افتتاح حساب ترکیه
آموزش بازی مافیا

اگر علاقمند به آشنایی با بازی مافیا و آموزش بازی مافیا هستید حتما با ما همراه باشید و این مطلب از گروه تکنولوژی شادمگ را ذخیره کنید. ما در این مطلب تاریخچه این بازی، قوانین، نقش ها و شیوه انجام کار را برای شما شرح دادیم.

آموزش بازی مافیا

بازی مافیا از جمله بازی های جذاب و گروهی است که می توانید در جمع دوستانه آن را تجربه کنید. شاید بتوان گفت یکی از راه هایی که می توانید از خستگی و روزمرگی زندگیتان تا حدودی رها شوید، دعوت دوستان و نزدیکانتان به بازی مافیا است. شما با یک دورهمی ساده می توانید، اطرافیانتان را به یک چالش دعوت کنید و از لحظات خود لذت ببرید.

آموزش بازی مافیا

البته در مورد تعداد افرادی که باید در بازی حضور داشته باشند، نظرات متعددی وجود دارد. برخی از افراد می گویند که این بازی باید حداقل با 10 بازیکن انجام شود، در حالی که تعدادی دیگر معتقدند که حتی با گروه های کوچک 5 نفره نیز می توان این بازی را انجام داد.

تاریخچه بازی گروهی مافیا

این بازی برای اولین بار توسط فردی به نام دیمیتری دیویدف دانشجوی دانشکده روانشناسی دانشگاه مسکو تحت عنوان یک پروژه تحقیقاتی ایجاد و مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن به تدریج در آمریکا و اروپا نیز گسترش یافت تا جایی که در دهه 90 به عنوان یک سرگرمی محبوب در میان خانواده ها جا باز کرد.

این بازی به شکل های مختلف در دنیا انجام می شود. شیوه ای که در این نوشته به شما معرفی می کنیم یکی از متداول ترین و معتبرترین روش های انجام بازی است.

گرداننده

وظیفه اصلی گرداننده که به نام های خدا و لرد نیز شناخته می شود، در این بازی پیش بردن روند درست بازی است. هنگامی که شب می شود و همه بازیکنان چشمان خود را می بندند، خدا به ترتیب نقش ها را بیدار می کند و از آن ها سوالاتی را می پرسد. مثلا برای مافیا این سوال را مطرح می کند که “قصد دارید چه کسی را بکشید؟” برای دکتر این سوال به این شکل مطرح می شود که “قصد نجات چه کسی را داری؟” و برای کارآگاه مطرح می کند که “قصد پی بردن به نقش چه کسی را داری؟”.

هنگام روز زمانی که تمام نقش ها بیدار شدند، خدا بازی را بدون طرفداری از گروه خاصی به سمت جلو می برد. به همین ترتیب بازی با چرخه روز و شب ادامه می یابد تا در هر چرخه یک نفر کشته و از بازی خارج شود. البته اگر دکتر در شب، فرد کشته شده توسط مافیا را نجات دهد، فرد کشته شده از بازی حذف نمی شود.

توجه داشته باشید که استفاده از اسامی مختلف برای یک نقش در کارت ها یا محل های برگزاری مسابقات، تفاوتی در ماهیت نقش ایجاد نمی کند و بعضی از قابلیت هایی که جدیدا به نقش ها داده می شود کاملا دلخواه و توافقی است!

هدف بازی

هدف این بازی کشتن یا بیرون انداختن اعضای مافیا است تا این که شهروندان بتوانند کل مافیا ها را از بازی بیرون کنند. اصل این بازی بر پایه ی مذاکره و مجاب کردن پیش می رود و شما به عنوان یک شهروند باید سعی کنید تا شهروند های دیگر را شناخته و متحد شوید و مافیا تشخیص دهید و بیرون شان کنید .

اما به عنوان یک مافیا باید سعی کنید تا اتحاد شهروندی را شکسته، مذاکره کنید و آن ها را فریب دهید که شما هم یک شهروند هستید تا به شما اعتماد کنند و با کمک شهروندان ضعیف و بی تجربه شهر را نابود کنید.

آموزش بازی مافیا

نقش های مافیا

در یک گروه 10 نفره معمولاً 3 مافیا حضور دارند که در اولین شبی که توسط گاد اعلام می شود با یکدیگر آشنا می شوند. هنگامی که افراد حاضر در بازی سعی می کنند تا مافیا را شناسایی و از بازی حذف کنند، مافیا باید نقش خود را به کلی کتمان و یا با دروغ افراد را از نظر خود منصرف کنند.

نقش مافیا مهم ترین نقش در این بازی است چرا که اگر دیگران متوجه نقش آنها شوند مافیا به ترتیب از بازی حذف می شوند و از هیجان بازی کاسته می شود. گروه مافیا برای اینکه بتوانند موفقیت بیشتری داشته باشند باید در روز به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و برای افرادی که می خواهند در شب بکشند، استراتژی مناسبی داشته باشند.

نقش های اصلی گروه مافیا

پدرخوانده یا رئیس مافیا

مهم ترین نقش مافیا متعلق به پدرخوانده می باشد. رئیس مافیا می تواند با مشورت سایر اعضای مافیا، یک نفر را از میان شهروندان انتخاب کرده و با شلیک گلوله از بازی حذف کند.

لازم به ذکر است، استعلام پدرخوانده منفی می باشد. این بدان معناست که اگر کارآگاه در شب از خدا بخواهد تا در راستای شناسایی نقش پدرخوانده تاییدیه بدهد، خدا نمی تواند او را راهنمایی کند و استعلام منفی می دهد!

نکته: استعلام گردخوانده در روز که توسط جان سخت از گرداننده خواسته می شود، منفی نخواهد بود و نقش واقعی اش اعلام می شود.

نکته: اگر پدرخوانده در یک شب حرفه ای را مورد هدف قرار دهد، و حرفه ای هم پدرخوانده را بزند، هر دو از بازی بیرون می روند.

دکتر لکتر یا جراح

نقش دکتر مافیا این است که در هر شب می تواند یکی از اعضای مافیا را انتخاب کند تا در صورت تیر خوردن توسط حرفه ای، کشته نشود و در بازی بماند.

اگر فرد کشته شده توسط دکتر نجات یابد، می تواند به بازی خود ادامه دهد و اگر توسط دکتر این کار انجام نشود از ادامه بازی حذف می شود.

البته دکتر لکتر می تواند خود را فقط یک بار و بقیه را هر چند بار بخواهد نجات دهد!

نکته: اگر کار به شلیک نهایی برسد و دکتر لکتر خودش و یا یک نفر اعضای تیم را نجات دهد، آن فرد از بازی بیرون نمی رود.

نکته: اگر پدرخوانده از بازی بیرون برود شلیک توسط دکتر لکتر انجام می شود.

نقش های فرعی تیم مافیا

توجه داشته باشید که پدرخوانده و دکتر لکتر، ۲ نقش اصلی و الزامی گروه مافیا هستند و نقش های زیر کاملا فرعی بوده و استفاده از این نقش ها اصلا الزامی ندارد و فقط در بازی های با تعداد شرکت کننده بالا برای اینکه اکثر افراد نقشی در روند بازی داشته باشند، قابل استفاده می باشند.

آموزش بازی مافیا

شاه کش

این نقش ۲ دفعه در طول شب یا مرحله دوم رای گیری می تواند نقش بازیکنی را حدس بزند. اگر درست حدس زده باشد آن بازیکن از بازی حذف می شود.

معشوقه

این نقش معشوقه پدرخوانده است! با مرگ او مافیا از شدت خشم به دو نفر حمله می کنند. با مرگ رئیس مافیا، و دکتر لکتر او دستور قتل را می دهد!

مافیای ساده

نقش خاصی در بازی ایفا نمی کند و فقط باید سعی کند در طول روز شهروندان را گمراه کند.

تروریست

کاراکتر تروریست از اعضای اکیپ مافیا است. اگر این فرد در روز با رای شهروندان کشته شود، این توانایی را دارد تا بتواند یکی از بازیکنان را با خود حذف و یا ترور کند.

مذاکره کننده یا روانکاو

یکی از اعضای مافیا فرد مذاکره کننده است. این فرد می تواند یکی از اعضا را انتخاب و او را عضوی از گروه مافیا کند. اگر مافیا قصد مذاکره داشته باشند این فرد در شب با گاد مطرح می کند. مافیا پس از انتخاب فرد مذکور چشم های خود را می بندند و خدا بر روی دست فرد انتخاب شده می زند. افرادی که در کاراکترهای کارآگاه و پزشک هستند هرگز نمی توانند به مافیا تبدیل شوند.

جلب

یک شب در طول بازی یک نفر را انتخاب میکند و رای آن شخص در روز بعد شمرده نمی شود. همچنین در مرحله دوم رای گیری، 2 رای به یک نفر یا 1 رای به دو نفر می دهد.

ناتو

ناتو نیز از جمله نقش های مافیاست که در شب همراه با مافیاها بیدار شده و اگر بتواند نقش یکی از شهروندان را درست حدس بزند، آن شهروند از بازی خارج می شود. در صورت حدس اشتباه نیز خود ناتو از بازی خارج می شود.

قاتل حرفه ای

در طول بازی موقع شب یک نفر را انتخاب می کند. آن شخص 3 روز بعد وسط روز می میرد (تحت هر شرایطی). البته اگر به گرگ نما یا هزار چهره حمله کند، قاتل از بازی خارج می شود!

تردست

تردست یکی از نقش های گروه مافیا است. او یک شب در بازی می تواند دو نفر را انتخاب کند. نقش های این دو نفر در شب بدون این که خودشان متوجه شوند با یکدیگر جا به جا می شود. برای مثال اگر تردست دکتر و کاراگاه را انتخاب کند، کسی که دکتر نشان می دهد تیر می خورد و کسی که کاراگاه نشان می دهد نجات داده می شود.

افسونگر

هر شب می تواند نقش یک نفر را بلاک کند و آن شخص در شب از نقش خود نمی تواند استفاده کند و یا یک کلمه 4 حرف به بالا را روی یک نفر افسون کند و گرداننده کلمه در اول روز اعلام می کند و اگر آن شخص فردا در روز از آن کلمه استفاده کند از بازی حذف می شود.

آموزش بازی مافیا

یاکوزا

وقتی احساس کند که نقشش در روز برای شهروندان نمایان شده است می تواند یکی را انتخاب کند و آن شخص از آن به بعد مافیا خواهد شد و خود یاکوزا می میرد. اگر دکتر به اشتباه یاکوزا را نجات دهد یاکوزا در بازی می ماند.

سلاخ

دست به ساطورش حرف ندارد ! سلاخ می تواند در طول بازی یکبار تمامی مافیا های خارج شده از بازی را سلاخی کند و استعلام آن ها را به شهروند ساده تبدیل کند.

جاسوس

اگر فراماسون بازی او را بیدار کند تیم ماسونی از بازی خارج نمی شوند و جاسوس همانند شهروند به آن ها می پیوندد.

مرد قوی

در طول بازی یکبار می تواند در شب با تایید گاد فادر از تیرش استفاده کد و آن شخص در شب قطعا کشته خواهد شد حتی اگر جان سخت باشد.

گروگان گیر

این عضو مافیا در شب با یارانش بیدار نمی شود. با این که بقیه افراد تیم مافیا و گروگان گیر یکدیگر را می شناسند (لایک یگدیگر را می بینند)، اما با هم بیدار نمی شوند (در واقع سناریوی شبی وجود ندارد). گروگان گیر هر شب یک شهروند را انتخاب می کند و آن شهروند نمی تواند از قابلیت خود در همان شب استفاده کند.

دزد

دزد از اعضای مافیا است و به دنبال دزدیدن نقش رویین تن (جان سخت) می باشد. او در فاز شب دو نفر را انتخاب می کند، که اگر نفر اول شهروند ساده، مافیای ساده و یا یک تروریست باشد، اتفاقی نمی افتد. دزد مانند ناتاشا و ساقی هرگز نمی تواند در دوشب پشت سر هم یک فرد را به عنوان نفر اول انتخاب کند. این در صورتی است که نفر دوم می تواند هر شب یک فرد ثابت باشد. اگر نفر اول رویین تن باشد، نقش او آن شب به دزد منتقل می شود.

کابوس

کابوس نقشی شبیه به شب خسب دارد با این تفاوت که نمی تواند هدفش را انتخاب کند. هر بازیکنی که کابوس را انتخاب کند، تا پایان بازی به کابوس دچار خواهد شد و اگر در شبی به هر دلیلی بیدار نشود، کشته خواهد شد.

سم ساز

این عضو مافیا می تواند به یک شهروند سم تزریق کند. این سم موجب می شود تا آن بازیکن سه روز بعد بمیرد. دکتر شهروندان نمی تواند سم را خنثی کند. سم ساز بازی یک بار در طول بازی می تواند یکی را مسموم کند و این شخص سه روز بعد از بازی خارج می شود. در شبی که مافیاها سم سازی کنند حق شلیک ندارند و گرداننده در شب اعلام می کند که یک نفر مسموم شده است.

داروساز

داروساز سه شب در طول بازی هر بار یک نفر را انتخاب می کند و به آن ها دارو می دهد و اولین نفر غیر مافیایی که انتخابش کند در ازای قابلیتش دارو می دهد. دارو باعث می شود بازیکن تا سه شبانه روز آلوده نشود.

شب خسب

این نقش یکی از نقش های پر رمز و راز و ترسناک مافیاست. شب خسب هر شب یک نفر را انتخاب می کند و به خواب او می آید و با تاثیری که بر آن شخص می گذارد، باعث می شود قابلیت آن فرد به مدت 24 ساعت به خودش برگردد. برای مثال اگر شب خسب کلانتر را انتخاب کند، انگار کلانتر به خودش تیر زده است یا اگر دکتر را هدف قرار دهد گویا دکتر خودش را در آن شب نجات داده است. اگر جادوگر را انتخاب کند، شب خسب از بازی حذف می گردد.

سیاه زخم

یک شب در طول بازی می تواند ناقل را بکشد یا یک بازیکن آلوده را نجات دهد. اگر توسط گرگ نما انتخاب شود، به گرگ نما تبدیل نمی شود و آن گرگ نما می میرد.

آمپول زن

او یک شب در طول بازی یک نفر را انتخاب می کند و گرداننده هویت بازیکن مورد نظر و کاری که آن شب انجام داده است را به آمپول زن می گوید. بنابراین آمپول زن باید جزء آخرین نفراتی باشد که توسط گرداننده بیدار می شود.

ناقل

هر شخصی که ناقل در شب انتخاب کند، آلوده می شود. آلودگی به این معناست که فرد آلوده در روز اول لال می شود و در فاز شب از انجام هر کاری ناتوان می شود. روز دوم نمی تواند رای دهد و شب دوم می میرد.

پاور بانک خوب چی بخرم ؟ + صفر تا صد راهنمای خرید پاور بانک

روانکاو

نقش روانکاو یک شب به جز شب اول بازی، یک نفر را انتخاب می کند. آن شخص با حفظ قابلیت هایش به یک مافیا تبدیل می شود. (به غیر از جانی و شخصیت های مستقل)

کابوس

هر بازیکنی که کابوس را در شب انتخاب کند، دچار کابوس می شود. بازیکنی که اسیر می شود باید هر شب بیدار شود و اگر در شبی بیدار نشود، به خواب ابدی فرو می رود و حذف می شود.

سایلنسر

در طول بازی می تواند ۲ بار به صورت غیر تکراری به ۲ شهروند سکوت دهد.

جراح

جراح هر شب یک نفر را از حمله مرگبار نجات می دهد، اما فقط یک شب می تواند خودش را انتخاب کند و نجات دهد. در شب معارفه نیز برای گمراه کردن شهردار، همزمان با دکتر دست بلند می کند.

محافظ

این بازیکن تا زمانی که در بازی حضور دارد، حمله جانی، گرگ نما، فدایی، دست کج و سندیکا (لیست سیاه) به رئیس مافیا بی اثر است. در صورت حذف رئیس مافیا، محافظ از معشوقه محافظت می کند.

بمب ساز

بمب ساز یک روز در طول بازی تا قبل از پایان مرحله اول رای گیری با اعلام کلمه بمب ساز بلند می شود و با نزدیک شدن به یک نفر، او را به صورت انتحاری همراه با خود از بازی خارج می کند.

شارلاتان

شارلاتان دو شب در طول بازی، یک نفر را انتخاب می کند و گرداننده شخصیت آن بازیکن را به کاراگاه برعکس می گوید. اما در صورتی که جاسوس را انتخاب کند، جاسوس حذف می گردد.

آموزش بازی مافیا

نقش های شهر

وظیفه اصلی شهروندان در این بازی پی بردن به نقش مافیا با وجود تمام دروغ هایی است که آنها می گویند. بهترین پیشنهادی که برای موفقیت در این نقش برای شما داریم، برقراری دوستی با افراد دیگر است و اینکه به نشانه های کلامی، غیر کلامی و شهود خود اطمینان کنید.

نقش های اصلی گروه شهروندی

کارآگاه

کارآگاه جزء شهروندان است. کارآگاه در هر دوره از شب می تواند به یکی از افرادی که گمان می کند مافیا است به خدا اشاره کند. این نقش در این بازی بسیار جذاب است زیرا اگر کارآگاه بتواند هویت افراد مختلف بازی را بشناسد، شهروندان می توانند با هم آشنا و علیه گروه مافیا با هم متحد شوند. به این کار استعلام گرفتن گفته می شود و کارآگاه هر شب می تواند این کار را انجام دهد.

دکتر شهر

در بازی مافیا نقش دکتر جزو شهروندان محسوب می شود. دکتر در هر دوره از شب می تواند در صورت تشخیص درست یکی از افرادی را که مافیا کشته اند را نجات دهد. البته دکتر می تواند در طول روند بازی یکبار نیز خودش را نجات دهد.

نکته: اگر کار به شلیک نهایی برسد و شخص مافیا را بزند و دکتر به اشتباه آن مافیا را سیو دهد، از بازی بیرون نمی رود.

جان سخت یا رویین تن

رویین تن یا جان سخت، یکی از قوی ترین شهروندان بازی است. کار اصلی او این است که می تواند در شب از خدا استعلام افراد بیرون بازی را بگیرد تا مشخص شود چه نقش هایی از بازی خارج شده اند و البته ۲بار بیشتر نمی تواند از خدا استعلام بخواهد.
در ضمن او در شب یک بار رویین تن است و اگر مافیا به او شلیک کند، کشته نخواهد شد و تنها زره اش را از دست می دهد. تیم مافیا حاضر در بازی یا می توانند او را در روز و با جمع آوری آرای شهروندان به قتل برسانند یا این که ۲ شب به او شلیک کنند!

نکته: اگر در شلیک اول به رویین تن حرفه ای او را سیو کرده باشد زره اش باقی می ماند و هنوز شانس دارد تا یک بار دیگر با شلیک زره اش را از دست بدهد.

حرفه ای یا (تک تیرانداز، کلانتر)

حرفه ای یکی از مهره های مهم شهروندان است. او معمولا 2 تیر دارد. با توجه به تعداد نفرات ممکن است این تیرها کم یا زیاد شود. حرفه ای به دستور گاد بیدار می شود و به فردی که گمان می کند مافیا است، شلیک می کند.
توجه داشته باشید، در صورتی که حرفه ای در انتخاب مافیا درست عمل کرده باشد در بازی می ماند و اگر به اشتباه به یکی از شهروندان شلیک کند خودش از بازی حذف می شود. لذا این شخصیت باید زمانیکه شناخت درستی نسبت به مافیاها ندارد، از شلیک کردن خودداری کند!

آموزش بازی مافیا

نکته: اگر شخصی که حرفه ای انتخاب می کند و به او شلیک می کند، توسط دکتر شهر به اشتباه سیو شده باشد، متاسفانه آن مافیا در بازی باقی خواهد ماند.

شهردار

نقش شهردار به این صورت است که زمانی که بین ۲ یا ۳ نفر رای گیری برای خروج صورت می گیرد، می تواند در صورت تمایل در شب رای گیری، بین ۲ گزینه ملغی کردن رای گیری و یا رای مستقیم خروج بین یکی از گزینه های رای گیری، یکی را انتخاب نماید و به خدای بازی اعلام نماید.

نکته: شهردار در این زمان اگر یکی از افراد انتخاب شده رئیس مافیا هم باشد می تواند رای خروج دهد.

نکته: اگر شهردار خودش در دفاع باشد نمی تواند از اختیارات خود استفاده کند.

روانشناس

نقش روانشناس این است که می تواند در شب به خدا اعلام نماید و یک نفر را که حدس می زند مافیا است و یا در حال گمراهی شهروندان است، ساکت کند تا در روز بعد نتواند صحبت کند. شخص انتخاب شده اگر به رای گیری در آن روز برود هم امکان دفاع از خود را ندارد!

نکته: با کشته شدن روانشناس در شب انتخابی که برای سکوت دادن به یک شخص اعلام کرده است اعمال می شود و ربطی به خروج روانشناس ندارد.

شهروند ساده

شهروند ساده نقش خاصی در بازی ایفا نمی کند و وظیفه ای که دارد شناخت مافیا و کمک به شهر جهت خارج کردن مافیاست.

نقش های فرعی گروه شهروندی

اسناپیر

بنا به شرایطی که گرداننده قبل از شروع بازی اعلام می کند، دارای محدودیت یا نامحدود بودن تیر می باشد و این در شروع بازی توسط گرداننده اعلام می شود و فرق اسنایپر با تک تیرانداز در این است که تیرش قطعا می کشد حتی اگر آن شخص شهروند باشد.

فرمانده

پس از آن که اسنایپر تیرش را شلیک کرد بیدار می شود و می تواند تایید یا عدم تایید به شلیک اسنایپر دهد و در صورتی که عدم تایید بدهد تیر اصابت نخواهد کرد. در برخی سناریوها گفته می شود، اگر به اشتباه شهروند بزنند فرمانده حذف خواهند شد!

ناتاشا

ناتاشا یکی دیگر از نقش های سیاه شهروندان است و می تواند در هر شب یکی از افراد را لال کند. فرد عنوان شده در روز بعد اصلا نمی تواند صحبتی انجام دهد. ولی هرگز نمی تواند در دو شب متوالی یک نفر را لال کند. کار ناتاشا در حین عضو شهروندان بودن، پیروز کردن مافیا است!

ساقی

ساقی جزء تیم شهروندان محسوب می شود. در فاز شب او یکی از بازیکنان را انتخاب می کند و بازیکن منتخب اصطلاحاً مست می شود. در واقع او به هر فردی اشاره کند، نقش آن فرد دیگر اجرا نخواهد شد. نکته مهم در مورد این کاراکتر این است که او نمی تواند در دو شب پشت سرهم یک نفر را مست کند.

در صورت وجود ساقی در بازی، اولویت نقش ها اول با گادفادر و سپس با ساقی است. به این صورت که ابتدا گادفادر بیدار می شود و به فرد مورد نظرش شلیک می کند و بعد ساقی فرد مورد نظرش را مست می کند و بعد بقیه نقش ها به نوبت بیدار می شوند.

دزد

نقش دزد یکی از نقش های سیاه در بازی مافیا محسوب می شود و همانند ناتاشا در شمارش جزء شهروندان به شمار می آید و نه به اعضای مافیا معرفی می شود و نه اعضای مافیا به ایشان معرفی میشوند و همانند سایر اعضای گروه نقش های سیاه، استعلامش منفی می آید و می تواند هر شب نقش یکی را بدزدد و استفاده کند.

صبا

نقش صبا مانند نقش دزد است، اما در گروه شهروندها. صبا یک شب در بازی می تواند یک بازیکن را انتخاب کند و نقش او را به مدت یک شبانه روز تصاحب کند. در این صورت باید حتما از قابلیت آن شخص استفاده نماید.

فدایی

زمانی که یک نفر در حال حذف شدن از بازی است، فدایی می تواند داوطلب شود و به جای او بیرون برود. همچنین فدایی در مقابل رفتار تروریست می تواند به سرعت و نهایتا در 7 ثانیه با گفتن فدایی به جای فرد ترور شده از بازی خارج شود.

 

رعایت این 7 ثانیه به دلیل این که ممکن است فدایی و بقیه بازیکنان از واکنش ها شخصیت فرد ترور شده را حدس بزنند، بسیار مهم است. در نهایت به دلیل اعلام نقش فدایی بعد از خارج شدن از بازی، فرشته، قاضی و شهروند نمی توانند او را به بازی بازگردانند.

دندانپزشک

این فرد هر شب یک نفر را انتخاب می کند، اما نمی تواند یک بازیکن را بیشتر از یک بار انتخاب کند. فرد انتخاب شده توسط دندانپزشک به مدت 24 ساعت به دلیل دندان درد نمی تواند صحبت کند.

نخبه

در طول بازی به تصمیم گرداننده نسبت به تعداد افراد بازی می تواند نقش یک شهروند را از گرداننده بپرسد برای مثال می گوید دکتر شهر چه کسی است و گرداننده به او می گوید.

هوادار

این نقش در گروه شهروندهاست و هر روز می تواند با اولین رای خود در مرحله رای گیری، یک بازیکن را انتخاب کند. پس از اتمام شمارش آرا، جای بازیکنی که هوادار انتخاب کرده با بازیکن پایین ترش عوض می شود. به طور مثال سه بازیکن الف، ب و ج هر کدام به ترتیب 3، 4 و 5 رای برای خروج آورده اند و هوادار بازیکن ب را انتخاب کرده است. در این صورت بازیکن ب 3 رای و بازیکن الف 4 رای خواهد شد.

نانوا

او شهروند ساده ای است که ظاهرا هر روز برای شهر نان می پزد، اما در بازی کار خاصی انجام نمی دهد. اگر نانوا به هر دلیلی از بازی حذف شود پس از سه شبانه روز، بازی به نفع مافیا پایان می یابد.

حکمت این سنازیو این است که مافیاها قدرت بالایی دارند و می توانند از روشی دیگر برای خودشان نان پیدا کنند، اما شهروندان نمی توانند. البته برای جلوگیری از زود تمام شدن بازی، نانوا در شب اول نمی توان زد و اگر شات شود، نمی میرد.

پیوند

این فرد در شب اول دو نفر را انتخاب می کند، در صورتی که یکی از دو نفر به هر دلیلی از بازی حذف شود نفر دیگر نیز حذف می شود.

شکارچی

هر دو شب در طول بازی یک نفر را انتخاب می کند. اگر فرد انتخاب شده گرگ نما باشد، آن شخص از بازی خارج می شود. در شب فقط شکارچی می تواند گرگ نما را بکشد.

دست کج

دست کج هم از گروه شهروندان بوده و یک شب در بازی می تواند قابلیت یکی از اعضای شهر را از آن ها بگیرد و در حقیقت آن ها را تبدیل به مافیا یا شهروند ساده کند. دست کج فقط یک بار امکان استفاده از قابلیت خود را دارد، پس باید این قابلیت را به سود شهروندان استفاده کند. اگر دست کج کاراگاه یا یک نقش مستقل را مورد هدف قرار دهد فقط فرصت خود را سوزانده است.

قهرمان

قهرمان هر دو شب در طول بازی بیدار می شود و یک نفر را انتخاب می کند. بازیکنی که انتخاب می شود، به مدت یک شبانه روز از هر اتفاقی نجات پیدا می کند، به غیر از حذف با رای گیری. البته قهرمان نمی تواند خودش را انتخاب کند.

شهروند خائن (دورو)

این فرد خیانت کار جز شهروندان به حساب می آید اما نقش سیاهی مانند دزد و ناتاشا دارد. در تمامی بازی شهروند خائن کمک می کند تا مافیا به اهداف خود برسند.

پرستار

این شهروند در طول بازی 4 شب بیدار می شود و یک نفر را انتخاب می کند. در صورتی که بازیکن منتخب توسط ناقل آلوده شده باشد، دوره بیماری اش بدون علامت خواهد بود و اگر مورد حمله قرار گیرد و قرار باشد که حذف شود، یک روز بیشتر در بازی می ماند.

آموزش بازی مافیا

افشاگر

افشاگر از گروه شهروندی است و اگر در روز از بازی خارج شود و کشته شب نباشد، می تواند در زمان خروج از گرداننده بازی بخواهد مافیا و یا شهروند بودن یک نفر به انتخاب او را به همه بگوید.

افیون

این شهروند فقط یک بار و در شب می تواند تقاضای انجام فعالیت خود را بدهد. اگر افیون تقاضا دهد، آن شب هیچ شخصیت غیر شهروندی بیدار نمی شود. البته خود افیون هم صبح فردای آن روز از بازی حذف خواهد شد و با توجه به این که شب هیچ غیر شهروندی بیدار نشده است، همه می فهمند که بازیکن فعال دیشب، افیون بوده و از بازی حذف شده است.

این کارکتر باید نقش خود را در شب های حساسی انجام دهد که احتمال می دهد بتواند با استفاده از قابلیت خود، جلوی کشته شدن نقش های مهمی مثل کاراگاه، پزشک یا شهردار را بگیرد.

جاسوس

جاسوس یک شهروند است اما این قابلیت را دارد که هر شب با مافیا بیدار می شود و از همه چیز خبر دارد. اگر جاسوس کوچک ترین اشاره مستقیم یا غیر مستقیمی به شخصیتش داشته باشد، شهروندان در هر مرحله ای که باشند، بازنده بازی خواهند شد. اگر شارلاتان او را انتخاب کند، جاسوس از بازی خارج می شود.

قرنطینه چی

این نقش از گروه شهروندان است که هر شب یک بازیکن را انتخاب می کند و این بازیکن به مدت یک شبانه روز قرنطینه می شود، یعنی در مقابل سرایت و انتقال بیماری ایمن خواهد بود.

نکات مهم برای خرید پلی استیشن استوک | چطور مطمئن پلی استیشن بخریم ؟

محافظ

این نقش با عنوان روح نیز در میان مافیا بازان شهرت دارد و با تیر مافیا و اسنایپر کشته نمی شود. اگر روح در روز کشته شود به یک شهروند عادی تبدیل شده و از روز بعد می تواند دوباره به عنوان یک شهروند وارد بازی شود. علاوه بر این او می تواند فرد ترور شده را نیز دوباره به بازی برگرداند.

فرشته

فرشته از گروه شهروندی است که یک بار در طول بازی می تواند یکی از افراد کشته شده شب یا روز را به انتخاب خود به بازی بازگرداند. بیدار کردن فرشته به این صورت است که پس از پایان رای گیری روز و تمام عملیات های شب، یک لحظه همه به طور موقت بیدار می شوند و همه کشته های شب و روز اعلام می شوند و دوباره شب می شود.

به فرشته اعلام می شود از افرادی که اسم برده شده اند، می تواند یک نفر را به بازی بازگرداند.

اگر فرشته یک نفر را انتخاب کند به بازی برمی گردد. البته فرشته اجباری برای استفاده از قابلیت خود ندارد و در صورتی که خود فرشته جزء کشته ها باشد، تنها می تواند خودش را نجات دهد و اگر فرشته خودش جز کشته ها باشد، “گاد” به صورت فیک مرحله بیدار شدن فرشته را انجام می دهد تا شخصیت فرشته لو نرود. با استفاده فرشته از قابلیتش در شب های بعد نیازی به اجرای این مرحله نخواهد بود.

تکاور

نگهبان نقش مقابل گروگان گیر است که اولین نفر قبل از گروه مافیا بیدار می شود و از نقش یک یا دو نفر در برابر گروگان گیر نگهبانی می کند و اجازه نمی دهد نقش این افراد گرو گرفته شود. اگر نگهبان گروگان گیر را مورد انتخاب قرار دهد گروگان گیر برای آن شب توانایی اش را از دست می دهد. نگهبان در روز زره دارد و در صورتی که در طول روز به هر نحوی از بازی خارج شود، زره اش می افتد و نقش اش توسط روی اعلام می شود و از آن به بعد به عنوان شهروند ساده به بازی ادامه می دهد.

کلانتر

کلانتر تنها شهروندی است که می تواند مافیا و جانی را در فاز شب بکشد. او هر شب که بخواهد می تواند یک اسم را به گاد بدهد و اگر این اسم نقش مافیایی و جانی داشته باشد از بازی خارج شود. اما اگر کلانتر به شهروند تیر بزند، خودش می میرد، حتی اگر پزشک او را به عنوان نجات خود انتخاب کرده باشد. همچنین تیر کلانتر روی نقش های مستقل اثر ندارد، پس باید در استفاده از تیر خود دقت زیادی داشته باشد تا شهر را به دردسر نیندازد.

زندانبان

زندانبان در شب از خواب بیدار می شود و با انتخاب یک نفر، او را در طول روز به زندان می اندازد. آن شخص به مدت یک شبانه روز به عنوان زندانی از بازی خارج می شود و نمی تواند اکت خاصی داشته باشد. این بازیکن به همه اعلام می شود، ولی نقش او لو نمی رود.

وقتی دوباره به بازی برگردد، قابلیت های قبل خود را خواهد داشت. بنابراین زندانی از یک جهت در امان نیز است و آن این که نه در رای گیری ها و نه در حملات شب، مورد هجوم بازیکنان قرار نمی گیرد. به همین دلیل زندانبان باید در انتخاب زندانی خود بسیار با دقت عمل کند.

کشیش

در طول شب می تواند اسم تعدادی از بازیکنان را به گرداننده بگوید و این افراد در روز بعد پس از اتمام صحبت ها حق صحبت اضافی دارند و همچنین اگر سایلنسر کسی از این افراد را سکوت داده باشد، از سایلنتی در می آید.

فراماسون

هر شب بیدار می شود و کسی که فکر می کند شهروند است را به گرداننده نشان می دهد و اگر آن شخص شهروند باشد بیدار می شود و همدیگر را می شناسند و این روند به این شکل جلو می رود. البته این شهروندان فقط همدیگر را می شناسند و حق اشاره و یا حرف زدن درباره نقششان در بازی با هم را ندارند و فقط می توانند مشورت کنند ولی اگر به اشتباه در شبی مافیا بیدار کنند همه با هم از بازی حذف می شوند.

تایل (بچه ماسون)

شب اول با فراماسون بازی چشم باز می کند و همدیگر را می شناسند و برای تشکیل تیم ماسونی مشورت می کنند.

قاضی

قاضی از گروه شهروندان است و قدرتش زمان رای گیری مشخص خواهد شد، زیرا رای قاضی دو بار شمرده می شود. از آن جایی که اعضای مافیا یکدیگر را می شناسند، پس در رای گیری روز می توانند از هم حمایت کنند. با دو بار شمردن رای قاضی، این خلاء برای شهروندان تا حدودی پر خواهد شد.

کابوی

در هر جای بازی که حس کند ممکن است در روز با رای گیری از بازی خارج شود می تواند قبل از شروع رای گیری به انتخاب گرداننده از چند نفر بازجویی کند و سپس یک نفر را با خود از بازی بیرون ببرد البته پس از خروج ساید آن شخص توسط خودش اعلام می شود.

شهروند خاص

اگر تعداد بازیکنان زنده بازی از برابر نصف و یا کمتر باشد می تواند در شب از گرداننده یکی از نقش های شهروندی خارج شده از بازی را بگیرد و تا آخر بازی آن نقش را داشته باشد.

بازپرس

بازپرس همانند کاراگاه است با این تفاوت که نمی تواند مستقیم استعلام کسی را بگیرد و فقط می تواند از گرداننده بپرسد این دو نفری که نشان می دهد در یک ساید هستند و یا نه ! گرداننده فقط می گوید ساید آن ها یکی هست یا نه و مافیایی و یا شهروندی آن ها را نمی گوید.

آهنگر

او می تواند هر شب یک زره تن یک نفر بکند و آن فرد اگر در روز بخواهد به هر نحوی از بازی خارج شود، خارج نمی شود و فقط زره او می افتد.

کدنویس

کدنویس در دو شب می تواند یا یک برنامه دو دویی بنویسد و یا یک برنامه سه متغیره و به گرداننده در شب اعلام کند. اگر برنامه دو دویی باشد و دو مافیا کنار هم نشسته باشند گرداننده به او تایید می دهد و اگر برنامه سه تایی باشد و سه نفر کنار هم نشسته باشند گرداننده به او اعلام می کند.

آموزش بازی مافیا

رولت روسی (وینچستر)

یک روش کل کل روسی هست که کسی که این نقش را در بازی دارد یک تفنگ در شب به یکی می دهد سپس به گرداننده بازی یک عدد از ۱ و یا بالاتر اعلام می کند سپس کسی که در روز تفنگ دارد می تواند به یکی شلیک کند و آن شخص تیر خورده مجدد تیر می زند تا به عدد اعلامی برسد و سپس آن شخص از بازی خارج می شود. این اتفاق اگر تیر در روز شلیک شود یک بار در طول بازی می باشد.

عنکبوت

عنکبوت می تواند با توجه به تصمیم گرداننده به تعدادی که به او اعلام می شود چند نفر را به هم ببافد ! و اگر آن اشخاص در طول روز به هر دلیلی از بازی خارج شوند بافته شده ها نیز خارج می شوند.

بمبر

اگر در شب مورد حمله قرار بگیرد و کشته شود دو نفر سمت راست و چپ او نیز می میرند و همچنین در طول روز قبل از رای گیری هر زمان بخواهد می تواند با اعلام کلمه بمبر برود و بین دو نفر بترکد و هر سه نفر از بازی خارج شوند.

نگهبان

نگهبان نقش مقابل گروگان گیر است که اولین نفر قبل از گروه مافیا بیدار می شود و از نقش یک یا دو نفر در برابر گروگان گیر نگهبانی می کند و اجازه نمی دهد نقش این افراد گرو گرفته شود. اگر نگهبان گروگان گیر را مورد انتخاب قرار دهد گروگان گیر برای آن شب توانایی اش را از دست می دهد. نگهبان در روز زره دارد و در صورتی که در طول روز به هر نحوی از بازی خارج شود، زره اش می افتد و نقش اش توسط راوی اعلام می شود و از آن به بعد به عنوان شهروند ساده به بازی ادامه می دهد.

جادوگر

یک شب در طول بازی و یک روز در مرحله دوم رای گیری، یک نفر را انتخاب می کند. آن شخص به مدت 24 ساعت توانایی هایش را از دست می دهد و شب به هیچ عنوان بیدار نمی شود.

فرشته نجات

برخلاف فرشته معمولی، فرشته نجات خودش کاری انجام نمی دهد و کاملا منفعل است و به طور غیر مستقیم و ناخواسته به بقیه شهروندان کمک می کند.

در واقع نقش فرشته نجات به این شکل است که اگر بازیکنی که در مرحله فرصت آخر قرار می گیرد، شخصیت فرشته نجات را درست حدس بزند، از بازی حذف نمی شود و فرشته نجات به شهروند ساده تبدیل می شود. نکته مهم این است که او هرگز نمی تواند خودش را انتخاب کند.

آموزش بازی مافیا

شهروندان متحد

این نقش در بازی های پر جمعیت که بالای 20 نفر عضو دارند استفاده می شود. اگر چه شهروندان در بازی مافیا به هم معرفی نمی شوند، اما شهروندان متحد در شب اول به دستور لرد (گرداننده) به هم معرفی می شوند.

گورکن

در بعضی از نسخه های مافیا از گورکن به عنوان استعلام کننده استفاده می شود. یعنی دو بار در فاز شب، با اعلام رای خود از گرداننده تقاضا می کند تا فردا بگوید تمام کسانی که از بازی بیرون رفته اند، چه نقشی داشته اند. در واقع گذشته کشته شده های بازی را نبش قبر می کند و اصطلاحا جسد آن ها را از زیر خاک در می آورد و به بقیه نشان می دهد.

گردن کلفت

این شهروند در فاز شب اگر مورد حمله تیم مافیا قرار بگیرد بلافاصله کشته نمی شود و فقط نیروی خود را از دست می دهد، اما در حمله دوم او از بازی خارج می شود.

سیمین

او از گروه شهروند است و هر شب یک نفر را انتخاب می کند و گرداننده به او می گوید که گرگ نما است یا خیر (به غیر از دورگه). سیمین فقط یک شب در طول بازی می تواند یکی از گرگ نماها را بکشد.

تفنگدار

تفنگدار شهروندی است که تعدادی تفنگ در کوله پشتی خود دارد و به دلیل کهولت سن نمی تواند از تفنگ های خود استفاده کند. بنابراین نیاز دارد که آن ها را به دیگر ساکنین شهر بدهد. تفنگدار یک تیر جنگی و بی نهایت تیر مشقی دارد و باید سعی کند تفنگ های مشقی خود را به مافیای بازی بدهد.

اگر کسی با تیر جنگی از بازی خارج شود، سایدش توسط راوی اعلام خواهد شد.

ناقل

هر شخصی که ناقل در شب انتخاب کند، آلوده می شود. آلودگی به این معناست که فرد آلوده در روز اول لال می شود و در فاز شب از انجام هر کاری ناتوان می شود. روز دوم نمی تواند رای دهد و شب دوم می میرد.

کاراگاه ویژه

کاراگاه ویژه اگر بخواهد هر شب می تواند یک نفر را انتخاب کند، تا گرداننده به او بگوید که شخصیت مستقل است یا خیر. اما اگر 3 بار استعلام منفی بگیرد از بازی حذف می شود.

وکیل

این شخص در طول بازی یک روز با اشاره به یک نفر، او را به عنوان موکل انتخاب می کند. موکل تا زمان حضور وکیل با رای گیری در بازی، حذف نمی شود، به جز تصمیم قاضی.

سپیدار

قابلیت های لشگر سیاه روی این فرد تاثیری ندارد و تا زمانی که در بازی باشد لشگر سیاه نمی تواند پیروز شود.

راوی

راوی هر شب هر زمان که بخواهد می تواند یک بار دست بلند کند و آخرین اتفاقاتی که قبلش افتاده است توسط گرداننده یادداشت می شود. تمام این اتفاقات یادداشت شده پس از مرگ راوی، توسط گرداننده خوانده می شود. همچنین راوی فرشته نجات را می شناسد.

حنا

هر شب در طول بازی اگر بخواهد می تواند یک نفر را انتخاب کند. اگر آن شخص مستقل باشد، بازیکن مستقل کشته می شود. چنانچه مستقل نباشد، اتفاقی نمی افتد. حتی اگر حنا 2 بار غیر مستقل انتخاب کند، خودش حذف می شود.

گروه مستقل (خاکستری)

نقش های خاکستری یا third party به هیچ تیمی تعلق ندارند و باید به تنهایی پیروز بشوند.

آموزش بازی مافیا

کیلر

هر شب توسط گرداننده بیدار می شود و یک نفر را به قتل می رساند. در ضمن دکتر نمی تواند آن شخص را نجات دهد. هدف کیلر در بازی حفظ خود تا آخر بازی و حذف همه بازیکنان می باشد و در این صورت می تواند یک نفره برنده کل بازی شود. البته باید دقت کند که در بازی تعداد شهروند و مافیا برابر نشود که در این صورت مافیا بازی را می برد!

جانی

هر دو شب در طول بازی یک نفر را می کشد و در این شب از حمله مافیا در امان است. شرط پیروزی او ابتدا حذف مافیا و شخصیت های مستقل، پس از آن باقی ماندن بین دو نفر آخر است. (در ابتدا با شهروندان است، در انتها مستقل)

مجهول

او در ابتدای بازی متعلق به هیچ گروهی نیست و اولین بار که توسط شخصی در شب انتخاب شود به آن جناح می پیوندد پس مافیا ها و شهروندان باید سعی کنند او را انتخاب کنند. اگر شخصیت های مستقل بازی برنده شود این شخص هم برنده می شود. اگر تا آخر بازی انتخاب نشود و در بازی بماند بازنده است.

همزاد

همزاد در ابتدای بازی متعلق به هیچ گروهی نیست. هر شب که بخواهد یک نفر را نشان می دهد و هر زمان آن بازیکن حذف شود، همزاد جایش را با حفظ تمام قابلیت ها می گیرد و شرط پیروزی او همانند همان بازیکن می شود.

مریض

مریض نیز در ابتدای بازی متعلق به هیچ گروهی نیست. اولین بار که توسط شخصی انتخاب شود، اتفاقی برایش نمی افتد و نقش آن بازیکن را کامل تصاحب می کند. آن بازیکن تبدیل به شخصیت ساده می شود و همچنین به کرونا هم آلوده می شود.

آیا استفاده از کول پد برای لب تاپ لازم است + مزایا و معایب خنک کننده ها

جانان

این فرد در شب های فرد دو نفر را انتخاب می کند و نقش های آن ها را می فهمد. جانی در شب بعدش باید یکی از این دو نفر را بکشد. شرط پیروزی او ماندن خودش یا جانی بین 2 نفر آخر است.

هزار چهره

او شخصیت هر بازیکنی که با رای گیری از بازی خارج می شود را به مدت 24 ساعت تصاحب می کند. هر شخصی که کاری روی او انجام دهد. همچنین در شب هر شخصی روی آن کاری بکند به خود آن شخص بر می گردد. باید تا ۳ نفر آخر بماند تا برنده شود.

نایب

نایب تا زمانی که دکتر یا جراح در بازی حضور داشته باشند، در شب کشته نمی شود. شهردار را می شناسد و به عنوان هویت، یک بدل دارد و زمانی که دکتر و جراح از بازی حذف شوند، یک تیر خواهد داشت. شرط پیروزی او، پیروزی هزار چهره است.

گرگ نما

این بازیکن هم هر 3 شب در طول بازی یک نفر را به گرگ نما تبدیل می کند. حمله او به شکارچی و کشیش بی اثر است. در شب فقط شکارچی می تواند گرگ نما را بکشد. شرط پیروزی او به دست آوردن حداقل نصف افراد شهر است.

شیطان صفت

شیطان صفت از شب دوم، هر شب باید به تعداد عدد آن شب از بین بازیکنان افرادی را انتخاب کند. اگر بازیکن ها همرنگ باشند، همگی حذف می شوند. شرط پیروزی او، پیروزی هزار چهره است.

دورگه

دورگه هر شب یک نفر را انتخاب می کند. با این انتخاب گرداننده گرگ نما بودن آن بازیکن را به سیمین برعکس می گوید. در واقع دورگه گرگ نمایی است که قدرت تکثیر ندارد و توسط سیمین قابل شناسایی نیست. اگر دورگه کشیش را انتخاب کند، خودش حذف می شود.

آموزش بازی مافیا

سندیکا

این شخص مافیا، جاسوس، دکتر، کاراگاه و جانی را می شناسد. از حمله گروهی مافیا و جانی در امان است و با انتخاب در مرحله دوم رای گیری، یک نفر از لیست سیاه کشته می شود. شرط پیروزی او، باقی ماندن بین سه نفر آخر است.

عماد

در شب معارفه دو نفر را به عنوان پیش مرگ انتخاب می کند که با حفظ قابلیتشان جزء گروه او می شوند. هر وقت او بخواهد، کار آن ها را انجام می دهد و هر کس به عماد حمله کند، آن دو پیش مرگ او می شوند. شرط پیروزی آن ها، باقی ماندن عماد بین 3 نفر آخر است.

کرونا

چه شهروند و چه مافیا را آلوده می کند و فقط در روز می تواند از بازی خارج شود و هرکس که در شب روی کرونا کاری انجام دهد اگر دکتر نجاتش نداده باشد فردا می میرد. کرونا باید سعی کند تا آخر در بازی بماند و از بازی خارج نشود.

ساغر

او معجونی دارد که هر شب می تواند یکی از معجون هایش را استفاده کند. هر معجون به ساغر قابلیت خاص می بخشد. شرط پیروزی او، باقی ماندن بین 3 نفر آخر است.

تعداد نفرات در بازی مافیا

قانون بازی مافیا در مورد تعداد افراد قانون خاصی ندارد و می توان با تعداد نفرات مختلفی انجام داد. حتی برای بازی با تعداد کم، می توان از نقش های لرد، یک مافیا، دکتر، کاراگاه و دو شهروند استفاده کرد. اما اگر تعداد نفرات گروه بیشتر است، می توان نقش های مورد علاقه و پر هیجان را به بازی اضافه کرد.

البته این نکته را باید مدنظر قرار دهید که تعداد مافیا با هر تعداد جمعیت باید یک سوم کل جمعیت گروه باشد.

آموزش بازی مافیا

در صورت وجود ساقی در بازی، اولویت نقش ها اول با گادفادر و سپس با ساقی است. به این صورت که ابتدا گادفادر بیدار می شود و به فرد مورد نظرش شلیک می کند و بعد ساقی فرد مورد نظرش را مست می کند و بعد بقیه نقش ها به نوبت بیدار می شوند.

دست دادن در بازی مافیا

وقتی بازی به جایی برسد که تعداد افراد باقیمانده 3 نفر باشند، در این حالت یعنی 1 مافیا در بازی 2 شهروند در بازی هستند. این جا کار به دست دادن می کشد! یعنی گرداننده سه نفر را کنار خود می آورد و از هر کدام می پرسد که شهروندش را معرفی کند. هر بازیکن یک نفر را به عنوان شهروند انتخاب می کند از این 3 نفر 1 نفر دو رای می آورد. حالا گردانند به شخص مذکور می گوید که با یکی از دو نفر دست بدهد یعنی شهروند را انتخاب کند.

در این جا دو حالت به وجود می آید:

اول: شخصی که دو رای آورده شهروند است و نمی داند دو نفر دیگر کدام شهروند و کدام مافیا هستن. پس بنا به روند بازی و حدس خود با یکی از دو نفر دست می دهد. اگر فرد شهروند باشد گروه شهروندی بازی را یم برند و اگر مافیا باشد گروه مافیا برنده بازی هستند.

دوم: حالت دیگر این است شخصی که توسط دو نفر دیگر رای آورده مافیا باشد، در این صورت با هر کس دست دهد فرقی ندارد و گروه مافیا برنده بازی می شوند.

قوانین بازی مافیا

تعدا آرایی که برای هر فرد انتخاب شده در رای گیری لازم است به تعداد بازیکنان بستگی دارد. یعنی اگر بازیکنان 12 نفر باشند 6 رای برای خروج یک شخص لازم است.

هدف اصلی بازی مافیا از بین بردن گروه شهروندان توسط مافیا و یا برعکس آن است. در واقع زمانی که گروه شهروندان در اکثریت خود باشند بازی به نفع آن ها و درصورتی که مافیا مساوی اعضا شهروندان و یا بیشتر باشند بازی به نفع مافیا به اتمام می رسد. برای درک بهتر این موضوع برای شما مثالی میزنم.

فرض کنید که یک گروه 10 نفره برای انجام بازی حضور پیدا کرده اند. اولین قدم این است که کارت ها باید در میان افراد پخش شود، این کار توسط خدا انجام می شود. این نکته را باید مد نظر قرار دهید که تعداد مافیا با هر تعداد جمعیت باید یک سوم کل جمعیت گروه باشد.

خدا کارت ها را به افراد می دهد و در کل پروسه پخش کارت ها توجه کافی را دارد که کسی از نقش دیگری آگاه نشود.

در این گروه 10 نفره تقسیم بندی ها بهتر است به شکل زیر انجام شود:

تیم شهر
کارآگاه
دکتر شهر
جان سخت
حرفه ای
شهردار
روانشناس
شهروند ساده
تیم مافیا
پدرخوانده
دکتر لکتر
مافیای ساده یا معشوقه

نکته

نکته ای که در این بازی بسیار مهم است این است که کسی نباید از نقش دیگری مطلع شود و کسی نباید در مورد نقش خود برای دیگران توضیح دهد.

این بازی به دو بخش روز و شب تقسیم می شود. هنگامی که توسط خدا شب اعلام می شود، تمامی افراد باید چشمان خود را ببندند و تا زمانی که خدا نقش های آن ها را صدا نزده نباید چشمان خود را باز کنند.

آموزش بازی مافیا

پس از آن هر کدام از نقش ها طبق گفته خدا باید چشمان خود را باز کنند تا خدا با آن ها آشنا شود و وظیفه خود را انجام دهند.

شروع بازی مافیا

شب اول

خدا بازی را شروع می کند و از همه افرادی که در بازی حضور دارند می خواهد که چشمانشان را ببندند. پس از اطمینان از بسته بودن چشم ها، فرمان می دهد که مافیا بیدار شوند. مافیا بیدار و با یکدیگر آشنا می شوند و گاد از رئیس مافیا و دکتر مافیا استعلام می گیرد که گروه مافیا به صورت کامل با وظایف یکدیگر آشنا شوند.

روز اول

به دستور خدا همه افراد چشمان خود را باز می کنند و به این ترتیب بازی آغاز می شود. در این مرحله همه افراد برای جلو بردن بازی و پی بردن به نقش دیگران باید یکدیگر را متهم کنند. اگر متهم کردن افراد به درستی انجام شود به راحتی می توان در این مرحله رفتارهای غیر معمول را شناسایی کرد.

معمولا در روز اول با معرفی هر فرد و تارگت زدن شروع می شود و اگر فردی چالش بخواهد با دست نشان می دهد/ف اما معمولا در دست اول به دلیل این که هنوز ابتدای بازی است، کسی چالش نمی گیرد.

یکی از راه هایی که در این مرحله برای شناسایی دیگران به شما کمک می کند، پرسیدن سوال های واضح مرتبط با نقش افراد است. می توانید به چشمان طرف مقابل نگاه کنید و از او بپرسید که آیا او مافیا هست یا نه؟

بعد از آن که تمامی افراد نظرات خود را ابراز کردند، نوبت به متهم کردن و کاندید کردن یک یا چند نفر به عنوان مظنون و یا مظنونین مافیا می رسد. سپس با اشاره خدا رای گیری برای کشتن مظنونین آغاز می شود. اگر مظنون بیش از یک نفر باشد، رای گیری نهایی در شب و با بستن چشم ها انجام می شود. فردی که بیشترین رای را داشته باشد از بازی خارج می شود. البته توجه داشته باشید که این میزان باید حداقل برابر نصف افراد دارای حق رای باشد!

نکته

نکته۱: اگر ۲ نفر موجود در رای گیری به یک میزان رای برای خروج کسب کنند، با قرعه ای که خدا اجرا میکند یکی از آن ها از بازی خارج می شود.

نکته۲: فردی که از بازی خارج می شود نباید پس بیرون رفتن از بازی نقش خود را اعلام کند.

نکته۳: قبل از بیدار شدن افراد و اعلام نتیجه رای گیری، خدا از شهردار استعلام میگیرد که آیا قصد لغو رای گیری و یا دادن رای مستقیم به خروج یکی از آن ها را دارد یا خیر.

نکته۴: فرد انتخاب شده در رای گیری برای خروج می تواند یک برگه انتخاب نهایی داشته باشد که در قسمت مربوطه به گزینه های مرتبط با آن خواهیم پرداخت.

شب دوم

تمامی افراد به فرمان خدا چشمان خود را می بندند. خدا مافیا را بیدار می کند و از آن ها می پرسد که قصد کشتن چه کسی را دارند؟ پس از آن از دکتر مافیا پرسیده می شود که چه کسی را میخواهد نجات دهد؟

پس از آن دکتر بازی بیدار می شود و از او پرسیده می شود که چه کسی را می خواهد نجات دهد؟ و بعد از آن کارآگاه بیدار می شود و از آن پرسیده می شود که قصد پی بردن به هویت چه کسی را دارد.

سپس از جان سخت پرسیده می شود که آیا قصد گرفتن استعلام افراد بیرونی را دارد یا خیر؟ همچنین از روانشناس و ناتاشا در صورت وجود در بازی، پرسیده می شود که قصد ساکت کردن کسی را دارند یا خیر؟ و در نهایت از حرفه ای پرسیده می شود که آیا می خواهد به کسی شلیک کند یا خیر؟

روز دوم

دوباره خدا همه افراد را بیدار می کند و اتفاقات رخ داده در شب قبل را اعلام می کند. بازی مافیا با همین روند در چرخه روز و شب ادامه می یابد تا زمانی که شهروندان بتوانند تمامی افراد گروه مافیا را نابود کنند و یا گروه مافیا بتوانند شهروندان را نابود کنند. این بازی تا حدی جذاب است که گاهی حتی پس از پایان یافتن بازی می توانید باز هم در مورد آن صحبت کنید و از خاطرات خوش بازی و فریب ها و پیروزی های آن بگویید.

این بازی جذاب گروهی در حال حاضر علاوه بر جمع های دوستانه و خانوادگی در بسیاری از کافه ها و پاتوق های اجتماعی نیز در حال انجام است. بسیاری از کافه ها و حتی فضاهای شهری برای ایجاد تعامل بیشتر در میان جوانان ساعاتی از روزهای هفته را به این بازی تعلق داده اند تا جوانان و نوجوانان با جمع شدن در این مکان ها از این بازی گروهی و تجربه هم نشینی با دوستان خود لذت ببرند.

مافیا را آنلاین بازی کنید

علاوه بر موارد ذکر شده این امکان فراهم شده است تا مافیا را با گوشی های هوشمند خود به صورت آنلاین انجام دهید. در حال حاضر بازی “مافیا آنلاین” به صورت نصب نرم افزار اندروید و همچنین اجرا در گروه تلگرام و همچنین در حال حاضر در کلاب هاوس در گوشی های هوشمند قابل انجام است. قوانین این بازی آنلاین و نقش های موجود در آن از بازی اصلی مافیا پیروی می کند.

آموزش بازی مافیا

174715760

همچنین می توانید اپلیکیشن اندروید اختصاصی بازیزا برای مدیریت بازی مافیا را دانلود کنید و برای مدیریت بازی جمع های خود از آن استفاده نمایید. البته به این اپلیکیشن به زودی بازی های دیگری نیز اضافه خواهد شد.

بازی مافیا حداقل با چند بازیکن انجام می شود؟

این بازی گروهی با تشکیل گروه های کوچک 5 نفری قابل انجام است اما معمولا در این بازی 10 نفر تا 13 نفر شرکت می کنند.

نکته ای که در این بازی بسیار مهم است این است که:

هر کس باید نقش خودش را بداند اما هیچ کس دیگری نباید از نقش او خبر داشته باشد.

در این بازی باید سعی کنید، هویت خودتان را به شکل کاملاً مستقیم به دیگران نگویید.

بازی به دو مرحله تقسیم می شود:مرحله روز و مرحله شب.

در طول شب همه باید چشم های خود را بسته نگه دارند و در این هنگام راوی بازی، هر فرد و هر نقش را بیدار می کند. اول با مافیا شروع می کند. سپس دکتر و بعد کارآگاه را صدا می زند.

این بازی مافیا معمولاً برای افراد نوجوان مناسب نیست زیرا آن ها باید سعی کنند پختگی کامل خود را در بازی نشان دهند .بهتر است که رده سنی افراد در این بازی نزدیک به هم باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

29 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *