افتتاح حساب ترکیه
تهیه مربای انگور

تهیه مربای انگور با طعمی به یاد ماندنی خیلی زود و راحت تهیه میشه. با توجه به اینکه الان فصل انگور هست و تو هر خونه‌ای این روزها انگور پیدا می‌شه، می‌تونید یه مقدار کم مربای انگور درست کنین و امتحان کنید. ما در گروه آشپزی شادمگ سه مدل تهیه مربای انگور را به شما آموزش دادیم.

مربای انگور

مربا ی انگور از آن دست مرباهاییست که دیگر کمتر کسی آن را درست می کند. بچه های دبستانی هم ژله انگور را میشناسند، ولی مربای انگور خیلی وقت است که کنار گذاشته شده. مربای انگور بسیار خوشمزه است و زمان آن رسیده که دوباره آن را به دستور پخت هایمان اضافه کنیم.

تهیه مربای انگور

البته از بین رفتن محبوبیت مربای انگور، دلیل منطقی ای دارد؛ چون درست کردن آن به شیوه ی سنتی کار زیادی می برد و باید تمام هسته های انگور در آورده شوند. مدت ها قبل از ورود نخستین انگورهای بی دانه در دهه 1980، مربای انگور وارد غذاهای سنتی ما شده بود.

برای تهیه یک مربای انگور عالی، باید دانه انگورها را جدا کنید. دانه های انگور از دانه های تمشک و شاتوت بزرگترند و اگر آن ها را جدا نکنید، بعد از پخت میزان زیادی هسته انگور در مربایتان می ماند که جالب نیست. انگورهای بی دانه تا حدودی مشکل را حل کرده اند، اما این نوع انگورها هم دانه های ریزی دارند. اگر از انگورهای بی دانه استفاده می کنید درآوردن دانه ها اختیاریست؛ در هر صورت ما روش آن را به شما یاد می دهیم.

طرز تهیه مربای شاه توت که الان فصلشه رو یاد بگیرید و حتما درست کنید. این مربا با طعم بی نظیرش شاه توت همه رو عاشق خودش می کنه .

دستور تهیه مرغ شکم پر مجلسی با طعم دهنده های خوشمزه

تهیه مربای انگور

مواد لازم برای تهیه مربای انگور

  • انگور نیم کیلو
  • شکر نیم کیلو
  • آب سه لیوان
  • ابلیمو ۱ق س
  • وانیل ۱ق چ

تهیه مربای انگور

روش تهیه مربای انگور

شکر و با آب تو یه ظرف لعابی یا تفلون می‌ریزیم و می‌ذاریم بجوشه.

بعد از دو سه تا جوش، از روی گاز برمی‌داریم و از صافی رد می‌کنیم.

دوباره شربت صاف شده‌رو روی شعله گاز می‌ذاریم و اجازه می‌دیم کمی غلیظ شه.

تو این فاصله، انگورهامونو می‌شوریم و دونه دونه از بندش جدا می‌کنیم و انگورهای درشت‌تر رو از وسط نصف می‌کنیم.

بعد از اینکه شربتمون کمی غلیظ شد، انگورهای آماده رو توش می‌ریزیم و می‌ذاریم تا شربتمون قوام بیاد.

تهیه مربای انگور

در آخر هم آبلیمو و وانیل‌مون رو به مربا اضافه می‌کنیم و بعد دو سه جوش از روی حرارت برمی‌داریم و می‌ذاریم مربا خنک شه و بعد در ظرف مخصوص می ریزیم.

مربای انگور خانگی با پودر ژلاتین

مواد لازم

انگور قرمز یا زرد حبه شده ۱ کیلوگرم
آب لیموترش ۴ قاشق غذاخوری
شکر نرم و دانه ریز ۱ کیلوگرم
پودر ژلاتین ۱ قاشق چای خوری

دستور تهیه مربای انگور

انگور را به همراه لیموترش در قابلمه ای حاوی یک لیتر آب ریخته و روی حرارت زیاد قرار دهید تا جوش آید. زمانیکه جوش آمد، حرارت را ملایم کنید و درِ قابلمه را بگذارید تا به مدت ۴۵ دقیقه بپزد.

تهیه مربای انگور
پس از این مدت، انگورها را با گوشت کوب برقی بکوبید، شکر را اضافه کنید و درِ ظرف را بگذارید تا انگور مجددا به مدت ۴۵ دقیقه دیگر بجوشد.
در ظرفی کوچک، پودر ژلاتین را با یک پیمانه آب سرد، روی حرارت بخار آبِ جوش قرار دهید تا ذرات ژلاتین کاملا در آب حل شود (روش بن ماری).
ژلاتین ذوب شده را به قابلمه حاوی عصاره افزوده و هم بزنید، سپس آن را از روی حرارت برداشته، از صافی رَد کنید و بگذارید در دمای محیط کمی خنک شود.
مربای پخته شده را با ملاقه در ظرفِ شیشه ای دردار استریل شده بریزید، طوریکه یک سانتی‌متر از لبه ظرف، خالی باشد. ظرفِ مربا را به صورتیکه درِ آن، به سمتِ پایین باشد، روی میز قرار دهید تا هوا کاملا از بین مربا خارج شود. پس از آن، شیشه را به حالت اولیه برگردانده، درِ شیشه را باز کنید و لبه ظرف را با حوله کاغذی کاملا تمیز کنید. مربا را به مدت ۲۴ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا کاملا سرد و آماده سرو شود.

طرز تهیه دونات شکلاتی و شکری خوشمزه و ترد بدون فر

تهیه مربای انگور

طرز تهیه مربای انگور بدون شکر

بسیاری از کسانی که قصد تهیه این مربا را دارند شاید به دلایل مختلفی همچون ابتلا به بیماری دیابت چندان مایل به استفاده از شکر در تهیه آن نباشند. در این صورت می توان به جای شکر، از عسل به مقدار لازم استفاده کرد. برای این کار باید در انتهای کار که انگورها به غلظت مناسب رسیدند، حرارت را خامش کرده تا از دما بیافتد و سپس به میزان دلخواه عسل به آن اضافه کرد.

انتخاب انگور برای مربا

برای تهیه مربای انگور اصولا از انگور کنکورد استفاده می کنند، چون پوستش راحت جدا می شود و رنگ آن هم سیاه است. اما باید به طعم هم توجه کنید. مشکل اینجاست که انگورهای کنکورد غالبا برای تولید ژله یا آب انگور به کارخانه های مربوطه فرستاده می شوند و کمتر در میوه فروشی ها یافت می شوند و اگر هم باشند خیلی تازه و خوب نیستند. نگهداری این انگورها سخت است و به همین دلیل بیشتر برای تولید ژله یا آب انگور از آن ها استفاده می شود.

تهیه مربای انگور

دلیلی وجود ندارد که نتوانید از انواع دیگر انگور استفاده کنید. انگورهای سیاه، بنفش تیره یا آبی جلوه ی خاصی به مربا می دهند، اما انگورهای سبز و بی دانه تامسون هم زیبایی خودشان را دارند.

کتاب های آشپزی بیشتر انگور کنکورد، موسکادین یا مشک را پیشنهاد می کنند. اما هیچ کدامشان اینجا پیدا نمی شوند. نگران نباشید می توانید از انگورهای قرمز، سبز، انگورهای یاقوتی یا هر انگور ی که در منطقه شما پیدا می شود استفاده کنید. مطمئن باشید مربایتان عالی می شود.

تهیه 5 دسر خرمالو خوشمزه با طعم های متفاوت مناسب دورهمی

برخی از خواص انگور

انگور یکی از میوه های مقوی و بسیار لذیذی است که خواص درمانی و دارویی زیادی برای سلامتی بدن دارد. علاوه بر میوه انگور، برگ و هسته آن نیز قابل استفاده است.

از درمان چاقی تا سرطان و خواص ضد پیری و… در این میوه نهفته شده است. انگور در پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش کلسترول خون، پیشگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از آب مروارید، تقویت حافظه و … موثر است.

کشمش تقویت کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است .

تهیه مربای انگور

روغن هسته انگور گرم کننده بدن است ، این روغن ضد یبوست می باشد . از آن برای نقاشی و تهیه صابون نیز استفاده می شود.

پوست انگور را خشک کرده و می سوزانند خاکستر بدست آمده را برای درمان اکثر زخم ها استفاده می شود .

نکات مهم

– از دانه های انگور سالم و بدون لک استفاده کنید.

– انگور بدون هسته برای تهیه مربا مناسب تر است.

– آبلیمو را آخر پخت استفاده کنید تا رنگ مربا را تیره نکند.

– وانیل یا طعم دهنده دلخواهتان را در انتهای پخت به مربا اضافه کنید.

– بهتر است از قابلمه لعابی برای تهیه مربا استفاده کنید و درش را باز بگذارید تا مربا خوشرنگ تر شود.

– در صورتی که شربت مربا غلیظ نشود بعد از مدتی کپک خواهد زد.

تهیه مربای انگور

– اگر مقدار آبلیمو کم باشد مربا شکرک خواهد شد.

– مقدار شربت مربا باید به قدری باشد که میوه ها روی هم فشار نخورند و له نشوند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

28 خرداد 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *