پخت کله گنجشکی

 پخت کله گنجشکی که یکی از غذاهای سنتی و پر طرفدار ایرانی است با مواد متنوعی طبخ می شود. این غذای خوشمزه با انواع دستورهای تهیه می شود و کسانی که گوشت قرمز مصرف نمی کنند می توانند کله گنجشکی را با مرغ درست کنند. دستور این غذا را در این مطلب از گروه آشپزی شادمگ ببینید.

خورش کله گنجشکی

کله گنجشکی به عنوان یک غذای سالم و سنتی ایرانی، همیشه طرفداران خاص خودش را داشته است. این غذای کامل را می توان در وعده ناهار یا شام و با نان یا برنج سرو کرد. طرز تهیه کله گنجشکی هم بسیار راحت است و با مواد ساده ای درست می شود.

پخت کله گنجشکی

بد نیست بدانید که به کله گنجشکی، سر گنجشکی و کوفته قلقلی هم گفته می شود و دلیل آن هم سایز و اندازه کوفته ها است. کله گنجشکی به اندازه سر گنجشک درست می شود و هر چه بزرگ تر باشد، باید زمان بیشتری را به پخت اختصاص دهید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • سیب زمینی ۳ عدد متوسط
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی ۴ عدد متوسط
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه کله گنجشکی

مرحله اول

ابتدا یکی از پیازها را رنده می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه آرد نخودچی و مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه پیاز اضافه می کنیم و به خوبی ورز می دهیم تا مایه کوفته قلقلی یکدست و منسجم شود.

پخت کله گنجشکی

مرحله دوم

حالا از مایه گوشت چرخ کرده کوفته های به اندازه گردو درست می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخل تابه میریزیم. کوفته های قلقلی را به طور کامل داخل روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم.

طرز تهیه نان سیر خانگی خوشمزه با فر و بدون فر

مرحله سوم

در این مرحله سیب زمینی ها را به صورت مکعبی خرد می کنیم و سپس آبکشی می کنیم تا نشاسته اضافی روی سیب زمینی ها از بین برود. حالا در همان تابه کمی روغن اضافه می کنیم و سیب زمینی های مکعبی را سرخ می کنیم.

مرحله چهارم

حالا پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در تابه تفت می دهیم تا سبک شود. در ادامه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا پیاز با ادویه ها یکدست شود.

مرحله پنجم

حالا رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شود. در ادامه گوجه فرنگی هار ا پوست می گیریم، سپس خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم. گوجه فرنگی ها را به خوبی تفت می دهیم تا مانند املت روغن بیندازند.

مرحله ششم

پس از اینکه گوجه فرنگی ها به خوبی سرخ شد، کوفته قلقلی ها را به همراه سیب زمینی ها به تابه اضافه می کنیم. اندازه آب به خودتان بستگی دارد، اگر می خواهید خوراک پر آب باشد یک لیوان و اگر می خواهید کم آب باشد نصف لیوان آب اضافه کنید.

مرحله هفتم

حالا درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم خوراک جا بیفتد. برای طعم دهی بهتر به غذا می توانید به سلیقه خود مقداری آب لیمو ترش یا آبغوره اضافه کنید. در پایان خوراک را به سلیقه خود به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.

پخت کله گنجشکی

طرز تهیه کله گنجشکی با مرغ

برای تهیه این غذای خوشمزه با گوشت مرغ ابتدا به همان مقدار گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ جایگزین می کنیم، سپس گوشت مرغ را چرخ می کنیم. در ادامه مانند دستور بالا گوشت مرغ و دیگر مواد را ترکیب کرده و کوفته های قلقلی را با مرغ درست می کنیم.

دستور کامل تهیه رانی پرتقال خانگی پالپ دار خوشمزه به همراه نکات ویژه

بهترین گوشت در طرز تهیه کله گنجشکی

در طرز تهیه کله گنجشکی یا به قول فرنگی ها میت بال بهتر است از گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید. در این صورت طبع غذا هم معتدل خواهد شد.

استفاده از گوشت گوسفند به تنهایی باعث می شود در نهایت چربی گوشت ذوب و کله گنجشکی ها کوچک تر شوند.

برای کسانی که گوشت قرمز دوست ندارند، گوشت مرغ چرخ کرده هم جایگزین دیگری در طرز تهیه کله گنجشکی است. چربی گوشت چرخ کرده مرغ کمتر و کالری آن هم پایین تر است. در نتیجه رژیمی تر خواهد بود.

انواع گوشت ها شامل گوشت بوقلمون، سنگدان مرغ و گوشت شتر را علاوه بر گوشت گاو، گوسفند، گوساله و مرغ می توانید در طرز تهیه کله گنجشکی به کار ببرید. (بستگی به سلیقه، ذائقه و مواد در دسترس خودتان دارد.)

استفاده از سویا به جای انواع گوشت برای گیاه خواران راهکار بسیار خوبی در طرز تهیه کله گنجشکی است. البته به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از سویا، حتما از قبل آن را ب مدت ۳۰ دقیقه خیس و بعد زیر آب سرد آبکشی کنید. سویا را قبل از استفاده در کله گنجشکی چرخ کنید.

راز وا نرفتن کله گنجشکی

برای انسجام بیشتر کله گنجشکی از آرد نخودچی، آرد سفید یا آرد نان استفاده می شود. ولی در مصرف آن زیاده روی نکنید تا طعم گوشت غالب باشد.

استفاده از تخم مرغ هم می تواند به انسجام کله گنجشکی کمک کند ولی به دلیل بوی زهم آن، چندان توصیه نمی شود.

پخت کله گنجشکی

برای اینکه کله گنجشکی وا نرود، آب پیاز را بگیرید و از تفاله پیاز رنده شده استفاده کنید.

بعد از این که مایه گوشت کله گنجشکی ها را درست کردید آن را در ظرف در بسته بگذارید و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه یا حداکثر ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. اگر عجله دارید، مواد را به مدت ۱۰ دقیقه در فریزر بگذارید.

صفر تا صد تهیه ناگت مرغ خانگی پفکی به روش بازاری

می ‌توانید بعد از درست کردن مایه کله گنجشکی آن را شکل بدهید و گلوله کنید، سپس آن را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

گرفتن بوی زهم کله گنجشکی

استفاده از ادویه های مختلف مثل پودر دارچین، پودر زنجبیل، پاپریکا، زیره و کاری باعث از بین رفتن هر چه بیشتر بوی زهم گوشت می شود.

برای اینکه خیالتان بابت بو ندادن گوشت ها در انتها راحت باشد، می توانید از دو حبه سیر رنده شه در طرز تهیه کله گنجشکی استفاده کنید.

هنگامی که کله گنجشکی ها را شکل می دهید، کف دست های خودتان را با آب پیازی که گرفته اید، خیس کنید.

در مایه کله گنجشکی از انواع سبزی های معطر می توانید استفاده کنید.

فوت و فن های طرز تهیه کله گنجشکی

برای این که کله گنجشکی شما در نهایت جلوه بهتری داشته باشد، بهتر است گوجه فرنگی های مورد استفاده در طرز تهیه کله گنجشکی را پوره کنید.

سرخ کردن سیب زمینی ها در طرز تهیه کله گنجشکی علاوه بر این که باعث جلوگیری از له شدن سیب زمینی ها بعد از پخت خواهد شد، طعم آن را بهتر خواهد کرد. البته اگر می خواهید کله گنجشکی رژیمی داشته باشید، این مرحله را حذف کنید و سیب زمینی را سرخ نکنید.

بهتر است اندازه سیب زمینی های کله گنجشکی بزرگ تر از خود کوفته ها نباشد.

شیرازی ها معمولا در سس کله گنجشکی، آبلیمو می ریزند یا شمالی ها از آب نارنج یا حتی رب انار استفاده می کنند.

کله گنجشکی را می توان با نان، برنج، سبزی خوردن، ترشی و انواع سالادها سرو کرد.

طرز تهیه کله گنجشکی سنتی و خوشمزه

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

10 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *