طراحی استخر خانگی

طراحی استخر خانگی و تاسیسات آن ، کار بسیار پیچیده و سختی است اما مفهوم بسیار ساده‌ای دارد. ما در این مطلب از گروه دکوراسیون شادمگ نکاتی را برای طراحی استخر به شما ارائه کرده است.

طراحی استخر

استخر یک مکان تفریحی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است. استخرهایی که سال ها پیش ساخته شده اند تاسیسات ساده ای دارند اما در حال حاضر با گسترش علم و تکنولوژی شاهد ورود تاسیسات ویژه در ساخت استخر هستیم.
استخرهای کنونی به گونه ای طراحی می شوند که آب ورودی به آنها دارای دمای استاندارد است و شناگران نه با آب بسیار داغ و نه با آب بسیار سرد مواجهه می‌شوند.

طراحی استخر خانگی
علاوه بر آن دستگاه های مخصوص تصفیه و ضد عفونی کننده آب می توانند آب استخر را از آلودگی ها و باکتری ها پاکسازی کنند. تاسیسات انواع استخر با توجه به محل استفاده و کاربرد آنها با هم متفاوت است اما در بیشتر آنها از موتورخانه برای قرار دادن تاسیسات استفاده می شود.
تجهیزات موتورخانه ای و نصب آنها با توجه به اینکه استخر به صورت سرپوشیده است یا روباز به صورت متفاوت انجام می شود. استخرهای روباز به سیستم سرمایشی و گرمایشی نیازی ندارند و تنها می توان از سیستم تصفیه آب و سیستم گرمایشی در تاسیسات آنها استفاده نمود.

انواع استخر خانگی پرکاربرد

پیش از آنکه به نحوه ساخت استخر خانگی بپردازیم، بهتر است در وهله اول با انواع استخر خانگی پرکاربرد آشنا شویم. به طور کلی بر اساس شرایط و متریال موجود، عمدتا دو نوع از استخر ها مورد قبول مردم واقع می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استخر بتنی

همانطور که از نام این نوع از استخر ها مشخص است، در ساختار این استخر ها عمدتا از بتن استفاده می شود. این استخر ها در ابعاد و اندازه های گوناگونی طراحی و تولید می شوند. به طور کلی از آنجایی که بتن از حفره های متعددی تشکیل شده است، جلبک ها و باکتری ها به راحتی می توانند رشد کنند. از این رو باید به طور مداوم وضعیت سلامت استخر ها تحت بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است ساخت استخر خانگی بتنی سبب می شود تا افراد از یک استخر با استحکام بسیار بالا بهره مند شوند. اما مشکل اساسی که این استخر ها دارند، هزینه تعمیرات و نگهداری بسیار بالای آن ها است.

استخر فایبرگلاسی

ساخت استخر خانگی فایبرگلاسی نیز امروزه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. به طور کلی در ساختار این استخر ها عمدتا از رزین و الیاف استفاده می شود. عمدتا این استخر ها نیز مانند استخر های بتنی از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

همچنین استخر های فایبرگلاسی به علت ساختار بدنه ای که دارد، به تمیزکاری کمتری نسبت به سایر استخر ها نیاز دارد. اما این استخر عمدتا به صورت پیش ساخته بوده و افراد در طراحی آن ها نقشی ندارند.

پیش از ساخت استخر خانگی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

به طور کلی پیش از ساخت استخر خانگی باید به نکات متعددی توجه کرد از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

طراحی استخر خانگی

متریال و یا مصالح

به طور کلی اولین گام برای ساخت استخر خانگی، تعیین متریال و مصالح مورد استفاده است.

همانطور که گفته شد، اکثر مردم استخر های بتنی و فایبرگلاسی را برای ساخت انتخاب می کنند. استخر های فایبرگلاسی عمدتا از رزین و الیاف و استخر های بتنی عمدتا از بتن ساخته شده است. در صورتی که افراد بخواهند استخر مورد نظر خود را از نوع بتنی انتخاب کنند، باید علاوه بر در نظر گرفتن مقدار بتن مورد نیاز، کاشی ها و سرامیک های کف استخر را نیز برآورد کنند.

به طور کلی انتخاب مصالح و متریال به کار رفته در ساختار استخر خانگی مورد نظر می تواند شما را چند گام در مسیر ساخت استخر جلو بیندازد.

ابعاد محیط

پیش از آنکه به انتخاب و یا طراحی استخر خود بپردازید بهتر است در وهله اول ابعاد موجود در محیط خود را تحت بررسی قرار دهید و ببینید که آیا ساخت استخر خانگی مورد انتظار شما در چنین فضایی امکان پذیر است یا خیر. سپس با توجه به جواب سوال خود به طراحی و حتی انتخاب طراحی مورد نظر برای استخر خود بپردازید.

صفر تا صد نکات مهمی که برای انتخاب هود آشپزخانه باید بدانید

لبه استخر

از دیگر نکاتی که پیمانکاران باید پیش از ساخت استخر خانگی در نظر بگیرند، می توان به لبه استخر ها اشاره کرد.

به طور کلی لبه های استخر ها باید به گونه ای طراحی و تولید شده باشند که در برابر انبساط ها و انقباض های ناشی از تغییرات دما از خود مقاومت نشان دهند. از طرفی این لبه ها باید از طول عمر بالایی برخوردار باشند و سطحی لغزنده را ایجاد نکنند.

هزینه تعمیرات و نگهداری از استخر

از دیگر نکاتی که پیش از ساخت استخر خانگی باید در نظر گرفت، هزینه های ناشی از تعمیرات و نگهداری استخر ها است. به طور کلی هر نوع سازه ای پس از ساخته شدن به تعمیرات و نگهداری نیازمند هستند. استخر ها هم از این قاعده مستثنی نبوده و برای افزایش طول عمر آن ها باید تحت تعمیرات و نگهداری قرار گیرند.

طراحی استخر خانگی

به طور کلی تعمیرات استخر ها که مربوط به نگهداری استخر می شوند، به بخش های گوناگونی تقسیم بندی می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعمیرات مختص به بخش تاسیسات مانند پمپ ها و سبد مو و…
  • نگهداری و تمیز کاری آب استخر
  • تعیین دوره ای میزان PH آب موجود در استخر
  • گندزدایی آب استخر به وسیله کلر

هر یک از این بخش ها ضمن صرف هزینه تا حد زیادی وقت افراد را می گیرد. از همین رو توجه به تعمیرات و نگهداری پیش از ساخت استخر خانگی امری مهم و حیاتی به شمار می رود.

6 اصل مهم در طراحی و ساخت استخر

1-شکل استخر

فرم استخر دارای محدویتی نیست و میتوان استخر را تقریباً به هر شکلی اجرا نمود به شرطی که با طرح کلی معماری و لنداسکیپ ساختمان هماهنگی داشته باشد.

استخر مستطیل که مرسوم‌ترین شکل استخر به حساب می‌آید را می‌توان مقرون به صرفه‌ترین شکل به لحاظ ساخت، شیب بندی، آب بندی و تمیز کردن و نگهداری دانست اما اصلا ً به این معنا نیست که اجرای استخر محدود به شکل مستطیل و سطوح تخت است می توان استخری با دیواره های منحنی یا زاویه دار اجرا نمود.

2- نمایش استخر

تا 20 سال قبل استخر صرفاً با نمایش فوقانی تصور می‌شد به همین دلیل عمده استخرها به صورت دفنی و در داخل زمین اجرامی‌شدند و شما از کنار استخر یا طبقات بالاتر معمولاً فقط سطح استخر را مشاهده می‌کردید اما امروزه میتوان استخرهایی روی سطح ایجاد نمود، دیواره استخر را شفاف اجرا کرد و یا حتی استخر را بر روی طبقات با کف شفاف طراحی کرد.

این سبک استخرها یعنی استخر با دیواره یا کف شفاف علاوه بر حفظ ماهیت مفرَح بودن و کاربرد ورزشی آن، به عنوان یک نقطه عطف و هویت نمایشی قوی در بنا استفاده می‌گردد. حتی بعضی از طراحان خوش‌ذوق، پوشش گیاهی را در اطراف استخر درنظر می‌گیرند یعنی تلفیق دو عنصر آب و گیاه که بسیار زیبا و متفاوت خواهد بود.

3- محل استخر

انتخاب محل استخر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استخر باید حتی الامکان در طول روز از نور طبیعی برخوردار باشد و فقط در شب نیاز به نور مصنوعی داشته باشد. حفظ حریم خصوصی نیز نکته دیگری‌ست که باید در انتخاب محل استخر مورد توجه قرار گیرد، استخر باید در قسمتی طراحی شود که دید مزاحم نداشته باشد.

باد نیز مسئله تاثیرگذاری است. قبل از طراحی باید اطلاع کافی از وضعیت توپوگرافی زمین و جهت وزش باد را داشت تا استخر در جهت مسیر باد قرار نگیرد.

4- اندازه استخر

برای دست یابی به اندازه مناسب، باید به نکات زیر توجه کرد:

در منزل خود چقدر فضا می‌توانید برای ساخت استخر در نظر بگیرید؟
چند نفر می‌خواهند از استخر استفاده کنند؟
از استخر خود به چه منظور می‌خواهید استفاده کنید؟ (ورزشی، درمانی، تفریحی و…)

اندازه استخر با توجه به کاربرد و اقلیم هر منطقه‌ای متفاوت است. به همین منظور قبل از اقدام به ساخت باید از استانداردهای مربوطه اطلاعات لازم را بدست آورید.

طراحی استخر خانگی

5- سازه استخر

مهمترین مسئله در پایداری استخر بحث سازه آن می‌باشد. شکل و عمق استخر اهمیت زیادی در نوع سازه استخر دارد. معمولاً فرمهای خاص، هزینه‌های اضافی را در بحث سازه به همراه دارند و محدویت‌هایی را بوجود می‌آورند. بتُن مسلح با توجه به فرم‌پذیری، مقاومت بالا در برابر رطوبت، طول عمر خوب و هزینه‌های نسبتاً کمتر مرسوم‌ترین سازه اجرایی استخر در جهان می‌باشد.

اما چنانچه بخواهیم ضخامت دیواره‌ها را کم کنیم یا برای اجرای یک استخر در طبقات فوقانی کاهش چشمگیر در بار وارد به اسکلت داشته باشیم، می‌توانیم به سازه فلزی یا فایبرگلاسی فکر کنیم. بسیاری از پروژه‌ها در داخل و خارج از کشور با این سازه‌ها اجرا شده‌اند.

6- عایق و آب بندی استخر

برای آب بندی و عایق‌کاری استخر گزینه‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگیهای خود را دارند اما در انتخاب نوع مواد آب بندی باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

با این ویژگی ها عمرا بیخیال خرید مبل راحتی خوب بشید

مقاوم در برابر قلیاها و نمک‌ها
مقاومت در برابر تغییرات سریع دمایی
قابل اعمال در محدوده دمایی گسترده
چسبندگی
انعطاف‌پذیری
مقاومت در برابر آب، ضربه و سایش
قابلیت ایجاد پل بر ترک‌ها
مقاومت مکانیکی

همانطور که گفتیم معمولاً استخرها با سازه بتنی اجرا می‌شوند و آب‌بندی اصلی استخر با اضافه کردن افزودنی‌های خاص به بتن انجام می‌پذیرد. این شکل اجرا به دلیل ترکهایی که پس از آبگیری در سطح بتن ایجاد می‌گردد معمولاً دوام طولانی مدت نخواهد داشت و حتی اگر آب بندی استخر دچار اشکال نشود نفوذ آب از این ترکها به آرماتور فولادی می‌تواند فرسایش و خوردگی را در آن ایجاد کند. آب بندی با انواع پلیمرهای چسبنده یا FRP از نظر ماندگاری و دوام گزینه‌های بهتری می‌باشند.

اصول پایه‌ای طراحی استخر

استخرهای شنا، در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند، اما اصول ساخت همه آن‌ها، از حوض کوچک خانگی تا استخرهایی که در پارک‌های آبی وجود دارد، شبیه هم است و از یک شیوه استاندارد پیروی می‌کند. ترکیبی از فیلترهای تصفیه آب و روش‌های مختلف شیمیایی که به صورت متداوم آب را تمیز می‌کنند. برای طراحی استخر، به ۷ مولفه اصلی نیاز است:

  • فضای حوضچه
  • پمپ موتوری
  • فیلتر آب
  • سیستم تغذیه شیمیایی
  • تخلیه (زهکشی)
  • سیستم بازگشت

با استفاده از لوله‌‌کشی پلاستیکی (PVC) تمام این قسمت‌ها به هم متصل می‌شود. اصول کلی کار به این صورت است که آب در یک چرخه به طور مداوم از طریق سیستم‌های تصفیه مختلف و روش‌های شیمیایی متفاوت، پمپ می‌شود و سپس به استخر برمی‌گردد.

طراحی استخر خانگی

به این شکل، به وسیله سیستم پمپاژ، آب تمیز و بدون هرگونه کثیفی و آلودگی، در استخر نگهداری می‌شود. همچنین در بعضی استخرها، بخاری را در آب وارد می‌کنند تا آب در دمای مشخصی ثابت بماند.

نکاتی در مورد ساخت استخر کوچک

برخی از نکاتی که مربوط به طراحی استخر کوچک می باشد و شما باید آنها را جهت طراحی و ساخت استخر در نظر داشته باشید عبارت است از :

مصالح و متریال ها برای ساخت استخر

استخر از جمله مکان های تفریحی می باشد که شادی و هیجان افراد را افزایش می دهد. این مکان برای آب تنی کردن و شنا کردن مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مصالح متنوعی مورد سیمان، سنگ، بتن و آجر در ساخت آن کاربرد دارد. استخر ها باید مقاومت زیادی داشته باشند تا به مرور زمان دچار آسیب نشوند و عمر آنها طولانی گردد.

این مکان ها را شما می توانید به صورت خصوصی و یا عمومی طراحی کنید. بدنه استخر و کف آن باید از بهترین و با کیفیت ترین متریال ها و مصالح تولید و طراحی شود. و متریال هایی که برای ساخت استخر به کار می‌گیرید باید بر اساس شرایط آب و هوایی و محل قرارگیری استخر باشد.

بدنه استخر و کف استخر از جمله اصلی‌ ترین و مهمترین بخش های طراحی شده استخر می باشد که بهتر است کیفیت بالایی داشته باشد.

موقعیت استخر

یکی دیگر از نکاتی که زمان طراحی و ساخت استخرهای کوچک باید به آن دقت داشته باشید این است که موقعیت قرارگیری استخر را به خوبی بررسی کنید. اگر در منطقه آفتابی زندگی می کنید بهتر است که استخر های سرپوشیده را انتخاب نمایید تا آرامش و آسایش را برای ساکنین فراهم کنید.

پیش از اینکه ساخت و طراحی استخر را انجام دهید باید خانه‌ های مجاور و همسایگان خود را در نظر بگیرید. اگر در منطقه‌ای هستید که خانه ها بسیار گران هستند باید از استخرهایی که بزرگ زیبا می باشند استفاده کنید.

متراژ فضای استخر

این مسئله که آیا فضای کافی برای طراحی استخر در اختیار دارید یا کل باغچه خود را برای استخر می خواهید در نظر بگیرید اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر استخر در خانه هایی که حیاط کوچک دارند طراحی شود بسیار جذاب می گردد.

طراحی استخر خانگی

اما این ایده برای خانه هایی که فضایی برای تفریح و سرگرمی ندارند مناسب نمی باشد. به هر حال اگر یک چمن زار بزرگ با فضای اندازه برای طراحی استخر در اختیار دارید می توانید استخرهای بزرگتری را طراحی کنید.

مدل استخر

استخرهای شنا اگر در محوطه منزل ایجاد شوند و کوچک باشند باید در بین مدل های محدودی آنها را انتخاب کنید. برخی از استخرها هستند که بیشتر برای فضاهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. اما برخی از مدل ها هم برای فضاهایی که کوچک می باشند مناسب خواهند بود.

شما برای ساخت استخر با ابعاد کوچک می توانید نمونه استخر های گرد را انتخاب کنید. البته که باید بدانید برخی از استخرهای دیگر هم مانند استخرهای مربع و یا مستطیل زیبایی و جذابیت های لازم را دارند.

مدل های مبل چستر جدید شیک و لاکچری | بهترین روش چیدمان مبل چستر

هزینه نگهداری از استخر

یکی دیگر از نکاتی که شما زمان ساخت استخر باید به آن دقت داشته باشید هزینه های نگهداری از استخر می باشد. هزینه استخر تنها به ساخت و فیلتر کردن آب مربوط نیست برای داشتن آب تمیز و پاک باید به بهداشت و ضدعفونی کردن آن با استفاده از مواد شیمیایی این توجه داشته باشید.

شما هر ساله باید دیواره استخر را به خوبی بررسی کنید و در صورتی که نیاز باشد آن را تعمیر کنید. دقت داشته باشید که هزینه های مربوط به نگهداری کردن از استخر به نسبت اندازه استخر متغیر می باشد. آن دسته از استخرهایی که کوچک هستند

به طور کلی هزینه زیادی برای طراحی در بر نمی گیرند و شما می توانید آنها را با حداقل هزینه طراحی کرده و نگهداری نمایید. روش های ساخت استخرهای کوچک هم متنوع است که هزینه زیادی ندارد.

ایده‌های جدید و خلاقانه برای طراحی استخر خانگی

اکنون که با اهمیت ساخت استخر در ویلا و باغ آشنا شدید و به طور کامل اصول طراحی استخر را دانستید، شاید بهتر باشد ایده‌های خلاقانه برای ساخت استخر را هم در این قسمت مشاهده کنید:

1- طراحی استخر خانگی روباز با محیط جنگل‌های استوایی و مدیترانه‌ای

این نوع استخرها در قالب استخرهای کم عمق به شکل مستطیل در حیاط خلوت ویلا یا محوطه باغ ساخته می‌شوند و اطراف آن با گل‌ها و گیاهان بلند و سرسبز پوشانده می‌شود. معمولاً توجه به شرایط مناسب ساخت باغچه‌ها برای کاشت گیاهان در اطراف استخر بسیار اهمیت دارد.

2- طراحی و ساخت استخر به سبک مدرن و فانتزی

شاید تعجب کنید اما استخر ها هم می‌توانند دارای سبک طراحی باشند. در این مدل طراحی برای استخر ویلا، نمایی از طراحی مدرن با اشکال و احجام هندسی را می‌بینید که منظره‌ای شبیه به بیابان را تداعی کرده است!

3- استخر خانوادگی در ویلا یا باغ با یک منظره شاد

تفاوتی نمی‌کند که ساختمان ویلا بزرگتر باشد یا کوچک‌تر؛ آنچه اهمیت دارد این است که استخر در فضای باز به زیباترین شکل اجرا شود. همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید یک استخر خانوادگی به صورت چند قسمتی با سنگ‌های دکوراتیو، تزئین شده و یک محیط شاد را برای تفریحات آبی فراهم کرده است.

طراحی استخر خانگی

4- طراحی استخر خانگی با آبنما و نورپردازی

یک نمونه از زیباترین و بهترین انواع طراحی برای استخر ویلا و باغ، استفاده از نورپردازی و آبنما به طور همزمان در محوطه اطراف استخر است. همانطور که در شکل فوق می‌بینید، به طرز حرفه‌ای و هنرمندانه، این نوع استخر طراحی و ساخته شده است.

5- محوطه سازی اطراف استخر با مبلمان و سایبان‌های چتری

قرار دادن مبلمان یا تخت اطراف استخر به همراه آلاچیق یا سایبان‌های چتری، یکی از زیباترین ایده‌های محوطه سازی محسوب می‌شود. همانطور که در تصاویر این قسمت مشاهده می‌کنید با اندکی خلاقیت می‌توانید محوطه ساده اطراف استخر در ویلای خود را به بهترین شکل طراحی کنید.

۸ ایده لوکس در طراحی استخر خانگی

۱- در طراحی استخر خانگی فوق شاهد استفاده از متریال زیبای سنگ تراورتن کرم در بدنه دیوار ها هستیم که یک گرمای آرامش بخش به فضای داخلی بخشیده است .

۲- سرامیک های آبی و فیروزه ای در محدوده داخلی استخر ، به عمق بخشیدن این فضا کمک کرده است . همچنین استفاده از نقوش ظریف در حاشیه و لبه استخر ، زیبایی آن را دوچندان کرده است . در طراحی سقف نیز یک نقاشی از آسمان کشیده شده که باعث لطافت فضای شده است .

۳- با ورود به فضای داخلی با یک تقارن بی نظیر مواجه می شویم . اوج این تقارن در بخش مرکزی تصویر روی می دهد ، وقتی با یک نقاشی دیواری آرامش بخش روبه رو می شویم .

۴- پله ها بهترین روش برای ورود به استخر هستند .

۵- در طراحی درب استخر از ترکیب فلز و شیشه مات استفاده شده است . با این روش نور بیشتری به داخل استخر خانگی جذب می شود .

۶- استفاده از یک تلویزیون به سرگرمی بیشتر افراد منجر می شود .

طراحی استخر خانگی

۷- از گیاهان در زیباتر شدن فضای داخلی استفاده شده است . نکته مهم دیگر استفاده از نورپردازی در طراحی داخلیست که به روش های خطی و نقطه ای شاهد این سبک از نورپردازی هستیم .

۸- یک آینه بزرگ با قاب فلزی ، علاوه بر زیبایی ، دارای کاربری نیز هست . قبل از خارج شدن از این فضا به چهره و لباس خود نظمی دهید و سپس خارج شوید .

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *