صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال یا صرافی رمزنگاری نوعی کسب و کار است که به مشتریان اجازه میدهد تا ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری شده را با سایر دارایی هایی مثل پول فیات یا سایر ارزهای دیجیتال معامله کرده و آنها را بهم تبدیل کنند. این مطلب از گروه تکنولوژی شادمگ به نحوه کار با این سرافی ها اختصاص دارد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) بستری است که در آن اشخاص می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را معامله و به ارز دیجیتال دیگر یا پول ملی تبدیل کنند. البه صرافی می‌تواند یک سایت باشد یا یک اپلیکیشن موبایل که روی تلفن همراه نصب می‌شود یا هر دو.

با ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال می‌توانید در قبال پول ملی یا ارز دیجیتال دیگر، ارز دیجیتال خریداری کنید یا ارز دیجیتال خود را در قبال پول ملی (مانند ریال) یا یک ارز دیجیتال دیگر به فروش برسانید.

صرافی ارز دیجیتال

تاریخچه صرافی ارز دیجیتال

نکته جالب توجه در خصوص صرافی‌های ارز دیجیتال این است که این پلتفرم‌ها در سال‌های اولیه تاسیس خود، به دلیل ناشناخته‌بودن یا انجام فعالیت‌های غیرقانونی، رونق و محبوبیت چندانی نداشتند و در برخی موارد، فعالیت آن‌ها از طریق قانون متوقف می‌شد.

اما با گذشت زمان و محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال و همچنین فعالیت این پلتفرم‌های مبادلات رمز ارزی تحت قوانین و مقررات خاص دولت‌ها، در بسیاری از کشورهای جهان شاهد فعالیت‌های متنوع این صرافی‌ها هستیم و روزانه میلیون‌ها نفر از این طریق به انجام مبادلات ارزهای دیجیتال می‌پردازند.

به عنوان مثال در سال ۲۰۰۴، سه نمونه از این پلتفرم‌های مبادلات رمز ارزی مستقر در استرالیا پس از تحقیق و تجسس توسط کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) تعطیل شدند.

در سال ۲۰۰۶ هم در آمریکا یک صرافی ارز دیجیتال تازه تأسیس توسط سرویس امنیت ایالت متحده پلمپ شد. این صرافی دیجیتال توسط دو نفر تابعه روسی و لهستانی به نام‌های آرتور بودوفسکی و ولادیمیر کتس تأسیس شده بود. این دو بعد از مدتی متهم به فعالیت غیرقانونی مبادله ارزهای دیجیتال و انتقال غیرقانونی بیش از ۳۰ میلیون دلار به حساب‌های خود شدند. بودوفسکی و کتس در سال ۲۰۰۷ به مشارکت در انتقال پول بدون مجوز و نقض قوانین بانکداری دولتی محکوم شدند و در نهایت مجازات پنج سال زندانی مشروط را دریافت کردند.

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس همین عرضه و تقاضا در صرافی‌های ارز دیجیتال تعیین می‌شود.

برای ثبت‌نام یا انجام معامله، نیاز به حضور فیزیکی در محل دفتر صرافی ارز دیجیتال وجود ندارد و تنها کافی است از طریق سایت یا اپلیکیشن موبایل اقدام شود، چراکه وقتی با دارایی‌هایی از جنس دیجیتال سروکار داریم، نیاز به مراجعه حضوری از بین می‌رود.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

اینکه یک صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند به نوع صرافی بستگی دارد. در ادامه مقاله درباره انواع صرافی‌ها می‌خوانید، اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به کار صرافی‌ها داشته باشیم، هر صرافی به یکی از این دو شکل کار می‌کند:

حالت اول: شما با خودِ صرافی معامله می‌کنید. (از خود صرافی می‌خرید یا به خود صرافی‌ می‌فروشید.)
حالت دوم: صرافی خودش طرف معامله نیست و فقط یک واسط بین خریداران و فروشندگان است و از انجام معاملات مقداری کارمزد می‌گیرد.
در تعداد کمی از صرافی‌ها (که البته در بین صرافی‌های ایرانی تعدادشان زیاد است)، طرف معامله خود صرافی است، یعنی افراد برای خرید ارز دیجیتال، آن را از خود صرافی خریداری می‌کنند و برای فروش، ارز دیجیتال خود را به خود صرافی می‌فروشند. در اینجا درآمد صرافی از تفاوت قیمت خریدوفروش است؛ یعنی قیمت خرید ارز دیجیتال از صرافی نسبت به قیمت فروش آن به صرافی بالاتر است.

حالت دوم

در حالت دوم دیگر صرافی‌ها طرف معامله شما نیستند، بلکه در حقیقت واسط بین خریداران و فروشندگان هستند و از هر معامله درصدی کمیسیون (مثلاً ۰.۱ درصد از مبلغ معامله) دریافت می‌کنند. از نظر جهانی، اغلب صرافی‌ها به روش دوم کار می‌کنند، اما در ایران (حداقل در زمان نگارش این مطلب) بیشتر صرافی‌ها از نوع اول هستند، یعنی صرافی خودش طرف معامله است.

صرافی ارز دیجیتال

جفت‌ارز چیست؟

در یک صرافی‌ ارز دیجیتال برای نشان‌دادن امکان تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر از مفهومی به‌نام جفت‌ارز استفاده می‌کنند.

یک جفت‌ارز در صرافی به این صورت نمایش داده می‌شود: نماد اختصاری ارز دیجیتال اول / نماد اختصاری ارز دیجیتال دوم

به‌عنوان مثال، نماد اختصاری بیت کوین BTC و نماد اختصاری تتر USDT است. بنابراین جفت‌ارز بیت‌ کوین – تتر را این‌گونه مشاهده می‌کنید: BTC/USDT

مثلاً اگر بخواهید ارز دیجیتال تتر بدهید و بیت کوین دریافت کنید یا بالعکس باید به صفحه جفت‌ارز بیت کوین – تتر (BTC/USDT) در صرافی‌ مراجعه کنید.

مفهوم جفت‌ارز می‌تواند در تحلیل تکنیکال بازار هم به شما کمک کند. به‌عنوان مثال، اگر قصد داشته باشید ارزهای مختلف را با بیت کوین معامله کنید، بنابراین کار منطقی این است که از نمودار بیت کوینی استفاده کنید. مثلاً اگر بخواهید تغییرات قیمت ریپل نسبت به بیت کوین را مشاهده کنید، باید از نمودار جفت‌ارز ریپل – بیت کوین (XRP/BTC) استفاده کنید.

انواع صرافی ارز دیجیتال

مانند هر چیز دیگری، طبقه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال هم نسبی است و با توجه به ویژگی‌های هر صرافی می‌توان آنها را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد، اما از دیدگاه کلی، صرافی‌های ارز دیجیتال دو نوع هستند:

  • متمرکز
  • غیرمتمرکز

با این حال، برای اینکه کمی عمیق‌تر صرافی‌ها را بررسی کنیم، ما این طبقه‌بندی را جزئی‌تر کرده و سه‌ نوع دیگر هم به این دو نوع اضافه کرده‌ایم.

کیف پول دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند ؟

۱- صرافی‌های متمرکز

صرافی ارزهای دیجیتال متمرکز به پلتفرم‌هایی اطلاق می‌شود که شخص ثالثی معاملات را کنترل و مدیریت می‌کند و به عنوان واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده فعالیت می‌کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود این نوع از صرافی‌ها از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار هستند.
به عبارت ساده‌تر، صرافی‌های متمرکز همانند بانک‌ها عمل می کنند که در آن شخص یا اشخاصی وظیفه تایید و مدیریت تراکنش‌ها را بر عهده دارند. این موضوع در صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز به این صورت است که کاربران این صرافی‌ها بعد از ثبت معاملات و تریدهای خود قبل از نهایی شدن معاملات خود باید منتظر تایید تراکنش‌ها به همراه سایر اطلاعات مربوط به آن معاملات شوند.

صرافی ارز دیجیتال

گفتنی است که بیشتر معاملات رمز ارزی در صراف‌های ارز دیجیتال متمرکز انجام می‌شود. از بهترین نمونه‌های صرافی‌های متمرکز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •  بیت‌هامب Bithumb
  • صرافی بایننس Binance
  •  اکسکوینو Excoino
  •  صرافی کوین بیس Coinbase
  •  اف تی‌ایکس FTX
  • صرافی جمینی Gemini

مزایا و معایب صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز

حال که با ماهیت کلی صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز بهتر آشنا شدید در ادامه قصد داریم به مزایا و معایب این صرافی‌ها هم اشاره‌ای داشته باشیم تا شما بتوانید با بررسی این نکات و موارد و مقایسه آنها با انواع دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال بهترین انتخاب را بسته به نیاز خود داشته باشید.

مزایا

۱. استفاده آسان و راحت (کاربرپسند)
۲. نقدینگی بالا
۳. قابل اعتماد

معایب

۱. نیاز به انجام احراز هویت در اکثر صرافی‌های متمرکز
۲. احتمال هک شدن صرافی
۳. کنتذل و مدیریت معاملات و تراکنش‌ها توسط شرکت توسعه‌دهنده

۲- صرافی های غیرمتمرکز

بر خلاف صرافی‌های متمرکز، صرافی‌‌های غیرمتمرکز یا DEX توسط فرد یا سازمانی مدیریت نشده و تراکنش‌ها و معاملات کاربران بدون نیاز به هیچ شخص ثالثی انجام می‌شوند. به عبارت ساده‌تر در صرافی‌های غیرمتمرکز کاربران به صورت مستقیم و همتا به همتا یا peer to peer (P2P ) به انجام معاملات خود می‌پردازند.

صرافی‌های غیرمتمرکز منبع باز open source هستند و با توجه به اینکه توسط هیچ نهاد و ارگانی مدیریت نمی‌شوند در مقایسه با صرافی‌های متمرکز از امنیت بالاتری برخوردارند و احراز هویت در این نوع از صرافی‌ها اجباری نیست.

در این نوع از صرافی‌های ارز دیجیتال کاربران می‌توانند به‌راحتی و تنها با اتصال کیف پول به حساب صرافی خود، تراکنش‌ها و معاملات موردنظر خود را انجام دهند.

از بهترین نمونه‌های صرافی‌های متمرکز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • دیفای سواپ Defi Swap
  •  صرافی یونی‌سواپ Uniswap
  •  پنکیک‌سواپ Pancakeswap
  • صرافی کرپ فایننس Curve Finance
  •  وان‌اینچ ۱inch

مزایا و معایب صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز هم مثل نوع متمرکز آن دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بیان آن پرداختیم:

مزایا

۱. کنترل و مدیریت دارایی‌ها توسط خود کاربر
۲. عدم نیاز به انجام احراز هویت
۳. عدم امکان هک شدن صرافی
۴.‌خرید و فروش مستقیم با کاربر

معایب

۱. رابط کاربری سخت
۲. چالش‌های نقدشوندگی
۳. عدم امکان پرداخت با ارز فیات
۴.‌ خرید و فروش مستقیم با کاربر

۳- صرافی‌های هیبرید

نوع سوم و آخرین نوع از صرافی ارزهای دیجیتال صرافی هیبرید Hybrid یا ترکیبی نام دارد. به این دلیل نام ترکیبی برای این نوع از صرافی‌ها انتخاب شده چراکه بر پایه ترکیبی از بهترین ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز بنا شده‌اند.

صرافی ارز دیجیتال

به عبارت دیگر صرافی ارزهای دیجیتال ترکیبی، ترکیبی از بهترین ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز هستند. صرافی‌های هیبرید سرعت تراکنش بالاتری نسبت به صرافی‌های متمرکز داشته و همانند صرافی‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

بزرگترین مزایای این دسته از صرافی‌ها کاهش چشمگیر خطرات امنیتی و افزایش امنیت دارایی‌های کاربران است که این به جای تکیه بر یک شرکت مرکزی، روی بلاک‌چین انجام می‌شود.

به این ترتیب، صرافی‌های ترکیبی یا هیبرید به طور خاص، در تلاش هستند تا قابلیت و نقدینگی صرافی‌های متمرکز (CEX) را در کنار حریم خصوصی و امنیت صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) به کاربران ارائه دهند. بسیاری از کاربران معتقدند که این گروه، صرافی‌های ایده ال برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند.

از بهترین نمونه‌های صرافی‌های متمرکز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •  صرافی کورکس Qurrex
  •  ایدو Eidoo
  •  صرافی لگولاس Legolas

مزایا و معایب صرافی‌های ارز دیجیتال هیبرید

اگر می‌خواهید با نقاط قوت و ضعف این دسته از صرافی‌ها بیشتر آشنا شوید به مهمترین آنها در زیر اشاره کردیم:

مزایا

صرافی ارز دیجیتال

۱. آزادی عمل کاربر که امکان ترید هم بر روی پلتفرم‌های متمرکز و هم غیر‌متمرکز را دارند
۳. امکان دسترسی بی‌درنگ به خدمات
۴.‌ ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین
۵. عدم نگهدارایی دارایی کاربران در کیف پول گرم و در نتیجه افزایش امنیت دارایی‌ها در برابر حملات سایبری

معایب

۱. امکان دشوارتر عیب‌یابی اینگونه پلتفرم‌ها به خاطر پیچیدگی بیشتر ساختار آنها
۲. حجم معاملات بسیار پایین

قانون گذاری برای صرافی ارز دیجیتال

از سال 2016، چندین صرافی ارز دیجیتال در اتحادیه اروپا تحت دستورالعمل خدمات پرداخت اتحادیه اروپا و دستورالعمل پول الکترونیکی اتحادیه اروپا مجوز دریافت کردند. البته باید اشاره داشت که کفایت چنین مجوزهایی برای فعالیت صرافی ارز دیجیتال از نظر قضایی آزمایش نشده است. شورای اروپا و پارلمان اروپا اعلام کردند که مقرراتی را وضع می‌کنند تا قوانین سختگیرانه‌تری را برای سیستم عامل های مبادله وضع کنند.

استراتژی نجات کسب‌وکار از بحران

در سال 2018، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اظهار داشت که اگر یک سیستم عامل تجارت دارایی‌های دیجیتال را که دارای اوراق بهادار هستند و به عنوان مبادله فعالیت می‌کند، (همانطور که در قوانین اوراق بهادار فدرال تعریف شده است) باید این سیستم عامل به عنوان یک کشور ملی در SEC ثبت نام کند. کمیسیون معاملات آتی کالاها اکنون امکان معامله مشتقات ارزهای دیجیتال را به صورت عمومی فراهم کرده است.

در میان کشورهای آسیایی، ژاپن بسیار فعال به‌نظر می‌رسد و مقررات نیاز به مجوز ویژه از سازمان خدمات مالی برای کار با ارز دیجیتال را الزامی می‌کند. برخی معتقد هستند که چین و کره همچنان مقاومت می‌کنند و احساس خوبی نسبت به ارز دیجیتال ندارند. چین، ماینرهای بیت کوین را غیر مجاز اعلام کرده است و حساب‌های بانکی را مسدود می‌کند. جالب است بدانید در حالی که استرالیا هنوز مقررات قطعی خود در مورد ارز دیجیتال را اعلام نکرده است اما از شهروندان خود می‌خواهد تا دارایی‌های دیجیتالی خود را برای مالیات سود سرمایه‌ها افشا کنند.

بررسی همه قابلیت های فوق العاده ویندوز 11 | چه کامپیوتری قابلیت نصب این ویندوز را دارد ؟

ما ایرانی‌ها چه کنیم؟

اگر به‌تازگی با بازار ارزهای دیجیتال آشنا شده باشید، احتمالاً تا اینجای مقاله به این سؤال فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت‌نام و فعالیت کنید. برای ما ساکنان ایران که در دوران تحریم‌های بسیار سنگین زندگی می‌کنیم، معاملات ارزهای دیجیتال با محدودیت‌های زیادی همراه است، اما غیرممکن نیست.

صرافی ارز دیجیتال

هرکس ممکن است روش خاص خود را برای معاملات ارزهای دیجیتال داشته باشد، اما طبق تجربه، اغلب کاربران ایرانی از دو روش زیر برای معاملات ارزهای دیجیتال بهره می‌برند:

مراجعه به صرافی‌های ایرانی

صرافی‌های ایرانی برای اغلب ما بهترین نقطه شروع ممکن هستند. یعنی اگر در ابتدا فقط در کارت بانکی خود ریال داشته باشید، احتمالاً برای شروع بهترین کار این است که به یک سایت صرافی ایرانی مراجعه کنید.

اینکه می‌گوییم «احتمالاً» به این خاطر است که شرایط هر کس ممکن است متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، اگر شما اقوامی در خارج از کشور داشته باشید، شاید بتوانید با هزینه کمتری ریال خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کنید. با این حال، به‌طور کلی و با توجه به تمام کاربران ایرانی، بهترین روش ممکن برای شروع کار، مراجعه به یک صرافی ایرانی است.

با ثبت‌نام در یک سایت صرافی ایرانی می‌توانید ریال خود را به بیت کوین و چند ارز دیجیتال مطرح دیگر تبدیل کنید.

متأسفانه در زمان نگارش این مطلب صرافی‌های ایرانی از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی نمی‌کنند و حجم معاملات بسیار کمی دارند. در حقیقت این صرافی‌ها برای معامله طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال مناسب نیستند، اما برای افرادی که قصد داشته باشند فقط در بیت کوین، اتریوم و چند ارز دیجیتال شناخته‌شده دیگر سرمایه‌گذاری کنند، ثبت‌نام در یک صرافی ایرانی کفایت می‌کند و نیاز به صرافی‌های خارجی وجود ندارد.

به‌طور کلی حتی اگر بخواهید در سایت‌های خارجی معامله ارزهای دیجیتال را انجام دهید، بازهم احتمالاً گذر شما به صرافی ایرانی می‌خورد.

چگونه یک صرافی ایرانی معتبر پیدا کنیم؟

همین حالا کلمه «خرید بیت کوین» را در گوگل جستجو کنید، تا از تعداد بالای صرافی‌های ایرانی فعال متعجب شوید. طبق قاعده، وب‌سایت‌های صفحه اول و دوم گوگل همگی معتبر هستند، اما نباید تنها به نتایج گوگل اتکا کنید. برای اعتبارسنجی یک صرافی ایرانی اقدامات زیر می‌توانند برای شما مفید باشند:

قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید

با مقایسه قیمت صرافی‌ها با یکدیگر می‌توانید مناسب‌ترین قیمت را برای خرید یا فروش پیدا کنید. فراموش نکنید که قیمت نباید تنها معیار در نظر گرفته شود و قیمت بسیار مناسب ممکن است دامی از سمت کلاهبرداران باشد.

ظاهر صرافی را بررسی کنید

صرافی‌های معتبر معمولاً اهمیت زیادی برای ظاهر و رابط کاربری سایت خود می‌دهند. بنابراین صفحات مختلف وب‌سایت‌ها را بررسی و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین هر قدر که یک صرافی معتبرتر باشد، تعداد مخاطبان آن نیز بیشتر است. رتبه الکسای (Alexa.com) وب‌سایت‌های صرافی (که برحسب بازدید صرافی است) هم می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.

صرافی ارز دیجیتال

با پشتیبانی سایت تماس بگیرید

به بخش پشتیبانی سایت پیام دهید یا با آنها تماس بگیرید و سؤالات ابتدایی بپرسید. یک تیم حرفه‌ای و معتبر، مشتریان خود را به‌خوبی راهنمایی خواهد کرد.

به بخش «درباره ما» سر بزنید

تمامی صرافی‌های معتبر، در بخشی تحت عنوان «درباره ما» تیم توسعه‌دهنده پلتفرم خود را معرفی می‌کنند. همچنین اغلب صرافی‌ها آدرس دفتر خود را بر روی سایت قرار می‌دهند.

به بلاگ صرافی سر بزنید

بسیاری از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال، در بخشی تحت عنوان «بلاگ» برای مخاطبان خود محتوای آموزشی تولید می‌کنند. بسیار بعید است که یک صرافی کلاهبردار چنین وقت و هزینه‌ای را برای کلاهبرداری صرف کند.

شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم نگیرید

تقریباً همه صرافی‌های معتبر، در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و اینستاگرام فعال هستند. به صفحات آنها سر بزنید و نظرات سایر کاربران را درباره این صرافی‌ها بخوانید.

از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید

اگر بعد از طی همه مراحل فوق باز هم به نتیجه نهایی نرسیدید، از دوستان و آشنایانی که بیشتر با فضای ارزهای دیجیتال آشنایی دارند، برای تشخیص صرافی‌های معتبر کمک بگیرید.

همچنین بخش پرسش و پاسخ سایت ارزدیجیتال (استک) یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید در آن از اعتبار یک صرافی مطمئن شوید. کاربران استک قبلاً در مورد بهترین صرافی‌های ایرانی مطالب زیادی به انتشار رسانده‌اند.

صرافی‌های خارجی

تقریباً تمام پلتفرم‌های معاملاتی معتبر خارجی اعلام کرده‌اند که کاربران ساکن کشورهای تحت‌تحریم نمی‌توانند فعالیتی در این پلتفرم‌ها داشته باشند. با این حال، معامله‌گران ایرانی توانسته‌اند با روش‌هایی برخی محدودیت‌ها را دور بزنند. فراموش نکنید که در صرافی‌های خارجی همواره ریسک مسدودشدن حساب و بلوکه‌شدن دارایی‌ها وجود دارد.

در حال حاضر اغلب معامله‌گران ایرانی با تغییر آی‌پی خود از صرافی بایننس استفاده می‌کنند. این صرافی که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان است، از بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال مطرح پشتیبانی می‌کند و بالاترین حجم معاملات را در بین تمام صرافی‌ها دارد. در مقاله «آموزش بایننس» می‌توانید نحوه کار با این صرافی را به‌طور کامل یاد بگیرید.

ریسک تحریم را فراموش نکنید!

به‌جز بایننس، کاربران ایرانی از صرافی‌هایی مانند هوبی (Huobi)، کراکن (Kraken) و کوینکس (Coinex) هم استفاده می‌کنند، اما از نظر اعتبار به پای بایننس نمی‌رسند. در این صرافی‌ها هم ریسک بلوکه‌شدن دارایی‌ها به‌دلیل تحریم وجود دارد و به‌ علت اعتبار پایین‌تر نسبت به بایننس، ممکن است در صورت مسدودشدن برداشت از آنها بسیار دشوار باشد.

طبق نظر معامله‌گران ایرانی، بهترین روش برای شارژ حساب کاربری در صرافی‌های خارجی این است که ابتدا از صرافی ایرانی بیت کوین، تتر، لایت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را خریداری کنید و سپس با انتقال آن به صرافی خارجی حساب کاربری خود را شارژ کنید.

پاور بانک خوب چی بخرم ؟ + صفر تا صد راهنمای خرید پاور بانک

روند تبدیل و معامله ارزهای دیجیتال در صرافی‌های خارجی متمرکز تقریباً یکسان است و با مطالعه مطلب آموزش بایننس که بالاتر لینک آن را قرار داده‌ایم، با فرایند کار صرافی‌های دیگر هم آشنا خواهید شد.

صرافی‌های غیرمتمرکز هم می‌توانند یکی دیگر از گزینه‌های ما برای معامله ارزهای دیجیتال باشند. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، در صرافی‌های غیرمتمرکز معاملات مستقیماً از داخل کیف پول کاربران انجام می‌شود و صرافی به هیچ عنوان دسترسی یا کنترل به دارایی‌ها ندارد. البته این صرافی‌ها هم معایب و خطرات خاص خود را دارند که می‌توانید در مطلب «صرافی غیرمتمرکز چیست؟» در این باره بخوانید.

همچنین امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر در داخل برخی کیف پول‌ها مانندتراست والت (Trust wallet)، اکسودوس (Exodus) و اتمیک والت (Atomic Wallet) هم وجود دارد، اما فراموش نکنید که به‌طور کلی هزینه و کارمزدهای تبدیل در کیف پول نسبت به صرافی‌ها به‌شدت بالاتر است و برای بلندمدت ممکن است توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد.

امنیت در صرافی‌ ارز دیجیتال

در خصوص امنیت در صرافی‌ ارز دیجیتال لازم به ذکر است صرافی‌های غیرمتمرکز از امنیت بالاتری در مقایسه با صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند و کمتر با خطر حملات سایبری و هکری مواجه می‌شوند.

دلیل آن هم این است که بر خلاف صرافی‌های متمرکز که دارایی کاربران در اختیار و کنترل شخص ثالث قرار داشته و با حمله هکری به سرورهای این شخص ثالث تمامی دارایی کاربران در معرض سرقت قرار می گیرد، در صرافی‌های غیرمتمرکز کلیدهای خصوصی کاربران در اختیار خودشان بوده و به همین دلیل احتمال و خطر هک شدن دارایی‌های دیجیتال به مراتب کمتر و غیرممکن می‌شود.

علاوه‌براین، با توجه به این واقعیت که صرافی‌های غیرمتمرکز بر بستر شبکه بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند ایجاد شده‌اند از امنیت بیشتری نسبت به صرافی های متمرکز برخوردارند.

صرافی ارز دیجیتال

در بررسی موضوع امنیت برای این دو نوع صرافی باید گفت که، صرافی‌ غیرمتمرکز امنیت بیشتری نسبت به صرافی متمرکز دارد. زیرا صرافی‌‌های متمرکز با خطر حملات هکری مواجه هستند. این صرافی‌ها ممکن است که صرافی را از کلیدهای خصوصی که برای دسترسی به سرمایه کاربران استفاده می‌کند هک کنند و تمام سپرده از دسترس خارج شود.

همچنین صرافی ‌های غیرمتمرکز نیز با خطر هک شدن و از دست دادن سرمایه ‌افراد مواجه هستند که در مقایسه با همتای متمرکز آن کمتر است. برای مقابله با مشکلات امنیتی، برخی از صرافی ‌های متمرکز شروع به ارائه حساب ‌های غیرمتمرکز به مشتریان خود کرده‌اند.

موضوع حفظ امنیت دارایی‌ها در صرافی‌های متمرکز خارجی خصوصا برای کاربران ایرانی به مراتب چلش‌برانگیزتر می‌شود و دلیل آن هم این است که امکان انجام احراز هویت در این صرافی‌ها برای ایرانیاین به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی وجود نداشته و همین مسئله باعث می‌شود در زمان حملات هکری حساب این دسته از کاربران در معرض خطرات بیشتری قرار گرفته و سرمایه خود را از دست بدهند.

کارمزد در صرافی های دیجیتال

کارمزد در هر صرافی متفاوت است. برخی از صرافی ها یک مقدار ثابت برای کارمزد هایشان در نظر گرفتند و برخی ها نیز به صورت متغیر از کاربران کارمزد کسر می کنند.

صرافی هایی که مقدار کارمزد ثابتی دارند چیزی حدود به 3 یا 4 و یا حتی پایین تر در نظر گرفته اند اما صرافی هایی که به صورت متغیر از شما کارمزد کم می کنند، مقداری مشخصی ندارند و بر حسب مقدار هر معامله، از شما مقداری کارمزد کسر می کنند. در حال حاضر اکثر صرافی های دیجیتال، بر حسب مقدار هر معامله مقداری کارمزد از شما کسر می کنند.

چگونه می توان از صرافی ها اقدام به خرید رمز ارز ها نمود؟

قبل از هرکاری ابتدا باید در صرافی مورد نظرتان ثبت نام کنید. پس از ثبت نام اگر نیاز به احراز هویت بود، باید در صرافی احراز هویت کنید تا هویت شما تایید شود. پس از تایید هویتی حساب کاربری شما فعال می شود و باید کار خود را آغاز کنید. حال بسته به اینکه صرافی انتخابی شما متمرکز است و یا غیر متمرکز، می توانید رمز ارز هایتان را خریداری کنید.

همانطور که می دانید اگر صرافی انتخابی شما متمرکز باشد، باید ابتدا کیف پول صرافی خود را شارژ کنید. برای مثال اگر می خواهید از صرافی معروف و محبوب بایننس استفاده کنید، باید ابتدا کیف پول رمز ارز مورد نظرتان را در صرافی بایننس شارژ کنید .

سپس اقدام به خرید و فروش کنید اما اگر از صرافی غیر متمرکز همانند یونی سواپ استفاده می کنید، پس از ثبت نام باید کیف پولتان را به صرافی متصل کنید و سپس اقدام به خرید و فروش رمز ارز ها کنید. در مقاله های مختلف، ما کار با صرافی های معروف و محبوب متمرکز و غیر متمرکز را به شما عزیزان آموزش داده ایم.

در صورت وجود مشکل می توانید با مراجعه به آموزش صرافی مورد نظر اقدام به یادگیری کنید.

نکته:

برخی از افراد نمی خواهند تا معاملات رمز ارز هایشان را با صرافی های خارجی انجام بدهند و برای انجام این کار قصد دارند تا از صرافی های ایرانی استفاده کنند. اگر از این افراد بپرسید که به چه دلیلی این چنین تصمیمی گرفته اند، گاها عنوان می کنند که اگر از آن ها در صرافی های خارجی کلاهبرداری شود، نمی توانند پیگیری کنند تا مجدد به سرمایه شان برسند اما در صرافی های ایرانی این امکان وجود دارد و کاربران می توانند به راحتی پس از کلاهبرداری به ارگان مربوطه مراجعه و موضوع را پیگیری کنند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

5 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *