افتتاح حساب ترکیه
گرفتن تلخی بادمجان

خیلی وقت ها از ترس تلخ بودن بادمجان ممکن است طرف آن ها نرویم و آن ها را نخریم در حالی که ما در گروه سبک زندگی شادمگ ترفندهایی را به شما یاد می دهیم تا با گرفتن تلخی بادمجان بتوانید بهترین و خوشمزه ترین غذاها را تهیه کنید.

انتخاب و خرید بادمجان

مهمترین نکته در خرید بادمجان، انتخاب بادمجان های با تخم کم و مزه شیرین است.

گرفتن تلخی بادمجان

برای خرید بادمجان به سراغ بادمجان های گوشتالو، براق، سنگین و بلند بروید با پوستی کشیده و سفت و بدون آثار ضرب خوردگی چون خوشمزه تر هستند.

بادمجان های قلمی و تازه را برای خرید انتخاب کنیم تا احتمال تلخ بودن آنها کمتر باشد و همچنین بادمجان هایی که دانه هایی ریز و همرنگ گوشت بادمجان دارند شیرین هستند و بادمجان هایی با دانه های تیره و بزرگ به احتمال بیشتری تلخ هستند.

خواص پوست بادمجان

بسیاری از افراد هنگام استفاده این سبزی، پوست آن را می‌گیرند، درحالی که پوست بادمجان حاوی رنگدانه‌هایی است که در سایر موادغذایی یافت نمی‌شود و به آن «آنتو سیانیدین» گفته می‌شود. آنتوسیانیدین، خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارد بنابراین اگر با پوست مصرف شود، مانند بادمجان ترشی یا بادمجان سرخ‌‌شده یا به هر شکل دیگری با پوست، برای سلامت بسیار مفید خواهد بود.

روش های سرخ کردن بادمجان بدون روغن را در شادمگ بخوانید.

علت تلخ بودن بادمجان

علت تلخ‌بودن برخی از بادمجان‌ها، ترکیب‌های شیمیایی‌ای به نام «آلکالوئیدها»یی است که داخل سلول‌های آن وجود دارد. بهترین روش برای از بین بردن تلخی بادمجان، اضافه کردن نمک به آن است.

افزايش قدرت مکش جارو برقی با چند ترفند فوق العاده عالی و ساده

افزودن نمک به دلیل اینکه باعث افزایش فشار اسمزی در خارج سلول‌های بادمجان می‌شود، آلکالوئیدها را به سمت بیرون می‌کشاند.

جلوگیری از جوانه زدن پیاز و سیر که یکی از واجبات هر آشپزخانه ای است آسان است. کافیست شرایط خاصی را برای نگهداری پیاز فراهم کنیم.

گرفتن تلخی بادمجان

دراصطلاح عامیانه با این روش، «زهرابه» آن گرفته می‌شود که همان آب تلخی است که در اثر ایجاد فشار اسمزی از آن خارج می‌شود.

انتخاب و خرید بادمجان شیرین

همانطور که گفتیم بادمجان تلخ باعث صدمه به کبد و صفرا می شود پس در خرید بادمجان دقت کنید و :

بادمجان های براق و دارای رنگ مشکی را انتخاب کنید.

بادنجان هایی را انتخاب نکنید که رنگ پوست آنها بنفش روشن باشد.

بادمجانهایی با پوستی کشیده و سفت و بدون آثار ضرب خوردگی را انتخاب کنید.

گرفتن تلخی بادمجان

یک بادمجان باکیفیت باید نسبتا سفت و منسجم باشد، بادمجون هایی را انتخاب نمایید که وقتی با انگشت آن را فشار می دهید، سریعا به حالت عادی و اولیه خود باز گردد.

بادمجان هایی را انتخاب کنید که دانه کمی داشته باشد و یا بادمجان هایی که دانه هایی ریز و همرنگ گوشت بادمجان دارند زیرا دانه های تیره و بزرگ به احتمال بیشتری تلخ هستند.

هنگام خرید بادمجان، وزن آن را بسنجید تا از شیرین بودن و تازگی آن مطمئن شوید.

بادمجان های رسیده را انتخاب کنید زیرا بادمجان نارس دارای ماده ای سمی است برای افراد مبتلا به آسم تحریک کننده به شمار می آید.

روشهای گرفتن تلخی بادمجان

در ادامه با ۵ روش ساده و طبیعی از بین بردن تلخی بادمجان آشنا می شوید.

گرفتن تلخی بادمجان با نمک و آفتاب

بادمجان ها را پس از پوست کندن از وسط به دو نیم کنید. اگر تخم زیاد دارد، آنها را در بیاورید. روی آن نمک بپاشید و روی یک سینی دستمال کاغذی بگذارید و بادمجان ها را روی آن بچینید و سینی را در آفتاب قرار دهید.

10 روش راحت و فوری برای پاک کردن لکه مداد شمعی و ماژیک از فرش ، لباس و دیوار

گرفتن تلخی بادمجان

پس از یکی دو ساعت آنها را بشورید و خشک کنید. حال بادمجان ها را سرخ کنید و مطمئن باشید دیگر تلخ نیستند.

گرفتن تلخی بادمجان با استفاده از آبلیمو

یک کاسه بزرگ رو از آب پرکرده و بعد بادمجون های پوست کنده رو داخلش بذارین و حدود دو الی سه قاشق آبلیمو هم بهشون اضافه کنین و بذارین برای ۱۰ دقیقه الی یک ربع بمونن و بعد بادمجون هارو از آب بیرون بیارین فشارشون بدین تا آب اضافیشون بره و در غذای مورد نظر ازشون استفاده کنین.

گرفتن تلخی بادمجان

استفاده از نمک برای گرفتن تلخی بادمجان

برای گرفتن تلخی بادمجان با نمک کافیه که بادمجون هارو پوست کنده و به صورت درسته یا برش داده شده کاملا به نمک آغشته شون کنیم و بذاریم برای مدت نیم ساعت بمونن و بعد آبشون بکشین تا تلخیشون بره و خشکشون کنین. حالا میتونین در هر غذایی که دوست دارین ازشون استفاده کنین.

ازبین بردن تلخی بادمجان با گرفتن تخم های بادمجان

در صورتی که بادمجون تخم های بزرگ و تیره رنگ داشت میتونین تخم هارو از گوشت جدا کرده و بعد از بادمجون در پخت غذا استفاده کنین.

گرفتن تلخی بادمجان

قرار دادن در فریزر روشی برای گرفتن تلخی بادمجان

بادمجون هارو پوست کنده و برای حدود ۴ الی ۵ ساعت داخل فریزر بذارین تا یخ بزنن بعد از فریزر درشون بیارین و اجازه بدین تا یخشون آب بشه و با فشار دادن آب اضافیشون رو بگیرین تا تلخی بادمجان بره.

گرفتن تلخی بادمجان پس از پخت

اگر مقدار تلخی بادمجان معمولی است می توانید با اضافه کردن چاشنی هایی مثل آبغوره انرا کم اثر کنید. روش بعدی این است که یک هویج یا سیب زمینی درون غذا بیندازید و اجازه دهید به طور کامل بپزدف سپس انرا از قابلمه خارج کرده و دور بیندازید. احتمالا با روش دوم مشکل شما حل می شود.

راز تمیز کردن تخته گوشت قدیمی چوبی و پلاستیکی ؛ نه بو میده نه لک داره

گرفتن تلخی بادمجان

روش دیگر هم وجود دارد که برای خیلی از غذاها مناسب نیست ولی در تهیه غذاهایی مانند خورش بادمجان می توانید از آن استفاده کنید. در این روش مقداری زعفران را با آب جوش دم کنید، سپس با مقداری شکر ترکیب کنید و به غذا اضافه کنید.

گرفتن تلخی بادمجان پس از سرخ کردن

اگر بادمجان را سرخ کرده اید و درون فریزر قرار داده اید و حلا متوجه شده اید بیش از حد تلخ است، بهتر است قید آن بزنید، چون در طب سنتی بادمجان تلخ می تواند به کبد و صفرا صدمه وارد کند. اگر تلخی بادمجان کم باشد، می توانید با استفاده از چاشنی هایی مثل آبغوره طعم تلخی انرا بگیرد.

احتیاط های لازم در مصرف بادمجان

بادمجان باید کاملاً رسیده مصرف شود، چرا که نارس آن دارای ماده ای سمی است . در کسانی که از آسم رنج می برند، تحریک کننده به شمار می آید.

گرفتن تلخی بادمجان

مصرف بادمجان را به افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند، توصیه نمی کنیم.

همچنین به علت دارا بودن ماده ای سمی به نام سولانین برای افرادی که حساسیت دارند، مناسب نیست. این افراد به خصوص به نمونه های تخم دار بادمجان حساسیت داشته . بلافاصله بعد از خوردن آن، دچار چشم درد شده یا پوست بدن شان خارش پیدا می کند و در مواردی مبتلا به کهیر می شوند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

10 بهمن 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *