تهیه خورش بادمجان

تهیه خورش بادمجان یا همان خورش بادمجان که جزء غذا های اصیل ایرانی است با مرغ و هم گوشت انجام می شود. طعم و عطری غیر قابل توصیف دارد و فقط باید آن را تست کنید تا جزء غذا های هفتگی شما شود. گروه آشپزی شادمگ طرز تهیه خورش بادمجان را به شما آموزش داده است.

طرز تهیه خورش بادمجان

خورش بادمجان یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که از نظر مواد شباهت های زیادی به خورش قیمه دارد. خیلی از آشپزها برای خوشمزه تر شدن و لعاب دار شدن این خورش به آن لپه اضافه می کنند که البته در دستور اصلی این خورش لپه وجود ندارد. خورش بادمجانی که با لپه طبخ می شود با نام قیمه بادمجون شناخته می شود. این غذا با بادمجان بسیار پرطرفدار و محبوب است.

تهیه خورش بادمجان

این خورش خوشمزه را می توانید مانند سایر خورش های ایرانی با گوشت مرغ هم تهیه کنید. برای مشاهده آموزش آشپزی ایرانی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش بادمجان در ادامه با وبسایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم تهیه خورش بادمجان

  • یادمجان قلمی ۶ عدد
  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • گوجه فرنگی ۲ عدد متوسط
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • روغن و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش بادمجان

مرحله اول

برای تهیه خورش بادمجان خوشمزه و مجلسی ابتدا پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس به همراه مقداری روغن مایع به قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته اید اضافه کنید و خوب تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود.

تهیه خورش بادمجان

مرحله دوم

در ادامه مقداری ادویه زردچوبه اضافه کنید و چند دقیقه دیگر پیاز را تفت دهید تا با زردچوبه یکدست شود. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را پس از شستشو و آبکشی به صورت قیمه ای ( مانند خورش قیمه ) خرد کنید و به قابلمه خورش اضافه کنید.

طرز تهیه لواشک انار خانگی ترش و خوشمزه ی سه سوته

مرحله سوم

گوشت را فقط باید کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد ، زیرا سرخ کردن زیادی گوشت باعث می شود که سفت و دیرپز شود. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که تفت دادن گوجه فرنگی باعث می شود که در پایان کار خورش خوشرنگ تری نیز داشته باشید.در ادامه ۳ لیوان پر آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب سریعتر به جوش بیاید.

مرحله پنجم

پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت را کم کنید تا گوشت به مدت یک و نیم تا دو ساعت با حرارت ملایم بپزد.در حین پختن گوشت می توانید بادمجان ها را آماده کنید ، برای این منظور بادمجان ها را پوست بگیرید و از وسط به صورت طولی به دو قسمت تبدیل کنید.

تهیه خورش بادمجان

مرحله ششم

در ادامه بادمجان ها را در یک سینی بچینید و مقداری نمک روی انها بپاشید. این کار علاوه بر اینکه تلخی بادمجان ها را می گیرد باعث می شود هنگام سرخ کردن ، بادمجان ها روغن کمتری جذب کنند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه بادمجان ها را آبکشی کنید.

مرحله هفتم

حالا پس از خشک کردن بادمجان ها، انها را در روغن سرخ نمایید. بادمجان های سرخ شده را روی دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی شان خارج شود. در همین مرحله گوجه فرنگی ها را نیز از وسط نصف کنید و کمی تفت دهید تا سرخ شوند.

مرحله هشتم

در این مرحله پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت و نرم شد، مقداری نمک ، فلفل سیاه و زعفران دم کرده به خورش اضافه کنید و به آرامی خورش را کمی ترکیب کنید تا ادویه ها و زعفران به خوبی درون خورش ترکیب شوند.

چند پیشنهاد فوق العاده برای تهیه افطاری فوری مخصوص خانم های کدبانو پر مشغله

مرحله نهم

در ادامه بادمجان را به همراه گوجه فرنگی های سرخ شده به قابلمه اضافه کنید. پس از اضافه کردن بادمجان نباید خورش را زیاد هم بزنیم. در صورت تمایل می توانید برای طعم دهی به خورش مقداری آبلیمو یا آبغوره نیز به خورش اضافه کنید.

مرحله دهم

خورش بادمجان از خورش هایی محسوب می شود که به دلیل اینکه لعاب زیادی ندارد باید به صورت کم آب سرو شود. پس از اضافه کردن بادمجان ها اجازه دهید خورش به مدت ۳۰ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا روغن بیندازد و جا بیفتد.

تهیه خورش بادمجان

مرحله یازدهم

توجه داشته باشید که اگر می خواهید یک خورش بادمجان خوشمزه و مجلسی درست کنید باید صبور باشید و اجازه دهید خورش به آرامی و با حرارت ملایم جا بیفتد. در پایان پس از اینکه خورش جا افتاد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

طرز تهیه خورش بادمجان با لپه

همانطور که در ابتدا عرض کردم خورش بادمجان اصلی ایرانی حاوی لپه نمی باشد اما اگر می خواهید خورش خوشرنگ تر و با لعاب تری داشته باشید می توانید از لپه نیز در این خورش استفاده کنید. برای مقدار مواد بالا می توانید بین ۱۵۰ گرم لپه اضافه کنید. لپه را حداقل از ۲ ساعت قبل بخیسانید و چند بار آب آنرا تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود.

نکته مهم در مورد پختن لپه این است که حتما آنرا به صورت جداگانه با یک پیاز بپزید سپس آب اضافی آنرا دور بریزید و زمانی که گوشت پخت لپه را به خورش اضافه کنید. اگر لپه را به همراه گوشت بپزید خورش شما طعم اصلی خود را از دست خواهد داد و طعمی شبیه آبگوشت خواهد گرفت.

طرز تهیه خورش بادمجان با مرغ

خورش بادمجان را علاوه بر گوشت گوسفندی و گوشت گوساله می توانید با انواع گوشت های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون نیز تهیه کنید. گوشت مرغ را به دو صورت می توانید به خورش بادمجان اضافه کنید.

فوت و فن پخت ماکارونی مجلسی چرب و چیلی خوشمزه

روش اول به صورت تکه ای مانند خورش مرغ گوشت مرغ را به صورت تکه ای ( ران یا سینه مرغ ) با پیاز تفت دهید تا سرخ شود سپس ادامه مراحل را مانند دستور بالا ادامه دهید. روش دوم اضافه کردن گوشت مرغ به صورت خورشتی است ، به این صورت که مرغ را مانند گوشت خورشتی خرد کنید.

سپس به پیاز اضافه کنید و پس از تفت دادن ادامه مراحل را مانند دستور بالا انجام دهید. در صورتی که می خواهید این خورش را با مرغ تهیه کنید توصیه می شود حداقل دو برابر گوشت مرغ اضافه کنید ، مثلا برای دستور بالا حداقل ۸۰۰ گرم مرغ اضافه کنید.

تهیه خورش بادمجان

طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت

در صورتی که می خواهید خورش بادمجان را به صورت کاملا گیاهی تهیه کنید و به اصلاح انرا بدون گوشت درست کنید کافیست گوشت خورشتی یا مرغ را از فهرست مواد لازم حذف کنید. روش پخت خورش بدون گوشت تفاوت چندانی ندارد فقط مراحل تفت دادن گوشت حذف می شود و خورش خیلی سریع اماده سرو می شود.

طرز تهیه خورش بادمجان با قارچ

در بخری رسپی ها این خورش خوشمزه را با قارچ درست می کنند. این گونه دستور ها برای افرادی که گیاه خوار هستند بسیار مناسب است. به مقدار دلخواه قارچ را به صورت درشت خرد کنید سپس به جای گوشت در روغن تفت دهید و ادامه مراحل پخت را مانند بالا ادامه دهید. نکته دیگر در مورد خورش بادمجان با قارچ این است که به دلیل اینکه در این خورش گوشت وجود ندارد زمان پخت بسیار کتری نسبت به دستور خورش بادمجان با گوشت یا مرغ دارد.

تهیه خورش بادمجان

آسونترین طرز تهیه خورشت بادمجون با مرغ متفاوت

نکته:

برای طعم دهی به خورش  بادمجان به‌جای گرد لیمو ، میتوان از آب لیمو و یا آبغوره استفاده کرد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 اردیبهشت 1402

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *