افتتاح حساب ترکیه
درمان نیش پشه

یکی از موضوعات آزاردهنده در فصل‌های گرم سال ، نیش پشه است که به‌ خصوص برای نوزادان و کودکان آزاردهنده است و همین موضوع یادگیری راه های خانگی درمان نیش پشه را ضروری میکند. گروه سلامت شادمگ برخی از این روشها را برای شما جمع اوری کرده است.

درمان های خانگی برای نیش حشرات و گزش پشه

زمانی که بیشتر وقت خود را در بیرون از منزل صرف می کنید، چه در باغ و چه در جنگل، باید یک درمان خانگی نیش حشرات را دم دست داشته باشید.زنبور وحشی و زنبورهای درشت را نیز می توان در بر گرفت ، تنها زنبور ماده نیش دارند و می توانند چندین بار نیش بزنند، بر خلاف زنبور عسل که معمولا ً پس از نیش زدن یک انسان می میرند.

یک زنبور می تواند یک زنبور دیگر را نیش بزند و نیش خود را از دست ندهد اما زنبوری که انسان را نیش بزند، می میرد با این حال، نیش زنبور وحشی خوب نیست و ورم و درد ناشی از نیش زنبور می تواند در بهترین حالت ناراحت کننده باشد، و در بدترین حالت دردناک است ؛ در مورد نیش حشرات نیز خارش و سوزش وجود دارد.

درمان نیش پشه

پس درمان های خانگی برای نیش حشرات بسته به نوع حشرات متفاوت هستند و درمان خانگی خوب که در این بخش از نمناک خواهیم خواند می تواند به تسکین درد و ناراحتی کمک کند.

زیستگاه و عادات مشترک پشه‌ها

پشه‌ها در میان چمن‌ها و بوته‌‌هایی که در نزدیکی محل زندگی انسان‌ها هستند، زندگی می‌کنند. معمولا بهترین مکان برای جفت‌گیری پشه‌ها، در کنار آب‌های راکد است. پشه‌ها اغلب در مکان‌هایی همچون سنگاب‌های بلااستفاده (سنگاب‌های کم‌عمقی که برای آب‌تنی و نوشیدن پرندگان در باغچه قرار می‌دهند)، ناودان‌های مسدود، راه‌آب‌ها، استخرها، تالاب‌ها و مکان‌های دیگری که آب در آن راکد باشد، گردِ هم می‌آیند. ‍

این پشه‌های ماده هستند که انسان را نیش می‌زنند. با اینکه پشه‌های نر و ماده هر دو از آب و شهد گیاهان تغذیه می‌کنند، اما پشه‌های ماده برای تولیدمثل به خون نیز نیاز دارند. زمانی که آنها شما را نیش می‌زنند، باعث ایجاد برجستگی روی پوست و خارش آن ناحیه می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند بیماری‌های مختلفی را بین حیوانات و انسان‌ها (و از یک انسان به انسان دیگر) منتقل کنند.

وقتی پشه‌ها ما را نیش می‌زنند، در حین مکیدن خون، بزاق خود را وارد بدن‌مان می‌کنند؛ این بزاق حاوی پروتئینی است که بسیاری از انسان‌ها به آن حساسیت دارند. بنابراین سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و باعث به‌وجود آمدن برجستگی‌های قرمز رنگ و خارش می‌شود.

نیش پشه چه عوارضی دارد؟

تقریبا بلافاصله بعد از پشه‌گزیدگی، آن ناحیه از پوست‌تان حالت برجسته پیدا می‌کند. در برخی موارد، ممکن است نقطه‌ی کوچکی را نیز وسط آن ببینید. این برجستگی خیلی زود متورم، قرمز و سخت می‌شود. پشه‌ها ممکن است هم‌زمان سایر نقاط بدن شما را نیز بگزند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال باشد، احتمال دارد بدن‌تان واکنش‌های شدیدتری نشان دهد، مثل کهیر، ورم‌های بزرگ یا قرمزی و تورم غدد لنفاوی. معمولا عوارض نیش پشه در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

درمان نیش پشه

بعد از نیش پشه چه احساسی دارید؟

زمانی که پشه نیش خود را در پوست‌تان فرو می‌کند، ممکن است احساس سوزش داشته باشید. پس از آن آزاردهنده‌ترین عارضه، خارش پوست است.

در اکثر مواقع، واکنش بدن به نیش پشه بسیار خفیف است و ظرف چند روز از بین می‌رود. نیش پشه، بیشتر در کودکان و افرادی که دچار نقصی در سیستم ایمنی بدن‌شان هستند، دردسرساز می‌شود. در موارد نادر، ممکن است که فرد واکنش آلرژیک شدیدتری را تجربه کند که باعث درد بدن، سردرد و تب می‌شود.

پشه‌ها چه بیماری‌هایی را منتقل می‌کنند؟

پشه‌ها می‌توانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را از راه بزاق خود منتقل کنند. زمانی که پشه‌ها شما را نیش می‌زنند، می‌توانند پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را به بدن‌تان منتقل کنند و باعث بیماری‌های خطرناک و حتی کشنده شوند، مثلا پشه‌هایی وجود دارند که ناقل بیماری‌های مالاریا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، تب زرد و چندین ویروس دیگر هستند که باعث بیماری آنسفالیت (التهاب مغز) می‌شوند.

بیماری مالاریا در آمریکا نادر است اما در سایر نقاط جهان شیوع بیشتری دارد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ میلیون مورد بیماری مالاریا گزارش شده است که در اکثر آنها، پشه‌ها عامل انتقال بیماری بوده‌اند. این امر سبب شده است تا پشه‌ها به عنوان یکی از مرگبارترین حیوانات شناخته شوند.

برخی بیماری‌ها نیز از طریق نیش پشه منتقل نمی‌شوند که از بین آنها می‌توان به بیماری ایدز و هپاتیت اشاره کرد.

علائم گزش یا نیش حشرات

هنگامی که یک حشره نیش می‌زند، بزاق خود را خارج می‌کند که می‌تواند باعث شود پوست اطراف محل نیش، قرمز و متورم و دچار خارش شود.
سم ناشی از نیش حشرات، غالباً باعث ایجاد تورم، خارش و قرمزی شده که می‌تواند دردناک باشد، اما در بیشتر موارد بی‌ضرر خواهد بود. ناحیه آسیب‌دیده معمولاً برای چند روز دردناک بوده و دچار خارش می‌گردد.
شدت نیش و گزش، بسته به نوع حشره و حساسیت فرد، متفاوت است. در موارد نادر، ممکن است برخی از افراد یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به نیش یا گزش نشان دهند که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

درمان نیش پشه

اگر دچار گزش یا نیش حشرات شدیم، چه کنیم؟

  • اگر هنوز نیش روی پوست هست، آن را پاک کنید.
  •  ناحیه آسیب‌دیده را با آب و صابون بشویید.
  • کمپرس سرد و یا بسته یخ را برای حداقل 10 دقیقه روی محل تورم قرار دهید.
  •  در صورت امکان، محل تورم را به سمت بالا نگه دارید، این کار به کاهش تورم کمک می‌کند.
  • از خاراندن نقطه آسیب‌دیده خودداری کنید تا شانس عفونت را پایین بیاورید.

گاهی ممکن است درد، تورم و خارش چند روز طول بکشد. از داروساز در مورد داروهایی مانند مسکن‌ها، کرم‌های ضدخارش و آنتی هیستامین‌ها، که می‌توانند کمک کنند، سؤال کنید.

حذف نیش

اگر توسط حشره‌ای گزیده شدید و نیش در پوست شما باقی مانده است، باید هرچه سریع‌تر آن را بردارید تا از انتشار بیشتر زهر جلوگیری شود.
اگر چیز دیگری به همراه ندارید، نیش را با استفاده از حاشیه سخت مانند کارت بانکی یا ناخن‌های انگشتان خود به صورت جانبی بکشید.
نیش را با انگشتان یا موچین خود فشار ندهید زیرا ممکن است زهر را پخش کنید.

ترفندهای فوق العاده مهم و کاربردی برای درمان تیک عصبی

برداشتن کنه

اگر یک کنه شما را نیش زده و هنوز به پوست شما چسبیده است، در اسرع وقت آن را بردارید تا خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری لایم را کاهش دهید.
برای حذف کنه:

  •  از یک موچین که باعث له شدن کنه نشود و یا ابزار حذف کنه (موجود در فروشگاه‌های حیوانات اهلی) استفاده کنید.
  •  کنه را تا حد ممکن محکم نگه دارید تا اطمینان حاصل شود که دهان کنه در پوست باقی نمانده است.
  •  بدون له کردن کنه به طور پیوسته آن را از پوست بکشید.
  •  بعد از آن پوست خود را با آب و صابون بشویید، سپس یک کرم ضدعفونی‌کننده را روی پوست اطراف نیش بمالید.
  •  اگر از ابزار حذف کنه استفاده می‌کنید، دستورالعمل شرکت سازنده را مطالعه کنید.
  •  از انتهای سیگار روشن، سر کبریت و یا موادی مانند الکل یا ژله نفتی (وازلین) برای دور کردن کنه استفاده نکنید.

30 روش درمان سریع و موثر نیش پشه

اغلب افرادی که با خارش بعد از پشه گزیدگی رو به رو می شوند همیشه به دنبال راهی برای خلاصی از این درد و تورم پوست می باشند.در این بخش از نمناک می توانید از مواد غذایی که در منزل دارید برای درمان پشه گزیدگی استفاده کنید.

سرکه برای درمان نیش پشه :

سرکه یک لیست طولانی از خواص درمانی دارد.برای انواع ناراحتی های شکمی و بیماری های معده کار می کند، یک درمان خوب برای گلو درد است، و می تواند در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد و برخی تحقیقات نشان می دهند که حتی ممکن است به تنظیم سطح قند خون نیز کمک کند ؛ اگر بدانید چطور سرکه درست کنید بهتر است.
سرکه را می توان به عنوان راهی برای تسکین نیش زنبور استفاده کرد.
یک پنبه بزرگ را در سرکه خیس کنید و سپس جای نیش را به مدت 15 دقیقه در سرکه خیس کنید تا به تسکین درد و التهاب از سم کمک کنید.

خمیر زردچوبه برای درمان پشه گزیدگی:

پودر زردچوبه ضد سرطان، آنتی باکتریال، گرم کننده و خشک کننده و نیز ضد التهاب است. همه ما می دانیم که چه گونه چای زرد چوبه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، گلو درد را التیام می دهد، و می تواند به کاهش التهاب ناشی از کبودی یا جراحات خارجی کمک کند و برای درمان خانگی نیش حشرات ، خواص ضد التهابی دارد که آن را بسیار موثر می سازد.

یک قاشق سوپ خوری از پودر زرد چوبه را با استفاده از آب گرم ( نه داغ ) مخلوط کنید تا خمیر سفتی درست شود.خمیر را روی یک تکه کاغذ تمیز و یا چسب زخم بزنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی جای نیش بگذارید تا زمانی که درد و تورم کاهش پیدا کند. شما می توانید این کار را بارها تکرار کنید تا زمانی که درد و ناراحتی فروکش کند.

سکه مسی برای درمان پشه گزیدگی:

عجیب است، اما حقیقت دارد! نگه داشتن یک سکه مسی سرد روی جای نیش ، می تواند باعث کاهش التهاب و درد شود.یک سکه مسی را برای 5 دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس روی جای نیش بگذارید.

درمان نیش پشه با برگ ریحان :

اگر ریحان را به عنوان یک چاشنی خوش مزه برای سوپ گوجه و سس گوجه فرنگی خود اضافه می کنید، خوشحال خواهید شد که بدانید این گیاه خواص درمانی زیادی دارد. ریحان تازه به عنوان یک گیاه خنک کننده و ضد التهاب مشهور است. برگ های ریحان تازه ضد باکتری هستند و می توانند برای ضد عفونی کردن سطوح پوست به کار روند. ریحان تازه نیز حاوی مقدار کمی آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت در برابر مشکلات پوستی و حتی برخی انواع سرطان ها کمک کند.

چند برگ ریحان تازه را روی محل نیش برای حداقل 15 دقیقه قرار دهید. می توانید هر 15 دقیقه یک بار از برگ های تازه استفاده کنید تا درد ، قرمزی ، و تورم نیش زنبور از بین برود.

قطعات سبزیجات خام برای درمان نیش حشرات:

می توانید از تکه هایی از سیر، سیب زمینی و خیار تازه برای تسکین درد و تورم ناشی از نیش استفاده کنید.
سیب زمینی های سفید خام کمی خشک هستند و باعث خنک شدن پوست می شوند و به شما کمک می کنند که هر گونه سم را که ممکن است از نیش تزریق شده باشد بیرون بکشید.
خیار همان طور که می دانید، برای مرطوب کردن چشم ها و لب خشک شده بسیار عالی است و اثر خنک کننده آن ها نیز به کاهش درد و التهاب از نیش کمک خواهد کرد.
سیر کمی خشک شده و کمی گرم و یک تکه کوچک از سیر تازه می تواند به خشک کردن جای نیش کمک کند.

قاشق یا یخ سرد برای درمان نیش پشه :

یک قاشق را در فریزر بگذارید و تا جایی که می توانید آن را روی جای نیش نگه دارید.

درمان نیش پشه

چای کیسه ای برای درمان پشه گزیدگی :

یک چای کیسه ای مرطوب را بر روی جای نیش نگه دارید.

عسل برای درمان پشه گزیدگی و نیش حشرات:

استفاده کمی از عسل برای درمان نیش زدگی حشرات مفید است به این دلیل که عسل غنی از خاصیت ضد التهاب و ضد باکتری است.

جوش شیرین برای درمان نیش پشه :

خمیری از جوش شیرین و آب را درست کنید و آن را روی جای نیش بمالید.
یا با مخلوط کردن جوش شیرین و سرکه، خمیری درست کنید و این ماده خمیری شکل را روی نقاطی که پشه نیش زده بمالید.

بلغور جو برای درمان پشه گزیدگی:

برای درمان نیش حشرات و پشه از خمیری که با بلغور جو دوسر تهیه می شود استفاده کنید ؛ تهیه خمیر بلغور جو از طریق ترکیب آن با آب و قراردادن آن روی محل گزیدگی به مدت 10 دقیقه شفابخش خواهد بود.

لیمو برای درمان نیش پشه :

برشی از لیمو بزنید و آن را روی جاش نیش قرار دهید، و یا می توانید از آبش هم استفاده کنید.

درمان نیش پشه

پوست موز برای درمان نیش حشرات:

قسمت داخلی پوست موز را روی جای نیش نیز بمالید تا اثرات آن به سرعت رفع شود.

شیر برای درمان پشه گزیدگی و نیش حشرات:

کمی شیر را با استفاده از یک پنبه بزنید ؛ پروتئین شیر به تسکین دادن پوست کمک می کند.

ضدعفونی کننده دست برای درمان نیش پشه :

کمی از ضد عفونی کننده دست را روی جای نیش بمالید.

پماد ویکس :

این کار به تسکین خارش کمک می کند.

آسپرین برای درمان نیش حشرات :

یک قرص آسپرین ساده را خیس کنید و آن را بر روی جای نیش بزنید.

درمان نیش پشه

76691603

فندق برای درمان نیش پشه :

یک دانه فندق کوچک را له کنید و روی جای نیش بزنید.

مالیدن الکل برای درمان نیش حشرات :

ممکن است به خشک کردن جای نیش و تسکین خارش کمک کند.

روشهای طبیعی درمان کلسترول | کنترل کلسترول در خانه بدون پرهیز غذایی !

درمان نیش پشه

اسپری زیربغل برای درمان نیش پشه :

کمی از این را روی جای نیش خود بزنید و تاثیرش را احساس کنید.

روغن اکالیپتوس برای درمان پشه گزیدگی :

روغن اکالیپتوس خارش را کاهش می دهد و یکی از نسخه های قدیمی برای درمان پشه گزیدگی است.

صابون برای درمان نیش پشه :

صابون ( یا خشک یا مرطوب ) را بر روی جای نیش بمالید و با آب نشویید.

دهانشویه برای تسکین نیش حشرات :

کمی دهانشویه را به جای نیش بزنید، فرض کنید که نعناع موجود در آن به تسکین نیش کمک می کند.

خمیر دندان برای درمان پشه گزیدگی و نیش حشرات:

از همان روش دهانشویه استفاده کنید. ( من این را امتحان کردم و خوب جواب داده. بیشتر خارش را از بین می برد، اما موقتی بود … )

درمان نیش پشه

71786266

ژل دندان درد برای درمان پشه گزیدگی:

محل را بی حس می کند و مانع ارسال سیگنال های خارش زا به مغز شما می شود.

گل برای درمان نیش پشه :

اگر بیرون هستید، پس کمی گل روی جای نیش بگذارید.

برگ ریحان برای درمان پشه گزیدگی و نیش حشرات:

برگ ریحان را له کنید و روی جای نیش بمالید.

آلوئه ورا برای درمان نیش حشرات :

می توانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید یا اینکه قطعه کوچکی از گیاه را بشکنید و ژل آن را روی جای نیش بمالید.

درمان نیش پشه

روغن های گیاهی برای درمان نیش حشرات :

روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس و روغن نعناع فلفلی و یا همه روغن ها برای درمان گزش حشرات مفید هستند.

نوار چسب برای درمان پشه گزیدگی :

تکه کوچکی از نوار را روی جای نیش بپوشانید این ساده ترین روش برای درمان پشه گزیدگی است.

جوهر خودکار برای درمان پشه گزیدگی:

دایره ای را دور محل نیش با یک خودکار مرکبی رسم کنید ؛ می دانم که عجیب به نظر می رسد ، اما برخی از مردم روی این روش قسم می خورند!

 4 راه برای درمان نیش پشه

این 4 راه اصلی برای تسکین نیش حشرات عبارت اند از:

مرحله اول ؛ تمیز و خنک کردن پوست

اولین کاری که شما می توانید در پاک سازی و از بین نیش حشرات انجام دهید این است که پس از احساس کردن این اینکه پشه شما را نیش زده است، شروع به خارش محل نیش زده نکنید. زمانی که یک پشه شما را نیش میزند ممکن است در همان لحظه بمیرد و یا مدتی پس از پرواز کردن ممکن است جان خود را به دلیل نیش زدن از دست بدهد. در هنگام نیش زدن، برخی حشرات ممکن است که سر خود را داخل پوست وارد سازند که با این کار مبتلا شدن شما به برخی بیماری ها مانند Lyme قطعی است.

بنابراین زمانی که احساس کردید که این اتفاق در حال افتادن است باید متمرکز شوید تا بتوانید بدون آسیب زدن پشه به پوست، آن را خارج سازید (منظور این است که نباید اجازه دهید که در هنگام خارج کردن حشره از بدن، قسمتی از بدنش در پوست در اثر خارج کردن ناگهانی و به سرعت آن در بدن جای بماند).
در همین جهت دکتر Zeichner در همین زمینه افزود که بعد از نیش زدن پشه، فورا محل را با استفاده از آب یا دستمال های مرطوب، بلافاصله تمیز کنید.

درمان نیش پشه

مرحله دوم ؛ یخ و ایبوپروفن

به گفته متخصصین پوست، برای تسکین محل نیش زده شده می توانید از یخ استفاده کنید. برای استفاده از این روش تنها کافی است که پوست را تمیز کنید و به مدت 10 دقیقه یخ را روی محل نیش پشه قرا دهید و پس از 10 دقیقه التهاب به کمترین میزان خود خواهد رسید.
اگر توسط عنکبوت و یا زنبور نیش خورده باشید، می توانید از داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن برای بهبودی خود استفاده نمایید.

مرحله سوم ؛ مواد به تعادل رسان PH پوست

یکی از راه های محافظت از پوست، به تعادل رساندن مجدد میزان PH پوست می باشد که در هنگام نیش زدگی توسط حشرات می توانید از این راه استفاده کنید. برای به تعادل رساندن پوست می توانید از راه های زیادی مانند استفاده از برخی از انواع سرکه بهره مند شوید تا پوست را به تعادل برسانید. سرکه یک ماده ضدعفونی کننده و ضد قارچ طبیعی می باشد که با استفاده از آن محل نیش زده تمیز خواهد شد و در روند بازسازی پوست به بیشترین میزان کمک خواهد کرد.

مرحله چهارم ؛ استفاده از برخی ادویه جات مانند ریحان ، نمک و پیاز

یکی از خاصیت های نمک، این است که می تواند رطوبت را از بین ببرد و به کاهش تورم می تواند کمک کند به همین دلیل می توانید از نمک برای کاهش التهاب ناحیه نیش زده شده توسط حشرات استفاده کنید چرا که می توانند التهاب را به کمترین میزان برسانند.

با استفاده از برگ های ریحان نیز می توانید میزان التهاب را از بین ببرید، چرا که برگ های ریحان خاصیت خنک کنندگی دارند و می توانند با این خاصیت میزان التهاب و خارش را به میزان حداقل برسانند.

جلوگیری از نیش پشه‌ چگونه امکان‌پذیر است؟

شما نمی‌توانید کاملا از نیش پشه‌ها جلوگیری کنید اما این شانس را دارید که احتمال آن را کاهش دهید. همان‌طور که گفته شد، پشه‌ها در آب پرورش می‌یابند، پس تا جایی که امکان دارد، در نزدیکی آب‌های راکد سکونت نکنید. هر چیزی را که احتمال دارد آب در آن جمع شود و راکد بماند، خالی نگه دارید. آب حوض‌های کوچک را یک بار در هفته عوض کنید و زمانی که استخر کوچک کودکان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، آب آن را تخلیه نمایید.

همچنین باید چمن‌ها و گیاهان نزدیک منزل‌تان را کوتاه و مرتب نگه دارید. برای پنجره‌هایتان توری نصب کنید تا مانع از ورود پشه‌ها شود. اگر به جایی پر از درخت و چمن می‌روید، لباس‌های آستین‌بلند و شلوارهای بلند بپوشید و از مواد دافع حشرات استفاده کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شوند، قبل از سفرهای خارجی مطمئن شوید که به‌روزترین واکسیناسیون را دریافت کرده‌اید. می‌توانید از پزشک خود بخواهید که برای پیشگیری از مالاریا یا بیماری‌های دیگر، داروهای خوراکی تجویز کند.

در حالت ایده‌آل، شما می‌‌توانید با پوشیدن لباس آستین‌بلند، شلوار بلند یا هر اقدام حفاظتی دیگر، از گزیده شدن توسط پشه‌ها جلوگیری کنید. اما اگر پشه‌ شما را نیش زد، درمان‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توانند عوارض ذکر شده را تسکین دهند و منطقه‌ی آسیب‌دیده را درمان کنند. در ادامه‌، چند درمان خانگی را برای رفع عوارض ناشی از نیش پشه‌ها، ارائه می‌کنیم:

درمان نیش پشه

درمان خانگی نیش پشه

۱. لیمو

لیمو دارای خواص ضدالتهاب و بی‌حس‌کنندگی طبیعی است و مؤثرترین درمان‌ نیش پشه به حساب می‌آید. البته لیمو را به دو نیم تقسیم کنید و قسمت داخلی یکی از نیمه‌ها را روی محل گزیدگی، بمالید تا تسکین یابد. حتی می‌توانید پوست زرد لیمو را به پوست‌تان بمالید.

آشنایی با نتایج شگفت انگیز فصد خون | کدام بهتر است ؛ فصد خون یا حجامت ؟

از آب‌لیمو در محل پشه‌گزیدگی استفاده کنید، چرا که به کاهش ابتلا به عفونت کمک می‌کند. یکی دیگر از راهکارهای درمان این است که به آب‌لیمو ریحان له‌شده اضافه کنید و این ترکیب را روی ناحیه‌ی آسیب‌‌دیده‌ی پوست قرار دهید.

۲. پیاز یا سیر خرد شده

پیاز و سیر به کاهش تورم و تسکین خارش ناشی از نیش پشه کمک می‌کنند. علاوه بر آن، بوی قوی آنها، حشرات و پشه‌ها را دفع می‌کند. پیاز یا سیر را خرد کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی گزیدگی، قرار دهید. بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

درمان نیش پشه

۳. جوش شیرین برای درمان نیش پشه

این ماده می‌تواند خارش ناشی از نیش پشه را رفع کند. جوش شیرین قلیایی است و ‌Ph پوست را خنثی می‌کند و خارش را تسکین می‌دهد. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. پارچه‌ی تمیزی را به این محلول آغشته کنید و سپس آن را روی ناحیه‌ی گزیدگی بگذارید (به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه).

راه‌حل دیگری هم وجود دارد: با استفاده از عنبرسائل و جوش شیرین، خمیر درست کنید. مقداری از این خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوستی که پشه نیش زده است، قرار دهید. سپس آن ناحیه را با آب ولرم بشویید.

۴. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی و یکی از بهترین درمان‌ها برای نیش حشرات است. این گیاه، درد، تورم و خارش را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سرعت بهبودی می‌گردد.

قسمت گوشتی برگ آلوئه‌ورا را برش دهید تا ژل آن خارج شود. اگر گیاه آلوئه‌ورا ندارید، می‌توانید از ژل آن استفاده کنید که در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود است و می‌شود به راحتی تهیه کرد. آلوئه‌ورا را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس ژل را مستقیما روی محل گزیدگی بمالید.

۵. نمک

نمک به علت داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب خود، یکی دیگر از درمان‌های آسان برای جای نیش پشه است. محلولی متشکل از چند قطره آب و مقدار کمی نمک درست کنید و روی محل پشه‌گزیدگی قرار دهید. در روش‌ دیگر می‌توانید پودر سیر، نمک و آب (هر کدام به مقدار یکسان) را با یکدیگر ترکیب کنید و خمیر به‌دست آمده را روی محل گزیدگی قرار دهید.

شاید به مدت چند ثانیه احساس سوزش کنید اما درد و خارش‌تان به سرعت تسکین می‌یابد. اگر نزدیک ساحل زندگی می‌کنید، در دریا شنا کنید تا با نمک طبیعی موجود در آب، پوست خود را شست‌وشو دهید.

۶. یخ برای درمان نیش پشه

دمای سرد گسترش مواد التهاب‌زا را در محل پشه‌گزیدگی، محدود می‌کند؛ همچنین یخ باعث می‌شود تا ناحیه‌ی گزیده شده بی‌حس شود و علائم مختلف آن فورا تسکین یابد. کیسه‌ی یخ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در ناحیه‌ی گزیدگی قرار دهید. این کار باعث تسکین تورم و خارش می‌شود.

اگر یخ در دسترس نبود، ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست را به مدت چند دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید. یا می‌توانید یک بطری آب سرد یا کیسه‌ای از سبزیجات منجمد را روی پوست خود قرار دهید.

۷. الکل

الکل یک ضدعفونی‌کننده‌ی خانگی معمولی است که می‌توانید از آن برای تسکین سوزش ناشی از نیش پشه و کاهش احتمال ابتلا به عفونت استفاده کنید. مقداری پنبه را آغشته به الکل کنید و روی پوست بمالید. ابتدا ممکن است کمی سوزش ایجاد کند اما خیلی زود خارش و تورم از بین می‌رود.

اگر الکل ندارید، می‌توانید از دهان‌شویه استفاده کنید، چون حاوی مقدار زیادی الکل است.

درمان نیش پشه

۸. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند زخم‌هایی باکتریایی همچون آکنه و جای نیش پشه را بهبود بخشد. این ماده همچنین در کاهش تورم و خارش مؤثر است.

مقداری پنبه را به روغن درخت چای آغشته کنید و روی محل گزیدگی بمالید. اگر پوست‌تان حساس است، از این روش درمانی استفاده نکنید چون باعث تحریک پوست می‌شود. در این صورت می‌توانید از روغن‌های اسانس‌دار دیگری مثل روغن اسطوخودوس یا سدر استفاده کنید.

۹. خمیردندان

خمیردندان می‌تواند در کاهش خارش ناشی از گزش پشه مؤثر باشد. مقداری از خمیردندان را روی پوست بمالید.

برای اینکه سریع‌تر و بهتر نتیجه بگیرید، از خمیردندان با عصاره‌ی نعناع استفاده کنید، چون دارای خواص ضدالتهاب است. همچنین می‌توانید از خمیردندان‌هایی که حاوی جوش شیرین یا جوهر نعناع خشک هستند، استفاده کنید. بهتر است از خمیردندان‌های ژله‌ای استفاده نکنید.

۱۰. آسپرین

آسپرین خاصیت ضدالتهاب بالایی دارد که می‌تواند در کنترل تورم ناشی از نیش پشه مؤثر باشد. یک عدد قرص آسپرین را بسابید تا کاملا پودر شود. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی محل گزیدگی قرار دهید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

همچنین می‌توانید محل گزیدگی را با آب مرطوب کنید، سپس قرص آسپرین را روی آن بمالید.

معرفی بهترین پمادها برای درمان نیش پشه

اگر به جز درمان‌های خانگی به دنبال پماد هم هستید، به محصولات زیر توجه کنید:

لوسیون بعد نیش حشرات دپی

این لوسیون التهابات و تحریکات پوستی را کاهش داده و یکی از بهترین درمان‌های موقت برای خارش ناشی از نیش و زهر حشرات است. لوسیون بعد نیش حشرات دپی حاوی آلوئه‌ورا و ویتامین E بوده و نیش پشه ، مورچه، زنبور، کنه، کک و ساس را تسکین می‌بخشد.

پماد برای تسکین نیش پشه و دیگر حشرات

لوسیون پس از گزش حشرات سی گل

لوسیون پس از گزش حشرات سی گل به واسطه داشتن عصاره‌های گیاهی مثل آلوئه ورا، اکالیپتوس و روغن درخت چای و همچنین داشتن ویتامین E می‌تواند خارش و سوزش ناشی از نیش حشرات را تسکین بخشیده و همچنین محصولی مناسب جهت پیشگیری از عفونت باشد. کودکان زیر ۲ سال با مشورت پزشک مجاز به استفاده از این محصول هستند.

درمان نیش پشه

کرم موضعی افتر بایت باریج اسانس

به منظور التیام بخشی و پیشگیری از عوارض ناشی از نیش و گزش انواع حشرات می‌توان از کرم موضعی افتر بایت باریج استفاده کرد. آلوئه ورا، عصاره بره موم و گل همیشه بهار ترکیبات موثر موجود در این محصول محسوب می‌شوند. این کرم خارش، سوزش، قرمزی و التهاب پوست را بهبود بخشیده و از بروز عفونت نیز پیشگیری می‌کند. اگر جهت درمان نیش زنبور از این کرم استفاده می‌کنید، ابتدا نیش را خارج نموده و بعد اقدام به مصرف این فرآورده نمایید.

دقت کنید که برخی پمادها و لوسیون‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند دافع حشرات بوده و مانع نیش زدن آنها شوند. ” پشه از چی بدش میاد ” یکی از پرسرچ‌ترین سوالات در زمینه نیش حشرات است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *