افتتاح حساب ترکیه

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی معمولا عوارض کمتری ایجاد می کنند و و در برخی موارد منجر به بهبودی کامل بیمار می‌شوند. این مطلب گروه سلامت شادمگ به روش های خانگی و سنتی کم کاری تیروئید اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

علت کم‌کاری تیروئید چیست؟

کم‌کاری تیروئید که به آن بیماری تیروئید کم‌کار نیز گفته می‌شود، یک اختلال شایع است و عوامل زیر در ایجاد آن نقش دارند:

  • کاهش سطح ترشح هورمون تیروکسین
  • بیماری هاشیموتو (نوعی بیماری خود ایمنی)
  • دیابت نوع یک
  • بیماری ویتیلیگو
  • کمبود ید
  • مصرف برخی از داروها مثل لیتیوم و آمپودارون
  • اختلالات غده هیپوفیز
  • مشکلات مادرزادی تیروئید

انواع کم کاری تیروئید

همان‌طور که گفته شد، علت کم کاری تیروئید متنوع است و درنتیجه‌ی همین علل، به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شود. برای مثال می‌توان آن را به کم کاری تیروئید خفیف و کم کاری تیروئید شدید تقسیم کرد.

همچنین علائم، سختی و پاسخ به درمان در کم کاری تیروئید در بارداری، کم کاری تیروئید در کودکان و کم کاری تیروئید در نوزادان می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل می‌توان کم کاری تیروئید را بر اساس شدت و علت آن، به انواع متفاوت تقسیم کرد.

علائم درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

از نظر طب نوین و طب سنتی، کم کاری تیروئید می‌تواند علائم و نشانه‌های مختلفی در فرد ایجاد کند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا این علائم را بشناسید؛

  • احساس خستگی
  • سوزن سوزن شدن بدن
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات گوارشی
  • افزایش وزن
  • احساس سرما
  • ضعف و درد در عضلات و مفاصل
  • ریزش موها
  • خارش و خشکی پوست
  • احساس اندوه و افسردگی

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

  • اختلال حواس
  • یبوست
  • دوره‌های سنگین یا نامنظم قاعدگی
  • اختلال در خواب
  • کم‌خونی
  • پف صورت
  • گرفتگی صدا
  • ناخن‌های شکننده

استفاده از هر یک از درمان‌های طب سنتی برای بهبود علائم تیروئید کم‌کار باید با مشورت پزشک انجام شود. خانم‌های باردار باید به این موضوع بیشتر دقت کنند چون برخی از داروهای گیاهی می‌تواند باعث سقط جنین شود.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

به گفته متخصصین طب سنتی، کم‌کاری تیروئید به علت غلبه سردی و تری در بدن ایجاد می‌شود، به همین علت می‌توان آن را با مصرف برخی غذاهای دارای طبع گرم و بعضی از گیاهان دارویی مهار کرد. در ادامه با بهترین و موثرترین درمان‌های طب سنتی برای کنترل و رفع بیماری کم‌کاری تیروئید آشنا می‌شوید

درمان تیروئید کم‌کار با مواد غذایی مفید

از دیدگاه طب سنتی، مبتلایان به تیروئید کم‌کار برای رفع مشکل خود باید از مواد غذایی زیر استفاده کنند.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

  • سبزیجات پخته
  • نمک ید دار
  • آجیل‌هایی مانند پسته، بادام، فندق و گردو
  • گوشت و جگر گوسفند
  • حبوبات
  • سویا
  • میوه‌های دارای طبع گرم و خشک مانند موز و سیب
  • تخم‌مرغ
  • ذرت پخته
  • جوانه گندم
  • ارده و شیره انگور طبیعی در وعده صبحانه
  • غذاهای دریایی مانند ماهی تن، جلبک دریایی و میگو
  • مکمل‌های دارای ویتامی‌های گروه B و E

درمان‌ گیاهی کم کاری تیروئید در طب سنتی

علاوه بر مواد غذایی، برخی گیاهان دارویی نیز وجود دارند، که به رفع کم‌کاری تیروئید شما کمک می‌کنند. در ادامه به برخی از این گیاهان دارویی و روش مصرف آن‌ها اشاره می‌کنیم.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

دارچین و کم‌‌کاری تیروئید

دارچین نوعی ادویه خوشبو و معطر است. از جمله مزایای سلامتی دارچین می‌توان به کنترل قند خون، کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید، جلوگیری از آلزایمر، جلوگیری از عفونت، تقویت سیستم‌ایمنی بدن اشاره کرد. دارچین همچنین در طب سنتی به عنوان یک درمان طبیعی برای کنترل و رفع تیروئید کم‌کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از چوب دارچین می‌توان به صورت دمنوش و از پودر آن می‌توان در غذاهای متفاوت استفاده کرد.

رازیانه و کم‌کاری تیروئید

علاوه بر دارچین، رازیانه هم یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر در درمان تیروئید کم‌کار است.رازیانه دارای مقادیر بالایی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است.این موضوع باعث شده تا از سال‌های خیلی دور پزشکان طب سنتی از آن برای درمان بیماران دارای کم‌کاری تیروئید استفاده کنند.

درمان تیروئید کم کار با تخم گشنیز

برخی از پزشکان و محققان طب سنتی معتقدند که تیروئید کم‌کار را طی هشت روز می‌توان با تخم گشنیز درمان کرد و عملکرد این غده را به حالت اولیه بازگرداند.

سوء تغذیه در کودکان ؛ از علل و عوارض تا پیشگیری و درمان

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

این درمان از نظر طب سنتی کاملا بی‌خطر است و مصرف آن حتی برای مادران باردار و شیرده هم ممنوعیتی ندارد.

طرز تهیه معجون تخم گشنیز برای درمان کم‌کاری تیروئید

دو قاشق غذاخوری تخم گشنیز را به همراه یک لیوان آب در قوری مناسب دمنوش بریزید و با حرارت متوسط به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس معجون را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود. بعد از خنک شدن دو قاشق غذاخوری عسل به معجون اضافه کنید. برای درمان تیروئید کم به مدت ۸ روز متوالی صبح‌ها به صورت ناشتا یک لیوان از این معجون را میل کنید.

گیاه شیرین بیان

گیاه شیرین بیان نیز همانند دیگر گیاهان دارویی از مزایای شگفت‌انگیزی برای سلامتی برخوردار است. ایجاد حفظ تعادل غده‌ها در بدن از مهم‌ترین مزیت‌های این گیاه است. به همین علت می‌تواند برای سلامت تیروئید بسیار موثر باشد.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

خواص دمنوش گل راعی برای درمان کم‎‌کاری تیروئید

گل راعی از جمله گیاهان دارویی مناسب برای کنترل خستگی و ضعف ناشی از کم‌کاری غده تیروئید است.

طرز تهیه دمنوش گل راعی برای کاهش خستگی و ضعف

یک قاشق چایخوری گل راعی خشک را در یک لیوان بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. سپس در لیوان را بگذارید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. دمنوش شما آماده است. آن را از صافی رد و میل کنید.

جهت تاثیرگذاری هر چه بیشتر، دمنوش را حداقل ۲۰ دقیقه قبل از صبحانه میل کنید. این دمنوش حداقل سه بار در هفته باید مصرف شود.

دمنوش زنجبیل و کم‌کاری تیروئید

احساس سرما و خستگی از شایع‌ترین علائم کم کاری تیروئید در طب سنتی هستند. زنجبیل به دلیل طبع گرمی که دارد باعث بهبود این علائم می‌شود. به همین دلیل پزشکان طب سنتی مصرف آن را به مبتلایان کم‌کاری تیروئید بسیار توصیه می‌کنند.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل برای بهبود علائم کم‌کاری تیروئید

یک قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را در یک لیوان مناسب دمنوش بریزد و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. سپس در لیوان را بگذارید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. این دمنوش را باید روزانه و به صورت ناشتا استفاده کنید.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

روغن نارگیل برای افزایش عملکرد تیروئید

روغن نارگیل، دارای اسیدهای چرب مفید است و موجب افزایش عملکرد تیروئید و تحریک متابولیسم و افزایش سطح انرژی می شود. برای استفاده از فواید روغن نارگیل به جای استفاده از روغن های دیگر در غذاهایتان از روغن نارگیل در پخت و پز خود استفاده کنید. هر روز صبح در صبحانه یک لیوان شیر را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و هر روز صبح در صبحانه از این نوشیدنی استفاده نمایید.

جلبک دریایی (کلپ) برای درمان کم کاری تیروئید

کلپ یک گیاه دریایی قهوه ای غنی از ید و دیگر مواد معدنی است. جلبک دریایی در درجه اول برای درمان کم کاری تیروئید مفید است که به دلیل کمبود ید ایجاد می شود. می توانید از مکمل های جلبک دریایی نیز استفاده کنید. در صورتی که کمبود ید دارید، می توانید از مکمل های ید برای کمک به عملکرد طبیعی غده تیروئید خود مصرف کنید.

نکته:اگر از مشکلات تیروئیدی خودایمنی رنج می برید، نباید از این دارو استفاده کنید.

سرکه سیب برای درمان کم کاری تیروئید

یکی دیگر از درمان های مفید برای کم کاری تیروئید اسرکه سیب ست. سرکه سیب سبب بهبود تعادل قلیایی، افزایش متابولیسم، سم زدایی و تنظیم هورمون ها و کاهش وزن میشود.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

برای استفاده از خواص سرکه سیب هر روز به یک لیوان آب گرم 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید و مقدار کمی عسل را با آن مخلوط کنید و این ترکیب را هر روز بنوشید.

روغن ماهی برای افزایش هورمون تیروئید

روغن ماهی درمانی مفید برای افزایش تولید هورمون تیروئیدی و حفظ عملکرد تیروئید است. به جز استفاده از روغن ماهی می توانید از مکمل های روغن ماهی نیز استفاده کنید.

نکته:در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون، قبل از مصرف روغن ماهی، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

نقش ویتامین ها در تیروئید

یکی از علل بروز مشکلات تیروئیدی کمبود ویتامین D است که همواره با بیماری های خودایمنی متعدد نیز مرتبط می باشد. برای تامین ویتامین دی مورد نظر بدنتان روزانه صبح به مدت حداقل 15 دقیقه آفتاب بگیرید. همچنین باید ویتامین A، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین B12 را مصرف کنید.

درمان فوری کم خونی با روش های خانگی و کم هزینه ؛ دستور تهیه معجونی برای درمان کم خونی

سم زدایی

سم زدایی بدن به درمان مشکلات تیروئیدی کمک می کند. برای از بین بردن آهن های مضر از اندام ها و سلول های خود زردچوبه، شیر خارخاسک، گشنیز و کلرلا را ترکیب نمایید و از این ترکیب برای پاکسازی بدن استفاده کنید.

مکمل های آمینه اسیدی برای تولید هورمون تیروئید

برای تولید هورمون تیروئید از مکمل های آمینه اسید که سبب تولید هورمونهای تیروئید در بدن می شود، استفاده کنید. پس هر روز صبح و عصر با شکم خالی، ال-تیروزین (tyrosine) مصرف کنید.

رژیم غذایی مغذی مناسب برای غده تیروئید

افراد دچار کم کاری تیروئید بهتر است از یک رژیم غذایی ساده و مفید پیروی کنند. برای عملکرد مطلوب غده تیروئید، در رژیم غذایی روزانه خود غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، مانند ماهی کاد، سالمون و ماهی والنوت; روغن ماهی، کلرلا، خزه و جلبک دریایی را بگنجانید.

افرا دچار کم کاری تیروئید بهتر است از غذاهای غنی از سلنیوم، مانند؛ ماهی سالمون، آجیل برزیلی، گوشت گاو، تخمه های آفتابگردان، پیاز و قارچ و غذاهای سرشار از چربی های سالم مثل شیر نارگیل، گوشت گاو علفی، آووکادو، چیا و دانه های شاهدانه استفاده نمایند.

درمان کم کاری تیروئید با پالم لیمو

این گیاه برای کسانی که از کم کاری تیروئید رنج می برند مفید است؛ لیمو، کمک می کند تا کم کاری غده تیروئید نرمال و معمولی عمل کند و تولید هورمون های تیروئید را افزایش دهد.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

جینسینگ برای درمان کم کاری تیروئید

این ،یک گیاه شگفت انگیز برای افرادی است که از کم کاری تیروئید رنج می برند. این گیاه سبب متعادل شدن سطح هورمون ها در بدن و کمک به عملکرد طبیعی غده تیوس و غدد فوق کلیه می شود. دو بار در روز (قبل از صبحانه و قبل از ناهار) 100-200 میلی گرم از عصاره جینسینگ سیبری استفاده کنید.

تولید هورمون تیروئید با گیلاس زمستانی (آشوغاندا)

آشوغاندا دارای خواص آنتی اکسیدانی است، که باعث تولید مناسب هورمون های تیروئید می شود و برای عملکرد مناسب غده تیروئید مفید است.

 گزنه

این گیاه، غنی از ید است چای گزنه را 2-3 بار در روز مصرف کنید همچنین، می توانید از روغن گزنه برای ماساژ در ناحیه گردن خود استفاده کنید.

 افزایش تولید هورمون تیروئید با تخم (بذر)کتان

تخم کتان، غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که برای سلامتی تیروئید بسیار مهم هستند. مصرف تخم کتان، می تواند تولید هورمون های تیروئید را افزایش دهد.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

کمک گردو سیاه به عملکرد بهتر غده تیروئید

گردو سیاه یکی دیگر از گیاهان شگفت انگیز غنی از ید است که به سلامت و عملکرد بهتر غده تیروئید کمک می کند.

جلبک بلدر رک برای کم کاری تیروئید

جلبک بلدر رک یک درمان ضروری برای تعدادی از مشکلات سلامتی است، از جمله کم کاری تیروئید، زیرا غنی از ید است. این جلبک حاوی مواد ضروری برای کمک به کاهش اندازه و سایز غده تیروئید و بازگرداندن عملکرد طبیعی غده تیروئید است. برای بهبود عملکرد تیروئید 200 میلی گرم مکمل جلبک بلدر رک مصرف کنید.

 درمان کم کاری تیروئید با روغن گل پامچال

این روغن، به بهبود مشکلات مرتبط با کم کاری تیروئیدی کمک می کند و همچنین باعث عملکرد سالم غده تیروئید می شود، اگر کم کاری تیروئید دارید، یک قاشق غذا خوری روغن گل پامچال به صورت روزانه مصرف کنید.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

برای افزایش خاصیت، می توانید روزانه یک قاشق غذاخوری از روغن گل پامچال و روغن تخم کتان استفاده کنید.

گیاه گوگول برای درمان تیروئید کم کار

گوگول از درخت هندی ادامس رزین، به نام کامیفورا موکول به دست می آید. این درخت دارای ترکیبات فعال، به نام گوگولسترون است که در درمان کم کاری تیروئید مفید است و عملکرد طبیعی تیروئید را تحریک می کند. گوگول، دارای خواص ضد چاقی، ضد التهابی است و باعث کاهش کلسترول می شود و می توان آن را به صورت مکمل نیز مصرف کرد.

نکته:اگر از قرص های بتا بلوکر، قرص های ضد بارداری و داروهای دیگر استفاده می کنید، قبل از استفاده از این روش درمانی، با پزشک خود مشورت کنید.

معجزه ای به نام عسل | 30 مورد از شگفت انگیزترين خواص عسل

کاکتوس ویتکس آگنوس و کوهاش سیاه

گیاهانی مانند کاکتوس ویتکس آگنوس و کوهاش سیاه می توانند سطح استروژن را حفظ کنند و باعث افزایش عملکرد تیروئید شوند. قبل از استفاده از کاکتوس ویتکس آگنوس و کوهاش سیاه میزان استروژن خود را اندازه گیری کنید، تا مطمئن شوید که علت واقعی کم کاری تیروئید شما، استروژن است.

برای کاهش علائم کم کاری تیرئید می توانید از مکمل های طبیعی استروژن نیز استفاده نمایید.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

روغن اسطوخودوس برای تیروئیدهای کم کار

برای از بین بردن تشویش، کم پشتی مو، اضطراب و بی خوابی که از علائم کم کاری تیروئید هستند، از روغن اسطوخودوس استفاده نمایید.مقداری روغن اسطوخودوس را روی بالشتان مالیده یا این که آن را در شامپویی بریزید و به سرتان بمالید.

 روغن گیاهی فرانکنشتاین

برای کاهش علائم کم کاری تیروئید، از روغن گیاهی فرانکنشتاین استفاده نمایید. استفاده از این روغن گیاهی باعث آرامش روح و روان ، شل شدن عضلاتتان و ایجاد احساس شادابی و سرزندگی در شما شده و تشویش، خشم و اضطرابتان را از بین می برد.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید

در این بخش بایدها و نبایدهای رژیم غذایی کم کاری تیروئید را توضیح داده‌ایم که با رعایت آن می‌توانید به اصلاح کم کاری تیروئید، کمک کنید.

ماهی سالمون : به دلیل دارا بودن ویتامین D
آجیل برزیلی : به دلیل دارا بودن سلنیوم
لوبیا سفید و عدس و گوشت قرمز و… : به دلیل دارا بودن آهن (به‌خصوص برای خانم‌ها)
ید : مثل نمک‌های تصفیه‌شده یددار
ماهی‌های اقیانوسی مثل ماهی تن : به دلیل دارا بودن تیروزین
میوه‌هایی مثل موز و آووکادو : به دلیل دارا بودن تیروزین
کدو در تابستان : به دلیل دارا بودن مس

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

در رژیم غذایی کم کاری تیروئید چه غذاهایی نخوریم؟!

سویا : مانع عملکرد ید
سبزی‌های چلیپایی مثل بروکلی : مانع تولید هورمون تیروئید
گلوتن مثل گندم و جو : تحریک التهاب و حمله سیستم ایمنی (شرایط آن برای افراد مختلف، متفاوت است)
قهوه
برخی از داروها

ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم برای درمان کم کاری تیروئید

ویتامین C، E، B
پروتئین و فیبر
اسید چرب امگا ۳
نکته: برای از بین نرفتن ید نمک، آن را در پایان پخت غذا اضافه نمایید.

اگر کم کاری تیروئید دارید؛ از این موارد بپرهیزید

پرهیزات کلی که از نظر کارشناس طب سنتی سایت طبایع برای کم ‌کاری تیروئید می‌بایست رعایت گردد:

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

  • مصرف مایعات بین غذا و بلافاصله بعد از آن
  • چند نوع غذا در یک وعده
  • میوه بلافاصله قبل و بعد ازغذا
  • مصرف مایعات بعد از میوه
  • خوردن میوه در صبح هنگام و به صورت ناشتا
  • شیر سرد در صبح هنگام و به صورت ناشتا
  • خوردن میوه غیر فصل یا کال
  • شیر یا آب خیلی سرد
  • خواب در طی روز
  • روی شکم خوابیدن
  • با شکم پر استحمام، ورزش و جماع کردن
  • مصرف غذاهای مانده و…
  • استفاده زیاد سویا، کلم بروکلی، گل کلم، در برخی افراد کاهو، شلغم، بادام زمینی، سیب زمینی شیرین
  • مصرف بیش از اندازه میوه‌هایی چون هلو و گلابی

توصیه‌های طلایی طب ‌سنتی برای رفع تیروئید کم‌کار

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم متخصصان طب سنتی علت کم‌کاری تیروئید را غلبه سردی و تری در بدن می‌دانند. این متخصصان برای برطرف شدن این سردی و تری و تعادل مزاج رعایت موارد زیر را توصیه می‌کنند:

از میوها و مواد غذایی دارای طبع سرد و تر بپرهیزید. مانند خیار، دوغ، ماهی، پنیر، سالاد الویه، سبزی پلو با ماهی، توت فرنگی، لیموترش، قارچ و…
از خوردن آب خیلی سرد خودداری کنید
همراه غذا آب یا نوشیدنی نخورید.
سعی کنید تحرک روزانه داشته باشید.
اقبل یا بعد از غذا میوه نخورید.
از مقدار کمی نمک دریا قبل و بعد از غذا استفاده کنید.
با برخی روغن‌های گیاهی مانند روغن گل بنفشه، گل سرخ و نیلوفر اطراف گلوی خود را ماساژ دهید.
شب‌ها قبل از ساعت ۱۲ خواب باشید و صبح‌ها قبل از ساعت ۶ بیدار شوید.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی
از نوشیدنی‌های کافئین دار و قندی باستفاده نکنید.
از خمیردندان‌ فاقد فلوراید استفاده کنید.
استفاده از وسایل چوبی در آشپزی را کنار بگذارید.
از خوردن تمام نوشیدنی‌های حاوی فلوراید اجتناب کنید. (آب معدنی‌های فلورایددار)
بطری‌های شیشه‌ای را جایگزین بطری‌های پلاستیکی کنید؛ چون پلاستیک حاوی بیسفنول A است و می‌تواند روی غده تیروئید تاثیر منفی بگذارد.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

28 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

2 دیدگاه

  • rasol:

    فوق العاده بود
    با تشکر

    پاسخ
    • سیده سمانه جلیلی:

      امیدواریم که مطالب دیگه هم مورد پسندتون باشه

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *