افتتاح حساب ترکیه
سفر زمينی به وان

سفر زمينی به وان در سال هاي اخير به سبب کاهش هزینه‌ سفر مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفته است. گروه سفر شادمگ در اين مطلب همه نكات مربوط به سفر زمين به وان تركيه را در اختيارتان قرار داده اسو

وان تركيه

وان یکی از شهرهای گردشگری کشور ترکیه است که در سال‌های اخیر به یک مقصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان تبدیل شده است. این شهر بافت تاریخی و زیبایی دارد. هرساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا به خصوص ایران بلیط هواپیما به وان خریداری می‌کنند و یا به وسیله خودروی شخصی به این شهر سفر می‌کنند.

سفر زمينی به وان

بسیاری از ایرانیانی که قصد دارند رزرو تور وان انجام دهند، شهر وان را برای سفر در نظر می‌گیرند. راه‌های بسیار زیادی جهت سفر به وان وجود دارد. یکی از بی‌دردسرترین راه‌ها استفاده از ماشین شخصی برای سفر به این شهر است.

اگر قصد دارید به شهر وان سفر کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای سفر زمینی به شهر وان ترکیه با ماشین شخصی می پردازیم.

معرفی شهر وان یکی از جاهای دیدنی ترکیه

وان یکی از کوچکترین شهرهای ترکیه است و یکی از تاریخی‌ترین شهرهای این کشور نیز محسوب می‌شود. این شهر امکانات پیشرفته‌ای ندارد. به همین دلیل ممکن است افراد به صورت طولانی مدت در این شهر اقامت نداشته باشند. شهر وان شهری است که طی چند روز می‌توان از تمام قسمت‌های آن بازدید کرد.

یکی از بزرگترین ویژگی‌های شهر وان این است که قیمت اجناس بسیار پایین است. به همین دلیل بسیاری از افراد تنها به قصد خرید به وان ترکیه سفر می‌کنند. می‌توانید وقت سفر خود را تنظیم کنید تا در زمان حراجی‌ها به این شهر سفر کنید.

وان ترکیه قدمتی معادل ۳۴۰۰ سال دارد و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار زیادی در خود جای داده است. شهر وان از هزاره اول قبل میلاد به عنوان یکی از بزرگترین شهرها به حساب می‌آمد. در سده نهم قبل از میلاد نیز عنوان‌های توشپا، پایتخت امپراتوری اورارتو و پس از آن مرکز امپراطوری ارمنی‌ها را به خود گرفت.

سفر زمينی به وان

به طور کلی قدمت این منطقه از لحاظ تاریخ سکونت انسان به ۵۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. اصلی‌ترین دلیل محبوبیت شهر وان، ارازن‌تر بودن آن نسبت به دیگر شهرهای ترکیه است.

سفر به وان با ماشین شخص

هواپیما یکی از بهترین راه‌ها جهت سفر به کشورهای مختلف است. خرید بلیط و سفر به وان راحت ترین راه سفر است. با این حال سفر با خودروی شخصی نیز حال و هوای دیگری دارد. این کار سبب کاهش هزینه‌های شما می‌شود. افرادی که به دنبال سفری ارزان و اقتصادی هستند، از تور زمینی استفاده می‌کنند و تا جایی که امکان دارد، به واسطه خودروی شخصی سفر می‌کنند.

اگر با اتومبیل شخصی خود وارد خاک کشور ترکیه شوید، در طول سفر مشکلی جهت تردد و حمل و نقل در شهر نخواهید داشت. در نتیجه در هر زمانی که خواستید می‌توانید به بخش‌های مختلف شهر بروید و از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید.

سفر زمينی به وان

در سفر به وان با خودروی شخصی چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه کنید. همچنین هزینه‌هایی وجود دارند که باید پرداخت شوند.

باید برای این که بتوانید با خودروی شخصی خود در شهر وان تردد داشته باشید، گواهینامه بین‌المللی گرفته باشید. این گواهینامه باید حداقل یک سال اعتبار داشته باشد.

پلاک بین‌المللی براي سفر زمينی به وان

برای دریافت پلاک بین‌المللی برای عبور از مرز و تردد در ترکیه باید هزینه‌ای پرداخت کنید تا پلاک شما تعویض شود.
در سفر با خودروی شخصی کارت ماشین و دیگر مدارک مربوط به آن را همراه داشته باشید. تا در صورت نیاز بتوانید آن ها را به ماموران ترکیه ارائه دهید.
هزینه‌های مربوط به عوارض شهرداری در بدو ورود به ترکیه از شما گرفته می‌شود.
برای اخذ مجوز عبور از مرز باید هزینه‌هایی بپردازید.
اتومبیل شما باید به مدت ۱۰ روز بیمه داشته باشد.

فوق العاده ترین جاهای دیدنی گرگان که حتما باید دید !

سفر زمينی به وان
قیمت بنزین در کشور ترکیه بیشتر از کشور ایران است به همین دلیل پیش از سفر به شهر وان، این نکته را در نظر بگیرید.
اگر با موارد بالا مشکلی ندارید، سفر با خودروی شخصی به شما پیشنهاد می‌شود. این کار تردد شما در شهر وان را بسیار ساده‌تر می‌کند.

فاصله شهر تهران تا شهر وان

وان در شرق کشور ترکیه واقع شده است و مساحتی به اندازه ۱۹۸۳ کیلومتر مربع دارد. اغلب ساکنان شهر وان را کردهای ترکیه تشکیل می‌دهند. فاصله زمینی تهران تا وان در حدود ۱۰۹۳ کیلومتر است. این مقدار معادل ۱۱ ساعت رانندگی است. البته کسانی که با خودروی شخصی به وان سفر می‌کنند، باید در نظر بگیرند که چیزی حدود ۲ الی ۳ ساعت در گمرک و مرز معطل می‌شوند تا بازرسی‌های لازم صورت بگیرد.

سفر زمينی به وان

به عنوان مثال اگر برای سفر به وان از تهران ساعت ۹ شب حرکت کنید، احتمالاً ۲ یا ۳ بعد از ظهر ترکیه خواهید بود. این مقدار زمان تقریباً در تمامی مرزها همچون مرز بازرگان (گورباغ)، مرز سرو (اسندره) و مرز رازی (کاپیکوی) یکسان است. زیرا مسافت‌های مرزها تا وان تقریباً به یک اندازه است.

نکته مهم در مورد مزرهای وان این است که مرز رازی تنها در بازه زمانی ۹ صبح تا ۵ عصر فعالیت می کند به همین دلیل باید زمان رسیدن خود به مرز رازی را مد نظر داشته باشید. مرز سرو محدودیت زمانی ندارد و در هر ساعت از شبانه روز که به این مرز رسیدید می‌توانید از آن عبور کنید. مرز بازرگان هم یک مرز مشهور بازرگانی است و چون مرز ترانزیتی و اصلی محسوب می‌شود، در تمامی ساعت‌های شبانه روز فعال است.

راه رسیدن به وان

برای سفر زمینی به شهر وان به وسیله خودروی شخصی، مسیرهای بسیار زیادی وجود دارد که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مسیر تهران – خوی – مرز رازی
  • تهران – ماکو – مرز بازرگان
  • مسیر تهران – ارومیه – مرز سرو
    اگر ساکن تهران باشید، راه اول برای شما بسیار مناسب است. در این مسیر اتوبوس‌ها و تاکسی‌های خط تهران – خوی نیز تردد می‌کنند.
  • سفر زمينی به وان

اگر اهل تبریز هستید، می‌توانید به شهر خوی بروید و پس از آن وارد مرز وان شوید. البته ون‌های مخصوصی وجود دارد که از تبریز به سمت وان می‌روند. شهر تبریز تا وان تقریباً ۲۹۰ کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان سفر زمينی به وان

بهترین فصل سفر به وان از اواسط ماه خرداد شروع می‌شود و تا اواسط تیر ادامه می‌یابد. اما به‌طور کلی از اواسط فرودین تا اواسط مهر می‌توانید انتظار آب و هوای مناسبی را در وان داشته باشید. البته توجه کنید که از اواسط خرداد تا اواسط تیر ماه از فصل‌های پر سفر یا به اصطلاح High Season محسوب می‌شود و جمعیت گردشگران در این مقطع زمانی بیشتر از سایر ماه‌ها خواهد بود.

نزدیک کریسمس هم با وجود سرد بودن هوا، انواع حراج‌ها و فستیوال‌ها و تزیینات خیابان‌ها، گردشگران بسیاری را به وان می‌کشاند و خیلی از هموطنان ما این زمان را برای سفرشان به وان انتخاب می‌کنند. البته برای ما ایرانی‌ها سفر به وان در عید نوروز بسیار متداول بوده و این شهر هم با حراجی‌های مختلف در همین بازه زمانی پذیرای گردشگران ایرانی است؛ از همین جهت می‌توان وان را یکی از بهترین مقاصد نوروز عنوان کرد.

در وان کجا اقامت داشته باشم؟

وان برخلاف شهرهای توریستی و غربی ترکیه (مانند ازمیر و استانبول) هتل‌های لوکس و 5 ستاره زیادی ندارد، اما در هتل‌های وان می‌توانید هزینه‌های بسیار مناسب‌تری را انتظار داشته باشید. جهت بررسی و مقایسه‌ بهترین هتل‌های وان به عبارت لینک شده مراجعه کنید تا علاوه بر مشاهده قیمت و امکانات هر هتل از نظر سایر گردشگرانی که در هتل‌های وان اقامت داشته‌اند مطلع شوید.

اما به‌طور کلی مسافران با دو هدف اصلی به شهر وان سفر می‌کنند. نخست خرید در بازار و مراکز خرید وان است و دیگری با هدف استراحت و سپری کردن تعطیلاتی آرام در این شهر است. اگر شما جزو کسانی هستید که علاقه‌مند‌ به خرید در وان هستید پیشنهاد می‌دهیم در خیابان‌های کاظم کاربکر، خیابان جمهوریت یا در اطراف این دو خیابان هتل رزرو کنید. چراکه بسیاری از رستوران‌ها، مغازه‌ها، بازارها، مراکز خرید و جاذبه‌های تفریحی وان در این دو خیابان واقع شده‌اند و به نوعی مرکز شهر وان محسوب می‌شوند.

سفري رويايي همراه با پديده ديدني هاي دشت ارژن شيراز

سفر زمينی به وان

در حالت دوم اگر به‌عنوان یک گردشگر، خیلی اهل خرید حین سفر نیستید، می‌توانید هتل‌هایی را انتخاب کنید که در نزدیکی دریاچه وان واقع شده باشند، هتل دابل تری بای هیلتون یکی از همین هتل‌هاست که فاصله نزدیکی به مرکز شهر ندارد اما برای گذراندن تعطیلاتی آرام و به دور از هیاهوی شهری انتخابی مناسب است.

سفر زمينی به وان با استفاده از اتوبوس

برای سفر به شهر وان با استفاده از اتوبوس، ابتدا باید مسیر خود را مشخص کنید و سپس برای خط مورد نظر خود بلیط اتوبوس بخرید. برای این کار می‌توانید یکی از سه مرز زمینی رازی – کاپیکوی، سرو – اسندره و یا بازرگان – گورباغ را برای این کار انتخاب کنید.

در ادامه مطلب ” چگونه با اتوبوس به شهر وان ترکیه سفر کنیم؟ ” می‌توانید با جزئیات هر یک از این مسیرها آشنا شوید؛ با قاصدک 24 همراه باشید.

مرز رازی – کاپیکوی

اغلب گردشگران ایرانی برای سفر به شهر وان از مرز رازی استفاده می‌کنند. این مرز کوتاهترین مسیر برای رسیدن به وان است و تا مقصد تنها یک ساعت و نیم فاصله دارد. برای رسیدن به مرز رازی ابتدا باید به تبریز سفر کرده و از آنجا به خوی بروید. جالب است بدانید اگر از مبدا تهران عازم سفر می‌شوید 7 ساعت راه تا تبریز و 3 ساعت و نیم راه تا مرز پیش رو دارید و از مرز تا شهر وان نیز باید یک ساعت و نیم راه را طی کنید.

اما نکته قابل توجهی که در خصوص مرز رازی وجود دارد این است که عبور و مرور در این مرز با محدودیت زمانی صورت می‌پذیرد. بنابراین اگر قصد دارید از طریق مرز رازی به ترکیه سفر کنید می‌بایست در زمانی فی مابین ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر در مرز حضور داشته باشید. البته توصیه می‌شود به دلیل بازرسی مرزی حداقل 2 ساعت قبل از بسته شدن مرز در این مکان حضور داشته باشید.سفر زمينی به وان

مرز سرو – اسندره

اگر مرز سرو را برای سفر خود انتخاب کرده اید باید بلیط اتوبوس خود را به مقصد ارومیه بخرید. پس از آن می‌توانید با طی 30 کیلومتر راه به مرز سرو بروید و در نهایت پس از سپری کردن 4 ساعت به شهر وان برسید. جالب است بدانید اغلب تورهای زمینی وان نیز این مسیر را برای عبور انتخاب می‌کنند اما این جاده چندان هم برای کسانی که به سفرهای زمینی عادت ندارند مناسب نیست.

جاده سرو به وان، یک جاده کوهستانی و پر پیچ و خم است که ممکن است بسیاری از افراد را دچار بیماری حرکت کند. اما این مسیر ویژگی ای دارد که موجب می‌شود بسیاری از مسافران آن را نسبت به مرز رازی ارجح بدانند و آن هم این است که این مرز همیشه فعال است و عبور از آن محدودیت زمانی ندارد.

مرز بازرگان – گورباغ

اگر مرز بازرگان را برای سفر به وان انتخاب کرده اید، بد نیست بدانید که طولانی ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد خود برگزیده اید، چرا که این مرز به طور معمول برای سفر زمینی به شهر استانبول یا ترابزون انتخاب می‌شود. با این حال خوبی این مسیر این است که این جاده راهی صاف و هموار دارد و مرز بازرگان نیز همانند مرز سرو یک پایانه مرزی همیشه فعال است.

در نهایت گفتنی است پس از عبور مرز بازرگان نیز باید حدود 200 کیلومتر را تا شهر وان سپری کنید که چیزی در حدود 3 ساعت و نیم تا 4 ساعت زمان می‌برد.

سفر زمينی به وان با خودرو شخصی

مرز زمینی وان

یکی دیگر از روش هایی که می تواند شما را به صورت زمینی از ایران به شهر وان برساند، سفر با اتومبیل شخصی است. اگر شما با اتومبیل شخصی خود وارد خاک ترکیه شوید، در هنگام سفر با مشکل حمل و نقل مواجه نخواهید شد و هر زمان که علاقه مند بودید، می توانید با ماشین خود به بخش های مختلف این کشور سفر کنید.

آشنایی با خانه پیرنیا با گچبری ها و نقاشی های فوق العاده زیبایش

سفر زمينی به وان

نکته مهم این است که اگر قصد دارید تا با خودرو شخصی به شهر وان بروید، باید پیش از سفر اقدامات مختلف را انجام دهیم که شامل موارد زیر می شوند:

  • پرداخت مبلغی برای گرفتن گواهینامه بین المللی با اعتبار یک ساله
  • هزینه و دریافت پلاک بین المللی
  • به همراه داشتن دفترچه و یا کارت ماشین
  • تهیه بارکدهای موسوم به CD و IR
  • پرداخت هزینه های مربوط به عوارض شهرداری
  • هزینه های اخذ مجوز عبور از مرز
  • بیمه کردن اتومبیل به مدت ۱۰ روز

همان طور که مشاهده می کنید ارگ قصد دارد تا با اتومبیل شخصی به شهر وان سفر کنیم، لازم است تا هزینه های مختلفی را برای انجام این کار پرداخت کنید.

پرداخت هزینه های گوناگون باعث می شود تا بسیاری از افراد به سراغ این روش نروند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که قیمت بنزین در کشور ترکیه بسیار بیشتر از ایران بوده و همین موضوع می تواند شما را با مشکل مواجه کند. اگر مشکلی در این زمینه ندارید، سفر کردن با خودرو شخصی به شما اجازه می دهد تا در هنگام حمل و نقل در کشور ترکیه بسیار راحت باشید.

آیا برای سفر به وان نیز باید عوارض خروج بپردازیم؟

پاسخ این سوال مثبت است. چرا که در حقیقت بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران چنان تفاوتی ندارد که مقصد شما یکی از شهرهای مرزی کشور همسایه باشد یا پایتخت آن، شما برای هر بار خروج از کشور موظف به پرداخت هزینه ای هستید که تحت عنوان عوارض از شما دریافت می‌شود.

سفر زمينی به وان

بر این اساس اگر اولین باری است که در سال جاری از کشور خارج می‌شوید باید ۲۲۰۰۰۰ تومان برای عوارض پرداخت کنید و برای بار دوم یا سوم نیز باید به ترتیب ۳۳۰۰۰۰ تومان و ۴۴۰۰۰۰ تومان برای این کار بپردازید. البته نکته قابل توجه این است که از آنجایی که خودپردازهای مخصوص در پایانه های مرزی تعبیه شده اند شما می‌‍توانید هزینه عوارض خروج خود را در مرز نیز بپردازید. با این وجود توصیه می‌شود این کار را قبل از عزیمت به مرز انجام دهید تا به هنگام خروج از کشور در مرز معطل نشوید.

نکات مهم در سفر زمينی به وان

اگر می‌خواهید از خودروی شخصی خودتان در شهر وان استفاده نکنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از دلموش‌ها هستند. این تجهیزات وسایل نقلیه‌ای هستند که در مسیرهای مشخص حرکت می‌کنند و کرایه ثابتی ندارند. اما هزینه آن‌ها از تاکسی‌های عادی شهر بسیار کمتر است. این وسایل نقلیه از اتوبوس کوچکتر و از ون بزرگتر هستند.
شهر وان امکانات محدودی دارد به همین دلیل رزرو هتل در وان ممکن است کمی سخت باشد. وان هتل‌های دو ستاره و سه ستاره دارد که قیمت آن بسیار مقرون به صرفه است. با این حال این شهر هتل‌های لوکس ۵ ستاره و گران قیمت نیز دارد. اگر خانوادگی به این شهر سفر می‌گنید، استفده از هتل آپارتمان برای شما گزینه بسیار مناسبی است.
برای پیداکردن پمپ بنزین حتماً از برنامه مسیریاب یا GPS استفاده کنید. زیرا مردم وان به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند و ممکن است زبان شما را متوجه نشوند. همچنین در طول رانندگی تمامی قواعد و مقررات رانندگی را رعایت کنید.
واحد پولی وان همچون دیگر شهرهای ترکیه لیر است و زمان محلی آن یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

برای سفر به این شهر به ویزا احتیاج ندارید و به مدت ۹۰ روز می‌توانید در آن اقامت کنید. بهترین زمان سفر به وان ترکیه همه فصل‌ها مخصوصاً بهار و تابستان است.

سفر زمينی به وان
بهترین مکان‌ها جهت خرید و صرف غذا خیابان جمهوریت است. در خیابان کاظم کارابکر نیز برندهای مشهور فعالیت می‌کنند. در آق کورپو، جودت پاشا، علی پاشا و سلیم بی نیز رستوران‌های متعدد و باکیفیتی وجود دارد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 فروردین 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *