افتتاح حساب ترکیه
نکات خرید کفش

انتخاب کفش مناسب موجب کاهش مشکلات مربوط به پا و محافظت از پا و مفاصل پا شده و انجام فعالیت‌های روزمره برای اشخاص ساده‌تر می‌شود. بنابراین دانستن نکات خرید کفش برای هر شخصی ضروری است. گروه استایل شادمگ برخی از این اطلاعات را در اختیارتان قرار داده است.

خرید کفش

خرید کفش مناسب در واقع سرمایه گذاری بر روی سلامت پاهایتان است. اما در هنگام خرید کفش چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا کفشی مناسب را انتخاب کنیم؟

با پاهای خودتان شروع کنید، آنها را از نزدیک بررسی کنید. بدون کفش و جوراب بر روی یک تکه کاغذ بایستید تا شکل هر کدام از پاهایتان بر روی کاغذ بیافتد (می توانید با یک مداد و بر روی کاغذ خطی به دور پایتان بکشید.) حال به کمد کفش هایتان سری بزنید و یکی یکی کفش هایتان را بر روی طرحی که از پاهایتان کشیده اید قرار دهید.

نکات خرید کفش

اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر باشید، احتمالا متوجه خواهید شد که راحت ترین کفش شما، کفشی است که اندازه اش با اندازه پایتان یکسان باشد (حاشیه ی کفش را نباید در نظر گرفت)

با استفاده از همین روش می توانید کفش های ناراحت خودتان را نیز پیدا کنید و دلیل ناراحتی را نیز کشف کنید. اگر شما زن هستید به احتمال زیاد بسیاری از کفش های ناراحت شما همان هایی خواهند بود که پاشنه های بلند و یا نوک های باریک و تنگی دارند. با قرار دادن این گونه کفش ها بر روی طرح پایتان متوجه خواهید شد که نوک آنها تا چه اندازه تنگ و باریک و حتی کوتاه تر از قد پایتان است.

مهمترین نکات خرید کفش

اگر احساس می کنید که باید بعضی از کفش های ناراحت خود را دور بریزید و کفش های راحت را جایگزین آنها کنید، قبل از خرید حتما این 8 نکته را به یاد داشته باشید:

  • بعد از ظهر ها به خرید کفش بروید. پاها در طول روز کمی بزرگتر می شوند و ممکن است در هوا های گرم با مقداری ورم نیز مواجه شوید.
  • همان نوع جورابی را بپوشید که می خواهید کفش جدیدتان را با آن بپوشید.
  • در دو جفت کفش را بپوشید و امتحان کنید. اگر یکی از پاهایتان بزرگتر یا پهن تر از پای دیگر است حتما موضوع را با فروشنده در میان بگذارید و از ایشان راهنمایی بخواهید.
  •  بعد از پوشیدن کفش بایستید. مطمئن شوید که بین انگشت بزرگ (بلندترین انگشت) شما و نوک کفش یک تا دو سانتی متر فضای خالی وجود دارد.
  • با کفش راه بروید تا مطمئن شوید که در کفش احساس راحتی می کنید. آیا پنجه پایتان در کفش احساس راحتی می کند؟ آیا پاشنه کفش شل یا تنگ نیست؟ به عبارت هایی مانند “کفش جا باز می کند” یا “کفش به مرور نرمتر خواهد شد.” گوش ندهید. کفشی را انتخاب کنید که از همان لحظه اول راحت باشد.

ادامه نکات

  • بیشتر از اینکه به شماره (سایز) کفش توجه کنید و یا توضیحات نوشته شده روی جعبه و یا توضیحات فروشنده را گوش کنید به راحتی پای خودتان توجه کنید. سایز کفش های تولیدی ها و برندهای مختلف با هم متفاوت است. به تبلیغات ها گوش ندهید. بهترین قاضی پاهایتان هستند که باید راحتی کفش را امتحان و تائید کنند.
  • داخل کفش را بررسی کنید که برچسب، زائده و یا برآمدگی خاصی نداشته باشد. گاهی این گونه موارد می توانند پاها را اذیت کرده و حتی باعث بروز تاول شوند.
  • کفش ها را در آورید و کف و زیره‌ی آن را بررسی کنید و ببینید که آیا به اندازه کافی محکم هستند که بتوانند در مقابل اشیاء تیز از پاهای شما محافظت کنند؟ آیا زیر سازی و ثبات مناسبی دارند؟ لیز نیستند؟ با کفش بر روی سطوح سفت و همچنین بر روی سطوح نرمی مانند فرش راه بروید و راحتی کفش را امتحان کنید.
معرفی مدل های اکسسوری دخترانه جذاب و شیک که هر خانمی باید داشته باشد !

نکات خرید کفش

نکات خرید کفش استاندارد

یك كفش استاندارد، سه مشخصه بارز دارد

  • کفش استاندارد باید جنس خوب داشته باشد.
  •  پاشنه استاندارد کفش بسیار مهم است.
  • قالب و پنجه کفش باید استاندارد باشد.

مزایای استفاده از کفش مناسب

کفش مناسب دارای مزایای زیر می‌باشد:

خاصیت ضربه‌گیری – لایه میانی در واقع بخش اصلی کفش محسوب شده و دارای خاصیت ضربه‌گیری می‌باشد.کفش‌ها سبب کاهش نیروی بدن بر پاها نمی‌شوند؛ بلکه سبب افزایش زمان تأثیر نیرو شده و در نتیجه بدن زمان کافی جهت سازگاری با نیروی وارده را در اختیار خواهد داشت.
محافظت از پاها- کفش مناسب بایستی در زمان تماس پا با زمین سبب حفظ راستای پا شود.
احساس راحتی در زمان استفاده – شخص بایستی در همان ابتدای استفاده از کفش احساس راحتی کند.
اندازه مناسب- کفش بایستی از لحاظ طولی و عرضی دارای فضای کافی باشد. همچنین کفش نباید بیش از حد محکم باشد و پای شخص باید در کفش احساس راحتی داشته باشد.

نکات خرید کفش مناسب و با کیفیت

کفش هم اندازه با سایز پایتان بپوشید

برای خرید یک کفش مناسب ، مطمئن شوید که سایز پایتان تغییر نکرده باشد زیرا به مرور زمان یکی از پاها بزرگ تر یا کوچک تر از پای دیگر می شود.

انتخاب کفش طبی برای جلوگیری از کمر درد

برای رهایی از کمر درد با حاسسیت بیشتری کفش هایتان را انتخاب کنید و از کفش های طبی استفاده نمایید چرا که پوشیدن کفش نا مناسب گاهی موجب کمر درد می شود.

کفه کفش هایتان را با دقت بیشتری انتخاب کنید

برای انتخاب کفش مناسب حتما باید کفه کفش هایتان را با دقت بیشتری انتخاب کنید . مثلا اگر می خواهید یک کفش پیاده روی مناسب انتخاب کنید ، کفشی را انتخاب نمایید که کفه آن نازک نباشد زیرا هنگام پیاده روی فشار زیادی به پاشنه پا وارد می شود و اگر کفی کفش نازک باشد مچ درد خواهد گرفت.

هنگام پیاده روی، حرکت و تماس پا با زمین از پاشنه به سمت پنجه است، کفشی که کفه آن انعطاف پذیری زیادی دارد، انتخاب نمایید.

کفش مناسب با شرایطتان بپوشید

اگر دیابتی هستید باید با آگاهی از بیماری و شرایط آن انتخاب صحیح داشته باشید اما ممکن است انتخاب های شما به دلیل این بیماری محدود باشد.

نکات خرید کفش

خرید کفش مناسب دوران بارداری

در دوران بارداری کفش باید به گونه ای باشد که فشار زیادی بر پاشنه و کمرتان نکند و کفه آن انعطاف پذیر باشد . در این دوران کفشی متناسب با اندازه پا تهیه کنید زیرا در این دوران، پا بین نیم تا یک نمره، افزایش سایز خواهد داشت.

زمان مناسب خرید کفش

زمان مناسب برای خرید کفش عصر و پایان روز است . طول روز برای انتخاب آگاهانه کفش به دلیل فشار و استرس و دما مناسب نیست .

به عرض و پهنای جلوی کفش توجه نمایید

برای انتخاب یک کفش مناسب و راحت ، به عرض و پهنای جلوی کفش توجه نمایید و هم اندازه با عرض و پهنای پایتان کفش را ابتخاب نمایید.

از نکات خرید کفش؛ حتما جوراب بپوشید

برای خرید کفش حتما جوراب بپوشید بهتر است در تابستان برای انتخاب کفش جوراب نازک و در زمستان جوراب ضخیم بپوشید.

از برندهای معتبر کفش بخرید

از برندهای معتبر که کفش خوب و استاندارد تولید می کنند ، خرید نمایید و از کیفیت آن مطمئن باشید.

نقش کمربند در استایل و جذابیت بیشتر

نکات خرید کفش

خودداری از پوشیدن کفش پاشنه بلند به مدت طولانی

دقت نمایید که اندازه پاشنه کفشتان خیلی بلند نباشد ، کفش پاشنه بلند موجب ناراحتی های مفصلی می گردد و فشار و وزن بدن را بر کف پا و کمر متمرکز می کند پس تنها برای مراسمات خاص از کفش پاشنه دار استفاده نمایید. کفش پاشنه بلند موجب می شود هنگامی که با سرعت پیاده روی می کنید مچ پایتان پیچ بخورد.

کفش مناسب برای پیاده روی

برای هر موقعیت یک کفش مناسب بپوشید مثلا برای پیاده روی طولانی از کفش سبک و راحتی استفاده کنید و از پوشیدن کفش های سنگینی چون، بوت خودداری کنید.

اجزای کفش

بهترین رویه برای کفش، همان رویه چرم طبیعی است

رویه کفش: رویه بیشتر کفش‌های موجود در بازار، از دو جنس مختلف است. آنها یا رویه‌ای از چرم طبیعی دارند یا از پلاستیک و چرم مصنوعی تهیه می ‌شوند. به تازگی هم بعضی از تولید کنندگان کفش، اقدام به زدن اسپری بوی چرم طبیعی به چرم‌های مصنوعی کرده و خریداران را در انتخاب کفش با مشکل مواجه می‌ کنند.

چرم طبیعی، به علت دارا بودن منافذ طبیعی در بافتش، امکان تبادل هوا میان بیرون وداخل کفش را فراهم آورده و به اصطلاح، باعث تنفس پا می ‌شود.

به همین دلیل ساده، بهترین رویه برای کفش، همان رویه چرم طبیعی است. رویه مصنوعی نکات مهم خرید کفش کفش به علت عدم تبادل هوا، باعث بوی بد پا و عرق کردن بیش از حد آن می ‌شود. – زیره کفش : زیره کفش‌های موجود در بازار دو نوع است. ۱

  • زیره پی او(po)
  • زیره پی ‌وی ‌سی (pvc)

زیره‌های کفش po، نسبت به pvc سبک ‌تر، راحت‌ تر و در برابر سایش مقاوم‌ تر بوده و دوام ‌شان بیشتر است. ظاهر این زیره‌ها، توپُر بوده و در حالت خم کردن، انعطاف‌ بیشتری دارند. در هنگام خرید کفش، باید به این نکته دقت کرد که کف زیره نباید صاف باشد، بلکه باید آج ‌دار بوده تا از لیز خوردن جلوگیری کند. توجه به استانداردهای پنجه کفش در انتخاب آن بسیار مهم است.

نکات خرید کفش

نکات مهم خرید کفش

قالب ‌بندی کفش

از نظر قالب ‌بندی، فضای پنجه کفش باید طوری باشد که به انگشت‌های پا فشار وارد نکند. کفش‌هایی که پنجه آنها باریک است، باعث می ‌شوند، انگشت‌های پا در کفش روی هم بیفتند. این کفش‌ها، انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و آنها را بد فرم می ‌کنند.

این امر در خانم‌ها شایع‌تر نکات مهم خرید کفش است. به طوری که انحراف شست پا در خانم‌ها، ۹ برابر آقایان است.

تنه کفش

پوشیدن کفش نامناسب، تنگ و پاشنه بلند فقط به پاها آسیب نمی‏رساند، بلکه به زانو، کمر، استخوان‏های ستون فقرات و لگن هم آسیب وارد می‏ کند. مورد بعدی تنه کفش است که در واقع چارچوب روی کفش بوده و دور پا را دربرمی ‌گیرد، کفش هم باید به راحتی در برابر فشارهای وارده، مقاومت کرده و شرایط آناتومیکی پا را حفظ کند.

علاوه بر فاکتورهای استاندارد مربوط به جنس و ساختمان کفش، فاکتورهای دیگری نیز درباره خود افراد، صدق می ‌کند که به همان اندازه اهمیت دارند.

نکات خرید کفش

 فرم کف پا

کف پای افراد معمولاً به ۳ شکل دیده می شود. کف پای قوس دار: اگر نواری باریک، پنجه پا و پاشنه را به هم وصل کند احتمالاً شما کف پای قوس دار دارید و از این رو مستعد پیچ خوردگی پا هنگام راه رفتن هستید. همیشه به دنبال خرید کفشی باشید که کفی مناسبی برای پوشش دادن قوس کف پای شما داشته باشد و یا از کفی مناسب برای پای خود استفاده کنید.

آشنایی کامل با استایل بوهمین یا بوهو + راز داشتن یک استایل طبیعی راحت و شیک

 کف پای معمولی

اگر نواری که پنجه و پاشنه پا را به هم وصل می کند، پهنای معمولی داشته باشد می توان کف پای شما را ایده آل دانست و این بدین معنی است که پای شما استعداد پیچ خوردگی به سمت داخل یا خارج را نکات مهم خرید کفش ندارد. یک کفش خوب و معمولی انتخاب مناسبی برای نکات مهم خرید کفش شماست.

کف پای پهن

در این نوع کف پا خیلی کم قوس وجود دارد و اغلب پاشنه ی پا، تحت فشار شدید قرار می گیرد. این افراد معمولاً هنگام راه رفتن دچار پیچ خوردگی داخل پا می شوند. پس نوعی از کفش را انتخاب کنید که شست پای شما را به خوبی حمایت کرده و تحت فشار قرار ندهد.

 خطر کفش ‏های پاشنه بلند از نکات خرید کفش

گاهی وقت‏ها خانمها با پوشیدن یک کفش پاشنه بلند آن قدر از بلند قد شدن کاذب و موقت احساس رضایت می‏ کنند که یادشان می‏رود پوشیدن این کفش ممکن است به سلامتی شان آسیب برساند. ضمن اینکه پوشیدن کفش نامناسب، تنگ و پاشنه بلند فقط به پاها آسیب نمی‏رساند، بلکه به زانو، کمر، استخوان‏های ستون فقرات و لگن هم آسیب وارد می‏ کند.

نکات خرید کفش

وقتی شما کفش پاشنه بلند می ‏پوشید، کمر برای جبران فشار وارد شده به پاها، قوس زیادی به خود می‏ گیرد و از حالت طبیعی خارج می‏ شود.

در این حالت فشار زیادی به دیسک‏های بین مهره‏ای ستون فقرات و مفصل زانو وارد می ‏شود. مقدار این فشار به ارتفاع پاشنه ی کفش بستگی دارد و هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار بیشتری به عضلات، استخوان‏ها و مفاصل وارد می‏ شود.

در مقایسه با کفش‏ های پاشنه کوتاه، کفشی با پاشنه‏ای حدود ۲/۵ سانتی ‌متر ۲۲ درصد، کفشی با پاشنه ۵ سانتی ‌متر ۵۷ درصد و کفشی که پاشنه ۸ سانتی ‌متری دارد ۷۶ درصد به دیسک‏های بین مهره‏ای و زانو بیشتر فشار وارد می‏ کند.

کفش‏های پاشنه بلند، عضلات پشت ساق پاها را فشرده و منقبض می ‏کنند و عملیات خون‌رسانی در این عضلات را مختل می‏ کنند. همچنین کفش‏های تنگ و پاشنه بلند پوست پا را از حالت طبیعی خارج کرده و پس از مدتی آن را ضخیم کرده و پینه ایجاد می‏ کنند. پینه ‏های پا، اغلب دردناک بوده و پا را بد شکل می ‏کنند.

موارد کلی در مورد انتخاب قبل از خرید کفش ها

از پوشیدن صندل ها و دمپایی های لاانگشتی که برای خانه یا ساحل استفاده می شود ، در محیط کار بپرهیزید.

نکات خرید کفش
متداول ترین کفش های رسمی ، کفش های ورنی و براق هستند . اگر کفش ورنی دوست ندارید می توانید برای محافل رسمی کفش چرم مشکی مات که کاملاً با واکس براق شده بپوشید.
اگر می خواهید یک انتخاب مناسب داشته باشید ، کفش چرمی استفاده کنید . امروزه کفش های رویه چرمی با کف لاستیکی نیز مرسوم شده اند اما استفاده از این کفش ها سلیقه ای است .
اگر تاکسیدو پوشیده اید ، از پوشیدن کفش هایی با دوخت و جزئیات خودداری کنید و کفش هایی با طرح ساده تر استفاده کنید.

مشخصه بارز یك كفش استاندارد چیست؟

کفش استاندارد باید جنس خوب داشته باشد. پاشنه استاندارد کفش بسیار مهم است. قالب و پنجه کفش باید استاندارد باشد.

مزایای استفاده از کفش مناسب چیست؟

دارای خاصیت ضربه‌گیری می‌باشد. کفش مناسب بایستی در زمان تماس پا با زمین سبب حفظ راستای پا شود. شخص بایستی در همان ابتدای استفاده از کفش احساس راحتی کند.کفش بایستی از لحاظ طولی و عرضی دارای فضای کافی باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *