افتتاح حساب ترکیه
درمان آلرژی با طب سنتی

درمان آلرژی با طب سنتی روشهاي ساده و آساني هستند كه در بيشتر مواقع كارساز هستند. اگر شما هم در فصل بهار يا پاييز درگير اين بيماري فصلي مي شويد توصيه ميكنيم اين مطلب گروه سلامت شادمگ در خصوص درمان آلرژی با طب سنتی را از دست ندهيد.

آلرژی چیست؟

آلرژی به واکنش سیستم ایمنی در برابر موادی گفته می شود که به خودی خود بی ضرراند و فاقد خطری برای بدن هستند، این مواد می تواند گرده گل باشد یا یک نوع ماده غذایی که به آن را آلرژن می گویند. علت به وجود آمدن آلرژی در بدن بیشتر افراد ریشه در وراثت دارد.

درمان آلرژی با طب سنتی - عطسه خانم

علائم آلرژی در بزرگسالان ممکن است خفیف باشد و با چند نشانه کوچک مانند عطسه، خارش و آبریزش بینی خود را بروز دهد. اما گاهی ممکن است بدن فرد واکنش شدیدی نسبت به آلرژن بدهد که نیاز به مراجعه به مراکز درمانی باشد. این حالت را به اصطلاح آنفیلاکسی می گویند. در این حالت تنفس برای فرد دشوار می شود و عضلات وی به شدت منقبض می شوند.

علائم و علل آلرژی

در خصوص درمان آلرژی با طب سنتی بايد بدانيد در کتب طب سنتی ایرانی این علائم با علائم بیماری نزله گرم مشابهت داشته و درمان‌های مختلفی برای پیشگیری و کاهش علائم آن توصیه شده است.

علت اصلی زکام و یا نزله گرم، ضعف مغز و ریزش فضولات و مواد زائد مغز به سمت بینی است. البته در بعضی موارد، ماده این بیماری به پوست هم نفوذ کرده و موجب خارش پوستی می‌شود.

علائم آلرژی فصلی

ماهیت واکنش آلرژیک بستگی به محل تحت تأثیر قرار گرفته ی بدن دارد.بعضی از واکنش‌های آلرژیک تنها به یک قسمت بدن محدود می‌شوند در حالیکه برخی دیگر ممکن است سطح وسیع یا حتی نظام جسمانی چندگانه ای را درگیر خود کنند.در مواردی نادر،ممکن است واکنش آلرژیک شدید و ناگهانی تحت عنوان آنافیلاکسی رخ دهد.در چنین مواردی،بسیار مهم است که سراغ مراقبت های پزشکی اورژانسی بروید.علایم آنافیلاکسی به قرار زیر است:

از علائم آلرژی فصلی این است که ارگان های بدن به اندازه کافی جریان خون دریافت نمی‌کنند و این مسأله باعث بروز حالت شوک می شود. شخص ممکن است علایمی نظیر تعریق، خشکی، گیجی، اضطراب و کاهش هوشیاری را از خود نشان دهد. اگر فوراً مراقبتهای پزشکی به بیمار نرسد،شوک ممکن است باعث مرگ وی شود.

ممکن است سختی در تنفس نیز مشاهده شود.شخص ممکن است با صدای گوش خراش یا به سختی نفس بکشد.

علایم واکنش آلرژیک

  • خارش، سرخی، خارش، کهیر یا تاول روی پوست
  • سرفه، خس خس سینه، سفتی قفسه سینه و مشکل در تنفس
  • ورم چشم ها، گلو، صورت و لب‌ها
  • آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی
  • سرخی چشم‌ها
  • حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی و اسهال
  • زخم گلو و خستگی

انواع آلرژی

در خصوص درمان آلرژی با طب سنتی بايد بدانيد این نوع بیماری انواع مختلفی دارد که به چند نوع مهم انواع آلرژی اشاره می کنیم:

آلرژی فصلی:

به این نوع ” تب یونجه” هم می گویند که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد. علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، قرمزی چشم، خارش بینی وپوست. آلرژی فصلی در فصل بهار و تابستان بخاطر گرده های گل و گیاهان و علف ها به وجود می آید و در فصل پاییز هم گرد و خاک آن را تشدید می کند و فصل زمستان هم سرمای هوا باعث بیشتر شدن علائم می شود.

آلرژی تنفسی:

علائم آلرژی تنفسی هم شبیه سرماخوردگی است و علائمی مانند عطسه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی ، قرمزی، خارش و آبریزش چشم ها دارد.

آلرژی بینی:

در این نوع مجاری بینی به علت قرار گرفتن در معرض آلرژن هایی مانند مواد حساسیت زا، گرد و خاک، گرده گل و یا میوه و حشرات دچار التهاب می شود و علائمی مانند آبریزش و گرفتگی بینی و خارش دارد.

درمان آلرژی با طب سنتی - آلرژي پاييز

آلرژی ریه:

در آلرژی ریه راه هایی هوایی در اثر قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا تنگ می شوند و علائمی نظیر تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه بروز می دهد.

آلرژی گلو:

اين آلرژی گلو با علائمی نظیر خارش گلو، خلطی شدن گلو، سرفه و گرفتگی صدا عود می کند.

آلرژی غذایی:

این نوع بیشتر به خاطر خوردن یک نوع ماده غذایی خاص در شخص بروز می کند. علائم آن سوزن سوزن شدن دهان، تورم صورت و لب و گلو، کهیر و تهوع و اسهال است.

آلرژی پوستی:

این نوع حساسیت بخاطر تماس پوست با یک نوع ماده حساسیت زا ایجاد می شود و انواع مختلفی مانند اگزما، بثورات و درماتیت دارد.

درمان آلرژی با طب سنتی

  • یکی از درمان‌های اصلی و مؤثر در درمان این بیماری، کاهش میزان غذاست. در فصل بهار باید از پرخوری اجتناب شود و بیماران مستعد از مصرف گوشت‌های سخت هضم و غذاهای چرب تا حد امکان پرهیز کنند و تحمل گرسنگی و تشنگی و کم خوابیدن را داشته باشد تا ماده این بیماری از بدن دفع شود و در صورت نیاز به مصرف گوشت، گوشت بلدرچین و کبک را در برنامه غذایی خود بگنجاند.
  • علاوه بر این، باید از مصرف سبزیجات مانند تره، پیاز، شاهی و سیر و تنقلاتی مانند گردو و مصرف پنیر جدا پرهیز شود.
  • مصرف غذاهای شور و ترش و میوه های آبکی از عوامل تشدید کننده این بیماری هستند.
  •  چه خوب است که در این فصل بدن را به تنقیه و روزه‌داری عادت دهیم و از آش‌های ساده با طعم متمایل به ترشی مثل آش آلو و آش سرکه و آش انار به صورت هفتگی حداقل دو تا سه وعده استفاده شود.
  •  ضمن اینکه، مصرف کاهو و شربت سکنجبین که از سنت‌های پیشینیان است در این ایام می‌تواند به رفع خشکی و خارش‌های شدید پوستی کمک کند.

ادامه توصيه ها

  •  یکی دیگر از توصیه‌های غذایی که بیماران باید رعایت کنند، عدم مصرف ادویه‌جات تند در این ایام بوده و بهتر است کسانی که دچار خارش مزمن پوست هستند، غذاهایی حاوی کدو و اسفناج را بیشتر مصرف کنند.
  • بیماران باید از خوابیدن در روز و در معرض باد سرد قرار گرفتن پرهیز کنند و تا حد امکان سر خود را با پوشش مناسب بپوشانند. حتی بهتر است در این ایام هنگام خواب سر نسبت به بدن در موقعیت بالاتری قرار بگیرد تا مواد به راحتی از مسیرهای خروجی دفع شده و در سر نمانند.
  •  معمولاً با شروع آلرژی، در ابتدا میزان آبریزش زیاد است. در حد امکان با مصرف داروهای مختلف نباید مانع خروج ماده شد بلکه پیشنهاد می‌شد به کمک بخور با گیاهانی مانند بابونه رطوبت‌ها را رقیق کرده و به دفع ماده کمک شود.
  • همچنین بهتر است در ابتدای آغاز حساسیت و آلرژی که علائم عطسه و آبریزش بینی وجود دارد، استحمام صورت نگیرد و کسانی هم که زیاد دچار این بیماری می‌شوند توجه خاصی به تقویت معده و مغز داشته باشند.
خواص پای مرغ ؛ آیا واقعا دوای هر دردی است ؟

روغن های موثر در درمان آلرژی با طب سنتی

آلرژی فصلی , آبریزش بینی و عطسه وقتی به سراغتان می آید فعالیت های روزانه را مختل می کند. نفس راحت کشیدن و حتی خواب راحت را از شما می گیرد. با نسخه ی بزرگترین پزشک تاریخ به سراغ درمان آلرژی بروید. آلرژی ها در تمام دنیا عادی هستند و هر روز بر تعداد افرادی که از آلرژی رنج می برند، افزوده می شود ، بیماری های آلرژیک به دلیل حساسیت شدید سیستم ایمنی به چندین آلرژی ایجاد می شود.

آلرژی، به چندین عامل بستگی دارد ( ولی فقط به آن ها محدود نمی شود.) مانند غذا ، فلز یا هر ماده دیگر، نیش حشرات، دارو ها و غیره.درمان آلرژی فصلی و رفع خارش و آبریزش بینی در فصل گرده افشانی را به روش طب سنتی و با نسخه ی بزرگترین پزشک دنیای طب , ابن سینا پیش بگیرید تا به راحتی و بدون عوارض این دوران را رد کنید.

درمان آلرژی با طب سنتی - گياه دارويي

توصیه ابن سینا برای درمان آلرژی با طب سنتی

آب سیب یا کاهو سکنجبین

طبق کتب طب سنتی مصرف آب سیب برای مبتلایان به آلرژی بسیار مفید است و توصیه می شود ،کاهو سکنجبین هم در تسکین آلرژی تاثیر دارد.

با غذای ضد آلرژی به جنگ عطسه و خارش حساسیتی بروید

بهترین غذا که خوردن آن به فرد مبتلا به آلرژی توصیه می شود سوپ جو است. البته در طرز تهیه این سوپ باید نکاتی را رعایت کنید مثل :سوپ را طوری درست کنید که رقیق باشد و داخل آن پیاز نریزید ، می توانید کمی هم مرغ به آن اضافه کنید و به عنوان ادویه از زردچوبه کمک بگیرید. افرادی که بیش از حد سرفه می کنند برای رفع این مشکل یک قاشق غذاخوری تخم خشخاش را در سوپ شان بریزند.

در افرادی که نزله سرد و خلط پشت گلو دارند در صورتی که ترشحات زیاد است توصیه می شود که سوپ را به صورت داغ همراه با ادویه جات گرم مانند زیره، دارچین و فلفل میل کنند اما استفاده از فلفل و ادویه جات در نزله گرم توصیه نمی شود چراکه تحریک کننده است ؛ همچنین مواد غذایی مانند سیر، پیاز، ترب و تربچه برای این بیماران مضر است.

حریره بادام بخورید

برای تهیه این حریره بادام برای کاهش حساسیت 10 عدد بادام را خیس کرده و پوست آنها را جدا کنید و داخل مخلوط کن بریزید ، سپس یک قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کرده و آن را به بادام ها اضافه کنید ، حالا مواد ترکیب شده را آن را روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود.

روش های خانگی دیگر برای درمان آلرژی با طب سنتی و روغن های گیاهی

می توانید از روش های خانگی برای درمان این واکنش های آلرژیک استفاده کنید، در چند دهه ی اخیر تمایلی برای درمان آلرژی با استفاده از یک سری روغن های عصاره ای به وجود آمده است. روغن عصاره ای، یک مایع معطر است که بعد از عصاره گیری از گیاهان به خصوص، استخراج می شود زمانی که بخواهیم از یک روش درمانی طبیعی استفاده کنیم، این روغن های عصاره ای بهترین گزینه هستند.در این بخش از سلامت نمناک یک لیستِ دست چین از بهترین روغن های عصاره ای که می توانید برای درمان آلرژی از آن ها استفاده کنید، را برای شما آورده ایم ، نگاهی بیندازید.

 روغن عصاره ای اسطوخودوس

روش هایی که می توانید از این روغن ها استفاده کنید نیز بی شمار هستند ، اگر متوجه تب خشک شدید، مقدار کمی از روغن را روی کف دستتان بریزید و نفس بکشید.در طول فصل آلرژی ، روغن را روی پنبه ها اسپری کنید و همراه خود نگه دارید این کار شما را از آلرژی دور نگه می دارد.

چند قطره از روغن را داخل پخش کننده روغن بریزید و دستگاه را در کنار تخت خود بگذارید .اگر آلرژی باعث بروز دانه های قرمز و خارش پوست شد، مستقیما چند قطره از روغن را روی ناحیه ی تحت تاثیر بریزید.برای آلرژی های تنفسی، می توانید این روغن را با روغن های پایه ای یا سبزیجات ترکیب کنید و نزدیک سوراخ های بینی بمالید .در نهایت ، می توانید این روغن را به آب حمام یا کمپرس سرد اضافه کنید.

نکته :

قبل از استفاده ی مستقیم بر روی پوست، در یک نقطه ی کوچک تست حساسیت را انجام دهید.
استفاده خوراکی از روغن پیشنهاد نمی شود.
برای پوست های خیلی حساس، با روغن های پایه رقیق شود.

روغن عصاره ای لیمو

از این روغن در انواع چای و نوشیدنی ها استفاده کنید، تا از درون آلرژی را درمان کنید ؛ با مخلوط کردن نعناع و روغن اسطوخودوس یک ترکیب ضد آلرژی درست کنید و آن را روی بخش تحت تاثیر استفاده کنید و یا به عنوان یک محلول برای غرغره کردن به کار برید.

شما همچنین، می توانید از این روغن به عنوان یک ماده ی ضدعفونی کننده استفاده کنید تا هوا را تمیز نگه دارید و بدین وسیله از آلرژی هایی که توسط حشرات و آلودگی ها به وجود می آیند، جلوگیری کنید.این روغن را با هر روغن پایه ای دیگر ترکیب کنید و بر روی پشت، سوراخ های بینی و گردن بمالید.

روغن اکالیپتوس براي درمان آلرژی با طب سنتی

چند قطره از روغن را داخل دستگاه پخش کننده ی روغن یا دستگاه بخار بریزید، تا سوراخ های بینی شما باز شود ، حتما چشمهایتان را بپوشانید تا از سوزش آن ها جلوگیری کنید. همچنین بعد از تنفس ، آب گرم فراوان بنوشید ، زیرا جریان یافتن بیش از حد خلط، باعث خشکی راه های هوا می شود.این روغن را با هر روغن پایه ای دیگر مثل روغن بادام رقیق کنید و به پیشانی و قفسه سینه خود بمالید ، شما می توانید رقیق شده ی این روغن را برای تسکین خارش پوست نیز استفاده کنید.

نکته :

این روغن ،نباید مستقیما خورده شود و یا بدون اینکه رقیق شود استفاده شود.
موارد کافی در مورد تاثیر این دارو بر آلرژی وجود ندارد بنابراین هنگام استفاده از این روغن خیلی مراقب باشید.

درمان آلرژی با طب سنتی - طب سنتي
قبل از خوردن این روغن با پزشک خود مشورت کنید، زیرا احتمال دارد مسموم شوید.

روغن عصاره ای نعناع

این روغن را می توانید هم در یک لیوان آب سرد و هم آب گرم مخلوط کنید ، این روغن را با روغن بادام یا جوجوبا و یا هر روغن پایه ای دیگر ترکیب کنید و بر روی پیشانی ، قفسه سینه و غیره بمالید.

نکته :

مصرف بیش از اندازه از روغن نعناع، میتواند خطرناک باشد.
افرادی که به منتول آلرژی دارند، نمی توانند از این روغن استفاده کنند.

روغن عصاره ای ریحان

روغن ریحان رقیق شده را بر روی گردن ، سینه و شقیقه بمالید ؛ برای رقیق کردن، می توانید از روغن نارگیل، بادام شیرین و هر روغن پایه ای دیگر استفاده کنید. همچنین می توانید از آن در دستگاه پخش کننده ی روغن یا بخور استفاده کنید برای این منظور، چند قطره از روغن را داخل آب در حال جوش بریزید و بخار را برای چندین بار استنشاق کنید.

ترفندهای فوق العاده مهم و کاربردی برای درمان تیک عصبی

روغن زنجبیل براي درمان آلرژی با طب سنتی

چند قطره از این روغن را روی شکم بمالید، تا از شر باد شکم و اسهال راحت شوید ؛ این روغن همچنین به درمان سینوزیت، گلو درد و….نیز کمک می کند.تنفس بخار این روغن از دستگاه پخش کننده و یا بخور نیز مانند داروی ضد احتقان عمل می کند.

روغن درخت چای

برای از بین بردن آلودگی، میکروب و جرم ها این روغن را داخل دستگاه پخش کننده ی روغن بریزید و درخانه ی خود قرار دهید ، روغن را به طور مستقیم بر روی محلهای خارش پوست بمالید .

نکته: اگر پوست حساسی دارید، روغن را با هر نوع روغن دیگری مانند روغن زیتون رقیق کنید و سپس استفاده نمایید ؛ همچنین می توانید بعد ازرقیق کردن به وسیله ی روغن های پایه مانند:روغن بادام شیرین ، از آن استفاده کنید.

این روغن خیلی قوی است و حتما باید قبل از استفاده رقیق شود.
از این روغن بیش از حد استفاده نشود.
استفاده ی روزانه باید به 4 تا 5 قطره محدود شود.
زنان باردار تنها بعد از مشورت با پزشک، می توانند از این روغن استفاده کنند.

 ترکیب روغن اسطوخودوس، لیمو و گل شمعدانی

یکی دیگر از افشانه هایی که می توانید برای درمان تب از آن استفاده کنید روغن شمعدانی یک عامل ضد اکسیدان و ضد التهاب است . برای رفع آلرژی و حساسیت :7 قطره روغن اسطوخودوس، 7 قطره روغن درخت چای، 4 قطره روغن گل شمعدانی و 4 قطره روغن لیمو را باهم ترکیب کنید ؛این ترکیب را در مخزن اسپری نگهداری کنید و در زمان لازم استفاده کنید.

به پیشانی خود روغن بنفشه بمالید

برای افرادی که دچار آلرژی با نزله گرم هستند بهتر است صورت یا مخاط بینی را با روغن بنفشه چرب کنند، چکاندن روغن بنفشه در بینی مالیدن یا مالیدن آن به پیشانی یا سبب تقویت مخاط ها شده و علائم آلرژی را کاهش می دهد.

علت آلرژی از منظر طب سنتی

 وجود مواد زائد در بدن

همزمان با شروع فصل بهار و جوشش خون، مواد تجمع یافته و ساکن در بدن نیز به حرکت در می آیند. این مسئله از یک نگاه خوب است و از یک نگاه نامطلوب.
حرکت مواد زائد باعث توجه بدن به این مواد شده و با تدابیر صحیح می توان آنها را از بدن خارج کرده و از بروز بیماری های مزمن پیشگیری کرد. از طرفی این مسئله زمینه بروز مشکلاتی نظیر حساسیت ها را فراهم می کند و باید برای پیشگیری و درمان حساسیت ها چاره مناسب اندیشید.
حساسیت ها با توجه به نوع ماده نهفته بدن انواع مختلفی می تواند داشته باشد. مثلا در بدن هایی که خلط صفرا زیاد باشد، بروز کهیر و خارش در بدن و در خلط بلغم باعث آبریزش بینی و عطسه زیاد می شود.

مسدود بودن مسیرهای تخلیه و دفع مواد یا انتخاب مسیرهای غیر طبیعی دفع

با تجمع مواد زائد در مسیرهای اصلی دفع، بدن مسیرهای جایگزین و غیرطبیعی را برای تخلیه مواد زائد انتخاب می کند. مشکلات پوستی، جوش زدن، خارش، آبریزش بینی و سایر التهابات و حساسیت های بهاری به همین دلیل ایجاد می شود.
در برخی موارد لزوما مسیر طبیعی بسته نیست و غلبه برخی اخلاط مثل دم، می تواند مقدمه ای باشد برای پارگی مویرگ های نزدیک سطوح داخلی بافت گلو یا بینی. این پارگی سبب خروج مواد زائد از مجرای رگ و مویرگ و انتقال آن به بافت حلق و بینی و تجمع در آن خواهد شد.

همین مساله منشا ورود اخلاط ناصالح به آنجا خواهد شد و در نتیجه بدن تلاش می کند این مواد زائد را دفع کند و این دفع خود را به شکل خارش، خون دماغ، التهاب و ورم ظاهر می کند.
آب و هوای خاص بهاری، گرده افشانی گل‌ها و شکوفه‌ها، بوی گل‌های بهاری و مصرف زیاد میوه های بهاری بدن را از حالت اعتدال سردی و گرمی خارج می کند. مثلا سرما باعث انسداد مجاری تنفسی می شود. این انسداد موجب تجمع مواد زائد در سینوس ها می شود.

بعد از گرم شدن هوا، مواد مسموم به حرکت درمی آیند. این حرکت زمینه بروز حساسیت‌های بهاری خواهد شد.

درمان آلرژی با طب سنتی عطسه آقا

پیشگیری و درمان آلرژی بهاری در طب سنتی

افراد با غلبه خلط سودا

افرادی که غلبه سودا دارند در این فصل باید سعی کنند غذاهای ملین مصرف کنند. لینت مزاج باعث می شود مواد در صورت هیجان به شکل حساسیت خودشان را نشان ندهند و از مجراهای طبیعی از بدن خارج شوند. لذا خوردن آش های لطیف و سبک بهاری به این افراد به شدت توصیه می شود.

 افراد با غلبه خلط بلغم

حرکت و ورزش برای کسانی که رطوبت زیادی در بدن دارند بهترین راهکار است. ورزش ملایم و مستمر و پرهیز از خواب زیاد می تواند بسیاری از مشکلات افرادی که غلبه بلغم دارند را مرتفع کند. رطوبت خامی که در بدن این افراد است، برای به حرکت در آمدن منتظر گرمای بهار است، لذا باید تلاش کنند این مواد را با تعریق (از طریق حمام متعادل و ورزش) از بدن دفع کنند. این افراد نباید در مصرف مواد غذایی سرد و تر و گرم و تر بخصوص میوه ها زیاده روی کنند.

افراد با غلبه خلط دم

بهترین راهکار برای رفع حساسیت بهاری در افرادی که غلبه دم دارند، حجامت و تخلیه خون است. همچنین با نظر طبیب حاذق برای یک عضو خاص می توانند از تکنیک فصد بهره بگیرند.

 افراد با غلبه خلط صفرا

افراد با غلبه صفرا معمولا در اواخر بهار یا اوایل تابستان مشکلاتشان بیشتر می شود. اما می توانند از ابتدای بهار پیشگیری را در برنامه خود داشته باشند. اين افراد بايد بدانند مصرف آش های ترش مزه و لینت مزاج بخش عمده ای از مشکلات ایشان را حل می کند. البته مصرف مواد غذایی شیرین و چرب برای ایشان بسیار مضر است.

درمان آلرژی با طب سنتی - گياهان دارويي

ادویه جات را کاهش دهند. تا جای ممکن از مصرف گوشت پرهیز کنند ولی در صورت تمایل فقط از گوشت جوجه یا خروس جوان استفاده کنند. مصرف آش ساده (نه آشی که لوبیا و حبوبات سنگین در آن باشد) نیز بسیار مفید است.

فعالسازی مکانیزم ها و مسیرهای طبیعی دفع مواد زائد

  • به افرادی که در فصل بهار دچار یبوست شده اند، غذاهای ملین توصیه می شود.
  • افرادی که دچار گرفتگی بینی، آبریزش بینی، خارش زیر گلو و عطسه های زیاد شده اند، روغن مالی با روغن نرم کننده مثل روغن زیتون آب شسته، روغن بادام و روغن بنفشه در نواحی زیر گلو، پشت گوش و بینی توصیه می شود.
  • به افرادی که سردرد دارند، بستن سر هنگام خواب (پیشانی تا پشت سر) توصیه می شود.
  • افرادی که جوش های پوستی فصلی می زنند، کیسه کشیدن نواحی ملتهب توصیه می شود.

چه کارهایی را انجام دهیم تا دچار آلرژی نشویم؟

شلختگی را کنار بگذارید: این جمله به این معنا است که وسایل اضافی که در خانه از آنها استفاده نمی‌کنید مانند کتابهای قدیمی، گلهای خشک شده و اسباب‌بازی‌های کهنه که خود باعث ایجاد گردوغبار در خانه می‌شوند را به حداقل برسانید.

لاغری با ویتامین با افزایش چربی سوزی بدن ؛‌ كاهش وزن با خوردن رويايی نيست !

نظافت مرتب تختخواب: شستن مداوم و تمیز کردن ملحفه‌ها، روکش بالش و پتوها باعث از بین رفتن گردوغبار و میکروب‌ها می‌شود و آلرژی را کاهش می‌دهد.

استفاده از ماسک: اگر شما فردی هستید که نسبت به گردو غبار و کثیفی آلرژی دارید بنابراین سعی کنید در هنگام مواجه با مواردی که باعث آلرژی شما می‌شوند از ماسک استفاده کنید. مانند زمانی که فضایی را جارو می‌کنید یا باغبانی می‌کنید از ماسک استفاده نمایید.

از تهویه هوا استفاده کنید: شما عزیزان می‌توانید برای جلوگیری از آلرژی در هنگام رانندگی ازتهویه هوا استفاده کنید. همچنین استفاده از تهویه هوا و دستگاه‌های رطوبت گیر در اتاق خواب باعث از بین رفتم میکروب‎‌ها می‌شود و آلرژی را کاهش می‌دهد.

براي درمان آلرژی با طب سنتی سیگار را ترک کنید

اگر سیگار می‌کشید باید آن را ترک کنید زیرا سیگار آلرژی را حاد می‌کند.

درمان آلرژی با طب سنتی - آبريزش

قرار دادن یک فیلتر هوا در خانه: استفاده از فیلتر هوا در فضای خانه باعث از بین رفتن شوره‌ی حیوانات خانگی و گردوغبار می‌شود و آلرژی را کاهش می‌دهد. لازم به تذکر است که در هنگام استفاده از فیتلر هوا دربهای منزل را ببندید.

نگه نداشتن حیوانات خانگی در منزل: وجود حیوانات خانگی در منزل باعث ایجاد آلرژی می‌شوند و شوره‌های بدن این حیوانات باعث عطسه مداوم، قرمز شدن چشم و جوش‌های پوستی می‌شوند. بنابراین اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان از مشکل آلرژی رنج می‌برد حتما حیوانات خانگی را از منزل خارج کنید.

از آب شور قبل از اینکه علائم آلرژی رخ دهند استفاده کنید: اگر فردی هستید که نسبت به گردو غبار آلرژی دارید هر روز بینی خود را صبح و شب با آب شور شستشو دهید. این روش به شما عزیزان کمک می‌کند تا از دردهای سینوسی ناشی از آلرژی در امان باشید.

مصرف مکمل‌های روغن ماهی: این مکمل‌ها برای درمان آلرژی آسمی مفید هستند. این مکمل‌ها لکوترین بدن که افزایش آن باعث آلرژی می‌شود را کاهش می‌دهد. لازم به تذکر است افرادی که به این مکمل‌ها حساسیت دارند قبل از استفاده حتما از پزشک مشورت بگیرید.

قبل از بیرون رفتن از خانه خود را با پوشش مناسب محفوظ کنید: شما عزیزانی که دچار آلرژی می‌شوید پیش از خارج شدن از منزل حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و در بیرون از خانه از عینک آفتابی و ماسک استفاده کنید.

درمان آلرژی با طب سنتی در منزل

سیب برای درمان آلرژی با طب سنتی در کودکان

یکی از میوه‎های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن سیب است که به بهبود آلرژی بدن کمک بسیاری می‎کند. سیب دارای مواد مغذی فلاونوئید است که از واکنش‎های آلرژیکی محافظت می‎کنند. در طول روز یک عدد سیب بخورید. سیب برای میان‌وعده بسیار مناسب است. می‌توانید سیب را با جو دو سر بخورید یا با آن سالاد میوه درست کنید و از خواص خوب آن بهره‌مند شوید.

لیمو برای بهبود آلرژی فصلی

لیمو یکی از میوه‎های مقوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‎کند. این میوه منبع ویتامین سی و انواع آنتی‎اکسیدان‌های مفید است و از بروز آلرژی‎های فصلی جلوگیری می‎کنند.

اگر شما در طول روز آب لیمو بخورید، بدن به‎طور کامل سم‎زدایی می‎شود و سموم و ناخالصی‌ها از بدن دفع می‎شوند. آبلیمو یکی از چاشنی‌های اصلی برای انواع سالادها است. همچنین شما می‌توانید در فصل تابستان شربت آبلیمو خنک هم تهیه کنید. در برخی از غذاها همانند عدسی و خوراک لوبیا هم از چاشنی لیمو استفاده می‎کنند.

اگر می‎خواهید با دمنوش‎هایی که برای سم‎زدایی بدن مفید هستند، آشنا شوید، به مقاله‎ی بهترین دمنوش برای سم‎زدایی بدن مراجعه کنید.

عناب؛ درمان آلرژی با طب سنتی

میوه عناب به‎صورت خشک و تازه مصرف می‎شود. در طب سنتی مصرف عناب را برای کاهش قند خون و فشار خون توصیه می‎کنند. علاوه بر این‌ها، عناب خواص زیادی دارد؛ از جمله ضدالتهاب، ضد تب، ضد سرفه، خلط‌آور و محافظ از کبد.

درمان آلرژی با طب سنتی - داروي گياهي

درمان آلرژی با طب سنتی ؛ نارنج

نارنج یکی از گیاهان پرخاصیتی است که برای افرادی‌که دچار حساسیت‌های فصلی می‎شوند، بسیار مفید است. از آب نارنج در سالاد، انواع غذا و … استفاده می‌کنند.

چای سبز

چای سبز یکی از داروهای موثری است که ویتامین سی موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‎کند و از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها و حساسیت‎های فصلی مراقبت می‎کند. همچنین چای سبز، آرام‎بخش است و در بهبود حالت‌های تنش و افسردگی و رفع استرس و هیجان زیاد تاثیر زیادی دارد.

یکی دیگر از دمنوش‎های پرخاصیت، دمنوش آویشن است که در مقاله‎ی دمنوش آویشن و خواص آن به‏طور کامل درباره‎ی این دمنوش صحبت کردیم.

دمنوش زنجبیل سرد براي درمان آلرژی با طب سنتی

زنجبیل خواص زیادی دارد که از مهم‌ترین آن می‎توان به تسکین دردهای شکمی و رفع حالت تهوع، رفع ورم بدن و تسکین تب یونجه اشاره کرد. این دمنوش در بهبود حساسیت‎های فصلی تاثیر زیادی دارد.

در ادامه اگر تمایل دارید می‎توانید به مقاله‎ی دمنوش گیاهی و خواص آن‎ها سر بزنید و با فواید آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل با یخ

برای تهیه این دمنوش به مواد زیر نیاز دارید:

زنجبیل رنده شده: 2 قاشق غذاخوری
آب: 1 لیتر + 1/4 لیتر
لیموی تازه: 1 عدد
یخ: چند تکه
زنجبیل رنده شده را داخل یک چای‎ساز بریزید و روی آن آب جوش بریزید و بگذارید 5 دقیقه بجوشد. سپس آب لیموی تازه را بگیرید و به نوشیدنی جوشیده اضافه کنید. نوشیدنی را در یک لیوان بریزید و آن را در یخچال بگذارید. به هنگام سرو، یخ را به آن اضافه و میل کنید.

درمان گیاهی آلرژی تنفسی با چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه خواص بسیاری همانند کاهش فشار خون، رفع حساسیت‎های تنفسی و رفع دردهای شکمی دارد و عطر آن شبیه به مرکبات است.

در مقاله‎ی دمنوش با طبع گرم، به معرفی تمامی دمنوش‎هایی که طبع گرمی دارند، پرداختیم.

درمان آلرژی با طب سنتی با دمنوش گزنه

ترکیبات موجود در گیاه گزنه در بهبود حساسیت‎های فصلی نقش موثری دارند. همچنین گزنه به کاهش التهاب مجاری تنفسی فوقانی، بهبود گرفتگی بینی و رفع سرفه، عطسه و خارش کمک بسیاری می‎کند.

اگر احساس می‎کنید که سرماخوردگی دارید و علائم شما از آلرژی فصلی نیست، به پزشک مراجعه و طبق توصیه او عمل کنید. اگر مطمئن شدید که سرما خورده‎اید، می‎توانید به سراغ تهیه‎ دمنوش‎های مفید برای سرماخوردگی بروید. در مقاله‎ی بهترین دمنوش برای سرماخوردگی به طور کامل این دمنوش‎ها را معرفی کردیم.

درمان آلرژی با طب سنتی - آلرژي كودك

چه زمانی برای حساسیت فصلی نزد پزشک برویم؟

حساسیت فصلی عارضه‌ای است که مشکل در سلامت عمومی بدن شما ایجاد نمی‌کند ولی ممکن است به‌قدری شدید باشد که فعالیت‌های روزانه شما را مختل کند، شما را دچار بی‌خوابی کند، یا حتی در تنفس شما مشکل ایجاد کند، حتی ممکن است با درمان‌ حساسیت فصلی در منزل هم وضعیت شما را بهبود نبخشد.

پیشنهاد ما به شما این‌است که در صورت بروز علائم شدید و عدم نتيجه از درمان آلرژی با طب سنتی ، رنج این عارضه را تحمل نکنید و نزد پزشک بروید تا با دارو علائم را کنترل کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

15 فروردین 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *