افتتاح حساب ترکیه
دیدنی های شهر بشرویه

گروه سفر شادمگ اینبار به خراسان جنوبی سفر کرده و قصد دارد شما را دیدنی های شهر بشرویه آشنا کند. با ما همراه باشید.

دیدنی های بشرویه

بشرویه در استان خراسان جنوبی و شمال شهر طبس قرار دارد. به دلیل قدمت زیاد و آب‌و‌هوای گرم و کویری بناهای تاریخی شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرند. بیشتر مردم این شهر به کشاورزی مشغول‌اند و محصولاتشان شامل پسته، جو و گندم است. آب مورد نیاز کشاورزی از قنات‌های زیرزمینی این شهر تأمین می‌شود. سفر به شهر بشرویه به دلیل وجود بادگیرها در بافت قدیمی آن، سفر به شهر بادگیرهای استان خراسان جنوبی است.

بشرویه شهری است در حاشیه کویر و تاثیرات طبیعی و اقلیمی کویر سبب شکل‌گیری نوع خاصی از معماری منازل و بافت‌های روستایی و شهری این منطقه گردیده است.

دیدنی های شهر بشرویه

کوچه های پرپیچ و خم نماهای کاهگلی، سقف های گنبد و بادگیر ها از عمده ی فضاهای مسکونی بشرویه است. بافت تاریخی بشرویه از معدود بافت‌های خشت و گلی ایران است که زندگی در جاری و ساری است و توانسته تا کنون کاربرد مردم واری و معماری خود را حفظ کند.

بافت تاریخی بشرویه با شماره 7836 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بشرویه که یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی ایران با عمری چند صد ساله‌است آثار تاریخی فراوانی را از جمله قلعه دختر، آسیاب های هفتگانه، پل های آب برسرترناو، خانه ملاعبدالله تونی، باغ خان،کاروانسراها و… را در خود جای داده است.

کویر بشرویه

ریگزارها و کویرها از جاذبه‌هایی‌اند که علاقه‌مندان به کویرنوردی را به خود جذب می‌کنند. روزهای سرد سال بهترین فرصت برای کویرنوردی در دل طبیعت است. ریگزار بشرویه در نزدیکی کویر نمک این شهر قرار گرفته است و در وسیع‌ترین قسمت ۳۰ کیلومتر عرض و ۲۹ کیلومتر طول دارد.. سارگپه بیابانی، شغال، گرگ، روباه شنی، گربه شنی، پا‌ مسواکی، افعی شاخدار، تیر مار، مار شتری، آگاما و جکو گونه‌های جانوری این کویرند. در حاشیه این ریگزار زمین‌های کشاورزی وجود دارد که در آن‌ها گیاهان دارویی و صنعتی مانند کتیرا، زیره سیاه، انقوزه، بارهنگ و گز مشاهده می‌شود.

 

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در بشرویه و نزدیک به کویر بشرویه در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

آشنایی با 11 جاذبه گردشگری از دیدنی های کلن آلمان

قلعه دختر

قلعه دختر یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی شهر بشرویه‌ است که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. این قلعه در بالای یک کوه با ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح زمین ساخته شده که در گذشته از آن به‌عنوان دژ دفاعی استفاده می‌کردند.

دیدنی های شهر بشرویه

این قلعه از پناهگاه‌های اسماعیلیان بوده و در دوران نادرشاه نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. قلعه دختر شامل قسمت‌های مختلفی از جمله آب‌انبار، انبار آذوقه، اتاق شاه‌نشین، اتاق‌های نگهبان‌ها و چند برج نگهبانی بوده است.

خانه مستوفی

خانه مستوفی بنایی تاریخی است که در دوران قاجار ساخته شده که متعلق به شخصی به نام مستوفی بود. بادگیر‌های زیبا، ساباط و تزیینات گچی در قسمت‌های مختلف آن از ویژگی‌های معماری این خانه‌اند.

دیدنی های شهر بشرویه

بنای خانه مستطیل‌شکل است که حیاط بزرگی دارد که کف آن با آجر پوشیده شده و حوض بزرگی در وسط آن قرار دارد. این خانه ایوان بزرگی دارد که بادگیرها روی آن قرار گرفته‌اند. دالان‌ها و اتاق‌ها، که با گچ‌بری‌های ظریف به‌صورت هنرمندانه‌ای تزیین شده‌اند، از دیگر قسمت‌های این خانه‌اند. خانه مستوفی در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

پل آب بر

پل آب بر از دیدنی‌های تاریخی بشرویه به‌شمار می‌رود. مهندسان و معماران دوره ساسانی جهت تامین آب و مدیریت مصرف آن که از اهمیت بسیار بالای برخوردار بوده است، سازه های آبی بسیاری ساخته‌اند که پل آب بر بشرویه یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.

دیدنی های شهر بشرویه

از مزایای پل آب بر می توان به انتقال آب از کف به زمین های قابل کشت در دو طرف رودخانه اشاره کرد. استفاده از این فناوری سنتی نشان از اهمیت تاریخی منطقه بشرویه دارد.

آسیاب های بشرویه

با پنج آسیاب، در غرب بشرویه و در مسیر قنات قرار دارند. از تاریخ دقیق ساخت این آسیاب‌ها که به آسیاب‌های اول تا پنجم مشهور هستند، هیچ كتیبه و مدركی به‌جانمانده است؛ اما براساس شواهد و وقف‌نامه‌های موجود، قدمت‌ آن‌ها به ۴۰۰ سال قبل بازمی‌گردد.

با فواصل یک کیلومتری از یک‌دیگر، آسیاب‌های اول، دوم و پنجم متروك شده‌ و از كار‌ افتاده‌اند. مصالح به كار رفته در این مجموعه، آجرهای مربع‌شکل، لاشه سنگ، ملات شن و گچ و آهک، قلوه‌سنگ و ساروج هستند. در بخش غربی قنات، شاخه‌ای از آب بوسیله كانالی به داخل مخزنی هدایت می‌شود و سپس با ریزش روی پره‌های چرخ چوبی آسیاب، آن را به حركت وامی‌دارد.

نکات مهم و اصولی برای خوابیدن در ماشین هنگام سفر در جاده و خیابان

دیدنی های شهر بشرویه

چرخ که با هرمی به سنگ رویین وصل شده است، آن را نیز به چرخش درمی‌آورد. با چرخش سنگ، گندم كم‌كم به درون سنگ رویین منتقل می‌شود و پس از آزاد شدن به كناره‌های آن می‌ریزد.

منزل استاد فروزانفر

که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد، محل زندگی کودکی استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، از اساتید و چهره‌های نامدار ادبیات و تاریخ ادبیات فارسی ایران بوده است. خانه فروزانفر که بعدها به شخصی به نام سماواتی فروخته شد، نمونه کاملی از معماری ایرانی در اقلیم گرم و خشک محسوب می‌شود.

در این خانه قدیمی، پلانی ساده و درونگرا، با حفظ محرمیت به چشم می‌خورد و همچنین تزیینات رسمی‌بندی و گچبری زیبایی را نیز در بالای طاق‌نماها، نورگیر اتاق‌ها، بادگیرها و سایر بخش‌ها می‌توان دید.

رباط اصفاک و نیگنان

از آثار قدیمی بشرویه به‌شمار می‌روند و در روستای اصفاک و نیگنان قرار دارند. این کاروانسراها در زمینی به مساحت تقریبی ۲۵۰۰ متر مربع و بصورت شرقی-غربی احداث شده‌‌اند و تنها یک در ورودی و خروجی در وجه شرقی خود دارند.

دیدنی های شهر بشرویه

تفاوت کوچک این دو رباط، برج سر در ورودی رباط اصفاک محسوب می‌شود که رباط نیگنان فاقد آن است.

باغ خان

با قدمتی تاریخی، به امیر حسن خان طبسی تعلق دارد و به سبک بناهای دوره قاجار ساخته شده است. مصالح‌ به‌کار رفته در این بنا شامل خشت خام و گل می‌شود و نمای بیرونی آن با كاهگل و قاب‌بندی‌های گچی تزیین شده است. اتاق‌های بنا در اطراف حیاط بزرگ و مربعی شکل آن ساخته شده‌اند.

دیدنی های شهر بشرویه

در میانه ضلع غربی و شرقی حیاط دو ایوان روبروی هم قرار دارند و شاه‌نشین منزل در پشت ایوان شرقی واقع شده است. در پشت این ایوان بادگیری وجود داشته كه اكنون از بین رفته است. بخش اعظم بادگیر به داخل شاه‌نشین و شعبه‌ای از آن به سردابه مستطیل شكل زیر ایوان راه می‌یابد. حوض‌خانه‌ این سازه دارای تزیینات زیبای گچبری و رسمی‌بندی استادانه‌ای در قسمت گنبد است.

زیباترین و جذاب ترین بخش از جاهای دیدنی کندوان صخره‌ ای

امام زاده هوگند بشرویه

آنچه اهالی به آن اعتقاد دارند، این است که این امام زاده، از احفاد امام حسن مجتبی (ع) بوده و با ده واسطه، به آن بزرگوار منسوب می شود. در قسمت نمای داخلی گنبد به طرز زیبایی نقاشی شده است. فضای بیرونی، با آجر سفال، نما کاری گردیده و گنبد، سیمان کاری و آبی رنگ می باشد.

دیدنی های شهر بشرویه

این امام زاده، دارای هشت اتاق زائرسرا، همراه با آشپزخانه و سرویس بهداشتی بوده و نیز سه محل به پارکینگ خودروها اختصاص یافته است و قسمت بازی کودکان نیز، از دیگر امکانات موجود می باشد.

موزه خصوصی بشرویه

موزه خصوصی بشرویه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷، با همکاری بخش خصوصی در خانه تاریخی ملا عبدا… تونی (اسدی) واقع در بافت تاریخی شهرستان بشرویه ایجاد و راه‌اندازی گردید.این بنا از خانه‌های چهار ایوانی دوره صفویه می‌باشد و با معماری اصیل خود، زادگاه یکی از علمای بزرگ ایران در دوره صفویه به نام ملاعبدا… تونی بشروی بوده است و دارای اتاق های متعدد، مطبخ، اتاق زمستانی و اتاق بادگیر می‌باشد.بنای منزل اسدی باتوجه به گفته‌های افراد محلی حدوداً چهارصد سال قدمت دارد و باتوجه به تزئینات معماری آن، تقریباً هم‌زمان با بنای مسجد میانده می‌باشد.

خانه ملا عبدالله تونی بشروی

خانه ملا‌عبدالله يكي از خانه هاي قديمي الگوي چهارصفه با پيمون كوچك است. اين خانه، با ويژگي‌هاي اصيل معماري خود، زادگاه يكي از عالمان بزرگ ايران در دوره صفوي به نام ملاعبدالله توني بشروي بوده ‌است

در دوره قاجاريه برخي از فضاهاي متعلق به واحد مسكوني مجاور توسط صاحب اين خانه خريداري گرديده و به خانه ضميمه شده است.

در حال حاضر این خانه ارزشمند به همت حسین اسدی مقدم به موزه خصوصی بشرویه تبدیل شده است.

شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری بشرویه چیست؟

به دلیل قدمت زیاد و آب‌و‌هوای گرم و کویری بناهای تاریخی شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرند.

محصولات کشاورزی بشرویه چیست؟

بیشتر مردم این شهر به کشاورزی مشغول‌اند و محصولاتشان شامل پسته، جو و گندم است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *