افتتاح حساب ترکیه
آبشار نمکی پتاس

آبشار نمکی پتاس در جایی نزدیکی خور و بیابانک یکی از جاذبه های طبیعی به شدت زیبای ایران است که شاید آنچنان که باید تا به حال معرفی نشده است. در این مطلب گروه سفر شادمگ درباره این جاذبه زیبا، ویژگی های طبیعی و راه های دسترسی برای شما خاهیم گفت.

معرفی آبشار نمکی

آبشار نمکی پتاس با ارتفاع ۲۵ متر، در شمال مجتمع معدنی پتاس و در دهکده‌ نمکی توریستی پتاس خور و بیابانک واقع شده است. این آبشار که اولین آبشار نمکی جهان محسوب می‌شود، در جذب گردشگران داخلی و خارجی کاملا موفق بوده است.

آبشار نمکی پتاس

نورپردازی آبشار در شب، زیبایی آن را دو چندان می‌کند و باعث می‌شود لنز دوربین‌ها به‌سمت این آبشار چرخانده شود. مسیر منتهی به آبشار نیز با زیبایی تمام نورپردازی شده است.

آبشار نمکی کجاست ؟

آبشار نمکی پتاس یا همان آبشار نمک در 40 کیلومتری شرق شهرستان خور و بیابانک واقع شده است و همچنین مسیر ارتباطی خور به طبس می باشد که این مسیر از شهرهای نائین و انارک عبور کرده و به سمت طبس می ‌رود.

اصفهان جاذبه‌های زیبا و تاریخی بسیاری دارد که بازدید از تمامی آن‌ها بسیار ارزشمند و خاطره‌انگیز است. آبشار نمکی، معروف به آبشار پتاس نیز از جاذبه‌های پرطرفدار استان اصفهان می‌باشد که شاید کمتر کسی درباره آن اطلاع داشته باشد

آشنایی با آبشار نمک

درباره این آبشار با ارتفاع ۲۵ متر جالب است بدانید که آن را به عنوان اولین آبشار نمکی جهان می‌شناسند و در نوع خودش جاذبه‌ای منحصر به فرد محسوب می‌شود؛ البته عوامل بیرونی و انسانی بسیاری باعث شده که جذابیت‌های این آبشار بیشتر شود.

به‌عنوان مثال ساخت یک دهکده توریستی و تفریحی در ۴۰ کیلومتری این آبشار و اختصاص امکانات رفاهی برای مسافرانی که برای دیدن این آبشار به آن سفر می‌کنند، از جمله عواملی است که باعث شده گردشگران سفر به این آبشار نمکی را در برنامه سفرهای ایرانگردی خود بگنجانند.

آبشار نمکی پتاس

نورپردازی آبشار در هنگام شب و تصویری از امتداد نورانی آن باعث می شود که زیبایی‌های بصری این آبشار بیش از پیش به چشم هر بیننده‌ای جلوه‌گری کند.

به همین خاطر یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های عکاسان طبیعت برای پیدا کردن سوژه‌های جدید عکاسی، آبشار نمکی پتاس است. در این دهکده تقریبا بسیاری از چیزهایی که می‌بینید، سفید و درخشان است.

آشنایی با مهمترین جاذبه های دیدنی سقز ؛ جایی برای فرار از روزمرگی

از سوییت‌ها گرفته تا حتی طراحی داخلی بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، به رنگ سفید است و یادآور درخشانی از نمک است.

سایر جاذبه‌های دهکده

آیا دوست دارید در استخری به رنگ آبی فیروزه که زیر گرمای لذت‌بخش آفتاب می‌درخشد، بدون ترس از غرق‌شدن، شنا کنید؟ قطعا پاسختان مثبت است.

آبشار نمکی پتاس

در دهکده‌ پتاس، تجربه‌ شنا در چنین استخری امکان‌پذیر است؛ چراکه حوضچه‌ آبی وجود دارد که به‌دلیل شوری بسیار زیاد آب، به‌هیچ‌وجه در آن غرق نمی‌شوید و حتی اگر با اصول شنا آشنا نباشید، می‌توانید بدون هیچ نوع نگرانی‌ای از آرامش حضور در آب لذت ببرید.

سوئیت‌های نمکی

سوئیت‌های نمکی، یکی دیگر از جاذبه‌های دهکده هستند که با ساختار منحصربه‌فرد و جذابیت بصری‌ خود، گزینه‌ مناسبی برای اقامت در کویر و لذت‌‌بردن از آسمان شب کویر به شمار می‌روند.

آسمان کویر گاهی اوقات به‌قدری نزدیک به نظر می‌رسد که تصور می‌کنید، اگر دست‌تان را کمی دراز کنید، می‌توانید یکی از ستاره‌ها را بچینید. در ضمن در این دهکده، رستورانی نیز راه‌اندازی شده که آماده‌ پذیرایی از مسافران است.

رود نمک و حوضچه‌های شن از دیگر جاذبه‌های این دهکده به شمار می‌روند. آلاچیق‌های ساخته‌شده از نی نیز می‌توانند نظرتان به خود جلب کنند. یکی از نکته‌های جالب درمورد این دهکده، بلورهای نمک به کار گرفته‌ شده در ساخت بخش‌های مختلف است که مقاومت بسیار بالایی دارند و با آب باران شسته نمی‌شوند.

رودخانه دهکده نمک پتاس

از دیگر جاذبه‌های دهکده‌ نمکی پتاس می‌‌توان به استخرهای تبخیری، امکانات ورزشی و رصدخانه اشاره کرد؛ البته اینجا، دو مزرعه‌ و یک بوستان را نیز در خود جای است که به‌صورت مختصر آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مزرعه‌ کمال‌آباد: این مزرعه که با هدف آشنایی با طبیعت کویر ساخته شده، از بافت سنتی یک روستای کویری برخودار است و شامل خانه‌های سنتی خشتی، مزارع کشاورزی، نیزار، نخلستان و قنات می‌شود.

مرزعه‌ تشتاپ: این مزرعه که از بخش‌های مختلفی مثل انبار، حوض و پایاب، باغ میوه و نخلستان تشکیل شده، به‌منظور آشنایی گردشگران با صنایع‌دستی و آثار هنری ایجاد شده است و در آن کلاس‌های موقتی در زمینه‌ هنرهای تجسمی، صنایع‌دستی، عکاسی و نجوم برگزار می‌شود.

بوستان پتاس: این بوستان در واقع فضای سبزی به مساحت ۱۵,۰۰۰ متر است که در بالای تپه‌ خاکی دست‌سازی به ارتفاع ۱۵ متر قرار دارد. بوستان مذکور صرفا برای تفریح ایجاد شده است و از جاده‌ خور – طبس، مانند بهشتی معلق روی کویر به نظر می‌رسد.

جاهای دیدنی خوزستان که حتما باید ببینید

آینده دهکده‌ پتاس

به نظر می‌رسد که دهکده پتاس در آینده‌، بسیار مجهز‌تر و جذاب‌تر از امروز شود؛ به‌طوری که امکانات و تفریح‌های جذابی نظیر هتل، پلانتاریم (پلانتاریم یا آسمان‌نما سالنی است که آسمان و اجرام آن مانند ستاره‌ها، سیاره‌ها و دیگر اجرام فلکی، در آن شبیه‌سازی شده است و جنبه‌ سرگرمی یا آموزشی دارد)، دریاچه‌ای برای قایق‌سواری، سافاری، پارک حیات‌وحش، پیست موتورسواری، زمین تنیس، زمین تیر و کمان و زمین فوتبال ساحلی نیز به این مجموعه افزوده خواهد شد.

آبشار نمکی پتاس

مسیر دسترسی

فاصله تا فرودگاه شهید بهشتی اصفهان: ۳۸۵ کیلومتر (چهار ساعت و ۲۱ دقیقه)
تا راه‌آهن اصفهان: ۴۰۰ کیلومتر (چهار ساعت و ۳۰ دقیقه)
فاصله تا مرکز شهر اصفهان: ۴۰۳ کیلومتر (چهار ساعت و ۴۵ دقیه)
آدرس: خور و بیابانک، بلوار آیت الله فاطمی، مجتمع پتاس
تلفن تماس: ۰۳۱۴۶۳۲۳۳۳۴

مسیر دسترسی: مجتمع معدنی پتاس در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان خور و بیابانک و در مسیر ارتباطی خور- طبس واقع شده است. گردشگران می‌توانند هر روز از ساعت هشت صبح تا ۲۲، از دهکده نمکی پتاس و آبشار نمکی آن دیدن کنند.

آبشار نمکی پتاس

اقامت

گردشگران برای اقامت شبانه در این منطقه از استان اصفهان چندین گزینه دارند. اولین گزینه‌ شما، اقامت در سوئیت‌های نمکی دهکده نمکی پتاس است. در ضمن می‌توانید با اقامت در این سوئیت‌ها، از امکانات ذکرشده‌ دهکده پتاس نیز بهره‌مند شوید و از تماشای دنیای درخشان ستاره‌ها در شب نیز لذت ببرید.

اگر هم می‌خواهید در یک هتل مناسب با امکانات رفاهی بالا اقامت کنید؛ هتل‌های سنتی کویر مصر یا هتل روستای بیاضیه، با فضایی کاملا سنتی و زیبا، گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند.

اقامت‌های بوم‌گردی شهرستان خور نیز از دیگر گزینه‌های گردشگران هستند؛ هرچند که امکانات رفاهی این اقامتگاه‌ها در حدواندازه‌ هتل‌ها نیست و معمولا سرویس بهداشتی و حمام مشترک دارند.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به شهر خور و بیابانک، نیمه‌ دوم سال و به‌‌خصوص زمستان به حساب می‌آید. در این فصل، روزها هوا معتدل و شب‌ها کمی سرد می‌شود که قابل‌تحمل است؛ البته در ایام نوروز نیز هوا تا حدودی مناسب می‌شود.

آبشار نمکی پتاس

جاذبه‌های نزدیک

همان طور که قبلا گفتیم، شهرستان خور و بیابانک جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد که توصیه می‌کنیم حتما از آن‌ها بازدید کنید. برخی از این جاذبه‌ها به شرح زیر هستند:

کویر مصر و روستای مصر

روستای مصر که در نزدیکی کویر مصر واقع شده است، معماری سنتی و جالبی دارد و بد نیست قبل از حرکت به‌سمت کویر مصر، کمی در این روستا توقف کنید. کویر مصر که در صدر بهترین کویرهای ایران قرار دارد، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل دریاچه‌ نمک سلکون مصر، نیزار مصر، تخت عباسی، تخت عروس و تنگه‌ رودخانه‌ نمک می‌شود. در کویر مصر می‌توانید از تفریح‌هایی نظیر آفرودسواری و شترسواری لذت ببرید.

هرآنچه که درباره ی تحصیل در مجارستان باید بدانید ؛ بررسی مزایا و معایب

آبشار نمکی پتاس

فاصله تا دهکده‌ خور: یک ساعت و ۱۵ دقیقه (۹۲٫۴ کیلومتر)
مسیر دسترسی: شما می‌توانید از طریق جاده‌ مصر و جاده‌ فرخی، خود را به این کویر بی‌همتا برسانید.

دریاچه‌ نمک خور

دریاچه‌ نمک خور، از اشکال هندسی منظم نمکی تشکیل شده است و در برخی از نقاط آن، ارتفاع اضلاع به ۳۰ سانتی‌متر هم می‌رسد. این دریاچه می‌تواند سوژه‌ خوبی برای عکاسی پانوراما باشد و هنگام غروب آفتاب هم می‌توانید شاهد یکی از زیباترین مناظر طبیعی کویری در آن باشید.

آبشار نمکی پتاس

فاصله تا دهکده‌ پتاس: ۱۲ دقیقه (۱۹٫۳ کیلومتر)
مسیر دسترسی: این دریاچه در شرق دهکده قرار دارد و برای رسیدن به آن باید مسیر ۶۲ را پیش بگیرید.

روستای گرمه

روستای گرمه یکی از روستاهای خور محسوب می‌شود و علاوه بر معماری سنتی و جذاب، نخلستان‌های انبوهی نیز دارد. در ضمن در این روستا، چشمه‌ای با آب زلال و شن‌های رنگی نیز به چشم می‌خورد که به چشمه‌ دکتر فیش نیز معروف است و ماهی‌هایی دارد که وقتی پای‌تان را در آب قرار دهید، لایه‌های مرده‌ پوستتان را جدا می‌کنند و باعث شادابی می‌شوند.

آبشار نمکی پتاس

ارگ ۲۷۰۰ ساله‌ روستای گرمه نیز یکی دیگر از جاذبه‌های روستای گرمه است که توصیه می‌کنیم بازدید کوتاهی از آن داشته باشید.

فاصله‌ تا دهکده‌ پتاس: ۴۹ دقیقه (۶۸ کیلومتر)
مسیر دسترسی: برای رسیدن به گرمه، ابتدا باید به خور بروید و سپس مسیرتان را در جاده‌‌ گرمه – نیشابور ادامه دهید.

روستای عروسان

روستای عروسان نیز مانند گرمه، نخلستان‌های زیادی را خود جای داده است. در فاصله‌ ۱۸ کیلومتری این روستا نیز چشمه‌ آبگرمی وجود دارد که می‌توانید با آب‌تنی در آن خستگی را از تن به در کنید.

فاصله تا دهکده‌ پتاس: ۵۴ دقیقه (۷۴ کیلومتر)
مسیر دسترسی: برای رسیدن به این روستا نیز باید پس از رسیدن به خور باید جاده‌ گرمه – نیشابور و جاده‌ عروسان – گرمه را دنبال کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

4 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *