افتتاح حساب ترکیه
پاک کردن لکه روی لباس

گاهی بعضی لکه ها لباس محبوبتان را زشت می کند و  این لکه برای همیشه روی آن باقی می‌ماند و باید آن را در سطل زباله بیندازید. گروه سبک زندگی شادمگ در این مطلب روش‌ ها و فوت‌ و فن‌ های هوشمندانه‌ برای پاک کردن لکه روی لباس را به شما یاد می دهد.

پیش از شروع لکه گیری

مهم‌ترین بخش لکه‌ گیری این است که در اسرع وقت تمیزکاری اولیه را انجام بدهید. هرچه سریع‌تر کار پاک کردن لکه را شروع کنید، احتمال اینکه بتوانید آن را برطرف کنید بیشتر است.
همیشه قبل از از بین بردن لکه ها، قسمت دیگری از پارچه‌ی موردِنظرتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید راه‌حلی که قرار است به‌کار ببرید، به پارچه‌ی شما آسیب نمی‌زند.
یک پودر آنزیم‌دار را امتحان کنید. بعضی از شوینده‌ها فرمول خاصی دارند که پروتئین داخل لکه را می‌شکنند.

پاک کردن لکه روی لباس

لکه گیری با استفاده از مواد شوینده

استفاده از مایع ظرفشویی، به خاطر کششِ سطحیِ بالایی که در آب ایجاد می‌کند، برای از بین بردن لکه‌های ناشی از روغن یا چربی، راه حل مناسبی است.

در ادامه این مطالب روش های بسیار کارآمد و هوشمندانه برای پاک کردن انواع لکه از روی لباس و پوشاک را به شما خانم های خانه دار معرفی میکنیم پس دیگر نگران طریقه ی از بین بردن لکه های لباس ولوازم خود نباشید.

پاک کردن لکه روی لباس با روش های مختلف

پاک کردن لکه عرق

برای پاک کردن سفیدک ناشی از عرق روی لباس اسید تارتاریک، آسپرین له شده و آب داغ را مخلوط کرده تا غلیظ و کرم مانند شود سپس آن را روی لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید و سپس لباس را بشویید.

برای پاک کردن لکه زرد عرق ، از روی لباس هایی که جنس شان از مواد پلی استر است ، مقداری آبلیمو روی آن ها بپاشید زیرا اسید طبیعی موجود در لیمو، ماده ی قلیایی عرق بدن را خنثی کرده و رنگ زرد آن را از بین می برد.

پاک کردن لکه خوشبو کننده بدن

برای از بین بردن سفیدک پس از استفاده از خوشبو کننده های بدن ، روی لکه فوم محافظ آویز(جا رختی) بمالید تا لکه کاملا پاک شود. با روش های آسانی که در اختیارتان گذاشتیم نگران تثبیت رنگ لباس مشکی خود نباشید.

پاک کردن لکه استفراغ از روی لباس

اگر در خانه نوزاد دارید ممکن است هنگام بغل کردن او ، روی لباس شما استفراغ نماید . برای پاک کردن این لکه کمی نشاسته ذرت و یا جوش شیرین را روی لکه بریزید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس با اسفنج و آب و صابون لکه را تمیز کنید.

رژیم مدیترانه ای رژیمی آسان برای کاهش وزن فوری

پاک کردن لکه میوه

برای پاک کردن میوه های قرمزرنگ، از روی لباس ، ابتدا لباس را درون یک تشت آب سرد خیس کنید سپس لباس را 15 دقیقه درون محلول آب سرد و آب لیمو بگذارید و لکه را به آرامی با صابون پاک کنید.سپس لباس را مانند همیشه بشویید.

پاک کردن لکه روی لباس

پاک کردن لکه از روی چرم جیر

برای پاک کردن لکه از روی چرم جیر، با لبه های خشک یک تکه نان بیات به آرامی روی لکه بکشید تا آن را محو کنید. سپس برای از بین بردن جای خراش باقی ماند، از پاک کن استفاده کنید.

پاک کردن شکلات از روی لباس ابریشمی

در صورت ریختن شکلات بر روی لباس ابریشمی تان با یک جسم نوک تیز ، شکلات ها را از روی پارچه جدا کنید. پارچه را به آرامی با استفاده از یک برس و محلول آب گرم و صابون، برس بکشید. اگر لکه از بین نرفت، با محلولی از مقادیر مساوی الکل اتانول و آمونیاک خانگی با استفاده از یک ابر لکه را تمیز کنید.

روش قطعی برای پاک کردن لکه خون

برای از بین بردن لکه خون از روی لباس روش های مختلفی وجود دارد اما اگر برخی از روش ها را امتحان نمودید و کماکان لکه در جای خود باقی مانده بود، لباس را در آب گرم خیس کنید، سپس مقداری پودر نرم کننده گوشت بدون طعم را روی لباس بریزید تا حالت خمیری شکلی روی لکه ایجاد شود.

پاک کردن لکه روی لباس

سپس لکه را با یک حوله کاغذی بپوشانید تا مرطوب باقی بماند و اجازه دهید یک روز همین طور باقی بماند . سپس خمیر ایجاد شده را در محلول آب و (کمی) آمونیاک فرو ببرید و آب بکشید و سپس لباس را مانند همیشه بشویید.

تمیز کردن چرم براق

از شیشه شور برای تمیز کردن چرم های براق استفاده کنید زیرا این محلول به چرم های براق آسیبی نمی رساند.

پاک کردن لکه آب از روی چکمه های چرمی

برای پاک کردن لکه آب (سفیدک و چروکیدگی) از روی چکمه های چرمی ، چند قطره سرکه را با آب خنک مخلوط کنید و این محلول را با استفاده از یک مسواک نرم روی لکه بکشید تا سفیدک و چروکیدگی از بین برود .

پاک کردن لکه روغنی از روی کیف چرم

برای پاک کردن لکه روغنی از روی کیف چرمی و گرانقیمتتان ، جای لکه را با پودر بچه یک شب بپوشانید .این کار را می توانید چند بار تکرار کنید تا لکه کامل از بین برود.

پاک کردن رژگونه از داخل کیف

بسیاری از مواقع پودرهای آرایشی مثل رژگونه یا برنزه کننده درون کیف می ریزد . اگر می خواهید این لکه ها را تمیز کنید می توانید از پارچه ی مرطوب پاک کننده ی آرایش استفاده نمایید.

پاک کردن لکه آب انگور

برای پاک کردن لکه آب انگور از روی لباس ، ابتدا لکه را با آب انگور سفید خیس کنید و سپس روی آن ، یک لایه جوش شیرین بریزید و چند ساعت بگذارید بماند تا لکه از بین برود سپس لباس را بشویید.

چسب آکواریوم اينطوری استفاده ميشه ؛ هم با تفنگ و هم بدون تفنگ

لکه مواد آرایشی مایع

برای پاک کردن لکه مواد آرایشی مایع از روی یقه لباس می توانید از کِرِم اصلاح و کیسه حمام استفاده نمایید و لکه را به طور کامل از بین ببرید.

لکه‌ی لاک ناخن روی لباس

اگر روی لباستان لاک ناخن ریخته قبل از انجام هر کاری سریعاً به برچسب شستشوی آن توجه کنید. همچنین اگر لباس شما ویژگی‌های بخصوصی مثل الیاف مداکریلیک و تری‌استات دارد، حتماً آن را به خشک‌شویی معتبری ببرید و سعی نکنید خودتان لکه را برطرف کنید. از استون برای پاک کردن این الیاف استفاده نکنید چون لباس سوراخ خواهد شد.

برای پاک کردن لکه به مواردی از قبیل پارچه، دستمال کاغذی یا حوله سفید نیاز دارید. از کشیدن دست یا پارچه بر روی لکه جدا خودداری نمایید زیرا این کار باعث نفوذ لاک به عمق پارچه شده و لکه را روی لباس پخش می‌کند. چند دستمال کاغذی تمیز را روی سطح صافی بگذارید و لباس را از قسمت لکه شده روی آن قرار دهید.

پاک کردن لکه روی لباس

با استفاده از پنبه یا پارچه‌ای آغشته به استون لکه لاک از از قسمت خارج لکه به سمت داخل و مرکز آن پاک کنید، این کار باعث می‌شود تا لکه به قسمت‌های تمیز لباس پخش نشود. در هنگام پاک کردن لباس، با پنبه استونی به قسمت لکه شده ضربه بزنید تا به خوبی تمامی قسمت‌های آن استونی شود. دستمال کاغذی‌های زیر قسمت لکه شده را به دستمال کاغذی‌های تمیز جایگزین کنید و این کار را تا زمان رفع شدن کامل لکه ادامه دهید.

پس از برطرف شدن لکه این قسمت از لباس را با فشار آب گرم بشویید تا استون کاملاً از الیاف آن خارج شود. در صورت باقی ماندن جای لکه، از لکه‌بر لباس استفاده کنید. لباس را طبق دستور بشویید. و اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شود.

پاک کردن لکه‌ موم

لباس یا رومیزی را درون فریزر قرار دهید تا لکه سفت شود. موم سفت شده را از روی لباس بتراشید، سپس یک پاکت کاغذی را زیر و روی لکه قرار دهید و اتو بکشید. لباس را مثل همیشه بشویید.

لکه‌ی روغن آشپزی روی لباس

روغن را با استفاده از دستمال‌کاغذی پاک‌کنید، دو طرف پارچه را جوش‌شیرین بریزید و اجازه دهید چند ساعت روی پارچه بماند، آن را با آب بشویید؛ و لباس را مثل همیشه بشویید.

پاک کردن لکه‌ی دئودورانت

لکه‌ی دئودورانت را می‌توان به‌آسانی با ریختن صابون مایع بر روی آن از تمیز کرد. اجازه دهید صابون ۵ دقیقه بر روی لباس بماند، سپس لباس را در خشک‌کن قرار دهید.

پاک کردن لکه‌ی چمن

با استفاده از مواد شوینده‌ی آنزیم دار لباس را شستشو دهید و با آب بشویید. سپس لباس را با برنامه‌ی شستشو با آب گرم بشویید.

اسماج چیست و چطور ساخته می شود | ساده ترین روش تهیه اسماج

لکه عطر و ادکلن روی پیراهن و لباس

در اینجا روشی بسیار آسان برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس را به شما آموزش میدهیم. لکه زردی که از عطر روی لباس بوجود می‌آید به دلیل اسید موجود در آن می‌باشد.

در ظرفی آب و جوش شیرین بریزید و به مدت ده الی پانزده دقیقه لباس را داخل ظرف خیس کنید. جوش شیرین ماده بسیار موثری برای از بین بدن لکه عطر روی لباس می‌باشد. بعد از خیساندن لباس به همان مدت که ذکر شد آن را با مواد شوینده بشویید.

روش دیگر اینکه در ظرفی آب و گلیسیرین را به مقدار مساوی مخلوط کنید و بگذارید چند ساعتی لباس در آن خیس بخورد و بعد با آب سرد و صابون آن را بشویید.

پاک کردن لکه روی لباس

پاک کردن لکه‌ی زنگ زدگی

برای پاک کردن لکه زنگ زدگی لکه را ۱۰ دقیقه در آب لیموی تازه که به آن نمک زده اید خیس کنید سپس لباس را با آب بشویید.

پاک کردن لکه‌ی زردی اتو از روی لباس

اگر لباس کتانی بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می‌توانید پیاز را دو نیم کرده و روی لکه بمالید لکه های زرد برطرف خواهد شد و بعد لباس را داخل آب سرد ۱۰ دقیقه خیس کنید و بعد آن را بشویید.یا از محلول آب اکسیژنه استفاده نمایید.

لکه‌ی واکس

ابتدا پارچه ای را خیس کنید و روی آن بکشید.سپس روی پارچه مقدای مایع ظرفشویی ریخته و بر روی لکه بکشید .بعد دوباره با پارچه خیس دیگری روی لکه بکشید اگر لکه کاملاً از بین نرفت ، با پارچه آغشته به الکل بر روی لکه بکشید، تا کاملاً تمیز شود.

پاک کردن لکه‌ی قیر

لکه قیر را در بنزین بخوابانید و سپس با آب و مواد شوینده شستشو دهید و بعد در معرض آفتاب بگذارید.

پاک کردن لکه روی لباس

پاک کردن لکه‌ سس گوجه فرنگی

ابتدا باقی مانده لکه سس کچاپ را با جسمی نوک تیز به آرامی بردارید.پارچه ای دیگر را به الکل آغشته کنید، و آنرا روی لکه فشار دهید بعد در آب سرد با مواد شوینده بشویید.

لکه‌ چسب روی لباس

یک تکه پارچه را آغشته به سرکه کرده و روی چسب بگذارید.چسب، سفتی خود را از دست داده و از لباس جدا می‌شود.

 

مهم‌ترین بخش لکه‌ گیری چیست ؟

اینکه در اسرع وقت تمیزکاری اولیه را انجام بدهید. هرچه سریع‌تر کار پاک کردن لکه را شروع کنید، احتمال اینکه بتوانید آن را برطرف کنید بیشتر است.

چگونه لکه را از روی چرم جیر پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه از روی چرم جیر، با لبه های خشک یک تکه نان بیات به آرامی روی لکه بکشید تا آن را محو کنید. سپس برای از بین بردن جای خراش باقی ماند، از پاک کن استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *