وام ودیعه مسکن

با توجه به نرخ بالای تورم و گرانی مسکن، طرح وام ودیعه مسکن از سوی وزارت راه و شهر سازی برای کمک به مستاجرین در پرداخت هزینه های مربوط به اجاره مسکن ایجاد شد. متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن برای دریافت آن ثبت نام کنند. این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ شرایط و نحوه ثبت نام را به طور کامل در اختیارتان قرار داده است.

وام ودیعه چیست؟

وام ودیعه مسکن وامی است که در جهت رفاه مستاجران و تامین تمام و یا بخشی از هزینه رهن منزل مسکونی به متقاضیان پرداخت می‌شود. با توجه به افزایش سرسام آور اجاره بهای منزل مسکونی و پایین آمدن قدرت خرید مردم، دولت تصمیم گرفته است با پرداخت وام ودیعه مسکن به اجاره نشین‌ها اوضاع مسکن را بهبود ببخشد.

وام ودیعه مسکن

سقف وام اجاره مسکن در تهران و شهرستان‌ها

این وام از منابع بانکی تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ اعطا می‌شود و بر اساس آخرین تغییرات، وام اجاره مسکن یا ودیعه مسکن در سال 1401 از این قرار است؛

  • کلانشهر تهران: 100 میلیون تومان
  • سایر کلانشهرها (مراکز استان‌ها): 70 میلیون تومان
  • شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر: 40 میلیون تومان

مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن

هنوز مهلت ثبت‌نام وام ودیعه در سال 1401 اعلام نشده ولی سال پیش همه مشمولان تا ۳۱ شهریور فرصت داشتند تا در این طرح ثبت‌نام کنند و با مراجعه به سایت طرح اقدام ملی مسکن، فرم‌های مشخص‌شده را پر کنند.

وام ودیعه مسکن

مراحل ثبت‌نام وام ودیعه چگونه است؟

با شماره همراهی که به نام خودتان (یعنی سرپرست خانوار) است، کدملی را به شماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ پیامک کنید.
تکمیل اطلاعات خواسته شده در سامانه طرح اقدام ملی مسکن [اگر سایت دچار اختلال نباشد!] با ثبت‌نام پیامکی، ابتدا شرایط متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس با اعلام پیامکی به سرپرست خانوار و معرفی بانک وام‌دهنده، اطلاعات فرد هم در سامانه باید تکمیل شود.

نکته: با وجود اعلام خبر افزایش و آغاز ثبت‌نام، هنوز سایت سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به‌روز نشده و امکان ثبت‌نام سایتی در آن وجود ندارد و رقم‌های وام هم همچنان قدیمی است.

وام ودیعه مسکن

نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن 1401

متقاضیان، جهت دریافت و ثبت نام وام ودیعه مستاجران 1401، لازم است که ابتدا، شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن را داشته باشند و سپس، مراحل ثبت نام را در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir انجام دهند. در ادامه، در رابطه با نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۱، توضیحات لازم آورده شده است.

1جهت ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران، ابتدا وارد سایت tem.mrud.ir شوید. سپس، گزینه ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه را انتخاب نمایید. شایان ذکر است، پیگیری وام ودیعه مسکن نیز، از طریق همین آدرس، امکان پذیر می باشد.

سنگ کف خونه رو باید اینطوری برق بندازی ؛ خیره کننده میشه

وام ودیعه مسکن

2در این مرحله، قوانین و مقررات مربوط به تسهیلات کمک ودیعه، برای شما نمایش داده می شود. آن را با دقت مطالعه نموده و سپس، بر روی گزینه سبز رنگ متن بالا را مطالعه کردم و می پذیرم، بزنید.

وام ودیعه مسکن

3در این قسمت، کد ملی و شماره موبایل خود را وارد نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی، گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید.

وام ودیعه مسکن

4در این مرحله، مشخصات فردی خود را در کادر های مربوطه وارد کنید و سپس، گزینه مرحله بعد را بزنید.

وام ودیعه مسکن

ادامه

5در این صفحه، می بایست با زدن علامت به علاوه سبز رنگ، افراد تحت تکفل خود را اضافه کنید.

وام ودیعه مسکن

6حال، برای تایید شماره موبایل شما، یک کد تایید به شماره همراه شما ارسال می شود که می بایست آن را در کادر مربوطه وارد نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی، گزینه تایید را بزنید.

وام ودیعه مسکن

7در نهایت، پس از تکمیل مراحل ثبت نام، پیغام زیر که حاکی از آن است که مراحل ثبت نام شما موفقیت آمیز طی شده است، برای شما نمایش داده خواهد شد.

وام ودیعه مسکن

همچنین، به متقاضیان، توصیه می شود، برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱، از نسخه به روز رسانی شده مرورگر موزیلا فایر فاکس استفاده کنند و توصیه می شود، هنگام انجام مراحل ثبت نام، به هیچ وجه، گزینه برگشت را نزنند. افرادی که قصد دریافت وام اجاره خانه را دارند، می توانند از طریق مراجعه به سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، برای بهره مندی از تسهیلات اجاره خانه، اقدام نمایند.

نحوه ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور

متقاضیان ابتدا باید وارد سامانه amlak.mrud.ir شوند. در مرحله بعد متقاضی باید کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کند.

گام بعدی افراد باید اطلاعات محل سکونت (شهر و استان) و برخی از اطلاعات شخصی خود را وارد کنند.

این مرحله،‌اطلاعات محل سکونت فعلی فرد مشخص می‌شود و فرد باید نوع مالکیت ملکی که در آن ساکن است را مشخص کند. پس از وارد کردن اطلاعات درخواستی، ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان به پایان می‌رسد.

پس از آن متقاضی وام ودیعه می‌تواند به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه و مراحل ثبت درخواست وام ودیعه خود را تکمیل کند. به عبارنی ثبت اطلاعات در این سامانه، پیش نیاز ثبت‌نام در سامانه جامع طرح حمایتی مسکن است.

وام ودیعه مسکن

سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن

پس از ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان، افراد برای ارائه درخواست وام ودیعه مسکن باید به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه و درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند.

نکته مهم این است که ثبت‌نام وام ودیعه مسکن نیازی به مراجعه حضوری ندارد و کل فرایند باید به صورت آنلاین انجام شود. پس از ثبت‌نام اولیه، اطلاعات افراد بررسی می‌شود و در صورتی که افراد واجد شرایط دریافت وام باشند، متقاضی به بانک ارجاع می‌شود.

مشمولان وام ودیعه مسکن دو هفته فرصت دارند که برای ارائه مدارک و معرفی ضامن‌ها به بانک مراجعه کنند.

راهنمای سایت ثبت نام وام ودیعه ۱۴۰۱

سایت ثبت نام وام ودیعه مسکن 1401 یا همان سامانه اقدام جامع مسکن ملی، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir، همانند سامانه ثمن نهضت مسکن، این امکان را برای متقاضیان، فراهم می کند که با مراجعه به این سامانه، درخواست خود را برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت کنند. نحوه دریافت وام​ ودیعه مسکن نیز به صورت غیر حضوری، از طریق این سامانه انجام می شود.

تمیز کردن بطری شیشه ای روغن چرب با 3 روش ساده و سه سوته

همچنین، لازم به ذکر است که سایت ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۱، علاوه بر ارائه خدمات در رابطه با ثبت نام وام اجاره خانه، امکانات دیگری نیز ارائه می دهد که یکی از این امکانات، پیگیری وام ودیعه مسکن، به صورت غیر حضوری می باشد و متقاضیان، برای پیگیری درخواست خود، باید، به سایت این سامانه، مراجعه کنند.

مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن، در سال جاری از 12 خرداد ماه آغاز می گردد. همچنین، میزان وام اجاره مسکن، در تهران 100 میلیون، در کلان شهر ها، 70 میلیون و در سایر شهرستان ها، 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده که اقساط آن ها به ترتیب، یک میلیون و ششصد، یک میلیون و سیصد و هفتصد و چهل هزار تومان می باشد.

وام ودیعه مسکن

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن 1401

افرادی که در خانه های استیجاری سکونت می کنند و قصد دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، لازم است ابتدا، مراحل ثبت نام مستاجران در سامانه املاک را انجام دهند؛ همچنین، لازم به ذکر است در صورتی که اشخاص، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ می باشند، می بایست شرایط مذکور در آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند که در ادامه، در رابطه با شرایط نحوه دریافت وام ودیعه مسکن 1401، توضیحات لازم آورده شده است.

۱درخواست کننده، می بایست متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.

۲زنان مجرد بالای 35 سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست می باشند نیز می توانند جهت دریافت وام ودیعه مسکن، اقدام نمایند.

۳همچنین، مردانی که در گذشته، سرپرست خانواده بوده اند، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد می باشند نیز مشمول دریافت تسهیلات کمک ودیعه می باشند.

۴متقاضی وام، باید اجاره نامه رسمی داشته باشد و یا اجاره نامه او، در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت گردیده و کد رهگیری دریافت کرده باشد.

۵قرارداد اجاره متقاضی وام، باید حداقل تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

۶پس از این که درخواست کننده وام، به شعبه بانک برای دریافت این وام معرفی شد، می بایست مدارک خود را تکمیل نموده و به بانک ارائه دهد و همچنین، ضامنین خود را ظرف دو هفته به بانک معرفی نماید، در غیر این صورت، درخواست او رد می شود.

نکته

در صورتی که متقاضیان، از داشتن شرایط بالا اطمینان حاصل کردند، می توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران 1401، از طریق سایت tem.mrud.ir، به صورت غیر حضوری، ثبت نام نمایند. همچنین، ذکر این نکته ضروری است که مستاجرین نیز لازم است که ثبت نام ملک در سامانه املاک و اسکان را انجام دهند.

وام ودیعه مسکن

همچنین، افرادی که قصد دریافت تسهیلات جعاله مسکن را دارند، می توانند از طریق مراجعه به سامانه loan.bank-maskan.ir، برای بهره مندی از تسهیلات جعاله بانک مسکن، اقدام نمایند.

تثبیت رنگ لباس مشکی با چند ترفند موثر و ساده | عمرا لباس مشکی تون اینجوری بور بشه

مدارک و شرایط وام ودیعه

برای همه خدمات بانکی به چه مدارکی نیاز دارید؟ همان‌ها را هم برای وام ودیعه مسکن همراه داشته باشید ولی برای تأکید بیشتر:

  • اصل کارت ملی جدید (یا کارت ملی قدیم با برگه ثبت‌نام کارت ملی جدید)
  • اصل شناسنامه
  • متاهل یا سرپرست خانوار بودن
  • حداقل ۵ سال سکونت در شهر تقاضا شده
  • اجاره‌نامه رسمی به تاریخ ۶ ماهه اول سال 1401، همراه با کد رهگیری
  • گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و حساب رایانه فرد متقاضی برای وثیقه وام، در غیر اینصورت: سفته
  • دریافت نکردن هیچگونه تسهیلات مسکن از دولت از خانه سازمانی تا زمین و طرح‌های ملی مسکن (یعنی همان سبز بودن فرم ج)
  • صاحب ملک نبودن از سال ۸۴ به بعدواحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر در تهران / خانه‌های استیجاری کمتر از ۹۰ متر در بقیه شهرها

نکته

برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، ضمانت توسط این نهادها صورت می‌گیرد و نیازی به مدارک بالا نیست. باید به خود نهاد حمایت‌کننده مراجعه کنند.

اگر متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعبه بانک، مدارک خود و ضامن‌ها را تحویل ندهد، به معنی رد درخواست تلقی می‌شود.

وام ودیعه مسکن

بازپرداخت و اقساط وام مستاجران

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار کارمزد وام مسکن 18 درصد شده است. در نتیجه هر مبلغ اختصاص داده شده، در حداکثر 5 سال باید به شبکه بانکی بازگردانده شود.

بنابر این، قسط‌‌های وام -حدودا و با احتساب سود ۱۸ درصد- این مبلغ‌ها می‌شود؛

  • قسط وام 40 میلیون تومانی: حدود یک میلیون و ۱۵ هزار و ۷۳۷ تومان در ماه
  • وام 70 میلیون تومانی: حدود یک میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۳۹ تومان در ماه
  • قسط وام 100 میلیون تومانی: حدود ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۴۲ در ماه
[رده تاکید می‌کند که این رقم‌ها حدودی است و شاید شرایط پرداخت اقساط در بانک‌های مختلف، متفاوت باشد]

با یک حساب سرانگشتی، جمع سود وام ودیعه مسکن در ۵ سال پرداخت ماهانه، از این قرار است؛

  • وام 40 میلیون تومانی: حدود ۲۰ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان
  • سود وام 70 میلیون تومانی: حدود ۳۶ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان
  • وام 100 میلیون تومانی: حدود ۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۵۶۴ تومان

مشمولان تسهیلات کمک ودیعه 1401

جالب است بدانید که تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سال 1401 به مردان مجرد تعلق نمی‌گیرد و تنها به کسانی اعطا می‌شود که شرایط زیر را داشته باشند؛

وام ودیعه مسکن

  • دارای طلاقنامه رسمی و فرزند
  • نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور
  • معلولان جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل 20 سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

وام کمک ودیعه مسکن به زنان مجرد هم فقط مشمول این شرط‌ها می‌شود؛

  • دارای طلاقنامه رسمی و فرزند
  • زن مجرد خودسرپرست بالای 35 سال
  • نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور
  • معلولان جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل 20 سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *