افتتاح حساب ترکیه
نگهداری حبوبات در طولانی مدت

نگهداری حبوبات در طولانی مدت با استفاده از برخي دستورات و نكات امكان ژذير است كه ما اين ترفندها را در گروه سبك زندگي شادمگ در اختيار شما قرار داديم.

روش هاي نگهداری حبوبات در طولانی مدت

با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید از حمله حشرات به حبوبات و غلات نگهداری شده در منزل جلوگیری کنید. با رعایت نکات روش نگهداری از حبوبات می‌توانید ماندگاری این مواد غذایی را بسیار افزایش دهید و مدت زمان طولانی‌تری از حبوبات در منزل و آشپزخانه خود استفاده کنید.

عدم ترکیب حبوبات با یکدیگر

یکی از روش‌های مناسب برای نگهداری از حبوبات این است که حبوبات تازه خریداری شده را با حبوباتی که از قبل در منزل داشتید مخلوط نکنید و در ظرفی جداگانه قرار دهید. زیرا این امکان وجود دارد که تخم حشرات در هر یک از خریدهای قبلی یا جدید حبوبات وجود داشته باشد.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

با این کار همه محموله آلوده خواهد شد. برای نگهداری حبوبات در کابینت لازم است که حبوبات با غلات بسته بندی شده معمولا در کارخانه‌های بوجاری شده و اجسام خارجی موجود در آن‌ها، به ویژه تخم حشرات یا سایر مواد خارجی از آن‌ها جدا شود.

البته بهتر است که حبوبات بسته بندی یا فله پیش از انتقال به ظروف در بسته مورد بررسی قرار بگیرند که دارای اجسام و تخم حشرات نباشند. بنابراین حتما هر گونه جسم خارجی غیرمعمول و نامناسب را از محموله حبوبات جدا کنید.

عدم شتسشو در نگهداری حبوبات در طولانی مدت

برای نگهداری حبوبات دقت داشته باشید که قبل از نگهداری طولانی مدت حبوبات، حبوبات یا غلات را نشویید. زیرا در این صورت رطوبت در سطح دانه‌ها پیدا می‌شود و این می‌تواند باعث فساد حبوبات توسط میکروارگانیسم‌ها شود. همچنین این امکان وجود دارد که حبوبات به وسیله کپک‌ها فاسد شوند.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

سعی کنید شستشوی حبوبات را زمانی انجام دهید که می‌خواهید حبوبات را مصرف کنید. با این کار نگهداری از حبوبات بسیار خوب انجام خواهد شد و نگرانی از این جهت نخواهید داشت.

جنس ظروف نگهداری حبوبات

برای نگهداری حبوبات در یخچال همچنین شما می‌توانید از انواع ظروف شیشه‌ای، استیل یا پلاستیکی استفاده کنید. همچنین این امکان را دارید که در مکان‌های خشک و خنک نیز مراقبت از حبوبات را با این ظروف انجام دهید. در واقع می‌توان گفت که بهترین ظرف برای نگهداری از حبوبات ظروف شیشه‌ای است که در مکان مناسب آن را نگهداری کنید.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

لازم است دقت داشته باشید که ظروف استیل یا فلزی باید بدون زنگ‌زدگی باشند. اگر زنگ زدگی در قوطی‌های فلزی وجود داشته باشد، این نشان دهنده وجود رطوبت در محیط نگهداری حبوبات است. یکی از پیشنهادات برای نگهداری حبوبات در فریزر و این است که در محافظت چند قرص زغال فعال قرار دهید. در هنگام مراقبت دقت داشته باشید که برای مدت زمان طولانی در ظروف نگهداری حبوبات باز نماند.

با تمام شدن بنزین ماشین چه کار کنیم ؟ به این دلایل با باک خالی رانندگی نکن !

از بین بردن حشرات با استفاده از نور خورشید

برای دفع حشرات از حبوبات این دقت را داشته باشید که قبل از ریختن حبوبات در ظروف اصلی، چند روز حبوبات را در مقابل آفتاب به صورت لایه نازکی پهن کنید تا نور آفتاب، کمک زیادی به غیرفعال شدن تخم حشرات کند. با این کار تخم حشرات و انواع آفات از بین خواهند رفت و نگران رشد این آفات در ظروف حبوبات نخواهید بود.

این حشرات و آفات باعث آسیب آلودگی حبوبات و غلات شما خواهند شد. از این رو باید برای سلامت این مواد، به این نکته دقت زیادی داشته باشید. بهترین روش نگهداری از حبوبات این است که از خرید بیش از حد و بسیار زیاد حبوبات و غلات خودداری کنید. تنها در حد نیاز معمول روزانه خرید حبوبات مورد نظر را انجام دهید.

توجه به تاریخ انقضای محصول

شما ممکن است قصد داشته باشید که از حبوبات بسته‌بندی شده در غذای خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید حبوبات را به این صورت تهیه کنید، از سالم بودن بسته بندی و تاریخ تولید و انقضای حبوبات باید حتما اطمینان داشته باشید. با این کار نگهداری حبوبات بسیار خوب و بدون مشکل زیادی انجام خواهد شد. هنگام خرید حبوبات در بسته بندی باید دقت داشته باشید که بسته بندی شما سالم باشد و تاریخ تولید و تاریخ انقضای آن در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

خرید انواع حبوبات

برای نگهداری حبوبات پیشنهاد می‌شود که هر چند وقت یک‌بار محل نگهداری حبوبات و غلات را به خصوص در نقاط گوشه و شکاف با استفاده از جاروبرقی کاملا تمیز کنید. البته این دقت را داشته باشید که پس از این کار و قبل از استفاده دوباره از جاروبرقی، آن را حتما تخلیه کنید.

اگر در بررسی اولیه محموله فله متوجه شدید که سوراخی در دانه‌های حبوبات وجود دارد، حتما از خرید آن خودداری کنید. برای نگهداری حبوبات در یخچال این دقت را داشته باشید که اگر در یخچال فضای اضافی در اختیار دارید، می‌توانید حبوبات خود را در آن نگه‌داری کنید. اما حفظ حبوبات را حتما در ظروف در بسته و غیرقابل نفوذ به هوا حتما انجام دهید. زیرا این کار از جذب رطوبت و بو در یخچال جلوگیری خواهد کرد.

عدم استفاده از آفت کش ها

اگر در اطراف محل نگهداری حبوبات خود نشانه‌هایی از حمله آفات را مشاهده کردید، لازم است که حبوبات آشپزخانه را حداقل به مدت چهار روز در فریزر یا در دمای صفر درجه سانتی‌گراد قرار دهید. با این کار جلوی رشد تخم آفات را در حبوبات خود خواهید گرفت. یکی از نکات مهم در روش نگهداری حبوبات این است که از حشره‌کش‌ها در کابینت‌ها یا محل قرارگیری حبوبات، به هیچ عنوان استفاده نکنید.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

مگر آن‌که در شرایطی باشید که در زمان استفاده و چند روز پس از آن هیچ ماده غذایی در مکان قرار گیری آنها وجود نداشته باشد. حشره‌کش‌ها اثری بر روی حشراتی که داخل بسته بندی حبوبات قرار دارند، نخواهند داشت. این دقت را داشته باشید که هر ماده غذایی در تماس مستقیم با حشره کش قرار داشته باشد، باید دور ریخته شود. پیش از نگهداری حبوبات در کابینت لازم است که کابینت‌ها، قفسه‌ها و ظروف کاملا شسته و خشک شوند و آماده باشند.

این طوری که ما میگیم باید توالت فرنگی بشورید ؛ تا حالا روش تمیز کردنتون اشتباه بوده

پاک کردن حبوبات

اگر شما قصد داشته باشید نگهداری حبوبات در طولانی مدت در خانه انجام دهید، لازم است که ابتدا حبوبات را پاک کنید و ناخالص‌هایی مانند شن و سنگ‌ریزه را از حبوبات جدا کنید. همچنین لازم است که حبوبات را با نمک فراوان ترکیب کنید و از آن در جای خشک و خنک نگهداری کنید. با این کار حبوبات شما به مدت زمان بسیار طولانی باقی خواهد ماند. نگهداری حبوبات در یخچال و فریزر می‌تواند به صورت خام، نیم‌پز و یا پخته شده انجام شود.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

برای این کار لازم است که پیش از مصرف حبوبات و پخت حبوبات، برای مدت زمانی حبوبات را خیس کنید تا پس از مصرف باعث نفخ در شما نشود. با خیس کردن حبوبات می‌توانید مواد ایجاد کننده نفخ را از بین ببرید.

تفت دادن حبوبات

برای حفاظت از حبوبات به شیوه مناسب می‌توانید حبوبات را در تابه داغ کمی تفت دهید. این کار باعث می‌شود که حبوبات دچار آفت نشوند و بسیار زودتر پخته و خوش‌مزه شوند. این دقت را داشته باشید که نگهداری از حبوبات در جای خشک و خنک انجام شود.

اگر مدت زمان نگهداری حبوبات بر روی بسته‌بندی آن‌ها ثبت شده باشد، قرار دادن حبوبات در محل‌های مرطوب، باعث رشد کپک‌ها بر روی حبوبات خواهد شد. دیگر روش نگهداری حبوبات این است که در لابه‌لای حبوبات چند برگ درخت گردو را قرار دهید. حبوبات را با نمک فراوان ترکیب کنید و یا از آن در داخل فریزر استفاده کنید.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

نگهداری از حبوبات بسته بندی شده

شما ممکن است بخواهید حبوبات را به صورت بسته‌بندی شده خریداری کنید. در این حالت لازم است که بسته را در یک دست قرار دهید و با انگشت وسطی دست راست به آن بزنید. با این کار اگر حشره‌ای در بسته‌بندی وجود داشته باشد، به سمت بالا می‌آید و دیده خواهد شد. همچنین مقداری از حبوبات را در آب قرار دهید.

با این کار حبوبات سوراخ دار در بالای آب قرار می‌گیرند و شما می‌توانید این حبوبات خراب را از حبوبات سالم سوا کنید. همچنین در اثر خیس کردن بسته بندی حبوبات، حشرات موجود در دانه حبوبات بر روی آب می‌آیند و باید قبل از استفاده آن‌ها را جدا کنید.

چرا حبوبات سریع خراب می‌شوند؟

حبوبات از جمله مواد غذایی خشک است که طول عمر نسبتا بالایی دارد. به‌عبارت‌دیگر اگر از حبوبات به درستی نگه‌داری کنیم، می‌توانیم برای هفته‌ها و ماه‌ها ارزش این مواد غذایی را حفظ کرده و در پخت‌وپز از آن‌ها استفاده کنیم. علت اصلی خرابی سریع حبوبات، نگهداری در محیطی نامناسب است.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت در محیط‌های مرطوب باعث می‌شود که عمر این مواد غذایی کاهش یابد. از طرف دیگر نگهداری از حبوبات در هوای باز و ظروف بدون‌در باعث خرابی سریع‌تر حبوبات می‌شود. معمولاً تغییر رنگ و تغییر شکل از نشانه‌های خرابی حبوبات است.

دعای تحویل سال ؛ ساعت تحویل سال ۱۴۰۲ ؛ ذکر هفت سین امام علی (ع) که معجزه می کنه

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

برای شناسايی حبوبات آلوده اين دو روش را به کار ببرید

اگر حبوبات را به شکل بسته بندی شده خریداری می نمایید، بسته را در یک دست قرار دهید و با انگشت وسطی دست راست به آن بزنید، اگر حشره داشته باشد، به سمت بالا می آید و دیده می شود.

مقداری حبوبات را در آب قرار دهید.حبوباتسوراخ دار در بالای آب قرار می گیرد و شما آن ها را سوا نمایید. علاوه براین در اثر خیس کردن، حشرات موجود در دانه حبوبات، به روی آب می آیند که باید قبل از استفاده، آن ها را جدا نمایید.

روش پخت حبوبات

برای از بین بردن و کم کردن نفخ حبوبات باید آن را به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس نمایید و آن وقت آن را تعویض نمایید و دور بریزید. به صورت جداگانه جبوبات خیس شده را بپزید و مصرف کنید. همچنین می توانید آن را با مواد خوراکی دیگر ترکیب کنید. همچنین مقدار زیادی از قندهای جذب نشدنی و مواد سمی که سبب نفخ می گردد، از حبوبات سوا می شوند. سوا کردن پوست حبوبات، موجب هضم آسان تر آن ها خواهد شد.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

مدت زمان نگهداری حبوبات خشک در خانه چقدر است؟

اگر شرایط لازم برای نگهداری حبوبات مناسب باشد، تا 24 ماه می توانید آن ها را نگهداری کنید. در ضمن بیشتر هم می توان آن را نگهداری نمود ولی ممکن است که کهنه شوند.

اگر چه تا این لحظه زمان مناسبی برای نگهداری حبوبات خشک تعریف نشده است، اما تجربه نشان می دهد که تا یک سال هیچ تغییری در آن ها دیده نمی شود، و کاملا تازه به نظر می رسند، و فقط مقداری رطوبت خود را از دست می دهند و وزن آن ها کمتر می شود.

بهترین شرایط نگهداری حبوبات چیست؟

  • دشمن حبوبات برای نگهداری بلند مدت سه عوامل زیر می باشد.
  • گرمای زیاد
  • نور مستقیم آفتاب یا نور زیاد
  • رطوبت

در نتیجه باید شرایطی را ایجاد کنید که نور مستقیم داخل حبوبات قرار نگیرد و در مکان خشک و در جای نسبتا خنک نگهداری شود.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

اختلالات گوارشی

حبوبات به علت وجود مقدار زیادی از قند‌های غیرقابل جذب و مواد سمی، هنگام مصرف، ممکن است ایجاد اختلالات گوارشی بویژه «نفخ شکم» کند.

این قند‌ها در روده کوچک هضم نمی‌شوند؛ زیرا آنزیم مناسب آن وجود ندارد. بنابر این، آن‌ها هضم نمی‎شود و وارد روده بزرگ می‌شود، جایی که باکتری‌های تخمیرکننده موجب تولید گاز می‌شود و همچنین، سبب عوارضی مانند: اسهال، دل آشوب و دل درد می‌گردد.

کاهش اختلالات گوارشی

به هنگام خیساندن و شستشوی حبوبات ، سموم محلول در دانه‌های آن‌ها خارج می‌شود، بنابر این باید:

الف) پختن آن‌ها در مقدار آب کافی و خارج ساختن آب، قبل از مصرف با دقت انجام گیرد.

نگهداری حبوبات در طولانی مدت

ب) خیس کردن دانه در آب سرد برای تمام طول شب انجام شود. به طور کلی خیساندن حبوبات قبل از پخت، سبب کاهش اختلالات گوارشی در هنگام هضم می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

4 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *