افتتاح حساب ترکیه
ترس از شکست

ترس از شکست واکنش دفاعی ذهن است برای محافظت از ما در مقابل تهدیدهای «درک‌شده» که همیشه نتایج مثبتی به همراه ندارد! گروه موفقیت شادمگ در این مطلب به علل و راههای غلبه به ترس از شکست پرداخته است. با ما همراه باشید.

ترس از شکست و راهکارهای مقابله با آن

ترس از شکست ، که گاهی اوقات به عنوان اتیچیوفوبیا نیز شناخته می شود ، یک ترس غیرمنطقی و مداوم از شکست است. گاهی اوقات این ترس ممکن است در پاسخ به یک موقعیت خاص ظاهر شود. در موارد دیگر ، ممکن است مربوط به بیماری روانی دیگری مانند اضطراب یا افسردگی باشد.
ترس از شکست ممکن است مربوط به کمال گرا بودن نیز باشد. از آنجا که افراد کمال گرا انتظارات بالایی از نحوه پیش بینی اوضاع دارند ، ممکن است ترس وحشتناکی را تجربه کنند که از استانداردهای غالباً غیر واقعی پیروی نمی کند.

علائم ترس از شکست

نشانه های این مشکل در همه افراد یکسان نیست. شدت آن نیز از خفیف تا شدید را شامل می شود.

اگر دچار این نوع ترس باشید، ممکن است آن را به شکل زیر تجربه کنید:

  • بی میلی به تجربه یا انجام کارهای جدید
  • اضطراب بیش از حد
  • ناتوانی در دنبال کردن اهداف
  • وسواس فکری در مورد آینده و موفقیت
  • عزت نفس و اعتماد به نفس پایین همراه با گفتگوی درونی منفی درباره توانایی های فردی
  • ایده آل گرایی

ترس از شکست

بیشتر افراد دچار ترس از عدم موفقیت هستند. اما زمانی باید برای درمان اقدام کنید که دارای نشانه های زیر باشید:

  • هیچ وقت هیچ کاری را شروع نمی کنید چون می ترسید شکست بخورید.
  • از ابتدای شروع کاری، به شکست خوردن فکر می کنید.
  • فرصت های بزرگی را در زندگی خود به خاطر ترس از دست داده اید.
  • شرایط و دیگران را مانع موفقیت خود می دانید.
  • غلبه بر ترس از شکست

اثرات عدم درمان ترس از شکست چیست؟

روانشناسان معتقدند در اثر این ترس ۵ مشکل برای این افراد به وجود می آید:

  • تجربه شرم و خجالت
  • تغییر دیدگاه فرد نسبت به خود
  • داشتن آینده نامعلوم
  • ناراحت کردن دیگران
  • از دست دادن روابط مهم شغلی و عاطفی در زندگی

ترس از شکست و شیوه های درمانی

برای درمان ترس از شکست روش های متفاوتی وجود دارد که به شرح زیر است.

روان درمانی: روان درمانی برای افرادی که ترس از شکست دارند مناسب است.
درمان شناختی – رفتاری : به افراد کمک می کند که انتخاب های خود را بررسی کنند و با دید درست جهان بینی و نگرشی متفاوت به موقعیت ها توجه کنند.
روان پویشی : ترس ها مشکلات و تعارضاتی را برای افراد به وجود می آورد و روان پویشی به بررسی این ضررها و تعارضات می پردازد.
اگر ترس به دلیل عدم مسئولیت پذیری و تعهد باشد باعث می شود که فرد بر زندگی کنترل نداشته باشد.

در این هنگام درمانگر با تکالیفی باعث می شود که تصمیم گیری مستقل در فرد تقویت شود و بتواند مسئولیت پذیر باشد.

علت ترس از شکست چیست؟

ترس باعث می شود که از موقعیت های آسیب رسان دور شوید. این احساس مانع از تلاش کردن می شود. دلیل این ترس چیست؟

الگوی تربیتی از کودکی:
والدینی که بیش از حد از فرزند خود حمایت می کنند، به ذهنیت او از خود آسیب می زنند. والدین سخت گیر باعث می شود فرزندشان احساس کند که برای هر چیز به اجازه گرفتن و تایید نیاز دارد. آنها این نیاز به تایید را در بزرگسالی نیز ادامه می دهند.

ایده آل گرایی:
این نوع نگاه می تواند ریشه ترس از شکست باشد. برای ایده آل گراها شکست بسیار سخت و تحقیر کننده است.

ترس از شکست

اعتماد به نفس پایین یا کاذب:
کسانی که اعتماد به نفس کافی دارند، می دانند که همیشه موفق نمی شوند. اما کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، از ریسک کردن می ترسند. آنها ترجیح می دهند در محدوده همیشگی خود باشند، تا آنکه چیزی جدید را امتحان کنند.

تجربه تروما:

انجام دادن کاری اشتباه در مقطعی از زندگی یا داشتن تجربه یک شکست بزرگ باعث می شود که فرد از انجام دوباره آن بترسد.

تکنیک های تضمینی برای تقویت حافظه دیداری کودکان + معرفی چند بازی جذاب

راهکارهای غلبه بر ترس از شکست:
لازم است بدانید که در هر کاری که انجام می دهید، درصدی از شانس شکست وجود دارد. روبه رو شدن با این واقعیت و قبول آن نه تنها نشانه شجاعت بلکه عاملی برای داشتن یک زندگی موفق است.

گذشته خود را بررسی کنید:
مواردی را که بخاطر ترس از شکست کاری در میانه راه رها کردید، بررسی کنید. کدام مورد واهی بوده است؟ با کدام راهکار می توانستید به موفقیت برسید؟ تصمیم بگیرید که در موارد بعدی و مشابه، نترسید و اقدام کنید.

آموزش ببینید:
بدون آموزش و یادگیری هرگز نمی توانید موفق شوید. اگر ترس های شما به دلیل ناتوانی و نداشتن مهارت و دانش کافی است، خودتان را در این زمینه ارتقا دهید.

غلبه بر ترس از شکست و 10 راهکار غلبه

نتایج احتمالی را بررسی کنید:

بسیاری از افراد دچار ترس از شکست می شوند، زیرا از ناشناخته ها می ترسند. با بررسی تمام نتایج احتمالی تصمیم خود، بر این ترس غلبه کنید.

ترس از شکست

از اشتباهاتتان درس بگیرید:

عامل شکست های قبلی شما چه بوده است؟ چه کاری را اشتباه انجام می دادید؟ این بار برنامه دقیق تری داشته باشید و از تمام اشتباهات خود درس بگیرید.

انتظار داشته باشید که شکست بخورید:

بپذیرید که هر کسی شکست می خورد. باید یاد بگیرید که در مسیر موفقیت، باید بارها شکست بخورید و آنقدر این کار تکرار شود تا راه موفقیت را یاد بگیرید.

در هنگام شکست به خودتان یادآوری کنید که هیچ کس وجود ندارد که همیشه موفق شده باشد. مزایای شکست خوردن را به خودتان یادآور شوید و به توانایی هایتان در بهره بردن از این شکست اعتماد کنید.

مثبت اندیشی را تمرین کنید:

این روش برای تقویت اعتماد به نفس و از بین بردن خود انتقادی بسیار مفید است. گفتگوی منفی درونی خود را با جملات مثبت عوض کنید. برای مثال، هر بار که این فکر در ذهنتان آمد «من نمی توانم موفق شوم»، به خودتان یادآور شوید که «من تمام جوانب را بررسی کرده ام و تمام تلاشم را می کنم موفق شوم.»

به بدترین سناریو بیاندیشید:

شاید تصور می کنید این روش ترس از شکست را در شما بیشتر می کند. اما در مواردی با دو منفعت همراه است. اول آنکه ممکن است متوجه شوید بدترین حالت آنقدر هم که فکر می کنید بد نیست. دوم آنکه با بررسی بدترین حالت می توانید به راهکارهای پیشگیری از آن نیز فکر کنید.

به چیزهایی فکر کنید که می توانید کنترل کنید:

وقتی به چیزی فکر می کنید که کنترلی روی آن ندارید، خودتان را مضطرب می کنید. برعکس، با فکر کردن به مواردی که در دستان شماست احساس اطمینان و اعتماد به نفس خواهید کرد.

به ترس هایتان فکر نکنید. فقط به چیزی فکر کنید که می توانید انجام دهید و آن را درست انجام دهید. بدین ترتیب، همه چیز خود به خود حل می شود.

موفقیت هایتان را ثبت کنید:

ترس تنها یک توهم در ضمیر ناخودآگاه ماست که با عمل کردن از بین می رود. زمانی که شروع به عمل کردن بکنید، می توانید به هدف های خود نزدیک تر شوید. رسیدن به هر موفقیت کوچک، ترس را در زندگی شما کمرنگ تر می کند. همه موفقیت های بزرگ با موفقیت های کوچک شروع می شوند. آنها را ثبت کنید و هر روز به خودتان یادآور شوید.

به مشاور مراجعه کنید:

اگر انجام راهکارهای فوق به شما در غلبه بر ترس از شکست کمکی نکرد و شدت ترس بیشتر از معمول است، با یک مشاور/روانشناس صحبت کنید.

ترس از شکست

مشاور می تواند به شما در ریشه یابی ترس هایتان کمک کند. تله شکست یکی از مشکلاتی است که به کمک درمانگر می تواند حل شود و زندگی بهتری را به شما هدیه دهد.

روان درمانی می تواند به طور تدریجی افکار شما را به چالش بکشد و آن را با افکار بهتر جایگزین کند.

دارو درمانی نیز در مواردی که بیمار دچار اضطراب و پانیک شدید است، توصیه می شود.

این جمله را شعار زندگی خود سازید:

من شکست نخورده ام، فقط راهی را پیدا کرده ام که جواب نمی دهد.

 نقش شکست در زندگی و رسیدن به موفقیت

یکی از موانع رسیدن به موفقیت ترس از شکست است. اما موفقیت بدون شکست به دست نمی‌آید. مسیر رسیدن به موفقیت، یک راه پر پیچ و خم بوده که شکست‌های زیادی در پی دارد، ولی برای اینکه به موفقیت برسید باید با پیگیری و تلاش به فعالیت خود ادامه دهید.

چطور با نوجوان پرخاشگر رفتار کنیم ؟ علت پرخاشگری و راهکارهای برخورد با پرخاش

در طی تاریخ شاهد ثبت موفقیت‌های بسیاری هستیم اما به شکست‌های آنان قبل از رسیدن به موفقیت هیچ اشاره‌ای نشده است. نکته قابل توجه این است که تک تک این موفقیت‌ها حاصل شکست‌هایی بوده که نتوانسته آن‌ها را از تلاش منصرف کند. شکست‌ها مانند سکوی پرتابی برای رسیدن به موفقیت عمل می‌کنند.

روش های موثر در مقابله با ترس از شکست

با انجام برخی راهکارهای ساده می‌توانید به ترس از شکست خود غلبه کنید. این راهکارهای به شرح زیر هستند:

شناسایی ترس

با خود فکر کرده و علت ترس از شکستتان را شناسایی کنید. در واقع امتحان کردن کارها و موارد جدید چیزی نیست که باعث ترس و نگرانی شود. این ترس اکثرا ناشی از این است که افراد بدترین حالت ممکن را در نظر می‌گیرند. اما این را با قطعیت بدانید که هیچوقت بدترین تصورات شما از یک کار اتفاق نمی‌افتد.

 افزایش اعتماد به نفس

زمانی که با اعتماد به نفس کامل وارد یک کار جدید شوید، ترس و نگرانی‌تان از شکست خوردن هم کاهش می‌یابد. چراکه اعتماد به نفس شما احتمال اشتباه را تا حد زیادی کاهش داده و از طرف دیگر باور اطرافیان را به شما بیشتر می‌کند. به همین دلیل آنان هم شما را تشویق و حمایت می‌کنند.

ترس از شکست

آهسته پیش روید

یکیی از مهم ترین دلایل ترس از شکست، تمرکز بر سخت‌ترین قسمت‌های آن است. تصور کنید که می‌خواهید از یک کوه بالا بروید. اگر در ابتدای کار به قله بنگرید مسلما ترس از شکست و احساس ناتوانی تمام وجود شما را فرا می‌گیرد. اما با پیش روی آهسته و گام به گام به موفقیت می‌رسید. برای آگاهی بیشتر از درمان اضطراب کلیک کنید.

بی توجهی به ترس

تا حد امکان نسبت به ترس‌هایتان بی توجه باشید و به دل آن کار بروید. مثلا افراد موج سوار گاهی مواقع با موج‌هایی به بلندی یک ساختمان مواجه می‌شوند و اگر بخواهند به آن ترس توجه کنند، از کار خود لذت نمی‌برند. به همین دلیل آنان به نقطه برخورد با موج نگاه نمی‌کنند و در واقع نسبت به ترس‌شان بی توجه هستند. با استفاده از روش‌های کاهش استرس می‌توانید ترس خود را نسبت به شکست کاهش دهید. برای دریافت درمان مناسب از خدمات مشاوره کنترل استرس استفاده نمایید.

بدانید که انسان نترس وجود ندارد

این تفکر که انسان‌های موفق، نترس و افسانه‌ای هستند باعث محدودیت افراد و ترس آنان از شکست می‌شود. اما حقیقت این است که هیچ فرد نترسی در دنیا وجود ندارد و چه بسا انسان‌های موفق ترس بیشتری هم در وجود خود احساس کرده باشند. اما فرق آنان با سایر افراد این است که بر ترس خود غلبه کرده و وارد آن کار مورد نظر می‌شوند. پس از نگرانی و ترس خود شرمسار نباشید و بدانید که این بخشی از فرایند موفقیت است. و در آخر بهتر است که برای غلبه بر ترس خود حتما از کمک یک روانشناس بهره‌مند شوید تا شما را در جهت رسیدن به موفقیت یاری کند.

علت ترس از شکست خوردن

زمانی که ذهن ما احساس ترس از شکست می کند، ترس واقعی یا خیالی فرقی نمی کند، ذهن برای محافظت از فرد در مقابل خطر ادراک شده، مانع از عمل کردن در موقعیت هایی که فرد در آن ترس از شکست دارد می شود، این ترس دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

ترس از شکست همچنین ممکن است ریشه در سایر اختلالات اضطرابی داشته باشد و با کمال گرایی گره خورده است.

ترس از شکست

افرادی که ترس از شکست دارند ممکن است شکست را درونی کنند و آن را بازتابی از ارزش خود بدانند. خود را ذاتا پر از مشکل و عیب و ایراد بدانند در نتیجه اعتماد به نفس شان کاهش می یابد.

نگاه و قضاوت دیگران باعث می شود که آنها شکست را به عنوان یک تهدید دائمی ببینند و نگران هستند که باعث خجالت شود یا اینکه دیگران به آنها نگاه منفی داشته باشند.

نیاز بنیادی عزت نفس کودکان به خوبی ارضاء نشده باشد.

بزرگ شدن در محیطی که هیچ حمایتی از اشتباهات یا شکست ها ندارند و خصوصا والدین بدلیل نقش اثر گذاری که دارند با توقعات غیر واقع بینانه در صورت اشتباه از جانب فرزندشان او را زیر سوال می برند، انتقادگر و سرزنش گر هستند.

والدینی که نسبت به موفقیت های فرزند خود بی توجه و در برخی موارد فرزند خود را رقیب خود دانسته یا او را با دیگران مقایسه کرده اند باعث ترس از شکست کودک در آینده می گردند.

ممکن است فرد در معرض تجربه شکست به طور مستقیم قرار گرفته باشد. یک تجربه آسیب زا مانند کاری که برای فرد بسیار با اهمیت بوده یا تجربه تحقیر شدن پس از شکست می تواند باعث شود فرد بدلیل ترس از شکست در موقعیت های مشابه که یادآور موقعیت تجربه شده باشد قرار نگیرد و اجتناب کند.

چگونه عمر طولانی‌ داشته باشیم ؟ + رازهای طلایی زندگی صد ساله

از طریق یادگیری مشاهده ای هم فرد دچار ترس از شکست می گردد. دیدن تجربه دیگران از شکست در موقعیت هایی که فرد در آن ها ترس از شکست خود دارد. مانند بزرگ شدن در خانواده ای که در آن یکی از والدین به عنوان الگوی فرد ترس از شکست داشته باشد.

یادگیری در مورد منبع ترس از طریق راه هایی مانند اخبار، کتاب ها یا تلویزیون نیز می تواند موجب ترس از شکست در فرد شود.

درمان ترس از شکست

در جهت درمان ترس از شکست مجموعه ای از اقدامات و رفتارهایی انجام گیرد که عوارض و آسیب های شکست را به حداقل برساند و ما را در جهت عبور از یک مرحله به مرحله بالاتر کمک کند.

تقویت مهارتهای مورد نیاز در حوزه های مختلف مانند افزایش مهارتهای ارتباطی، مهارت حل مسئله، مهارت تصمیم گیری

پیامدهای احتمالی از هر موقعیتی را پیش بینی کنید. برای هر پیش بینی نقشه ای داشته باشید. بدترین پیامدها را پیش بینی کنید، برای آن پیامد نقشه ای تهیه کنید.

هدف ها را متناسب با توانایی ها و ظرفیت های خود انتخاب کنید. اهداف غیر قابل دسترس، زمینه های شکست را فراهم می کنند.

از اتکای بیش از حد به نظرات شخصی پرهیز کنید. عبارت هایی مانند خودم میدونم، خودم به همه مشاوره میدم بیانگر اتکای بیش از حد به نظرات شخصی است. خودمحوری و تک بینی از دلایل شکست در موضوعات مختلف است. استفاده از عقل و تجربه دیگران ریسک شکست را کاهش می دهد.

ترس از شکست

تقویت سرسخنی

سرسختی روان شناختی را در خودمان تقویت کنید. متعهد به انجام کارو فعالیت باشید. تغییر در زندگی را جزئی از زندگی بدانید. فعالیت ها و کارهای خود را ارزشمند بدانید. در پیگیری هدف های زندگی سماجت و جدیت داشته باشید.

شبکه گسترده ای از دوستان و آشنایان قابل اطمینان در کنار خود داشته باشید. حمایت اجتماعی و حمایت اطرافیان کمک بزرگی به عبور از بحران های زندگی می کند.

معنویت و باورهای مذهبی به عنوان یک فاکتور محافظت کننده در پیشگیری از اثرات شکست بر وضعیت بهداشت روانی شخص عمل می کند. معنویت به زندگی معنا و هدف می دهد و در امید آفرینی نقش دارد.

اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید. اعتماد به نفس نقش مهمی در پیشگیری از بحران های روانی ناشی از شکست را دارد. حداکثر تلاش برای حداکثر کارایی را در دستور کار قرار دهید.

ورزش، تحرک جسمانی و دوری از سکون را در دستور کار خودتان قرار دهید.

استعدادها و توانایی هایتان را لیست کنید.

نکات مهم درباره مقابله با ترس از شکست

نکات بسیار زیادی برای مقابله شما بر ترس از عدم موفقیتتان وجود دارد که عبارتند از :

  1. نگرش خود را نسبت به اعمال تان تغییر دهید زیرا اگر دائما در این تصور باشید که اعمالتان به شکست ختم خواهد شد، همین اتافق برایتان رخ خواهد داد .
  2. باورهای منفی خود را تغییر دهید و نیمه پر لیوان را بنگرید .
  3. بپذیرید که شما کامل نیستید و شکست احتمالی خود را بپذیرید .
  4. ناتوانی و عدم درک خود از بعضی موضوعات را بپذیرید که این امر به شما در درک بهتر نقاط ضعف تان کمک می ‎کند .
  5. ترس از شکست

ادامه

  1. بپذیرید که شما قادر به انجام همه کار ها در جهان نیستید .
  2. از هرگونه رفتار، اندیشه، احساسات و یا هر عملی که باعث تضعیف روحیه شما می ‎شود خودداری کنید .
  3. به توانایی ها، مهارت ها و دانش خود اعتماد کنید .
  4. به شکست های خود به چشم تجربیاتی گرانبها نگاه کنید .
  5. رویکرد های خود را ارزیابی کنید و رویکردی تنظیم کنید که باعث سهولت بیشتر شما شود.
  6. از فکر کردن به اینکه شما یک بازنده هستید خودداری کنید و همیشه مهارت ها و توانایی های خود را تحسین کنید .
  7. با احساسات منفی خود مانند نا امید ، پشیمانی ، عصبانیت و غم مقابله کنید .
  8. ترس از شکست باعث تضعیف روحیه شما می ‎شود و بنابراین سعی در جلوگیری از شکست خود داشته باشید .

اثرات عدم درمان ترس از شکست چیست؟

تجربه شرم و خجالت، تغییر دیدگاه فرد نسبت به خود، داشتن آینده نامعلوم، ناراحت کردن دیگران و از دست دادن روابط مهم شغلی و عاطفی در زندگی

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

17 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *