افتتاح حساب ترکیه
تهیه آلبالو پلو

تهیه آلبالو پلو به عنوان یک غذای فصلی کار نسبتا راحتی است به شرطی که به نکاتی که گفته شد خوب دقت کنید. این پلوی خوشمزه یکی از غذاهای معروف ایران است که نمی توان به شهر خاصی نسبتش داد. گروه آشپزی شاد مگ همه نکات برای پخت یک آلبالو پلوی مجلسی را به شما گفته است.

آلبالو پلو مجلسی

آلبالو پلو یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که به دلیل استفاده از آلبالو در آن به عنوان یک غذای فصلی شناخته می شود. اصالت این غذای خوشمزه متعلق به شهره شیراز می باشد البته امروزه در سراسر کشور فراگیر شده است. شما می توانید در فصل تابستان آلبالو را بگیرید و هسته آن را خارج کنید سپس در فریزر نگهداری کنید تا در تمام فصل ها بتوانید این غذای خوشمزه را تهیه کنید و از خواص خوب آلبالو بهرمند شوید.

تهیه آلبالو پلو

خواصی همچون ضد التهاب، رفع کم خونی، تسکین دهند درد، سلامت پوست و مو را نیز افزایش می دهد. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر آلبالو پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آلبالو پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم تهیه آلبالو پلو

  • پیاز ۱ عدد
  • برنج ۴ پیمانه
  • شکر ۲۰۰ گرم
  • آلبالوی تازه ۵۰۰ گرم
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه آلبالو پلو

مرحله اول: آماده سازی آلبالو
ابتدا آلبالو ها را تمیز می شوییم و هسته های آن ها بیرون می آوریم و در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا کمی غلیظ شود و بعد شکر را به آن می افزاییم و صبر می کنیم تا ۱۰ دقیقه بجوشد و بعد از روی حرارت بر می داریم و از یک صافی آلبالو ها را رد می کنیم و آب آن را مجددا می گذاریم روی حرارت تا غلیظ تر شود و برای شربت از آن استفاده کنیم.

مرحله دوم: تهیه گوشت قلقلی
سپس پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و رنده ریز می کنیم و آب آن را خوب می گیریم و به گوشت چرخ کرده می افزاییم و کمی نمک،فلفل سیاه و زردچوبه روی گوشت و پیاز می ریزیم و خوب آن ها را ورز می دهیم تا ادویه ها به خورد گوشت برود و کمی از مواد گوشت بر می داریم و بشکل کوفته قلقلی به آن شکل می دهیم (شبیه یک دایره) تمام مواد را به همین صورت آماده می کنیم.

تهیه آلبالو پلو

مرحله سوم: سرخ کردن گوشت قلقلی

تابه ای را روی حرارت می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم تا داغ شود و کوفته ها را در آن قرار می دهیم تا سرخ شوند.کوفته ها را در روغن می چرخانیم تا همه طرف آن ها سرخ شود. پس از سرخ شدن کوفته ها آن ها را کنار می گذاریم.

فوت کوزه گری طرز تهیه سمنو خانگی برای سفره هفت سین عید + آموزش کامل

مرحله چهارم: جوشاندن برنج
در قابلمه ای آب می ریزیم و کمی نمک روی ان می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب بجوش بیاید و زمانیکه آب جوش امد برنج را می شوییم و داخل آب در حال جوش می ریزیم ابتدا که برنج را اضافه می کنیم آب از جوش می افتد مجددا اما به جوش می آید. برنج را یک هم می زنیم و دیگر به آن دست نمی زنیم تا ۵ دقیقه بعد مقداری از برنج را از آب بیرون می آوریم و زیر دندان تست می کنیم .

اگر اطراف برنج نرم بود ولی مغز آن سفت بود زمان آب کشیدن برنج است.قابلمه برنج را از روی شعله بر می داریم و برنج را در آبکش می ریزیم و کمی آب سرد روی ان می گیریم. قابلمه ای که برای پخت آلبالو پلو انتخاب کرده ایم را روی حرارت می گذاریم و کف آن روغن می ریزیم و اگر تمایل داشتید کف آن نان لواش یا سیب زمینی حلقه شده یا هر چیز دیگری برای ته دیگ می چینیم.

تهیه آلبالو پلو

مرحله پنجم: تهیه آلبالو پلو مجلسی

و کمی از برنج را کف قابلمه می ریزیم و کمی از کوفته ها و آلبالو رری ان می ریزیم و مجددا لایه بعدی برنج و کوفه و آلبالو می ریزیم تا موادمان تمام شود و نصف لیوان از شربت آلبالو و ۱ قاشق غذاخوری روغن روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا آلبالو پلو پخته شود.

آلبالو پلو آماده شده را در دیس می کشیم و با آلبالو و کوفته آن را تزئین می کنیم.نوش جان

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش

اگر برای خوردن گوشت قرمز محدودیت دارید یا می‌خواهید یک آلبالو پلو مجلسی‌تر داشته باشید می‌توانید از طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ استفاده کنید. با طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش در اینجا آشنا شوید.

مواد لازم آلبالو پلو با مرغ ریش ریش

  • برنج: ۴ لیوان
  • آلبالو: ۷۰۰ گرم
  • فیله مرغ: نیم کیلوگرم
  • شکر: ۲۵۰ گرم (اگر آلبالو پلو را شیرین می‌پسندید مقدار شکر را بیشتر کنید)
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • خلال پسته و بادام به میزان دلخواه

طرز تهیه

مرحله اول؛ آماده کردن فیله‌های مرغ

روش درست کردن آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ شبیه هم است. برای این کار ابتدا برنج را به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید. در این فاصله فیله‌های مرغ را با زعفران و نمک مزه‌دار و در روغن یا مقداری کره سرخ کنید.

تهیه آلبالو پلو

بعد از این‌که هر دو طرف فیله‌ها سرخ شد، در یک قابلمه پیازها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و کمی تفت دهید. حالا تکه‌های مرغ را روی پیازها بگذارید و ۲ لیوان آب روی آن‌ها بریزید. اجازه بدهید تکه‌های مرغ روی شعله متوسط گاز بپزد.

مرحله دوم؛ پختن و ریش ریش کردن فیله مرغ

در یک ظرف جداگانه دو قاشق رب گوجه‌ فرنگی را با مقداری روغن و فلفل تفت دهید و روی مرغ در حال پخت بریزید.

بعد از پخته شدن فیله‌ها و باقی ماندن حدود نصف لیوان سس، مقداری زعفران آب کرده به محتویات قابلمه اضافه کنید. تا دو دقیقه زمان بدهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

علت جمع شدن کباب تابه ای و چند راز ساده براي جلوگيری از جمع شدن کباب

فیله مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و کنار بگذارید. در صورت تمایل فیله مرغ را به همان صورت درسته در کنار آلبالو پلو سرو کنید.

مرحله سوم؛ پختن آلبالوها در البالو پلو با مرغ

آلبالوها را به همان روشی که در بالا گفتیم با شکر بپزید و آب آلبالو را به عنوان شربت کنار بگذارید. اگر آب آلبالوی به دست آمده رقیق است کمی دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا قوام پیدا کند و غلیظ‌تر شود.

مرحله آخر؛ دم کشیدن برنج آلبالو پلو

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را بپزید. وقتی که دانه‌های برنج کمی ترک خورد، برنج را آبکش کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید و وقتی که روغن داغ شد ورقه‌های سیب‌زمینی یا نان لواش را ته قابلمه بگذارید.

تهیه آلبالو پلو

حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید. بعد از حدود نیم ساعت که آلبالو پلو دم کشید آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید زمانی که پلو در حال دم کشیدن است مقداری کره روی آن بگذارید تا آب شود یا در پایان پخت مقداری روغن مایع روی آن بریزید.

طرز تهیه آلبالو پلو بدون گوشت با سویا

برای درست کردن آلبالو پلو مجلسی بدون گوشت می‌توانید از سویا یا گوشت‌های گیاهی استفاده کنید. می‌توانید سویا را به صورت قلقلی درست کنید و تفت دهید و مثل گوشت چرخ کرده قلقلی با آلبالو پلو سرو کنید. برخی هم در کنار آلبالو پلو گیاهی از مرغ گیاهی و گوشت گیاهی استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید آلبالو پلو را با سویا قلقلی درست کنید به این ترتیب عمل کنید:

مرحله اول؛ خیس کردن سویا و چرخ کردن آن

برای این مقدار مواد ابتدا ۱ لیوان دسته دار فرانسوی سویا ( یا ۱ و نیم لیوان) را به مدت ۲۰ دقیقه در شیر یا آب بخیسانید تا طعم بهتری پیدا کند. سپس سویا را آبکش کنید و خوب با دست فشار دهید تا شیر یا آب اضافی آن گرفته شود. حالا سویا را در چرخ گوشت بریزید و یک دور چرخ کنید.

مرحله دوم؛ قلقلی کردن سویای چرخ شده با آرد سوخاری و پیاز و ادویه جات

سویاهای چرخ کرده را یک ظرف بزرگ بریزید و به آن یک لیوان فرانسوی دسته دار آرد سوخاری، پیاز رنده شده یک عدد متوسط، نمک ،فلفل، زردچوبه و کمی دارچین اضافه کنید.

تهیه آلبالو پلو

سویا را با این مواد خوب ورز بدهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. سپس به همان ترتیب مثل گوشت با دست به اندازه یک گردو یا کوچک‌تر قلقلی و در روغن روی شعله ملایم گاز تفت دهید.

آلبالو پلو با آلبالوی فریزی

اما با توجه به اینکه بسیاری از خانواده های ایرانی به این غذا علاقه مند می باشند، اگر فصل آلبالو تمام شود دیگر نمی توانند از این غذای خوشمزه ‌و خوش طعم استفاده نمایند. همین موضوع باعث شده که در فصل تابستان آلبالوهای تازه را فریزر کنند تا در فصل ها و مناسبت ها بتوانند این غذای اصیل و سنتی ایرانی را طبخ و نوش جان کنند .

اما این سوال پیش می آید که آیا آلبالوی فریزری برای استفاده در این غذا آن طعم و مزه همیشگی را به غذا می ‌دهد یا خیر؟ در این مورد می توان گفت که بله طعم و عطر آلبالو در فریزر به خوبی حفظ می شود و همان طعم و مزه را می دهد .
پس توصیه ما به افرادی که به غذای آلبالو پلو علاقه مند می باشند این است که حتماً در فصول تابستان، مقادیر زیادی از آلبالو را خریداری کرده و در فریزر قرار داده تا بتوانند در دیگر فصول از این غذا استفاده نمایند و در میهمانی ها و مجالس خاص آن را سرو نمایند.

طرز تهیه 2 مدل رولت خرما خوشمزه و مقوی مجلسی

طرز تهیه با مربای آلبالو

اگر برای مهمانی و مراسم خود تصمیم به تهیه آلبالو پلو گرفتید و آلبالو در دسترس نبود می توانید از مربای آلبالو استفاده کنید به ایت شکل که در زمان آبکشی برنج یک لایه برنج یک لایه از مربای آلبالو بریزید و در پایان ابتدا برنج را در دیس بکشید و روی ان را گوشت کله گنجشکی یا چرخ کرده سرخ شده تزیین کنید به همراه نثا برنج زعفرانی و خلال پسته و بادام

تهیه آلبالو پلو

ارزش غذایی

بسیاری از افرادی که در دوره بدنسازی می ‌باشند، دوست دارند بدانند که آیا این غذا نیز از ارزش غذایی خوبی برخوردار می باشد یا خیر؟ در این مورد می توان گفت با توجه به موادی که در بالا به آن اشاره شد ارزش غذایی این غذا بسیار بالا می باشد .

با توجه به اینکه در این غذا از گوشت های قرمز و سفید استفاده می‌ شود و برنج که خود به عنوان یک منبع غنی از نشاسته و کربوهیدرات محسوب می شود استفاده می گردد، می تواند غذای خوبی برای ورزشکاران و بدنسازان باشد. در کل می‌توان گفت ارزش غذایی آن بسیار بالا بوده و می ‌توانند برای رژیم ورزشی خود از آن استفاده نمایند.

نکات کلیدی در تهیه آلبالو پلو مجلسی

می توانید به جای تهیه گوشت قلقلی مرغ را پخته و ریش ریش کنید و لا به لای آلبالو دم بگذارید.
مقدار شکر به ذائقه شما بستگی دارد می توانید کم و زیاد کنید.
می توانید مقداری آلبالو ها را بسته به ذائقه و سلیقه خود کم و زیاد کنید.
اگر دوست دارید آلبالو ها حین پختن بهم نچسبند قبل از ریختن در برنج کمی کره به آنها بزنید.

تهیه آلبالو پلو
چنانچه آلبالو پلو را برای مجالس خود تهیه می کنید از کمی خلال بادام و پسته خیس خرد و تفت داده شده کنار دورچین استفاده کنید.
اگر آلبالو در دسترس نداشتید می توانید از مربای آن استفاده کنید.
در انتها برای خوش عطر شدن این غذا کمی زعفران دم کرده و کره یا روغن محلی روی برنج بریزید.
می توانید فیله مرغ را مزه دار کنید و بجای گوشت قلقلی در کنار آلبالو پلو سرو کنید.
بهتر است برای حفظ ظاهر آلبالو ها آن را زیاد نجوشانید تا له شوند.
حتما باید در تهیه آلبالو پلو ته دیگ قرار دهید حالا یا سیب زمینی یا نان لواش زیرا آب آلبالو به ته قابلمه رفته و باعث تیره شدن و سوخته شدن ته دیگ می شود.

چه کار کنیم آلبالو در آلبالو پلو بهم نچسبد؟

اگر دوست دارید آلبالو ها حین پختن بهم نچسبند قبل از ریختن در برنج کمی کره به آنها بزنید.

آلبالو پلو غذای کدام شهر است؟

اصالت این غذای خوشمزه متعلق به شهره شیراز می باشد

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

26 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *