افتتاح حساب ترکیه
تمیز کردن فریزر

تمیز کردن فریزر همیشه کار سخت و حوصله بری است که همه خانم ها از انجام آن طفره می روند. اما هیچ راه فراری نیست. شما می تواندی از توصیه های شادمگ استفاده کرده و این کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهید. با ما همراه باشید.

روش های تمیز کردن فریزر

اگر شما به هر دلیلی علاقه دارید بدانید چگونه فریزر یا یخچال را تمیز کنیم، بدانید که شما تنها نیستید. با وجود همه ی چیزهایی که در خانه برای تمیز کردن هستند، فریزر خیلی آسان فراموش می شود. بدیهی است تا نگاهی دقیق به ناهار خوری و ظروف و … می اندازید فریزر را فراموش کنید. من شما را درک می کنم. البته، بهتر است منتظر نمانید و فضای فریزر خود را تمیز کنید تا به حالت مورد نظر خودتان می رسید. اما اگر مدت زیادی است که آن را به تعویق انداخته اید، نگران نباشید، همه ی ما این کار را کرده ایم.

نگهداری گوشت و مرغ پخته در فریزر از حساسیت بالایی برخوردار است، زیرا در صورت فساد، سبب ایجاد بوی بد و آلودگی فریزر می شود.

پاک کردن فریزر - تمیز کردن فریزر

از آن جا که فریزر محلی برای انبار کردن غذاهای ما در طولانی مدت است، خیلی وقت ها از محتویاتی که در آن قرار داده ایم بی اطلاعیم. این موضوع سبب بی استفاده ماندن برخی مواد خوراکی داخل آن و در نتیجه هجوم میکروب‌ها و بوی بد یخچال می شود. برای جلوگیری از این موضوع در این مطلب روش تمیز کردن فریزر در ۳۰ دقیقه را برای شما آماده کرده ایم که امیدوارم مفید باشد.

از آن جا که تمیز کردن فریزر در لیست نظافت معمول شما قرار ندارد، بد نیست هر از گاهی زمانی را برای تمیز کردن و خالی کردن آن قرار دهید. فقط کافیست دما را بالا ببرید و مقداری سرکه و آب در یک بطری اسپری داشته باشید. مطمئن باشید بعد از استفاده از این روش حتی پلیس‌های بخش جنایی نیز نمی‌توانند رد پای میکروب‌ها را در آن پیدا کنند. کل این پروسه نیم ساعت از زمان شما را می‌گیرد. البته بستگی به میزان آلودگی فریزر شما دارد.

مرتب کردن یخچال همیشه کار سخت و کسل کننده ای است. اما به توصیه های ما توجه کنید تا مرتب کردن یخچال کاری راحت و بدون اتلاف وقت شود.

چند وقت یک بار  فریزر را تمیز کنید

نیازی به گفتن نیست که شما باید هر زمان که لکه و گرد و خاک یا پس مانده غذا را در فریزر دیدید، یا هر وقت بو های ناخوشایندی را احساس کردید که قبلا آن را احساس نکرده بودید، باید فریزر را تمیز کنید. ولی متخصصین پیشنهاد می کنند که شما باید حداقل سالی یک بار به طور کلی حتی اگر فریزر تمیز باشد، آن را تمیز کنید.اگر شما دارای یخچال فریزری هستید که برفک می کند، لازم است سالانه مطابق با دستور العملی که دارید یخ های آن را آب کنید یا حتی هر وقت در حدود کمتر از نیم سانتی متر یخ در یک محدوده ی وسیع تشکیل شد بهتر است یخچال را تمیز کنید.

این برای یخچال هایی است که مجبور هستید آن ها را دستی تمیز کنید اما در صورتی که یخچال فریزر شما به گونه ای است که خودش یخ هایش را آب کند، یا به طور کلی بدون برفک است و یخ نمی کند، به طور مشخص شما نباید در مورد یخ زدایی یخچال فریزر خود نگران باشید.

با این وجود شما باید حداقل هر دوازده ماه یک بار آن را نیز تمیز کنید. یا حتی هر وقت که در داخل آن باقی مانده ی مواد را دیدید لازم است آن را تمیز نمایید.

دعای دفع بلا فوری و اثر بخش

اگر تاریخ تمیز کردن فریزر را بر روی یک تقویم علامت بزنید این کار باعث می شود که فراموش نکنید آخرین بار در چه وقتی آن را تمیز نموده اید.

بوی بد یخچال - تمیز کردن فریزر

مواد و لوازم مورد نیاز تمیز کردن فریزر

  • خنک کننده بزرگ ( مانند پنکه، یخدان، کولر زمینی یا ایستاده و …)
  • دستکش
  • مایع ضد عفونی کننده بدون بو
  • آب داغ
  • سرکه
  • اسفنج یا پارچه نخی
  • دستمال حوله ای
  • فرچه یا مسواک

دستور تمیز کردن فریزر

ابتدا فریزر را خاموش کنید و یا پریز آن را از برق بکشید. سپس همه یخ‌ها را از داخل آن خالی کرده و بتراشید. اکنون همه غذاهای یخ زده را از آن خارج کرده و در جای خنک قرار دهید. همه طبقات و قفسه‌هایی که قابلیت جداسازی دارند در آورده و تمیز کنید. برای جلوگیری از ترک خوردن قطعات ابتدا کمی صبر کنید تا دمای آن‌ها پایین آمده و به دمای اتاق برسند.

یخ زدن فریزر - تمیز کردن فریزر

پس از متعادل شدن دما آن‌ها را در سینک پر شده از آب و مایع شستشو قرار دهید. بهتر است از مایع های بدون رایحه استفاده کنید تا از انتشار بوی آن به داخل فریزر و در نتیجه جذب آن به غذاها جلوگیری کنید. بعد از شستن هر یونیت آن را در گوشه ای قرار دهید تا خشک شود.

اکنون آب داغ و سرکه را در یک بطری اسپری مخلوط کنید و داخل فریزر اسپری کنید. سپس با یک اسفنج یا پارچه تمیز آن را پاک کنید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید تا داخل آن کاملا تمیز شود. برای این که مانده‌های غذا که به داخل فریزر چسبیده اند پاک کنید، از مخلوط سرکه روی یک دستمال حوله ای اسپری کنید و آن را به محل مورد نظر بکشید تا تمیز شود. پس از این که داخل آن کاملا خشک شد طبقات و قفسه‌های خشک شده را در جای خود قرار دهید.

اکنون می‌توانید غذاهای یخ زده را طبقه بندی کرده و در جای خود قرار دهید. و غذاهای مانده را دور بیاندازید. در آخر فراموش نکنید که دوباره فریزر را روشن کنید.

روش فریز کردن نخود فرنگی ، راه های انتخاب نخود فرنگی سبز، منجمد کردن و فریز کردن نخود فرنگی ، کنسرو کردن نخود فرنگی و نکات مهم برای خرید نخود فرنگی را در شادمگ بخوانید.

چگونه فریزر را تمیز کنیم

فراموش نکنید، همه ی فریزر ها شبیه به هم نیستند.
در ابتدا حتما به دفترچه ی راهنمای یخچال فریزر خود مراجعه کنید. در آن جا همه ی چیزهایی را که برای تمیز کردن یخچال خود لازم دارید، نوشته شده است. با دنبال کردن این راهنما می توانید یخچال فریزر را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید. سپس به دستورالعمل پیشنهادی مرکز ملی محافظت مواد غذایی برای تمیز کردن فریزرکه در زیر آمده است نگاهی بیاندازید:

منبع برق یخچال فریزر را قطع کنید و همه ی مواد غذایی را از آن خارج کنید.
این کار یک فرصت بزرگ برای ارزیابی این است که کدام مواد غذایی را نگه دارید و کدام یک را دور بریزید.
وقتی که شما فریزر را خالی می کنید، مواد غذایی را می بینید که در گوشه و کنار افتاده اند و شما آن ها را ندیده اید. شاید دیگر به آن ها نیاز نداشته باشید یا اینکه تاریخ مصرف آن ها گذشته باشد یا … در این حالت می توانید این مواد را دور بریزید و فضای بیشتری برای ذخیره ی مواد جدید داشته باشید. اگر غذایی فاسد شده است یا به هر دلیلی قابل استفاده نیست آن را در سطل زباله بریزید. برای نگهداری از غذاهایی که می خواهید آن ها را نگه دارید، باید یک محفظه ی یخی عایق بندی شده داشته باشید تا آن ها را در آن بگذارید. اگر شما چنین فضایی را برای ذخیره سازی ندارید، بهتر است تازمانی که فریزرتان درست می شود، مواد غذایی را در فریزر یکی از همسایه های صمیمی بگذارید تا فاسد نشوند.

تمیز کردن سینک ظرفشویی سه سوته با مواد خانگی و کم هزینه

اگر یخچال فریزری دارید که باید دستی تمیز شود، وقت آن است که یخ هایش را پاک کنید.برای یخ زدایی فریزر و آب كردن يخ فريزر به ۲ روش زیر عمل کنید.

چگونه یخ فریزر را اب کنیم ؟

اگر مقدار غذا بسیار زیاد باشد ، که اجازه نمی دهد آنها سالم و ایمن بمانند ، می توانید زمان شستن فریزر را به یک لحظه مطلوب تر موکول کنید.

یخ زدایی فریزر - تمیز کردن فریزر

روش ۱ – برخی از فریزر هایی که باید دستی تمیز شوند، ظروفی را پر از آب گرم کنید و در داخل آن ها قرار دهید و در آن را ببندید.تميز كردن برفك فريزر باین روش به نظر من کمی زمانبر است .

روش ۲ – روشن کردن پنکه در هوای گرم و حتی در زمستان روبروی فریزر باز، خیلی سریع یخ ها را باز می کند. مسائل ایمنی را رعایت کند پنکه را روی صندلی پلاستیکی بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا با آب تماس نداشته باشد)

با تجربه شخصی خودم سریع ترین راه برای چگونه برفک یخچال را آب کنیم همان استفاده از باد پنکه است .حتی تميز كردن برفك فريزر با ۸ کشو بزرگ در کمتر از یک ساعت یخ زدایی می شود.شایان ذکر است که پارچه ها و ظروف کوچک باید در زیر پایه فریزر قرار گیرند.

این در حالی است که برای سایر فریزر ها پیشنهاد شده است که اجازه بدهید تا به طور طبیعی گرم شوند یا به کمک وسایلی دیگر گرم شوند تا یخ های آن ها آب شود. اگر در مورد این روش ها مطمئن نیستید، حتماً دفترچه ی راهنمای آن در قسمت چگونه برفک فریزر را تمیز کنیم مطالعه نمایید. (اگر فریزر شما بدون برفک است، با خیال راحت این مرحله را نادیده بگیرید.)

تمیز کردن فریزر و یخچال

زمانی که یخ ها برداشته شدند زمان آن است که تمیز کردن را شروع کنید.

تمیز کردن یخچال - تمیز کردن فریزر
یک مایع تمیز کننده با یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین به ازای یک چهارم پیمانه آب درست کنید و با اسفنجی تمام محیط داخلی یخچال یا فریزر را با آن محلول تمیز کنید.

در مرحله ی بعد با آب تمیز، آن را تمیز کنید.
بعد از این که مواد زائد و پس مانده های غذایی در یخچال نماند و کاملا تمیز شد، آن را با یک پارچه ی جاذب خشک کنید.

سپس، در را ببندید و فریزر را روشن کنید.
اما صبر کنید، هنوز نباید غذا ها را در درون آن قرار دهید.
لازم است به مدت پانزده تا سی دقیقه صبر کنید تا فریزر دوباره به اندازه ی کافی خنک شود. پس می توانید دوباره با خیال راحت همه چیز را درون آن قرار دهید.

در نهایت، همه ی مواد غذایی را به جای مناسب خود در درون فریزر برگردانید.

در این مرحله اگر هر کدام از بسته بندی ها رطوبتی داشت، یا یخ آن آب شده بود یا به هر صورتی احساس کردید احتمال دارد زودتر از سایر بسته ها خراب شود. ابتدا آن ها را با برچسب هایی مشخص کنید، سپس در زمانی که مواد غذایی را در فریزر چیدید آن ها را در دسترس قرار دهید تا ابتدا آن ها را مصرف کنید و بعد از آن ها به سراغ سایر مواد غذایی بروید.

از آشپزخانه ی تمیز خود لذت ببرید.

اگر یخچال و فریزر قدیمی است و بوی آن حتی پس از تمیز کردن باقی می ماند و مصرف برق زیاد است ، به خرید یخچال جدید فکر کنید! اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید ، نکات مربوط به راهنمای خرید یخچال و فریزر را بخوانید .

۵ نکته اساسی برای تمیز کردن یخچال

۱. خارج کردن قفسه‌ها

ابتدا تمام قفسه‌ها, کشوها و هر قسمتی که قابل جدا شدن است را جدا کنید. قفسه‌های درب یخچال را فراموش نکنید. برای شستشوی آن‌ها می‌توانید از مایع ظرفشویی استفاده کنید.
در این مرحله به این نکات توجه کنید:

بهترین دعا های سریع الاجابه برای حاجت روایی قطعی

ضدعفونی کردن یخچال - تمیز کردن فریزر

اگر از مواد شوینده شیمیایی استفاده می‌کنید مطمئن شوید کاملا مواد را با آب شسته باشید. وجود این مواد در یخچال علاوه بر ایجاد بوی شیمیایی روی مواد غذایی می‌تواند آن‌ها را آلوده و برای سلامتی شما ضررآفرین باشد.
برای اینکه از بی‌ضرر بودن مواد شستشو مطمئن شوید میتوانید از مخلوط جوش شیرین و آب و یا لیمو و سرکه و آب هم استفاده کنید. لیمو علاوه بر قدرت پاک کنندگی بالا بوی خوبی هم در یخچال ایجاد می‌کند.

بلافاصله پس از خارج کردن قفسه‌ها و طبقات یخچال آن‌ها را زیر آب گرم نگیرید. ممکن است بر اثر تغییر ناگهانی دما ترک خورده یا بشکنند. می‌توانید از آب سرد برای شستشو استفاده کرده یا کمی صبر کنید تا دمای قفسه‌ها نزدیک به دمای محیط شود.

۲. از بین بردن برفک یخچال

اگر یخچال شما قدیمی‌ست و برفک دارد, قبل از تمیز کردن آن باید برفک‌ها را ازبین ببرید. بهترین روش برای ایز بین بردن سریع برفک این است که یک قابلمه آب داغ درون یخچال قرار دهید با گرمای ظرف آب داغ, برفک‌ها آب شوند.

نکته: هرگز با استفاده از چاقو و یا بوسیله ضربه زدن اقدام به کندن برفک یخچال نکنید. در این صورت احتمال وارد شدن آسیب جدی به یخچال زیاد خواهد بود.
برخی برای از بین بردن برفک یخچال استفاده از سشوار را پیشنهاد می‌کنند که این روش نیز پیشنهاد نمی‌شود. چون علاوه بر مصرف برق زیاد و احتمال خراب شدن سشوار, ممکن است دمای بالا به یخچال فریزر شما آسیب وارد کند.

۳. شستن فضای داخل یخچال و فریزر

در مدت زمانی که قفسه‌ها را شسته و جایی قرار می‌دهید تا خشک شوند شروع به تمیز کردن یخچال و فریزر کنید. برای این کار بهتر است از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید. برای این منظور میتوانید از مخلوط آب و جوش شیرین استفاده کنید که بی بو بوده و قدرت پاک کنندگی زیادی دارد. همچنین می‌توانید از ترکیب لیمو با آب و سرکه با آب هم استفاده کنید. لیمو نه تنها قدرت بالایی در تمیزی دارد, بوی خوبی نیز در یخچال ایحاد می‌کند.
در این مرحله تمیز کردن درب یخچال و فریزر را فراموش نکنید.

۴. تمیز کردن لاستیک دور درب

لاستیک دور درب از قسمت‌هایی از یخچال است که زیاد کثیف شده و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برای تمیز کردن لاستیک دور درب میتوانید از یک مسواک کهنه استفاده کنید. ولی مراقب باشید, چون مواد شوینده و سفید کننده ممکن است به لاستیک آسیب زده یا باعث کنده شدن آن از درب یخچال شوند. پس این کار را با احتیاط انجام دهید.

لکه زدایی بدنه یخچال - تمیز کردن فریزر

پس از تمیز کردن لاستیک دور درب, دستمال را آغشته به آب گرم کرده و روی لاستیک دور درب بکشید تا گرم شود. سپس با کمی وازلین یا روغن, لاستیک را کمی چرب کنید تا طول عمر لاستیک را به حداکثر برسانید.

۵. تمیز کردن یخچال (قسمت پشت)

از تمیز کردن پشت یخچال غافل نشوید. بعضی از یخچال‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که کندانسور آن‌ها به صورت ایستاده و خارج از یخچال و برخی به گونه‌ای هستند که کندانسور آنها در زیر یخچال کنار موتور قرار دارد. در هر دو صورت تمیز کردن کندانسور اهمیت زیادی دارد. این کار منجر به کارایی بهتر یخچال و افزایش طول عمر آن می‌شود.

برای این منظور از فرچه یا مسواک استفاده کنید. ابتدا به وسیله فرچه یا مسواک کندانسور را گرد گیری کرده و سپس گرد و خاک موجود را با جاروبرقی جمع کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

15 اردیبهشت 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *