افتتاح حساب ترکیه
رفع سیاهی زیر بغل

رفع سیاهی زیر بغل با روشهای خانگی و طبیعی نیز امکان پذیر است. برخی مواد طبیعی به شما کمک می کند تا از تیرگی زیر بغل خود کم کرده و به زیبایی مطلوب خود برسند. در این مطلب از گروه زیبایی شادمگ علاوه بر معرفی راههای طبیعی رفع سیاهی زیر بغل چندین ماسک هم برای این کار به شما معرفی کردیم.

علت سیاهی زیر بغل چیست؟

دلایل مختلفی برای سیاهی زیر بغل وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

رفع سیاهی زیر بغل

  • استفاده از دئودورانت ها و ضد تعریق ها (تحریک کننده های شیمیایی)
  • اصلاح (تحریک و سایش)
  • تجمع سلول های مرده پوست (عدم لایه برداری)
  • اصطکاک (پوشیدن لباس تنگ)
  • ملانوز در افراد سیگاری (هایپرپیگمنتیشن ناشی از سیگار کشیدن)
  • هایپرپیگمانتاسیون (افزایش ملانین)
  • آکانتوز نیگریکانس (اغلب نشانه ای از دیابت، چاقی یا سطح غیرطبیعی هورمون است)
  • اریتراسما (عفونت باکتریایی)
  • بیماری آدیسون (آسیب غده فوق کلیه)
  • ملاسما (لکه های تیره روی پوست)

اقدامات اولیه برای رفع تیرگی زیر بغل

برای رفع تیرگی زیر بغل لازم است قبل از استفاده از هر روش درمانی دیگر، بعضی اقدامات اولیه را انجام دهید.

رفع سیاهی زیر بغل

برای مثال:

۱- مارک خوشبو کننده و ضد تعریق خود را تغییر دهید. برخی از افراد به استفاده از یک ماده طبیعی مانند جوش شیرین یا سرکه سیب روی می آورند. برخی دیگر، به طور کلی استفاده از دئودورانت را متوقف می نمایند.

۲- برای از بین بردن موهای زائد این ناحیه، از تیغ استفاده نکنید. می توانید به جای استفاده از تیغ، موم یا لیزر موهای زائد را انتخاب نمایید.

۳- لایه برداری کنید. بسیاری از افراد، هفته ای دو تا سه بار از اسکراب بدن یا لایه بردار صورت استفاده می کنند.

۴- لباس های گشاد بپوشید.

۵- مصرف سیگار را ترک کنید.

رفع سیاهی زیر بغل

سفید کردن زیر بغل با روش های طبیعی

بسیاری از افراد، از روش های طبیعی برای سفید کردن زیر بغل استفاده می کنند. طرفداران درمان های طبیعی، برخی از مواد سفید کننده ، از جمله موارد زیر را پیشنهاد می نمایند:

سیب زمینی

سفید کردن زیر بغل با سیب زمینی یکی از روش های محبوب و ساده است. آب سیب زمینی رنده شده را به زیر بغل خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه آن ناحیه را با آب خنک بشویید.

خیار

برش های ضخیم خیار را بر روی نواحی تیره زیر بغل بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه، آن منطقه را با آب خنک بشویید.

رفع سیاهی زیر بغل

لیمو

برش های ضخیم لیمو را روی زیر بغل خود بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه ناحیه را با آب خنک بشویید، خشک کنید و از مرطوب کننده استفاده نمایید.

رفع سیاهی زیر بغل

پوست پرتقال

۱ قاشق غذاخوری شیر و ۱ قاشق غذاخوری گلاب را با مقدار کافی از پودر پوست پرتقال مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. زیر بغل را به آرامی با خمیر مالش دهید و سپس قبل از شستشو با آب خنک، اجازه دهید خمیر حدودا ۱۵ دقیقه بر محل تیرگی باقی بماند. این کار را هفته ای دو تا سه بار تکرار کنید.

حرفه ای ها اينطوری بهترين رنگ مداد ابرو رو برای صورتشون انتخاب مي كنند

زردچوبه

در یک کاسه کوچک، ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو تازه را با مقدار کافی زردچوبه مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. آن را به طور یکنواخت روی زیر بغل خود بمالید و بعد از ۳۰ دقیقه خمیر را بشویید.

رفع سیاهی زیر بغل

روغن تخم مرغ

درست قبل از خواب، مقداری روغن تخم مرغ را روی زیر بغل خود ماساژ دهید. صبح روز بعد، آن ناحیه را با شامپو بدن یا صابونی که pH متعادلی داشته باشد، بشویید.

روغن نارگیل

چند قطره روغن نارگیل را روی زیر بغل خود ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه زیر بغل را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید. این مراحل را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

روغن درخت چای

۵ قطره روغن درخت چای را با ۸ اونس آب در یک بطری کوچک اسپری مخلوط نمایید و آن را هر روز پس از استحمام و خشک کردن زیر بغل، روی این ناحیه اسپری کنید و اجازه دهید خشک شود.

رفع سیاهی زیر بغل با درمان های پزشکی

بسته به نوع تشخیص، پزشک یا متخصص پوست ممکن است روش هایی برای رفع سیاهی زیر بغل برایتان تجویز کند، مانند:

رفع سیاهی زیر بغل

کرم ها یا لوسیون های موضعی حاوی هیدروکینون، ترتینوئین، کورتیکواستروئیدها، اسید آزلائیک یا اسید کوجیک
رفع تیرگی زیر بغل با لیزر برای از بین بردن رنگدانه ها
لایه برداری شیمیایی با اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی
درمان سیاهی زیر بغل با درمابراسیون (خراشاندن سطح پوست توسط مایع سوزان یا تیغ به منظور زدودن جای زخم، جوش و غیره) یا میکرودرم برای تمیز کردن کامل پوست

ممکن است پزشک در صورت تشخیص اریتراسما، برایتان اریترومایسین موضعی یا کلیندامایسین و/یا آنتی بیوتیک خوراکی مانند پنی سیلین تجویز نماید.

روش‌های درمان تیرگی زیربغل

پیلینگ شیمیایی

در این روش یک ماده‌ شیمیایی بر روی پوست مالیده می‌شود. این ماده موجب کنار رفتن خارجی‌ترین لایه‌ی پوست که حاوی سلول‌های مرده و رنگدانه‌های اضافی است، می‌شود. بعد از پیلینگ شیمیایی پوست شما سلول‌های جدیدی تولید می‌کند و کلاژن بیشتری با الگوی منظم‌تر، در پوست تولید می‌شود و بنابراین پوست شما روشن و شفاف می‌شود.

رفع سیاهی زیر بغل

شدت لایه‌برداری پوست در این روش به نوع ماده شیمیایی مورد استفاده، غلظت آن و مدت زمان ماندن آن روی پوست، بستگی دارد.

درم‌ابریژن

این روش درمانی در بهبود رنگ پوست بسیار موثر است. در این روش از یک برس سیمی مخصوص استفاده می‌شود که به کمک آن لایه‌ی خارجی پوست برداشته می‌شود. انجام این کار موجب جهش ناگهانی در تسریع فرآیند‌های درمانی در پوست و جایگزینی سلول‌های سالم به جای سلول‌هایی می‌شود که توسط لایه‌برداری کنار رفته‌اند.

میزان تولید کلاژن در پوست نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه پوست بسیار با ثبات‌تر و جمع‌تر می‌شود (افتادگی پوست بر طرف می‌شود). البته این روش درمانی کاملا تهاجمی است و برخی عوارض جانبی به دنبال دارد و همچنین دارای دوره ریکاوری طولانی است.

جدید ترین طرح های ناخن پاییزی جذاب 2023 ؛ مینیمال و رنگی

لیزردرمانی

لیزر، به غیر از بین بردن مو‌های زائد، مزیت دیگری نیز دارد که ممکن است شما به آن توجه نکرده باشید و آن مزیت این است که این روش باعث سفید شدن پوست زیر بغل نیز می‌شود.

بنابراین با انجام لیزردرمانی می‌توانید مطمئن باشید که پوست زیر بغل شما از پوست سایر نواحی بدنتان تیره‌تر نخواهد بود و می‌توانید همچنان با خیال راحت لباس‌هایی بپوشید که با آن‌ها زیر بغل شما نمایان است.

بوتاکس

هر چند تزریق بوتاکس بیشتر به عنوان یک عمل زیبایی شناخته می‌شود، اما کاربرد‌های درمانی نیز دارد. تزریق بوتولونیوم‌توکسین در زیر بغل معمولا برای مبارزه با تعریق بیش از حد انجام می‌شود.

بوتاکس مانند یک مسدودکننده عمل می‌کند و مانع از آزادسازی استیل کولین (ماده‌ی شیمیایی که عصب‌ها برای فعال‌سازی غدد تعریق استفاده می‌کنند) می‌شود. بلافاصله بعد از جلسه‌ درمانی، تعریق در زیر بغل کاهش می‌یابد و حتی ممکن است کاملا قطع شود. نتایج تزریق بوتاکس در زیر بغل بین ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارند.

رفع سیاهی زیر بغل

نکاتی برای پیشگیری از تیرگی زیر بغل

به صورت منظم حمام کنید یا دوش بگیرید.
برای از بین بردن موهای زیر بغل، به جای تیغ زدن، از روش زدن وکس استفاده کنید.
پوست زیر بغل خود را لایه‌برداری کنید.
سعی کنید پوست زیر بغل خود را خشک نگه دارید، خصوصا در ماه‌های گرم سال.
از قرارگیری در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا مرطوب خودداری کنید.
سعی کنید وزن بدنتان در محدوده‌ی سالم نگه دارید.
به جای دئودرانت از پودر تالک استفاده کنید.
از پوشیدن لباس‌هایی که از جنس الیاف مصنوعی هستند خودداری کنید و به جای آن لباس‌هایی از جنس کتان یا الیاف دیگری بپوشید که با پوست سازگاری دارند.

رفع سیاهی زیر بغل

روش های غیر کلینیکی رفع سیاهی زیر بغل

درمان های غیر کلینیکی شامل درمان های طبیعی و شیمیایی می شود. در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم :

درمان با ماسک

برخی از افراد روش های طبیعی و ماسک را برای روشن سازی زیر بغل خود، انتخاب می کند. توجه داشته باشید که روش های طبیعی سفید سازی زیر بغل، زمان بر بوده و نیازمند تکرار، صبر و حوصله هستند. همچنین ممکن است برخی مواد طبیعی ذکر شده، برای تعدادی از افراد حساسیت پوستی ایجاد کنند.

رفع سیاهی زیر بغل

4 ماسک فوق العاده

برشی از سیب زمینی، خیار و یا لیمو را بر روی پوست زیر بغل خود قرار داده و بعد از 10 دقیقه پوستتان را با آب سرد بشویید.
استفاده از روغن های طبیعی گیاهی مانند، روغن درخت چای، روغن نارگیل: توسط یکی از موارد ذکر شده پوست زیر بغل خود را به مدت 15 دقیقه به صورت دورانی ماساژ داده و سپس با آب سرد بشویید.
مخلوطی از زردچوبه و آب لیمو تازه را بر روی زیر بغل خود قرار داده و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.
مخلوطی از شیر، آب گل رز و پودر پوست پرتقال را هفته ای 3 مرتبه به مدت 15 دقیقه بر روی زیر بغل خود قرار داده و سپس با آب سرد بشویید.

آموزش حرفه ای برداشتن ابرو در خانه + صفر تا صد مراحل اصلاح ابرو

ماسک گیاهی گلاب برای رفع سیاهی زیربغل

پودر چوب صندل و چند قطره گلاب را مخلوط کرده و خمیری به دست آورید. این خمیر را روی پوست زیر بغل خود بگذارید. صبر کنید تا خمیر خشک شود، سپس بشویید. این روش یکی از بهترین روش های روشن تر کردن پوست زیر بغل در خانه می باشد.

روش فوری رفع سیاهی زیربغل با ماسک زعفران با شیر و خامه

یک راه موثر و طبیعی دیگر که می توانید تاثیر آن را در دو روز مشاهده کنید استفاده از مخلوط کمی زعفران با دو قاشق غذاخوری شیر یا خامه است. این مخلوط را قبل از خواب به زیر بغل خود بمالید و اجازه دهید تا صبح بر پوست این ناحیه بماند. این مخلوط نه تنها رنگ زیر بغل را روشن تر می کند، بلکه باعث از بین رفتن بوی بد عرق نیز می شود.

رفع سیاهی زیر بغل با جوش شیرین

با ترکیب جوش شیرین و آب خمیری تهیه کنید و لایه ای نازک از ان را زیربغلتان بمالید. بعد از خشک شدن خمیر آن را بشویید و برای رفع سریع و فوری تیرگی زیربغل هفته ای دومرتبه این روش را تکرار کنید.

رفع سیاهی زیر بغل

ماسک خانگی عسل برای رفع تیرگی زیر بغل

بازهم عسل به عنوان پیشنهادی برای درمان های خانگی و طبیعی ، برای تهیه این رفع کننده تیرگی و سیاهی پوست زیربغل کافیست:

  • 2 قاشق غذاخوری عسل
  • 1 قاشق پر شکر

را با هم ترکیب کنید و با استفاده از یک ابزار مناسب ترکیب را روی پوست زیربغل به خوبی بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه در همان حالت باقی بماند و بعد از سپری شدن زمان مشخص با آب ولرم پوست زیربغل را آبکشی کنید.

درمان با کرم و دارو

کرم های شیمیایی یکی دیگر از روش های غیر کلینیکی و موثر در رفع تیرگی زیر بغل، محسوب می شوند. ممکن است در در برخی افراد کرم های شیمیایی سبب بروز حساسیت شوند، بنابراین جهت جلوگیری از هرگونه حساسیت و عوارض جانبی، درمان های شیمیایی را با مشورت پزشک متخصص آغاز کنید.

رفع سیاهی زیر بغل

کرم های رتینوئید: تری تینوئین ( Tretinoin) به عنوان اولین روش درمان دارویی شناخته می شود. و در صورت استفاده منظم سبب سفید سازی زیر بغل خواهد شد.
کرم های لایه بردار: این کرم ها با داشتن مواد شیمیایی سبب حذف سلول های مرده پوست، و در نتیجه رفع سیاهی زیربغل می شوند
کرم Calcipotriene: این کرم حاوی ویتامین Dاست. Calcipotrieneبه صورت موضعه ای سبب کاهش رنگدانه های پوستی می شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

29 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *