افتتاح حساب ترکیه
روحیه دادن به بیمار

روحیه دادن به بیمار توسط اطرافیان همیشه تاثیرگذار است و با توجه به اینکه یکی از علت های عمده بروز بسیاری از بیماری در جامعه کنونی نداشتن امنیت روانی و آرامش روحی است، شما می توانید با روحیه دادن به بیمار به روند بهبود او کمک کنید. ما در گروه موفقیت شادمگ چندین روش برای روحیه دادن به بیمار به شما آموزش دادیم.

روحیه دادن به بیمار

زمانی که فرید با بیماری دست و پنجه نرم می کند مهم ترین عاملی که او را مورد آزار قرار می دهد صدمات روانی است که بابت این بیماری تحمل می کند و شاید تاثیر اینگونه از صدمات بیشتر از صدمه جسمی باشد.

روحیه دادن به بیمار

به خصوص این موضوع درباره بیمارانی صادق است که بیماری های متفاوت تری را تجربه می کنند و به مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

زمانی که بیمار از لحاظ روحی در شرایط نامساعدی قرار دارد ذهن او بیشتر این بیماری را جذب می کند و با کاهش اعتماد به نفس فرد امید به زندگی خود را از دست می دهد و در اینجا است که ایجاد روحیه در بیمار توسط اطرافیان و یا حتی پزشک معالج می تواند تاثیرات چشمگیری داشته باشد.

شما به عنوان یک فرد تاثیرگذار باید ابتدا روحیه خود را حفظ و تقویت نمایید تا بیشتر تاثیرخود را بر روی بیمارتان مشاهده کنید. دلهره، نارحتی و یا غمی که در چهره شما وجود دارد می تواند فرد بیمار را بیشتر مضطرب کند و این امر در خصوص بیماری هایی همچون سرطان موجب می شود تا شدت بیماری بیشتر شود و مقاومت بدن کاهش پیدا کند.

منظور از وعده‌های کاذب به بیمار چیست؟

ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که وعده‌های کاذب به بیمار با روحیه دادن دو موضوع متفاوت است. روحیه دادن به بیماران ازجمله مواردی است که توصیه می‌شود تمام اعضای تیم درمان به آن توجه داشته باشند. این موضوع در بیماری‌های مزمن و بیماری‌هایی که صعب العلاج می‌باشند ارزش دوچندان دارد.

به دلیل اینکه همان‌طور که می‌دانید جهت مبارزه با این بیماری‌ها یک روحیه و امیدواری بالایی را باید در بیماران به وجود آورد. بنابراین دادن روحیه مناسب به بیماران را اصلاً نباید با وعده‌های کاذب اشتباه گرفت؛ پس منظور ما از دادن وعده‌های کاذب به بیمار چیست؟

شاید بتوان وعده‌ی کذب را به این صورت تعریف کرد که: “هر گفته‌ای که خلاف واقع باشد و بتواند بر درمان بیمار تأثیر سویی داشته باشد”

راهکارهای روحیه دادن به بیماران

من به قدرت شما افتخار می کنم:

حتی اگر تا به حال به سرطان یا بیماری صعب العلاجی نیز مبتلا نشده باشید می توانید درک کنید که دوست شما چقدر سخت به مبارزه با بیماری اش می پردازد. با این عبارت ساده به قدرت آن ها امیدواری بخشید. شاید این عبارت ساده در روز به آن ها کمک کند.

روحیه دادن به بیمار

هر روز برایتان دعا می کنم:

شنیدن این که در افکار و دعای کسی قرار دارید می تواند آرامش بخش باشد زیرا دعا کردن عملی صلح آمیز است . چنان چه فردی مذهبی در کنارتان ندارید یادداشت های روزانه با انرژی مثبت نیز بسیار مفید است.

این نیز بگذرد:

سرطان نیز گذر می کند . بعضی اوقات امیدواری به اتمام یک بیماری صعب العلاج به فردی که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کند نوعی اعتبار بخشی محسوب می شود.

اجازه دهید به شما در … کمک کنم:

این عبارت از مفید ترین مواردی است که می توانید بگویید. به جای این که از دوست خود بپرسید چه کاری می توانم برایت انجام دهم بطور خاص و مستقیم از او بخواهید که در چه مواردی می توانید کمک کنید؛ به عنوان مثال:به او بگویید من یخچال را تمیز می کنم ، ملحفه ها را عوض می کنم و …

ویزیت منظم پزشک، علائم جسمی و حفظ روزمرگی زندگی را برای فرد مبتلا دشوار می کند. به دوست خود اطمینان دهید که بر بهبودی او تمرکز دارید نه نگرانی.

یک جوک بگو:

گذشته از همه موارد خنده بهترین درمان است .پرستاری بیان می کند که خنداندن و خندیدن بیماران مبتلا به سرطان به آن ها روحیه می دهد.

تو تنها نیستی:

سرطان می تواند فرد مبتلا را منزوی کند. به عزیز مبتلای خود اطمینان دهید که در این راه همراه او هستید و او به تنهایی با این نبرد نمی جنگد.

عروس باكلاس اینطوری دل مادرشوهرشو رو بدست میاره

هرزمان که نیاز به صحبت کردن دارید من گوش شنوایی برایتان هستم:

داشتن فردی که به حرف های یک بیمار مبتلا به سرطان گوش دهد بسیار مفید است. آن ها احساسات زیادی را تجربه می کنند بنابراین خوب است برای بیان احساسات آن ها گوش شنوایی باشید.

روحیه دادن به بیمار

به دیدار آنها بروید:

هنگام خبردار شدن از ناراحتی و بیماری اطرافیانتان سریعا به ملاقات آن ها بروید و صله رحم را فراموش نکنید و بیماران را تنها نگذارید و آن ها را درک نمایید و قوت قلبی برای آن ها باشید.

یکباره برای دیدار بیمار اقدام نکنید:

اگر می خواهید به دیدار بیمار روید وقت مناسبی را انتخاب کنید و با هم به دیدار او نروید و زمان محدودی را با او صرف کنید زیرا اگر دید و بازید ها از صبح تا شب باشد و مطابق با میل بیمار نباشد می تواند موجب پریشانی، فشار روانی و… او شود. پس با برنامه ریزی خانوادگی این ملاقات ها را ترتیب دهید که بیمار احساس راحتی کند. باید بدانید تنها ماندن بیمار نیز شرایط او را بدتر می کند.

بهترین کار این است که با توجه به شناختی که از دوست بیمارمان داریم عمل کنیم. قبل از هر کار اگر فرد بیمار تلفن هایمان را جواب نمی دهد، به او پیغام دهید که ما تماس گرفته ایم و گفته ایم دلمان برایش تنگ شده است. تصمیم گیری را به عهده خود او بگذارید تا هر وقت حوصله داشت، اشاره کند تا برویم.

با صحبت هایتان به آنها امید دهید:

با صحبت هایتان پریشانی و فشار روانی را از آن ها دور کنید و در بازگرداندن روحیه به آن ها کمک کنید و به آن ها امیدواری بدهید. امید سبب می شود بیمار هر چه زودتر در مبارزه با بیماری اش پیروز شود.

از بیان حرف های ترحم انگیز اجتناب کنید:

حرف های شعاری و روحیه دادن بیهوده مانند بیماری ات چیز خاصی نیست و خوب می شود یا خدا را شکر سرطان سخت تری نداری و… به بیمار سرطانی نزنید زیرا او احساس می کند به او ترحم می کنید.

با بیمار به سفر بروید:

برای آرام کردن بیمار، به سفرهای تفریحی و زیارتی بروید.

دنبال مقصر نباشید:

برای بیمار چیزی مانند محیط آرام منسب نیست پس محیط را با دنبال مقصر بودن و اینکه چه کسی زمینه بیماری را ایجاد کرده مثلا فرد سیگاری یا فردی که ریشه ارثی سرطان داشته و بحث پیرامون مشکلات مالی و… متشنج نکنید. خانه آرام به روحیه بیمار، جسم او کمک می کند.

روحیه دادن به بیمار

گوش شنوا باشید:

همیشه لازم نیست شما با بیمار حرف بزنید بلکه اجازه دهید بیمار صحبت کند و گلایه های فرد بیمار را بدون جواب دادن بشنوید تا آرام شود.

کمک کنید بیمار به زندگی عادی باز گردد:

یکی از موارد مهم دیگری که در این بخش از نمناک عنوان شده است این است که به او کمک کنید تا زندگی عادی قبل اعم از سرکار رفتن، کار خانه و… را انجام دهد زیرا بیکاری می تواند به روحیه افراد صدمه بزند. برای حفظ روحیه و تخلیه هیجانات منفی انجام کارهای هنری برای بیماران سرطانی مفید است.

ورزش در بازگردان روحیه به بیمار کمک کننده است:

برای کمک به تقویت جسم، انرژی روحی بیمار وافزایش امید به زندگی اورا به انجام ورزش تشویق نمایید . از پزشک سوال کنید چه ورزشی برای بیمار شما خوب است.

در پرستاری از بیمار از خودتان غافل نشوید:

اگر فشار زیادی را در پرستاری و مراقبت از اطرافیان تحمل میکنید، خودتان را فراموش نکنید. اگر شما نیز از لحاظ جسمی دچار مشکل شوید اوضاع وخیم تر می شود. برای اینکه تکیه گاه خوبی باشید، از قرص های تقویتی و آرام بخش استفاده کنید.

در جلسات گروهی افراد مبتلا به سرطان شرکت کنید:

شرکت در جلسات گروهی افراد مبتلا به سرطان، سرزدن به سایت انجمن ها، تقویت اعتقادات و امید بیمار و استفاده کلامی، پوستر و… به بیمار کمک می کند.

چه روزی به ویزیت پزشک می روید ؟:

انسان ها موجودات اجتماعی هستند و تعامل های شخصی خود را رونق می بخشند. در این زمان دشوار بیماری به عزیز مبتلای خود حمایت را نشان دهید بدان صورت که او متوجه شود برای بازدید های پزشک او برنامه ریزی می کنید.

این باعث می شود احساس دوستانه یا خانوادگی خود را حفظ کنید علاوه بر آن که احساس عادی بودن ساعات روز را به او نشان می دهید.

شما زیبا هستید:

چنان چه دوست یا اعضای خانواده شما تحت شیمی درمانی قرار دارند ممکن است موهای خود را از دست دهند. این روند بسیار احساسی است و ممکن است فرد را به چالش بکشد. مهم نیست که او این علائم را تجربه می کند بلکه مهم آن است که فرصتی برای شما فراهم شده است تا به او انگیزه دهید هنوز هم زیبا و قوی به نظر می رسد.

راه های تضمینی و شگفت انگيز برای افزایش جذابیت زنانه / چطور با مهارت‌ زنانه مرد مورد‌علاقه‌ مان را جذب کنیم ؟

شما حق بهترین ها را دارید و در این راه موفق می شوید:

انگیزه دادن طول می کشد. عشق را به دوست یا اعضای خانواده مبتلای خود انتقال دهید تا آن ها احساس قدرت داشته باشند . جملات مثبت به آن ها بگویید . برای بیان ایده های بیشتر از نقل قول های الهام بخش استفاده کنید.

این اتفاق سزاوار شما نیست:

سرطان راهی برای ابراز احساسات فراگیر است . افراد مبتلا ممکن است احساس کنند که هویتشان حول یک بیمار سرطانی می چرخد. به آن ها کمک کنید تا تمام ویژگی های شگفت انگیز خود را دریابند و انگیزه خود را به چیزی جز بیماری سوق دهند.

آیا فلان فیلم را دیده اید؟:

این عبارت صرفا گفته خاصی نیست بلکه یاداوری این است که درباره سرطان صحبت نکنید . بیماران سرطانی زمان زیادی را صرف بحث و گفتگو در مورد راه درمان و بیماری خود با پزشک می کنند.آن ها از کسانی که ذهنشان را از این قضیه منحرف کنند قدردانی می کنند . هر موضوعی را انتخاب کنید تا آن ها را از فکر بیماری دور کنید.

عشق را با عمل نشان دهید:

یک بسته هدیه گاهی ارزش 1000 کلمه و جمله را دارد و راهی برای نشان دادن حمایت و جملات الهام بخش به فرد مبتلا محسوب می شود .این اعمال را برای انگیزه دادن به بیماران سرطانی امتحان کنید.

آیا میتوان در زمان بروز بیماری روحیه خود را حفظ کرد؟

بیماری سرطان همان طور که از نام آن بر می آید باعث ایجاد ترس و وحشت در میان افراد شده است. بیمارانی که دچار سرطان میشوند از نظر پزشکان باید از بیماری خود به طور کامل اطلاع پیدا کنند و مخفی کردن آن کار درستی به حساب نمی آید.

افزایش روحیه بیماران سرطانی با راه کارهایی که پزشک ارائه میدهد

در جوامع امروزی با توجه به عواملی مانند استفاده از سیگار، فشار روانی و مواد غذایی ناسالم، بروز سرطان در سنین مختلف بسیار همه گیر شده است. اگر تشخیص این بیماری در موقع مناسب آن اتفاق بیفتد، روند درمانی برای آن با موفقیت بیشتری حاصل میشود.

روحیه دادن به بیمار

پزشک تنها فردی است که به طور کامل از نوع بیماری فرد آگاهی دارد و او میتواند با درست ادا کردن حرف های خود به بیمار، باعث ایجاد روحیه در او شود. بنابراین وجود پزشک برای حفظ روحیه در بیماران سرطانی نقش مهمی را ایفا میکند.

رابطه بین حفظ روحیه در بیماری سرطانی و داشتن طول عمر بالا

بروز بیماری سرطان باعث میشود تعداد بسیار زیادی از مردم دچار افکار بیهوده و پوچ شوند و نگرانی های فکری در آنها، افسردگی را برای آنها به همراه داشته باشد. بنابراین طبق نظر کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت به اطرافیان و پرستاران منزل توصیه میشود برای حفظ روحیه، بیماران را هرگز تنها نگذارید و آنها را در میان جمع دوستان خود ببرید. این کار باعث افزایش مدت زمان عمر بیمار خواهد شد زیرا با شاد زندگی کردن میتوانند در برابر بیماری خود مقاومت بیشتری داشته باشند.

متن های زیبا برای روحیه دادن به بیمار

جمله اول

چالش هایی که ما اونها رو با اسم مشکل و سختی میشناسیم، در واقع اومدن تا ما رو رشد بدن و باعث پیشرفتمون در زندگی بشن. از چالشی که با اون رو به رو شدی نترس!

روحیه دادن به بیمار

ترس یکی از ابزارهای قدرتمند شیطانه تا موجب توقف تو در این دنیا بشه. با قدرت ایمان به درمانت ادامه بده. قطعا میتونی این بیماری رو شکست بدی.

جمله ذوم

توی وجود هر آدمی اراده ای هست که اگه فعال بشه، بیماری که چیزی نیست از پس بزرگترین مشکلات دنیا هم در میاد. یادت نره قدرت اراده ات رو فعال کنی. اون موقع قد بیماریت هر قدر هم که باشه، قدش به اراده تو نمیرسه.

جمله سوم

همه ما آدما سختی هایی تو زندگیمون داریم. اما این دلیل نمیشه که عقب بکشیم و بترسیم. یکی قرض و اقساط داره، یکی مشکلات ادامه تحصیل و انتخاب شغل، یکی هم مثل تو با بیماری طرفه. پس فکر نکن اگه بیمار نمیشدی، چالش های آسون تری سر راهت بود. بدی ما آدما اینه که میخوایم جای یکی دیگه باشیم. اراده ات رو قوی کن و پا روی ترست بذار! با شرایط فعلیت کنار بیا و امیدت رو برای درمان بیماریت از دست نده.

جمله چهارم

بعضی مشکلات باعث قوی شدن ما انسان ها میشن. آدمهایی که تو قطب جنوب هستن رو ببین. اونها اینقدر با سرما چالش و مبارزه کردن تا بالاخره قوی تر از هر انسانی در برابر سرما شدن. این برای اونها یه موهبته! چون اونا چیزی رو که بقیه رو به راحتی به کشتن میده برای خودشون تبدیل به عادت و روزمرگی کردن. بیماری تو هم همینطوره. الان که با اون چالش داری، این چالش باعث قوی تر شدنت میشه.

راز شاد بودن در زندگی چیست | فرمول شگفت انگیز خوشحالی

جمله پنجم

یک سبد یاس سفید در رنگ امید

با هر چه صفا ازسوی خدا

در شکل دعا تقدیم شما

با آرزوی سلامتی برای شما دوست عزیز

جمله ششم

یقین دارم دعاهایم اثر دارد

فقط گوشه چشمی از نگاه خدا

برای خوشبختی و سلامتی همه انسان ها کافی ست

این نگاه را هر لحظه از زندگی برایت آرزو می کنم.

متن دلنشین برای روحیه دادن به بیمار

جملات روحیه دادن به بیمار با مضامین دلنشین

آموخته ام که وقتی ناامید میشوم

خداوند با تمام عظمتش ناراحت میشود

و عاشقانه انتظار میکشد که به رحمتش امیدوار شوم . . روحیه دادن به بیمار

پس هرگز ناامید نشو و همچنان امیدوار بهترین ها را از خدا طلب کن

خداوند بخشنده ایی عظیم است.

با آرزوی سلامتی برای شما دوست عزیز.

جمله هفتم

باید به بیماریت به دید یک مشکل نگاه نکن. به بعد بیماریت فکر کن! به زمانی که تو اینقدر با این بیماری جنگیدی که سرسخت و قوی شدی. اون موقع تصور کن که چقدر از بقیه جلوتری. تو با شخصیت قوی بعد بیماریت میتونی به بزرگترین خواسته هات برسی! چون تو جنگیدن رو خیلی خوب بلد شدی. این در صورتیه که شاید هنوز بقیه تو نقطه صفر باقی مونده باشن. پس دیدی؟ بیماریت اومده تا تو رو رشد بده، نیومده که از پا درت بیاره. فقط بستگی به دیدگاه تو داره که از چه جهتی بهش میخوای نگاه کنی.

باید ها و نباید های استفاده از جملات روحیه دهنده برای بیماران

جملاتی روحیه دهنده و خوشبین کننده و امید دهنده در روحیه فرد بسیار تاثیر گذار می باشد اما نوع بیان آن هم اهمیت زیادی دارد.

ممکن است شما یک جمله مثبت به کار ببرید اما با ناراحتی بیان شود یک جمله مثبت باید با قدرت مثبت نیز به زبان آید. باید با بیمار بسیار شوخی کرد تا تنش و اضطراب و نگرانی خویش را فراموش کند، هنگامی که فرد سرطانی را می بینید در صورتی که ظاهر فرد مناسب و خوب به نظر نمی آید سعی کنید راجع به آن صحبت نکنید.

همچنین اگر بهبودی در ظاهر فرد سرطانی دیدید حتما به او بگویید همچنین از تجربیات افرادی که دچار این بیماری شده اند از گفتن به فرد مبتلا جدا خودداری کنید. در مورد بهبودی فرد بسیار با او صحبت کنید و به او امید بدهید.

اگر فردی که بیمار است در مورد بیماری خود با شما صحبت کرده است راز دار او باشید و بیماری او را با کسی درمیان نگذارید. در ادامه با جملات مثبت و منفی بیشتر آشنا خواهید شد همراه ما باشید.

جملاتی که یک دوست یا یک همراه نزدیک هر چند وقت یکبار باید به بیمار خود یادآوری کنند:

* به زمانی که تو آنقدر با این بیماری جنگیدی که سرسخت و قوی شدی. بعد تصور کن که چقدر از بقیه قوی تری. تو با شخصیت قوی بعد بیماریت میتونی به بزرگترین خواسته هات برسی! چون تو جنگیدن رو خیلی خوب بلد شدی. این در صورتی است که شاید هنوز بقیه تو نقطه صفر قرار دارند. پس دیدی؟ بیماریت اومده تا تو رو رشد بده، نیومده که از پا درت بیاره. فقط بستگی به دیدگاه تو داره که از چه جهتی بهش میخوای نگاه کنی.

*دو نفر به یک بیماری خاص مبتلا می شوند. یکی خانه نشین شدن را یاد میگیرد و یکی هم ورزش کردن را انتخاب می کند. آن شخصی که خانه نشین شده روز به روز بیمارتر میشود و شخصی که ورزش میکند روز به روز مقاومتش در برابر بیماری بیشتر و بیشتر خواهد شد.

روحیه دادن به بیمار

بستگی به تو دارد که دوست داری جای کدام یکی از این آدما باشی.بعضی ازمشکلات باعث قوی شدن ما انسان ها می شوند. آدم هایی که در قطب جنوب هستند رو ببین.

*آن ها آنقدر با سرما چالش و مبارزه کردند تا بالاخره قوی تر از هر انسانی در برابر سرما شدند. این برای آنها یک موهبته! چون آن ها چیزی را که دیگران را به راحتی به از پا در می آورد برای خودشان تبدیل به عادت و روزمرگی کردند. بیماری تو هم همینطور می باشد. الان که با آن چالش داری، این چالش باعث قوی تر شدنت خواهد شد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 مهر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *