افتتاح حساب ترکیه
پاک کردن لکه آب روی ظروف

پاک کردن لکه آب روی ظروف با راه های زیاد و بسیار معجزه آسایی بامکان پذیر است. حتی با استفاده از چند ماده اولیه خانگی می توان از ایجاد هرگونه لکه و علامت بر روی وسایل منزل جلوگیری کرد. ما این راهکارهای را در گروه سبک زندگی شادمگ در اختیارتان قرار دادیم.

دلایل ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی

باید گفت که ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی می‌تواند علت های گوناگونی داشته باشد از جمله :

  • سختی آب مصرفی ( آبی که دارای کلسیم و منیزیم می‌باشد)
  • شور بودن آب مصرفی
  • مواد شوینده ی نامناسبی که از آنها جهت شستشوی ظروف استفاده می شود
  • استفاده بیش از حد از مواد شوینده
  • دمای آب پایین
  • قرار دادن ظروف بیش از ظرفیت ماشین ظرفشویی و همچنین چیدمان نادرست آن ها

پاک کردن لکه آب روی ظروف
خوشبختانه تمامی علت های موجود برای ایجاد لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی راه حلی دارد.
در ابتدا به توضیح علتهای ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی می پردازیم و سپس نحوه رفع این مشکلات را خواهیم آورد.

سختی آب مصرفی

آب سخت شایع‌ترین دلیل ایجاد لکه روی ظروف می باشد. اما به چه آبی آب سخت میگویند؟ آب سخت آبی می‌باشد که مملو از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم می‌باشد . این آب می‌تواند باعث ایجاد لک روی ظروف شود. به طور کلی آب دارای مقداری مواد معدنی می باشد و وجود مقداری از مواد معدنی در آب طبیعی میباشد‌.

مواد معدنی موجود در آب سخت برای سلامتی مضر نیستند‌. اما این مواد می توانند لوله ها و وسایل آبرسانی را دچار مشکل کند. شما با مشاهده لکه های آب روی ظروف متوجه خواهید شد که آب بیش از حد سخت شده است.

شور بودن آب مصرفی

همان‌طور که مواد معدنی موجود در آب سخت می‌تواند باعث ایجاد لکه روی ظروف گردد، آب شور نیز که حاوی مقدار بالایی نمک می باشد نیز می‌تواند باعث ایجاد لک روی ظروف شود.

در شرایطی که لکه های سفیدی روی ظروف مشاهده کردید، اما مطمئن هستید که آب مصرفی، آب سخت نمی باشد، امکان دارد که لکه های روی ظروف به دلیل نمک بیش از حد موجود در آب به وجود آمده باشد.

در ابتدا بررسی نمایید که آیا آب شما سخت است یا خیر؟ اگر متوجه شدید که آب سخت نمی باشد باید به دنبال این باشید که آیا آب شما دارای مقدار زیادی نمک می باشد یا خیر؟ اما از کجا میتوان تشخیص داد که لکه های موجود روی ظروف به دلیل وجود آب سخت می‌باشد یا آب شور؟ یک راه حل بسیار ساده برای تشخیص این مسئله وجود دارد.

پاک کردن لکه آب روی ظروف

اگر لکه های ظروف به آسانی و تنها با کمی آب از بین می روند، به احتمال زیاد دلیل لک شدن آن ها، رسوبات نمک می باشند. اما اگر برای از بین بردن لکه ها نیاز به یک فرآیند شستشوی کامل هست، به امکان زیاد وجود لکه ها ناشی از آب سخت می باشد.

استفاده از مواد شوینده نامناسب در ماشین ظرفشویی

علیرغم آنچه که تصور می شود تمامی مواد شوینده ماشین ظرفشویی با یکدیگر برابر نیستند و تفاوت هایی دارند. بیشتر شوینده های ماشین ظرفشویی هنگامی که آب نرم می باشد بسیار خوب عمل می کنند، اما اگر آب حتی کمی سفت باشد، دیگر آن کارایی را که در آب نرم داشته است را ندارد.

برخی شوینده ها وجود دارند که می‌توانند با سختی آب مقابله کنند و استفاده از آن ها در آب سخت بهتر می باشد. این شوینده ها می‌توانند ظروف را حتی در آب سخت نیز تمیز کنند.

بنابراین گاهی اوقات بهتر است که از مواد شوینده همیشگی استفاده نشود و از مواد شوینده جدید جهت شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده گردد.

دمای پایین آب

هنگام روبرو شدن با لکه های سفید روی ظروف پس از بیرون آوردن آنها از ماشین ظرفشویی، علاوه بر بررسی میزان سختی آب و یا شوری و همچنین مواد شوینده خود؛ فراموش نکنید که میزان دمای آب را نیز بررسی کنید و از اینکه دمای آب شما به اندازه کافی بالا است اطمینان حاصل کنید.
واضح است که آب داغ خیلی راحت تر و سریع تر از آب سردرد ظروف را تمیز می کنند.

لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

اگر مدتی باشد که از آب گرم استفاده نکرده‌اید، امکان دارد که فقط آب سرد در لوله‌ ها جریان داشته باشد. از آنجایی که ماشین‌ظرفشویی از مقدار بسیار کمی آب جهت چرخه شستشوی ظروف و سپس مقدار کمی آب دیگر برای آبکشی استفاده می‌کند، امکان دارد که آب هرگز به دمای کافی برای تمیز کردن و شستشوی صحیح ظروف نرسد.

13 روش عالی برای درآوردن هسته آلبالو بدون دردسر

پاک کردن لکه آب روی ظروف

بنابراین همواره از گرم بودن آب و دمای بالای آب اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید آب داغ را در سینک آشپزخانه باز کنید تا آب کمی داغ شود و مطمئن شوید، آبی که به ماشین ظرفشویی می‌رسد، از دمای کافی برای تمیز نمودن ظروف برخوردار است.

چیدمان نادرست و قراردادن تعداد بیش از حد ظروف

قرار دادن بیش از حد ظروف در ماشین ظرفشویی باعث می‌شود که دستگاه به مواد شوینده بیشتری جهت شستشوی ظروف در دستگاه نیاز داشته باشد و افزودن مواد شوینده اضافی در شرایطی که این مواد شوینده به طور کامل حل نشوند، می‌توانند باعث ایجاد لکه هایی روی ظروف کردند.
چیدمان نادرسته ظرفها در ماشین ظرفشویی باعث می‌شود تا آب از تماس مستقیم با تمامی سطوح منحرف گردد.

توجه داشته باشید که اگر قابلمه و تابه های بزرگتر از حد معمول دارید که باید شسته شوند، می توانید آنها را به صورت جداگانه در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا عملکرد دستگاه بهبود یابد.

پاک کردن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی

در شرایطی که آب مصرفی شما سخت می‌باشد، همانطور که گفته شد میتوانید از شوینده های مخصوص برای شست و شوی ظروف در آب سخت استفاده کنید.

سرکه سفید معمولی یکی از موادی می باشد که در هر آشپزخانه ای یافت می شود. این ماده قدرت مبارزه با آب سخت را دارد. سرکه سفید دارای اسید ملایم می باشد و میتوان از آن برای مقابله با آب سخت استفاده کرد. خوشبختانه استفاده از این ماده جهت از بین بردن لک روی ظروف در ماشین ظرفشویی و مقابله با سختی آب، ضرری ندارد.

جهت این کار یک کاسه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی را پر از سرکه کنید و آن را در قفسه بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید. سپس ماشین ظرفشویی را روشن نمایید. پس از اتمام فرایند شستشو با استفاده از سرکه سفید، ظروف را بدون لک مشاهده خواهید کرد.

توجه داشته باشید از آنجایی که سرکه یک اسید می باشد، هرگز از آن در محفظه کمک آبکشی ماشین ظرفشویی استفاده نکنید، چراکه انجام این کار می‌تواند به اجزای پلاستیکی داخل دستگاه آسیب برساند.

اگر این اتفاق بیفتد مشکلات بسیار جدی تری برای دستگاه ماشین لباسشویی به وجود خواهد آمد. راه حل دیگر استفاده از نرم کننده آب می باشد. نرم کننده های آب، مواد معدنی موجود در آب سخت را با فرایندی به نام تبادل یونی از بین می‌برند.

توجه داشته باشید که بیش از ظرفیت دستگاه، ظروف را داخل آن قرار ندهید. چیدمان ظروف در دستگاه بسیار مهم می باشد بنابراین از توجه به این نکته غافل نشوید.

پاک کردن لکه آب روی ظروف

نکته

اگر ظروف شما از جنس نقره باشد، امکان دارد که وجود گوگرد در آب باعث ایجاد لک روی ظروف از این جنس شود. حتی مقدار کمی گوگرد در آب میتواند در تماس با ظروف نقره واکنش نشان دهد. هنگامی که گوگرد با نقره تماس پیدا کند می‌تواند سولفید نقره ایجاد نماید که این ماده ظاهر نقره ای ظروف را تیره و تار می کند و لکه های سیاه روی ظروف به معنای ته نشین شدن گوگرد می باشد.

خشک کردن ظروف از جنس نقره، بلافاصله بعد از شست و شو بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد لکه آب روی ظروف میباشد. همچنین شما می توانید از سیستم های تصفیه آب استفاده کنید. این سیستم‌ها گوگرد موجود در آب را قبل از رسیدن آب به ماشین ظرفشویی خارج می کند.

نشانه‌های سخت بودن آب منزل!

چند نشانه ساده وجود دارد که نشان می‌دهد آب موجود در لوله‌های منزل شما، آب سخت است.

۱-رسوبات معدنی یا آهکی داخل ظروفی که در آن‌ها آب را می‌جوشانید یا از آب نگهداری می‌کنید.

۲-ایجاد لکه‌ یا رد سفید رنگ روی سطوحی با جنس‌های چینی، مینا، فولاد ضدزنگ، کاشی و شیشه.

آیا سرکه برای از بین بردن رسوب آب از روی لیوان کاربرد دارد؟

یکی از بهترین پاک کننده هایی که در هر خانه ای یافت می شود سرکه است. این ماده غیر سمی است (هرچند که برای پاک کردن برخی موارد باید از به کار بردن سرکه اجتناب کرد) و می تواند برای تمیز کردن بسیاری از سطوح خانه از جمله لکه های روی شیشه و لیوان استفاده شود. سرکه سفید ساده به طور ویژه برای از بین بردن رسوب آب از روی ظروف شیشه ای ایده آل بوده و توصیه می شود.

ب همین دلیل در ادامه مطلب به معرفی روش استفاده از این ماده برای لکه زدایی ظروف می پردازیم. همچنین چندین گزینه برای تهیه محلول تمیزکننده از طریق هر نوع سرکه وجود دارد که یکی از رایج ترین آنها محلول ۵۰ درصد سرکه با ۵۰ درصد آب است. (البته برای لکه هایی که بسیار سمج هستند، ممکن است به غلظت بیشتری سرکه نیاز داشته باشید!)

پاک کردن لکه آب روی ظروف شیشه ای

پاک کردن لکه آب روی ظروف

در رابطه با استفاده از این محلول مهم است که آن را مستقیماً روی وسیله شیشه ای خود نپاشید. به جای، پاک کننده را به مقدار لازم روی یک حوله یا پارچه تمیز اسپری کنید و بعد روی لیوان بکشید.

معرفی گیاهان آپارتمانی سایه دوست و روش نگهداری از آنها

در محله بعد، بعد از آنکه به طور کامل محلول سرکه و آب را بر روی سطوح دارای لکه کشیدید و اجازه دادید کمی با آن محلول خیس بخورد، وسیله شیشه ای خود را به خوبی با آب بشویید. سپس برای پاک کردن قطرات آب باقی مانده و مواد تمیز کننده از یک حوله خشک و یا یک قلم مو استفاده کنید. در این مرحله حتما مراقب باشید محلول سرکه یا آب روی سطح شیشه خشک نشود، زیرا ممکن است لکه های بیشتری روی لیوان باقی بماند.

نکته:

برخی از افراد ترکیب جوش شیرین با سرکه را برای تمیز کردن اشیای شیشیه ای توصیه می کنند اما این پیشنهاد ایراداتی جدی دارد. چراکه علی رغم آنکه جوش شیرین می تواند مثل سرکه به عنوان یک پاک کننده موثر عمل کند، اما به هیچ عنوان نباید این دو را نباید با هم ترکیب کرد. دلیل این امر آن است سرکه یک اسید است و جوش شیرین یک ماده قلیایی است، بنابراین اگر با هم مخلوط شوند، اثر یکدیگر را از بین می برند و محلولی خنثی را به وجود می آورند. در نتیجه به جای انجام چنین کاری، بهتر است بعد از آنکه اقدام به پاک کردن لکه آب روی شیشه از طریق محلول سرکه کردید. جوش شیرین را روی جسم شیشه ای کشیده و سپس با آب بشویید تا بهترین نتیجه را کسب کنید.

با استفاده از لیمو به جنگ لکه های آب بروید!

سرکه تنها کالای رایج خانگی ای نیست که می تواند به شما در حذف لکه های روی شیشه و لیوان کمک کند، بلکه لیمو نیز در چنین مواردی کاربرد خود را دارد. لیمو دقیقا به مانند سرکه، خاصیت اسیدی نیز دارد.

روش پاک کردن لکه آب روی شیشه از طریق استفاده از لیمو به این صورت است که ابتدا آب لیمو را گرفته و در داخل یک اسپری خالی و یا یک بطری دیگر وارد می کنیم و سپس از طریق ظرف حاوی آب لیمو مقداری از آن را روی یک حوله خشک و تمیز می زنیم و در نهایت حوله را روی لکه های شیشه می کشیم و بعد از آن به خوبی ظرف را با آب شستشو می دهیم.

پاک کردن لکه آب روی ظروف

همچنین می توانید پس از برش لیمو، آن را روی شیشه و لکه های روی لیوان بمالید و بگذارید مدتی در همان حالت باقی بمانند و سپس ظرف را بشورید.

جالب است بدانید که ترکیب لیمو و جوش شیرین برای درخشان کردن ظروف مسی نیز می تواند کارساز باشد.

روغن های طبیعی؛ روشی دیگر در برای پاک کردن لکه آب روی ظروف

استفاده از روغن های طبیعی یکی دیگر از روش های تمیز کردن ظروف شیشه ای به حساب می آید. روغن های مرکبات مانند لیمو و پرتقال ممکن است به از بین بردن لکه های سرسخت آب روی شیشه و لیوان کمک کنند و در عین حال به عنوان یک ماده پیشگیری کننده در برابر شکل گیری های بعدی چنین لکه هایی عمل می کنند.

برای به کار بردن این روغن ها در ابتدا چند قطره روغن (روغن مرکبات، ذرت، زیتون و یا …) را در آب مخلوط کنید. سپس محلول را به یک حوله اضافه کرده و آن حوله یا اسفنج را روی شیشه و لیوان خود بمالید. بعد از آن اجازه دهید که ظرف به خوبی با محلول خیس بخورد و در نهایت لیوان را شسته و خشک کنید.

پاک کردن لکه آب روی ظروف

پاک کننده های شیمیایی بر از بین بردن رسوب آب از روی ظروف شیشه ای تاثیر دارند؟

اگر ترجیح می دهید به جای استفاده از مواد طبیعی و خانگی از محصولات پاک کننده شیمیایی کمک بگیرید، گزینه های زیادی پیش روی شما وجود دارد. پاک کننده های شیمیایی ظروف شیشه ای و لیوان به صورت پودر و مایع در بازار موجود بوده و یا روی سطح پاشیده می شوند یا با کمک حوله یا اسفنج روی سطح ظرف شیشه ای کشیده می شوند. با این وجود استفاده از شوینده های شیمیایی برای از بین بردن لکه آب نیز اصول خود را دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم.

یادتان باشد استفاده از این مواد هرچند که تاثیرگزاری خوبی دارد اما ممکن است به ظرف آسیب برساند و از این جهت توصیه می شود که حتما قبل از استفاده از آنها مطمئن شوید که برای ظرف شما مشکل ساز نمی شوند.

پاک کردن لکه آب روی ظروف

همچنین توصیه می شود که هنگام استفاده از این محصولات ابتدا شیشه را خیس کنید و سپس روی آن پاک کننده را به آرامی بکشید. مخصوصاً اگر پاک کننده خریداری شده به صورت پودر بود، حتما ظرف را نم کنید زیرا مرطوب کردن سطح ظرف باعث می شود یک خمیر بسیار پاک کننده شکل بگیرد. در نهایت و پس از تمیز کردن با استفاده از مواد شیمیایی، سطح ظرف را به خوبی با آب بشویید. به خاطر داشته باشید که مواد ساینده نباید روی شیشه بماند زیرا ممکن است لکه هایی را برجا بگذارند.

چند نکته در رابطه با پاک کردن لکه آب روی ظروف

حتما شیشه تمیز شده را خشک کنید تا از ایجاد لکه های بعدی جلوگیری شود.
مطمئن شوید که قبل از استفاده از محصولات تمیز کننده خریداری شده، آنها برای استفاده بر روی شیشه ایمن هستند.
از آنجا که محصولات تمیز کننده شیمیایی ممکن است خورنده یا اسیدی باشند، هنگام تمیز کردن سطوح شیشه ای در منزل حتما دستکش بپوشید.
همیشه دست های خود را بعد از تماس با هر پاک کننده ای (طبیعی و غیرطبیعی) بشویید.
بعد از تماس دست ها با مواد شوینده شیمیایی تا بعد از شستن دست، به هیچ وجه صورت خود را لمس نکنید.
هنگام تمیز کردن مطمئن شوید که در یک مکان با تهویه مناسب هستید.
همیشه همه دستورالعمل ها و برچسب های هشدار روی ظرف شیشه ای و ماده پاک کننده را بخوانید و رعایت کنید.
هنگامی که سطح لیوان شیشه ای خود را به خوبی پاک کردید، می توانید از مواد درخشان کننده استفاده کنید تا میزان شفافیت و درخشندگی ظرف شما به حداکثر برسد.

نحوه دریافت ارز اربعین 1402 به صورت حضوری و آنلاین | شرایط و میزان دقیق ارز اربعین

به خاطر داشته باشید که هرچه لکه های روی لیوان و ظرف شیشه ای دیرتر پاک شوند، احتمال آنکه برای همیشه بر روی ظرف شما ماندگار شده و یا سخت تر از بین روند، افزایش می باید. از این رو توصیه می شود که اولا به هیچ عنوان نگذارید که آب اضافی درون لیوان بماند و تبخیر شود (چراکه احتمال ایجاد لکه را بالا می برد) و دوما هر از چند گاهی به کمک سرکه ظروف شیشه ای خود را تمیز نمایید تا شفافیت آنها همیشه در سطح مطلوبی باقی بماند.

راه های پاک کردن لکه آب روی ظروف کریستالی و براق ساختن آن ها

در ادامه روش ها و موادی که در شفاف سازی ظروف شیشه ای موثر می باشند را معرفی و شرح داده ایم.

پاک کردن لکه آب روی ظروف

۱. استفاده از خمیر دندان

منظور از خمیر دندان همان خمیر سفید می باشد و نیازی به خمیر دندان های ژله ای و گران قیمت ندارید. کمی از خمیر دندان را در قسمت داخلی و خارجی ظرف پخش نمایید و با کمک یک مسواک قدیمی اما سالم روی خمیر دندان را بمالید و بر روی کل ظرف موردنظر پخش نمایید.

خمیر دندان به منزله یک ساینده خیلی ملایم به آهستگی لایه نازک چرک روی ظرف را نابود می سازد و در ضمن هیچ نوع صدمه ای به ظرف شما وارد نخواهد کرد. بدین ترتیب شما می توانید از این شیوه برای کریستال های ظریف و شکننده نیز استفاده نمایید. از معایب این شیوه این است که کمی نیاز به کار فیزیکی و صرف انرژی دارد.

۲. بکار بردن سرکه سفید

سرکه سفید ماده ای موثر و مهم برای شستشو و تمیز کردن می باشد و بر روی همه چیز از قبیل ظروف آشپزخانه، شیشه ها و ظروف کریستالی لکه دار تاثیر می گذارد. این شیوه خیلی ساده می باشد و به هیچ عنوان نیاز به صرف وقت زیادی ندارد. برای این کار یک کاسه را پر از سرکه سفید نمایید و بعد ظرف شیشه ای خود را درون آن فرو ببرید و بعد بیرون آورید.

اکنون ظرف شما تمیز و شفاف شده است ولی دارای یک مشکل جانبی می باشد و آن بوی قوی و ناخوشایند سرکه است که البته بخش زیادی از آن با تبخیر شدن سرکه از بین می رود ولی برای حذف این بو می توانید با شستشوی ظرف و آبکشی آن زیر آب سرد به این پروسه کمک نمایید.

۳. استفاده از لیمو برای پاک کردن لکه آب روی ظروف

لیمو دقیقا همچون سرکه دارای خاصیت اسیدی می باشد. به منظور رفع لک ظروف شیشه ای با استفاده از این راهکار باید در ابتدای کار آب لیمو را بگیرید و درون یک اسپری خالی و یا یک بطری دیگر وارد نمایید و بعد از آن از ظرفی که دارای آب لیمو می باشد کمی را بر روی یک حوله خشک و تمیز بزنید و در آخر حوله را بر روی لکه ها بکشید و سپس ظرف را به طور کامل با آب بشویید.

پاک کردن لکه آب روی ظروف

همینطور می توانید بعد از برش لیمو آن را بر روی شیشه و لکه های روی لیوان بمالید و اجازه دهید مدت زمانی به همان صورت باقی بماند و بعد ظرف را شستشو دهید.

۴. استفاده از روغن های طبیعی

از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه بکار بردن روغن های طبیعی می باشد. روغن های مرکبات همچون پرتقال و لیمو امکان دارد در حذف لکه های سرسخت آب روی ظروف شیشه ای و لیوان کمک کند و همچنین به منزله یک ترکیب پیشگیری کننده در مقابل شکل گیری های بعدی چنین لکه هایی عمل می کند.

برای این کار در ابتدا چند قطره روغن را درون آب ترکیب نمایید. بعد محلول را به یک حوله اضافه نموده و آن حوله یا اسفنج را بر روی شیشه و لیوان خود بمالید. سپس صبر کنید که ظرف به طور کامل با ترکیب موردنظر خیس بخورد و در آخر لیوان را بشویید و خشک نمایید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

31 تیر 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *