گرم و مرطوب، و سرد و كوهستاني به كار برده مي شود . در اقليم مالزي كه هواي مرطوبي دارد، مي تواند فرم ديگري به خود بگيرد، بدون آنكه به سمت يك مسجد برونگرا حركت كند.

مسجد کریستال مالزی

از سوي ديگر اقليم و جزيره اي بودن زيست بوم مالزي امكان و يا محدوديت طراحي مسجد بر روي آب را فراهم كرده است. از لحاظ معماري محوطه، استفاده از آبنما ها در ورودي و استقرار بنا به صورت كلي بر روي آب دو حس را توامان داراست. نخست آنكه فرد مسلمان كه آب را منشا طهارت مي داند، با عبور از روي آب احساس پاكي و طهارت مي يابد . براي حضور قلب خود را مهيا مي كند. در وهله دوم ايجاد بنايي بر روي آب، تداعي بي ثباتي و بي قراري را مي كند. همانند نماي شيشه اي گنبدها و مناره ها، به احساس بي دوامي و ناپايداري طرح مي افزايد.

ساخت مساجد در معماري اسلامي، از ظرافت خاصي برخوردار است و خصوصا با تنوع مصالحي كه در روزگار تكنولوژيك به دست هنرمندان مسلمان مي رسد. غفلت از معاني فرم ها و القائات مصالح ساختماني ممكن است به ناديده انگاشتن بنيان هاي معماري اسلامي منجر شود.

مسیر دسترسی مسجد کریستال مالزی

شهر کوالا ترانگون از طریق اتوبوس یا اتومبیل شخصی قابل دسترس است. ولی سریع ترین و راحت ترین وسیله برای رسیدن به آن از طریق هواپیما است. مسجد کریستال یکی از نقاط معروف شهر است و به محض این که به مرکز شهر برسید می توانید با تاکسی یا اگر وقت داشته باشید با پای پیاده به آن جا بروید.

مسجد کریستال مالزی

یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از مسجد نیز ماه مبارک رمضان است. که در طول آن جمعیت زیادی به آن جا می آیند و انرژی و البته فرصت های عکاسی زیادی به بازدیدکنندگان می دهند!

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

17 مهر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *