افتتاح حساب ترکیه
استفاده از شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش  یکی از آسان ترین و سریع ترین روش های شستشوی فرش و همچنین لکه بری از فرش است. داشتن اطلاعات کافی درباره شامپو فرش از موارد پر اهمیت در انجام شامپو کردن فرش است. این طالاعات را در گروه سبک زندگی شادمگ بخوانید و استفاده کنید.

آیا استفاده از شامپو فرش برای قالیشویی مناسب است؟

یکی از روش های قالیشویی که قبلا هم گفته شد ، استفاده از شامپو فرش میباشد. خانم های خانه داری که تجربه استفاده از شامپو فرش برای شستشوی فرش ماشینی را دارند اغلب از نتیجه کار خود رضایت ندارند و استفاده از شامپو را کاری بیهوده و پر زحمت می دانند. این نتیجه گیری کاملا درست و صحیح می باشد.

چرا که شامپو فرش به هیچ وجه کثیفی فرش را پاک نمی کند فقط آن را در فرش پنهان کرده که بعد از مدتی دوباره این کثیفی نمایان می شود.

استفاده از شامپو فرش

به علاوه کشیدن شامپو فرش کار بسیار سخت و زمان بری است و نیاز به دستی پر زور دارد که با فشار پارچه آغشته به شامپو را بر روی آن بکشد. بعد از کشیدن شامپو فرش، فقط لایه نازکی از آلودگی ها برداشته می شود و فرش ظاهرا تمیز گشته اما این درحالی است که چرک و کثیفی به لایه داخلی فرش نفوذ کرده و بعد از مدتی فرش خشک، ترک خورده و شکننده می شود و در نتیجه از عمر فرش کاسته می گردد.

یکی دیگر از معایب بزرگ شامپو فرش، وجود مواد شیمیایی داخل آن است که بعد از شامپو فرش زدن این مواد شیمیایی داخل فرش می ماند و سبب ترک کف پا می شود هم چنین خانواده هایی که فرزند کوچک دارند، وقتی بچه ها چیزی را از روی زمین بردارند و به دهانشان بگذارند بدون شک این مواد شیمیایی وارد بدن بچه ها می شود.

بنابراین توصیه می گردد جهت پاکیزگی و دور بودن از باکتری ها، میکروب ها و مواد شیمیایی و سلامت خود و فرزندان و طول عمر بیشتر فرش های خود، قالی و فرش های خود را به قالیشویی های مجاز بسپارید و حتی الامکان از استفاده از شامپو فرش اجتناب کنید.

انواع شامپو فرش

شامپو فرش ها دارای انواع مختلف و گوناگونی می باشند. این مواد شوینده هم در مدل های خانگی و هم در مدل های صنعتی ساخته و تولید می شوند. همچنین در صورت عدم دسترسی به شامپو فرش های آماده می توانید محلول ها و شامپو فرش های خانگی تهیه نمایید.

شامپو فرش در چه مواردی استفاده می شود؟

شامپو فرش ها معمولاً در مواردی که فرش ها دارای لکه و یا کثیفی باشند مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که فرش ها به گونه ای کثیف شده اند که طرح و نقش قالی به درستی دیده نمی شود، بهترین و سریع ترین روش برای از بین بردن آلودگی ها و تمیز کردن فرش استفاده از شامپو فرش می باشد. برای تمیز کردن ریشه ها نیز می توان به راحتی از شامپو فرش استفاده کنید.

ویژگی های شامپو فرش

شامپو فرش یک شوینده قوی و خوب برای شست و شوی فرش ها و مبل ها است. این ماده شوینده دارای ویژگی هایی خاص نظیر از بین بردن لکه های جوهر، روغن و خون و …، عدم تغییر رنگ فرش، عدم آسیب به بافت و الیاف، دارای نرم کنندگی بالا و … می باشد.

تمیز کردن ظروف چوبی با 5 تکنیک خانگی ساده

استفاده از شامپو فرش

این مواد و ویژگی ها و خصوصیات سبب شست و شوی بهتر فرش شده و طول عمر آن را افزایش می دهد. شامپو فرش ها در سریع ترین زمان و با روشی آسان آلودگی ها و کثیفی های فرش را از بین می برند.

موارد استفاده از شامپو فرش

نام شامپو فرش سبب شده است که بسیاری از مردم به اشتباه تصور کنند که استفاده از آن‌ها برای موارد دیگر ممکن نیست. در ادامه به برخی از کاربردهای شامپو فرش اشاره خواهیم کرد که احتمالا تاکنون از آنها بی‌خبر بودید.

تشک، پتو و پرده: اگر در خانه بچه کوچک دارید، مطمئنا دفعات زیادی را صرف شستشوی تشک و پتوها خواهید کرد. تمیز کردن این لوازم با استفاده از شامپو فرش راحت‌تر بوده و در وقت خود نیز می‌توانید، صرفه جویی کنید.
مبلمان: زدودن آلودگی‌های مختلف از سطوح مبلمان به هزینه زیادی نیاز ندارد. مطمئن شوید که از شوینده سازگار با پارچه مبلمان خود استفاده کرده و زمان کافی را به خشک شدن آن‌ها اختصاص دهید.
تودوزی ماشین: از بین بردن لکه‌های موجود روی روکش یا تودوزی صندلی ماشین از دیگر کاربردهای شامپو فرش است؛ برای این منظور به یک دستگاه کف‌شور قابل حمل نیاز دارید.

مزایا و معایب استفاده از شامپو فرش

در سالیان اخیر استفاده از شامپو فرش در میان مردم کاهش یافته است؛ زیرا تصور می‌شود که این محصولات نمی‌توانند، نتیجه دلخواه داشته باشند و پسماند زیادی را در الیاف فرش برجا می‌گذارند. اما یک محصول مناسب نیاز مصرف‌کنندگان را به خوبی برآورده می‌کند و فرشی تمیز و عاری از هرگونه لک و غبار تحویل می‌دهد.

اما شامپو فرش نیز مانند هر شوینده دیگری، مزایا و معایب مختص به خود را دارد. در میان مزایای شامپو فرش می‌توان به تنوع بسیار زیاد محصولات، از بین بردن بخش زیادی از گرد و غبار و سرعت بیشتر اشاره کرد. همچنین تشکیل رسوب و پسماند در الیاف فرش و خراب شدن شکل طبیعی فرش در بعضی از موارد جز معایب شامپو فرش هستند.

طرز استفاده صحیح از شامپو فرش برای قالیشویی

شامپو فرش کشیدن روش خاص خود را دارد و می بایست طبق روش انجام شود تا حتی الامکان از پوسیدگی فرش جلوگیری شود.

مراحل شامپو فرش زدن صحیح برای قالیشویی به روش ذیل است:

ابتدا در یک ظرف یک لیتر آب را با نسبت دو فنجان شامپو حل کنید تا کف درست شود.

استفاده از شامپو فرش

کف داخل ظرف را با یک اسفنج به آرامی روی پرز فرش بکشید.

حتما این عمل را به آرامی انجام دهید، هرگز آب خالی روی پرزهای فرش نکشید زیرا که آب به داخل بافت فرش نفوذ می کند.

و فرش نوچ و چسبنده می گردد این باعث شده تا فرش دیر خشک گردد و آب موجود در داخل فرش سبب پوسیدگی فرش شود.

کف شامپو روی پرزهای فرش کثافت روی فرش را حل کرده و بعد از نیم ساعت کف در مجاورت اکسیژن هوا از بین می رود.

بنابراین بعد از شامپو فرش کشیدن نیم ساعت روی فرش راه نروید و بگذارید کاملا خشک شود.

بعد از نیم ساعت از قسمت بالای فرش، یک دستمال زبر یا توری پرده در جهت خواب فرش روی فرش بکشید.

سپس با یک جاروی زبر یا جاروی چوبی در سمت خواب فرش جارو بزنید.

در مرحله آخر نیز توسط یک برس قدیمی روی فرش را شانه بزنید تا پرزهای به هم خورده روی فرش دوباره روی فرش بخوابند.

تفاوت شامپوی قالیشویی با شامپو فرش ها خانگی

معمولا از شامپو فرش های رایج در بازار جهت شامپو زدن فرش ها استفاده می گردد.

استفاده از شامپو فرش

اما شما می توانید این شامپو فرش را در منزل توسط سرکه سفید و جوش شیرین تهیه نمایید این روش نه تنها مواد شیمیایی ندارد بلکه ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین به راحتی می تواند بسیاری از لکه های روی فرش را از بین می برد.

اسید اسیتیک موجود در سرکه نه تنها لکه ها را در خود حل می کند بلکه بوی بد موجود در فرش را نیز از بین می برد.

فوت و فن تمیز کردن شیشه بدون دردسر و فوری | پشت شیشه رو با این ترفند آسون تمیز کنید

استفاده از این مزایای روش قالیشویی خانگی علاوه بر بهداشتی و مقرون به صرف بودن می توان به عاری بودن از مواد شیمیایی، ضد عفونی کنند، از بین برنده بوی بد، لکه بر بودن، مناسب در جهت بهداشت کودکان و حیوانات خانگی و … اشاره نمود.

بیشتر شوینده های موجود در بازار برای الیاف پشمی فرش بیش از اندازه قلیایی هستند که این به بافت و الیاف فرش آسیب می زند.
چنانچه وقت و حوصله شامپو کشیدن قالی های منزل خود را ندارید می توانید از خدمات قالیشویی ها در این زمینه استفاده نمایید. قالیشویی ها با استفاده از دستگاه اقدام به شامپو زدن می نمایند. ابتدا اشیا روی فرش را برداشته و روی فرش را جاروبرقی به می نمایند. سپس لکه های روی فرش را توسط آب پاشی که مخلوط آب و شامپو فرش را پاک می نمایند و در آخر نیز فرش را توسط دستگاه قالیشویی، در محل شامپو فرش می نمایند.

چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم؟

استفاده از شامپو فرش های دارای مواد شیمیایی برای خانواده‌های دارای فرزندان خردسال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین قیمت شامپو فرش در بعضی از موارد نسبتا بالا بوده و بیشتر افراد قصد ندارند، مبلغ زیادی را صرف خرید آن‌ها نها کنند. به همین دلیل می‌توان با استفاده از موادی بسیار ساده که در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شوند، شامپو فرش خانگی درست کرد.

دستورالعمل‌های زیادی برای ساخت شامپو فرش وجود دارد که هر کدام از آن‌ها را می‌توان در میان بهترین مواد شوینده برای فرش قرار داد و تنها باید هر یک را مورد استفاده قرار دهید تا به ترکیب جایگزین مناسبی برای شام‍پو فرش های شیمیایی دست پیدا کنید.

شوینده‌ای غیرشیمیایی با رایحه عالی: برای خانواده‌های دارای کودک یا حیوان خانگی، شوینده‌های غیر شیمیایی معمولا در اولویت قرار می‌گیرند. برای ساختن چنین شوینده‌ای که در زمره بهترین شوینده فرش قرار می‌گیرند، مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید:

  1. ( هنگام استفاده اعداد یک تا ۱۰ در داخل متن از حروف استفاده کنید) یک فنجان (۲۳۰ میلی‌لیتر) سرکه سفید
  2. دو فنجان (۴۶۰ میلی‌لیتر) آب
  3. دو قاشق چای‌خوری (۱۵ گرم) نمک
  4. ۱۵ قطره عطر گیاهی مانند لیمو، استوقدوس یا کاج

استفاده از شیشه پاک‌کن: شیشه پاک‌کن دیگر مانند قبل تنها مختص به شیشه نیست آن را می‌توان با آب گرم مخلوط کرده تا یک شامپو فرش ساده و کارآمد برای خانه، ماشین یا هر جای دیگری درست کنید.
محلولی با استفاده از وایتکس: شوینده‌های دارای وایتکس نسبت به مواد معمولی قوی‌تر بوده و در هنگام استفاده از آن‌ها باید بسیار مواظب باشید؛ زیرا به پوست، چشم و ریه شما آسیب می‌زنند. دستکش بپوشید و مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید:

  • سه قاشق غذاخوری (۲۰ میلی‌لیتر) مایع ظرفشویی
  • ¼ فنجان (۶۰ میلی‌لیتر) وایتکس
  • ¼ فنجان (۶۰ میلی‌لیتر) سرکه
  • پنج لیتر آب

طرز استفاده از شامپو فرش برای شستشوی فرش

برای شستن فرش به وسیله شامپو فرش، ابتدا گرد و خاک روی فرش را توسط جاروبرقی تمیز کنید. سپس به منظور شستن آن می توان از راهنما و دستورالعمل نوشته شده بر روی شامپو فرش استفاده کنید. به این صورت است که ابتدا مقداری از شامپو فرش را درون ظرف بزرگی از آب ریخته و تکان دهید تا خوب کف کند.

 

استفاده از شامپو فرش

سپس به وسیله اسفنج تمیزی آن را بر روی فرش ریخته و با حرکاتی آرام و ملایم روی پرزها قرار دهید.پس از تمیز کردن آلودگی های فرش، اجازه دهید کف برای مدت ۳۰ دقیقه بر روی آن باقی بماند. در مرحله نهایی آن را جاروکشی کنید. در مرحله بعد و پس گذشتن ۳۰ دقیقه دیگر مجدداً آن را جاروکشی کنید.

شستن مبل با شامپو فرش

باید تاکنون به این نکته پی برده باشید که استفاده از شامپو فرش برای مبل نیز کارآمد بوده و تنها به عنوان یک شوینده فرش به حساب نمی‌آید. برای شستشوی مبل با شامپو فرش مراحل زیر را انجام دهید:

بررسی علت خراب شدن کاکتوس و بهترین روش نجات آن

مبل را به صورت کامل جاروبرقی بکشید.
مقدار مناسبی از شامپو فرش را مطابق با دستورالعمل با آب مخلوط کنید تا به خوبی کف کند.
یک پارچه نرم و تمیز را به کف مخلوط آغشته کرده و قسمت‌های کثیف را با آن پاک کنید.
با استفاده از یک پارچه نمدار کف را به صورت کامل از روی مبل پاک کنید.
مبل‌ها را در جایی مناسب و در صورت امکان، جلوی نور خورشید قرار دهید تا زودتر خشک شده و باکتری های باقیمانده نیز از بین بروند.

نحوه استفاده از شامپو فرش برای مبل

برای شستن مبل به وسیله شامپو فرش، همانند شست و شوی فرش ابتدا به وسیله جاروبرقی مبل را از گرد و خاک به خوبی تمیز کنید.پیش از استفاده از شامپو فرش به لیبل و برچسب پشت مبل دقت کنید. اگر حروف W و یا W/S بر روی مشاهده نمودید، به این معنا است که استفاده از شامپو فرش برای آن خطری ندارد.

استفاده از شامپو فرش

مقداری از شامپو فرش را با آب مخلوط کرده و هم بزنید تا به خوبی کف کند. کف به دست آمده را به وسیله دستمالی تمیز و نرم بر روی مبل بکشید. روی قسمت های دارای لکه بیشتر بکشید و مقداری کف بر روی آن قرار دهید، به این نکته توجه کنید که به هیچ عنوان ترکیب ساخته شده را مستقیم بر روی مبل نریزید. سپس در مرحله بعد یک کاسه بزرگ را با آب پر کنید.

پارچه تمیز دیگری برداشته و آن را نم دار کنید. به وسیله پارچه نم دار کف های موجود بر روی مبل را به آرای بردارید و روی مبل بکشید. این کار را به گونه ای انجام دهید که مواد شوینده ای بر روی مبل باقی نماند. در انتها نیز آن را در مقابل نور مستقیم قرار دهید تا خشک شود.

مدت زمان خشک شدن شامپو فرش

مدت زمان خشک شدن فرش به طور دقیق مشخص نیست. زیرا این زمان برای هر فرش با جنس و بافت خاص متفاوت است. اما سعی کنید آن را تا زمان خشک شدن کامل در برابر نور خورشید قرار دهید تا نم دار نماید. خشک شدن کامل فرش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد زیرا در غیر این صورت به بافت فرش و تار و پود آن آسیب وارد می شود.

جایگزینی برای شامپو فرش

جایگزین‌های طبیعی دیگری برای شستن فرش‌ با شامپو فرش وجود دارد که استفاده از آن‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، قالیچه‌های شما را تمیز و با طراوت نگه می‌دارد.در هنگام استفاده از این قبیل پاک کننده‌ها توجه به سوالاتی مثل چگونه ریشه قالی را سفید کنیم یا انواع لکه‌ها را چگونه از سطح فرش با الیاف مختلف پاک کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرکه و جوش شیرین

جوش شیرین و سرکه از بین‌برنده بوها و لکه‌هایی هستند که به سختی جدا می‌شوند بنابراین جایگزین خوبی برای شستن فرش با شامپو فرش هستند. به مقدار کم جوش شیرین را بر روی فرش بپاشید و مدت 30 دقیقه فرصت دهید تا بر روی سطح فرش بماند. سپس هر 2 گالن آب را با یک فنجان سرکه مخلوط کنید و از آن برای شستشوی فرش و تمیز کردن جوش‌شیرین استفاده کنید.

استفاده از شامپو فرش

شستن فرش نجس با شامپو فرش

در مواردی که امکان کاربرد روش شستن فرش با وایتکس به دلیل حساسیت انواع فرش امکان پذیر نبوده می‌توان از انواع لکه بر‌های طبیعی مثل سرکه و جوش شیرین بهره برد.

صابون ظروف، آمونیاک و سرکه

این ماده یکی از ارزان‌ترین و آسان‌ترین موارد موجود جایگزین شستن فرش با شامپو فرش است. میزان 4 قاشق چایخوری از مایع ظرفشویی، یک فنجان سرکه و یک فنجان آمونیاک را با دو گالن آب مخلوط کنید. از این محلول می‌توانید برای شستشوی فرش‌ ها و لکه‌زدایی آن‌ها استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

25 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *