تهیه قیمه نذری

تهیه قیمه نذری قطعا فوت و فن هایی دارد که طعم قیمه را خاص و عالی تر از هر قبمه دیگری میکند.  ما در گروه آشپزی شادمگ ترفندهایی را به شما آموزش می دهیم که خوشمزه ترین قیمه نذری را بپزید.

طرز تهیه قیمه نذری

طرز تهیه خورش قیمه برای 4 نفر طرز تهیه خورش قیمه در زودپز طرز تهیه خورش قیمه مجلسی طرز تهیه خورش قیمه برای 6 نفر طرز تهیه خورش قیمه برای ۱۵ نفر طرز تهیه قیمه برای دو نفر

خورش قیمه از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که انواع بسیار متنوعی دارد و بیش از ۱۰ دستور خورش قیمه در کتاب های آشپزی به ثبت رسیده است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش قیمه نذری در ادامه با  ما همراه باشید.

طرز تهیه برنج نذری و فوت و فن های تهیه یک ته دیگ خوشمزه را در شادمگ بخوانید.

تهیه قیمه نذری

مواد لازم برای ۴ نفر

  • گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • لپه ۲ پیمانه
  • سیب زمینی ۲ عدد متوسط
  • لیمو عمانی ۴ عدد
  • گل سرخ و دارچین به مقدار کافی
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار کافی

تهیه قیمه نذری

طرز تهیه خورش قیمه نذری

مرحله اول تهیه قیمه نذری

برای تهیه خورش قیمه به روش نذری ابتدا باید لپه را بخیسانیم. برای این منظور لپه را درون یک کاسه می ریزیم و تا یک بند انگشت بالاتر از سطح لپه ها آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم لپه ها یک شب خیس بخورند تا نفخ شان گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیازهای خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم.

تهیه قیمه نذری

مرحله سوم

پس از اینکه پیازها به خوبی سبک و شیشه ای شدند، گوشت را می شوییم و به صورت قیمه ای خرد می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه مقدار فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کرده و گوشت را به خوبی تفت می دهیم تا کمی سرخ شود.

چه غذاهایی را با انواع سوسیس درست کنیم ؟

مرحله چهارم

در این مرحله پس از اینکه گوشت رنگش تغییر کرد، رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم. رب گوجه فرنگی را باید به خوبی تفت دهیم، این کار علاوه بر اینکه باعث خوشرنگ شدن خورش می شود، باعث می شود طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

اضافه کردن ادویه آچار به این خورشت طعم بی نظیری به غذا می بخشد.

مرحله پنجم تهیه قیمه نذری

پس از اینکه رب گوجه فرنگی سرخ شد، ۴ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپزد. در همین حین لپه ها را آبکشی می کنیم و به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع داخل یک قابلمه دیگر می ریزیم.

مرحله ششم

حالا قابلمه حاوی لپه ها را هم روی حرارت قرار می دهیم و لپه ها را دو دقیقه تفت می دهیم تا پس از پخت، خرد نشوند. در ادامه ۲ لیوان آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم لپه ها نیز به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزند.

مرحله هفتم

در این مرحله لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ می کنیم و درون یک لیوان حاوی آب قرار می دهیم تا تلخی شان گرفته می شود، یا اینکه می توانیم لیمو عمانی ها را از وسط نصف کنیم و تخمه هایشان را خارج کنیم تا خورش را تلخ نکنند.

تهیه قیمه نذری

مرحله هشتم تهیه قیمه نذری

پس از اینکه لپه پخت، آنرا آبکشی می کنیم و به قابلمه حاوی گوشت اضافه می کنیم. دلیل اینکه لپه را به صورت جدا پختیم، این است که بعضی از لپه ها لعاب زیادی دارند و باعث می شوند که طعم خورش قیمه شبیه به آبگوشت شود.

مرحله نهم

حالا باید اجازه دهیم خورش با حرارت بسیار ملایم جا بیفتد و روغن بیندازد. در ۳۰ دقیقه پایانی لیمو عمانی را به همراه پودر گل سرخ و پودر دارچین اضافه می کنیم، سپس طعم خورش را می چشیم و نمک و ادویه های آنرا تنظیم می کنیم.

مرحله دهم

به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ وجه پودر دارچین را ابتدای پخت به خورش اضافه نکنید، چون خورش را بد رنگ می کند. در حین جا افتادن خورش، سیب زمینی را اماده می کنیم، برای این منظور سیب زمینی ها را پوست می گیریم.

نکات طلایی در مورد سرخ کردن غذا ؛ راز خوشمزه شدن غذا بعد از سرخ کردن اینه

مرحله یازدهم

سپس به صورت خلالی نازک و یک اندازه خرد می کنیم. در ادامه سیب زمینی ها را با آب سرد می شوییم تا نشاسته اضافی شان به طور کامل از بین برود. اگر نشاسته سیب زمینی را نشوییم باعث چسبیدن آن به تابه و در نتیجه له شدن سیب زمینی ها می شود.

مرحله دوازدهم تهیه قیمه نذری

در این مرحله سیب زمینی ها را با یک دستمال تمیز خشک می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از این اینکه روغن به خوبی داغ شد، سیب زمینی ها را به تابه اضافه می کنیم.

تهیه قیمه نذری

مرحله سیزدهم

پس از اینکه سیب زمینی را سرخ کردیم، آنها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود. در پایان پس از اینکه خورش جا افتاد، آنرا به همراه سیب زمینی سرخ کرده در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

گوشت مخصوص قیمه

اگر تمایل دارید خورش شما مانند خورش های نذری خوشمزه شود، حتما در انتخاب گوشت دقت کنید. نکته اول اینکه حتما از گوشت گرم برای تهیه قیمه استفاده کنید و نکته دیگر اینکه بهترین نوع گوشت برای پخت این غذا مغز ران گوساله یا سردست گوسفندی است.

نکات مهمی که در پخت و تهیه قیمه نذری باید بدانیم!

برای خوش طعم شدن خورشت قیمه نذری می‌توانید از ادویه مخصوصی که در جدول بالا توضیح داده شده است، استفاده کنید.
عصاره لیمو عمانی به طور کامل به خُرد خورشت برود و طعم دلچسبی به آن بدهد، لازم است قبل از اینکه آن را به خورشت اضافه کنید چند سوراخ بر روی آن ایجاد کنید.

تهیه قیمه نذری
برای بهتر پخته شدن لپه و همچنین اینکه نفخ آن گرفته شود، لازم است در حدود ۲۴ ساعت قبل لپه‌ها را خیس کنیم.
استفاده از رب می‌تواند طعم دلچسبی به خورشت قیمه نذری بدهد اگر رب گوجه فرنگی در دسترس ندارید می‌توانید از گوجه رنده شده استفاده کنید.
برای اینکه سیب زمینی‌هایی که بر روی قیمه نذری می‌ریزیم حالت تردی داشته باشد، می‌توان مقداری زردچوبه به سیب زمینی در حال سرخ شدن اضافه کنیم.
اگر می‌خواهید طعم خاصی به قیمه نذری بدهید می‌توانید از گلاب یا گل سرخ برای این کار استفاده کنید.
چنانچه گوشت گوسفندی شقه‌ای در دسترس ندارید می‌توانید از گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ استفاده کنید.
برای غلیظ شدن قیمه نذری می‌توان زمان بیشتری آن را روی حرارت قرار داد اما باید توجه شود که لپه‌‎های خورشت قیمه له نشوند.

برای جلوگیری از سفت شدن میگو این 6 اشتباه رو نکن

خوش رنگ شدن قیمه نذری

یکی از مهم ترین دلایل خوشرنگ شدن خورش قیمه استفاده از زعفران است. در تهیه قیمه نذری هم به دلیل استفاده از زعفران فراوان خوشرنگ می شوند. البته نکاتی دیگری هم هستند که باعث خوشرنگ تر شدن خورش قیمه می شوند.

تفت دادن زیاد رب گوجه فرنگی باعث خوشرنگ تر شدن قیمه می شود البته باید مراقب باشید که رب گوجه فرنگی را نسوزانید. البته برای داشتن رنگ بهتر توصیه می شود از رب گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید.

تهیه قیمه نذری

تلخ شدن خورش قیمه

یکی از مشکلاتی که آشپزهای مبتدی با درست کردن خورش قیمه دارند این است که خورشت شان تلخ یا بدمزه می شود. از مهم ترین دلایلی که باعث تلخ شدن یا بدمزه شدن خورش قیمه می شود سوزاندن رب گوجه فرنگی یا عجله کردن در اضافه کردن لیمو عمانی به خورش است.

۱ . لیمو عمانی

از مهم ترین دلایلی که باعث می شود خورش قیمه تلخ شود این است که لیمو عمانی ها از ابتدای پخت خورش داخل قابلمه ریخته شوند. نیاز نیست از ابتدای پخت لیمو عمانی را داخل خورش بریزید ، اگر در ۳۰ دقیقه پایانی لیمو عمانی را داخل خورش بریزید علاوه بر اینکه خورش تلخ نمی شود ، طعم بسیار خوبی نیز می گیرد.

فقط توجه داشته باشید که حتما دانه ها یا تخم های داخل لیمو عمانی را قبل از ریختن در خورش خارج کنید.

تهیه قیمه نذری

۲ . رب گوجه فرنگی

نکته دیگری که باعث بد شدن طعم خورش قیمه می شود این است که رب گوجه فرنگی بیش از حد تفت داده شود. رب گوجه فرنگی را باید در حدی تفت دهید که طعم و بوی خامی آن گرفته شود و کمی سرخ شود. بیش از حد سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود طعم خورش تلخ یا بدمزه شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

4 مرداد 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *